آجرهای نما و مزایا و کاربرد آنها

آجرهای نما | مزایا و کاربرد آجر نما | اطلاعات درباره ساختمان های آجری

از هزاران سال پیش، آجر بنایی در انواع مختلف ساختمان ها استفاده شده است و به عنوان یکی از مواد منعطف و بادوام ساختمانی محسوب می شود. نمونه های استفاده از روکش آجر در سراسر دنیا دیده می شود و آجر جزو قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که توسط بسیاری از فرهنگ های بشری مورداستفاده قرارگرفته است. درگذشته بنٌا کار نصب روکش آجر را بر عهده داشت که به دلیل بالا رفتن سرعت کار با یک تیم همکاری می کرد. بعضی شرکت ها آجرهای مصنوعی می سازند که توسط پیمانکار معمولی قابل نصب است. این نوع از روکش نسبت به آجر واقعی هزینه ی کم تری دارد و برای مناطقی که احداث ساختمان آجری در آن توصیه نمی شود مناسب است. کیفیت آن، از مدل های بسیار مشابه با آجر گرفته تا روکشی که کمی برای تماشاچی عجیب غریب است، متغیر می باشد.

اطلاعاتی درباره ساختمان های آجری

روکش آجر به گونه ای طراحی شده تا مانع از جذب آب به چهارچوب داخلی ساختمان شود. بدین ترتیب خطر بروز آسیب در چهارچوب به خاطر رطوبت کاهش می یابد. همچنین با خوش و مطبوع نگه داشتن فضای داخلی، مانع از نفوذ آب به داخل ساختمان می شود. به دلایل امنیتی، استفاده از این نوع روکش در مناطق زلزله خیز توصیه نمی شود زیرا ممکن است هنگام زلزله آجر بریزد و خسارت جانی و مالی در پی داشته باشد.

کاربرد دیگر روکش عایق کاری است. لایه های ساختمان به نوعی طراحی شده تا هوا را در خود حبس و عایقی ایجاد کند تا دما را ثابت نگه دارد. هرچه لایه های عایق بیشتر باشد، کم تر به کنترل دما نیاز است زیرا کنترل جو توسط ساختمان انجام می شود. ضرباتی مانند بادهای مرتفع و برخورد با اشیاء نیز تااندازه ای توسط روکش جذب می شود و از عناصر ساختمان محافظت می کند.

روکش آجر ازنظر جلوه ی بصری هم زیباست. می توان آجر را در انواع مختلف طرح و شکل ساخت تا ازنظر بصری مطابق با سلیقه ی فرد درآید و گاهی روی یک ساختمان از چند قالب استفاده می شود تا زمینه و لایه های ساختمان ازنظر زیبایی شناسی جذاب تر باشد. تنوع این نوع روکش ازلحاظ اندازه و رنگ نیز بالاست.

آجرهای نما

انواع آجرها

چندین ماده مختلف در آجرهای بنایی استفاده می شود (برخی مواد کلاسیک و سنتی ریشه در قرن های پیشین دارند و برخی دیگر دارای نوآوری های جدیدتری هستند).

  1. آجرهای خشت سوخته
  2. آجرهای ماسه آهکی
  3. آجرهای بتنی
  4. آجرهای خاکستر بادی
  5. آجرنسوز

مزایای روکش آجر

روکش آجر یک اصطلاح عمرانی است که به معنی استفاده از آجر به عنوان روکش برای مصالح دیگر است تا کاربرد یا ظاهر خاصی پیدا کند. همچنین از مصالح در برابر شرایط جوی محافظت می کند. در ادامه فهرستی از مزایای روکش آجر آمده است:

۱. به مراقبت کم تری احتیاج دارد

یکی از مهم ترین مزایای روکش آجر این است که با انجام این کار ساختمان یا مصالحی که روکش می شود، به مراقبت کم تری احتیاج دارد. اکثر انواع روکش آجر برای این که ظاهر خود را حفظ کند صرفاً به شستشو نیاز دارد.

۲. ایمنی و استحکام ساختمان را تقویت می کند

نکته ی مفید دیگر این است که به مقاومت ساختمان در برابر عوامل مخربی نظیر رطوبت، آب وهوا و آلودگی کمک می کند. همچنین از آن جایی که از ساختمان در برابر گرما و سرمای شدید محافظت می کند، مانع از ترک خوردن می شود.

هدف اصلی روکش خارجی حفاظت است و آجر یکی از محکم ترین انواعی است که می توان روی ساختمان نصب کرد تا آن را هم از شر عناصر طبیعی و هم در برابر فرسودگی مصون داشت.

۳. ایجاد ظاهر خوب

روکش آجر ظاهر یکنواخت ساختمان را تبدیل به ظاهری زیبا می کند که در بالا بردن قیمت فروش آن مؤثر است. روکش آجر در رنگ های مختلف موجود است تا بتوانید آن را با دیگر بخش های ساختمان هماهنگ کنید.

 

آجرهای نما

نصب روکش آجری بر روی دیواره بیرونی

اغلب آجرکاری های بیرونی دیوار ها شامل پوشش های آجر رسی می باشد که به دیوارها متصل می شوند و به طور سنتی قالب بندی شده و روکش داده می شوند. محل اتصال آن ها از ملات سیمانی تشکیل می شود که در شکاف ها و شیارها قرار می گیرند. نصب روکش آجری بر روی نمای بیرونی ساختمان، نیازمند مهارت های خاصی است و این کار معمولاً توسط نیروهای ماهر و باتجربه انجام می گیرد.

بندکشی درزهای آجر

بندکشی درزهای آجر واژه ای است که برای توصیف فرآیند برداشتن ملات خشک شده و تخریب شده از محل های اتصال و قرار دادن ملات جدید در این نواحی می باشد. این کار به وسیله افراد حرفه ای صورت می پذیرد، اما این کار بیشتر از اینکه سخت باشد، زمان بر است و می تواند توسط یک کارگر یا حتی صاحب خانه انجام شود. چندین محصول در دسترس می باشد که به شما امکان می دهد تا ملات را در محل های اتصال قرار دهید.

ترکیب ملات و مقادیر آن

نصب آجر به ترکیب اجزای ملات و استفاده از نسبت های مناسب سیمان و ماسه بستگی دارد. در ترکیب ملات خود، از درجه مناسب ماسه استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که ماسه عاری از شن و سایر آلاینده ها است، موادی که می توانند خمیر ایجاد کنند و هم زمان با خشک شدن ملات، آن را تخریب کنند. یاد بگیرید که چطور ترکیبات را انتخاب کنید و چطور آن ها را برای حصول بهترین نتایج، ترکیب نمایید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است