آشنایی با انواع سیستم های اعلام سرقت

سیستم های اعلام سرقت |خرید انواع سیستم های اعلام سرقت

آشنایی با انواع سیستم های اعلام سرقت

بحث امنیت محیط چه در خانه های خصوصی و چه در فروشگاه ها و ادارات همواره ازجمله اولویت های اجرا بعد از عملیات ساخت وساز بوده و طبیعتاً هزینه کردن در راستای افزایش ایمنی محیط ازجمله معقول ترین اقدامات هست؛ اما همان طور که میدانید انتخاب و پیاده سازی یک سیستم اعلام سرقت مناسب که علاوه بر کارایی غیرقابل هک نیز باشد، بسیار چالش برانگیز بوده و نیاز است تا قبل از خرید به جمع آوری اطلاعاتی صحیح در این باب بپردازید. با توجه به همین نیاز، وبلاگ پرشین سازه اقدام به اماده سازی و ارائه راهنمایی جامع در حوزه ی آشنایی با انواع سیستم های اعلام سرقت نموده است تا بعد از مطالعه آن با خیال راحت از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید نمایید.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان

در همین راستا لازم به ذکر است که ازجمله خدمات پرشین سازه سایت نیازمندی های صنعت ساختمان یا همان سازه افزار است که شما می توانید فروشگاه های معتبر برای خرید یک سیستم اعلام سرقت مناسب را در آن جست وجو نموده و اقدام به خریدی رضایت بخش نمایید؛ بنابراین پرشین سازه هم اطلاعات کاربردی و هم فروشگاه های معتبر برای خرید محصول موردنظر را برای شما مهیا نموده تا شما عزیزان تجربه ای رضایت بخش داشته باشید.

 

سرقت

سیستم های اعلام سرقت چیست؟

به طورکلی می توان مطرح نمود که سیستم های اعلام سرقت در مکان ها و ساختمان های با کاربری مختلف نصب می شوند تا در مواقع لزوم ورود افراد غیرمجاز با مکان های موردنظر کنترل شود. جالب است بدانید که این سیستم ها که انواع مختلفی دارند با بهره گیری از حسگر های خود می توانند هرگونه حرکت غیرمجاز را تشخیص دهند و با ارسال پیامی به دستگاه مرکزی موجب به صدا درآمدن آژیر می شود. چنین سیستمی به حفظ امنیت محیطی کمک شایانی می کند.

آشنایی با نحوه کار سیستم اعلام سرقت

در حالت عادی دستگاه غیرفعال است و تمامی چشمی ها و تلفن کننده از دستگاه مرکزی تغذیه می کنند و باتری اضطراری هم آماده و شارژ شده نگه داشته می شود. بعدازاینکه به هر دلیلی دستگاه مرکزی توسط ری موت ها فعال و در حالت مسلح شده قرار می گیرد، در صورت تحریک هر یک از چشمی ها یا مگنت در یا هر حسگر دیگری که به دستگاه مرکزی وصل است، سریعاً ولتاژ لازم برای تحریک تلفن کننده و آژیر تأمین می شود و این دو قطعه به کار خواهند افتاد. در همین حالت با به صدا درآمدن آژیر داخلی، لامپ چشمک زن هم روشن می شود. صدای آژیر در صورت تحریک نشدن دوباره و بعد از یک مدت زمان مشخص که از قبل تنظیم و مشخص شده است قطع خواهد شد. لازم به ذکر است که برای قطع کردن صدای آژیر و چشمک زن در هر زمان ممکن باید از ریموت کنترل یا صفحه کلید استفاده کرد.

آشنایی با انواع سیستم های ضد سرقت ازلحاظ عملکردی

جالب است بدانید در که در زمینه دسته بندی انواع سیستم های ضد سرقت دیدگاه های مختلفی وجود دارد و در کنار آن معیارهای مختلفی نیز ممکن است مورداستفاده قرار گیرد؛ اما در این بخش از این نوشتار هدف ما دسته بندی این نوع از دستگاه ها بر اساس چگونگی فعال سازی آن ها هست که این موارد به صورت:

  • سیستم اعلام سرقت کنترل از راه دور

کاملاً مشخص است که فعال و غیرفعال سازی این نوع از سیستم ها با استفاده از کنترل از راه دور بوده و به طورکلی قابلیت کنترل از راه دور استفاده های بسیار گسترده ای دارند. این نوع از سیستم به دلیل راحتی کاربری آن ها به طور عمده در اماکن مسکونی مورداستفاده قرار می گیرند.

  • سیستم اعلام سرقت دارای صفحه کلید

صفحه کلیدها این سیستم های اعلام سرقت که وظیفه فعال یا غیرفعال کردن سیستم را بر عهده دارد را می توان درجاهای مختلف ساختمان نصب کرد. این نوع از سیستم به طور عمده در ساختمان های بزرگ و حساس استفاده می شوند و قابلیت کنترل از راه دور را ندارد. ناگفته نماند در مورد هر دو نوع بالا از سیستم های اعلام سرقت می توان که قابلیت فعال یا غیرفعال کردن از طریق تلفن ثابت یا همراه را اضافه کرد.

المان های اصلی در یک سیستم ضد سرقت قدرتمند

تجهیزات ضد سرقت دارای پنج فاکتور اساسی و مهم می باشند که در تکمیل نمودن یک سیستم ضد سرقت کاربردی نقش بسیار مهمی را بازی می کند که در این قسمت به معرفی این فاکتورها در یک سیستم کارا می پردازیم.

 

سیستم ضد سرقت

سنسور و یا آشکارساز

آشکارسازها یا دتکتورها حسگرهایی هستند که حرکت و یا تغییرات را در محیط اطراف را تشخیص داده و قابلیت استفاده به صورت مداری رادارند. بدین معنی که در صورت تحریک، باعث باز و بسته شدن قفل های درب می شوند. لازم به ذکر است که به جهت افزایش ایمنی در فضا معمولاً این قفل ها را در حالت بسته قرار داده و در صورت دستور به حالت باز تغییر می دهند.

آژیر یا آلارم

در سیستم اعلام سرقت به دلیل اینکه به افراد موردنظر بتوانند متوجه حضور خطر شوند، باید از یک آلارم صوتی که به آن آژیر گفته می شود استفاده کرد. درواقع آژیر کمک می کند تا سریعاً خطر اعلام شود. جالب است بدانید که آژیرهای استفاده شده در سیستم اعلام سرقت معمولاً به دو بخش الکترومکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شوند. همچنین این نوع از سیستم ها را می توان به دو نوع سایرن (راه اندازی در محیط داخل) و بلندگو برای نصب در محیط خارج و در فضای باز تقسیم کرد. سایرن ها با استفاده از دو سیم که حاوی قطب های مثبت و منفی می باشد به سرور وصل می شوند.

همچنین بلندگوها هم مثل سایرن ها توسط دو سیم اما این بار بدون توجه به قطب های آن به سرور وصل می شوند و برای پیشگیری از خراب شدن آن توسط سارق و باز شدن کاور از یک ترمپر درون آن استفاده می شود. در این سیستم بلندگوها اغلب هشت اهم و ۱۰ تا ۲۰ وات بوده و معمولاً در ارتفاع ۳.۵ متری قرار می گیرند.

دستگاه تماس گیرنده

دستگاه تماس گیرنده در سیستم اعلام سرقت یک مکمل برای این سیستم است. گه هم زمان با روشن شدن آلارم، سرور تماس گیرنده را وارد مدار می کند و با شماره های از قبل داده شده به دستگاه تماس حاصل می کند و با یک پیام صوتی از قبل ضبط شده آن ها را از سرقت باخبر میکند. به طورکلی تماس گیرنده کنار سرور قرار دارد و پس از نصب باید مورد برنامه ریزی قرار بگیرد؛ یعنی روی آن پیغام ضبط شود و شماره های موردنیاز برای تماس گیری به آن داده شود. سرور نیز با برق شهری ۲۲۰ ولت کار می کند.

همچنین باطری ذخیره و یا اضطراری درون سرور جاسازی شده است. تا در زمان قطع برق، سیستم را فعال نگه دارد. به یاد داشته باشید که سرور باید در مکانی نصب و راه اندازی شود که در معرض دید نباشد تا سرقت کنندگان نتوانند آن را پیدا کنند و یا برای تخریب آن وقت کافی نداشته باشند.

سیستم اعلام حضور

یکی دیگر از ویژگی های سیستم اعلام سرقت وجود سیستم اعلام حضور یا دینگ دانگ هست که به محض ورود یک فرد دستگاه به شکل یک صدای خاص ورود آن شخص را اعلام می کند.

برنامه ریزی و تنظیم سیستم اعلام سرقت

زمانی که یک سیستم اعلام سرقت را خریداری می کنید این سیستم در حالت پیش فرض قرار دارد و برای عملکرد هرچه بهتر و بهینه تر برای شرایط مکانی موردنظر باید برنامه ریزی شوند. به طورکلی می توان مطرح کرد که این برنامه ریزی در دو مرحله انجام می شود که یکی برنامه ریزی سرور و نصب آن و دیگری برنامه ریزی سیستم تماس گیرنده هست.

بیشتر بخوانید : لوستر و انواع آن

آشنایی با انواع تجهیزات سیستم های ضد سرقت

در این بخش از این راهنما به سراغ معرفی انواع تجهیزات ضد سرقت رفته و شمارا با تک تک آن ها آشنا می کنیم.

دزدگیرهای اماکن

دزدگیر اماکن وسیله ای است که به کمک سنسورهای حرکتی نصب شده در اماکن مختلف می تواند هرگونه حرکت غیرقانونی در زمان های تعطیلی فروشگاه و یا سفر را از طریق تماس و یا پیامک به شما اطلاع داده و با کشیدن آژیر بلند در محل، افراد مزاحم را به سرعت دور کند. در ابتدای اختراع این سیستم ها دزدگیرهای اماکن مکانیسم های ساده ای داشتند که تنها قادر به ایجاد صدا در محل بودند؛ اما به مرورزمان و با رشد و توسعه فنّاوری های ارتباطی، این امکان به دزدگیرها افزوده شد که بتوانند از طریق تلفن ثابتی که به دستگاه متصل گردیده، با شماره تماس و یا شماره تماس هایی که از پیش بر روی آن ذخیره شده تماس گرفته و هرگونه حرکت مشکوک را گزارش دهد.

امروزه نسل جدید دزدگیر اماکن باقابلیت پذیرش سیم کارت این امکان را فراهم نموده که علاوه بر تماس، گزارش ها لازم را به صورت پیامک نیز به صاحبان خود اعلام کند. همچنین لازم به ذکر است که جدیدترین دزدگیرهای بازار باقابلیت اتصال به وای فای این امکان را به صاحبان خود می دهند که بتوانند آن ها را از راه دور و از طریق تلفن همراه خود نیز مدیریت نمایند.

دوربین های مداربسته

از دیگر انواع سیستم های ضد سرقت که می تواند در کنار دزدگیرهای اماکن در ساختمان های مختلف به کاربرده شود دوربین مداربسته هست. جالب است بدانید که دوربین های مداربسته (CCTV) دسته ای از دوربین ها هستند که معمولاً برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورداستفاده قرار می گیرند و بسته به شرایط محیط انواع مختلفی دارند. این دوربین ها به گروه های مختلفی مانند دوربین های آنالوگ، دوربین های دیجیتال و دوربین های تحت شبکه تقسیم می شوند.

به طورکلی نصب این دوربین ها در نقاط مختلف ساختمان می تواند باعث شود تا درصورتی که افراد متجاوز وارد ساختمان شدند، امکان تصویربرداری از وی وجود داشته و درنهایت فرد بتواند چهره او را تشخیص داده و با تحویل دادن تصاویر به پلیس امکان پیگیری برای دستگیری سارق وجود داشته باشد. دوربین های مداربسته نیز در انواع مختلفی وجود داشته و با توجه به میزان بودجه ای که در نظر گرفته شده است و یا کاربردی که از آن انتظار دارید می توانید به انتخاب هر یک بپردازید.

سیستم های ضد سرقت بی سیم و سیم دار

هنگامی که برای خرید سیستم ضد سرقت به فروشگاه مخصوص آن مراجعه می کنید ممکن است فروشنده از شما بپرسد که آیا تمایل به خرید سیستم بی سیم دارید یا می خواهید یک سیستم ضد سرقت دارای سیم در منزل داشته باشید، بنابراین برای پاسخ به این دست سؤالات باید اطلاعاتی کافی بر پایه ی نیاز خود داشته باشید. به طورکلی سیستم های ضد سرقت بی سیم همان طور که از نامشان پیداست نیاز به هیچ گونه سیم کشی نداشته و به راحتی نصب می گردند. می توان هر تعداد سنسور که برای مکان موردنظر، نیاز هست را خریداری نموده و آن ها را به پنل مرکزی وصل کرد. این اتصال از طریق سیگنال های رادیویی بوده و هیچ سیمی در آن به کار نمی رود.

منبع تغذیه این نوع از سیستم های ضد سرقت باتری بوده و نیازی نیست تا آن را به پریز برق متصل نمود. از مزایایی که سیستم های بی سیم دارند این است که می توان در هنگام جابه جایی و اسباب کشی آن ها را جدا نموده و در محل جدید نصب نمود؛ اما در نقطه مقابل، سیستم های ضد سرقت سیم دار می باشند که برای نصب نیازمند سیم کشی و کابل کشی توسط نصاب بوده و ممکن است دردسرهای زیادی برای این کار وجود داشته باشد؛ اما از طرفی با توجه به اینکه این نوع از سیستم ها به طور مستقیم از برق ساختمان و با استفاده از آداپتور تغذیه می شوند و نیازی به باتری ندارند بسیاری از افراد استفاده از این سیستم ها را ترجیح می دهند و اقدام به خرید نوع باسیم این نوع از سیستم ها می کنند.

 

سیستم های اعلام سرقت

آشنایی با انواع دزدگیرهای اماکن در بازار

در راستای آشنایی کامل شما عزیزان با سیستم های ایمنی به خصوص انواع دزدگیرها نیاز است تا در یک دسته بندی کلی انواع تکنولوژی دزدگیر اماکن را معرفی نماییم که شامل:

دزدگیرهای ساده مبتنی بر آژیر و هشدار محلی

به طورکلی می توان اذعان نمود که این نسل از دزدگیرهای اماکن قدیمی ترین نوع آن ها می باشند. درواقع در این نوع سیستم ضد سرقت هیچ گونه آلارم و هشدار راه دور ارسال نمی شود و تنها آژیر به صدا درآمده توسط پنل دزدگیر نقش حفاظت از محیط را بر عهده دارد. از طرفی ازآنجایی که سارقان به سادگی می توانستند آژیر این سیستم ها را از کار بیندازند، چنین سیستم های از امنیت بسیار پایینی برخوردار بودند. جالب است بدانید که نسل های اولیه دزدگیر کلاسیک و دزدگیر فایروال از این دسته بودند. همچنین ممکن است امروزه این نوع از سیستم ها را در بازار پیدا نکنید اما در صورت وجود این محصول در بازار باقیمت ارزان تری نسبت به سایر انواع دزدگیر مواجه خواهید شد.

دزدگیرهای اماکن با سیستم آلارم راه دور مبتنی بر خطوط تلفن ثابت

جالب است بدانید که در این سیستم ها دزدگیرها علاوه بر به صدا درآوردن آژیر و هشدار محلی، اقدام به تماس با شماره تلفن های ذخیره شده در تلفن کننده می نمایند. البته لازم به ذکر است که مشکل این نسل از دزدگیرها در سهولت قطع خطوط تلفن ثابت توسط سارقین و متجاوزین هست اما بااین وجود هنوز از این نوع دزدگیرها به دلیل ارزان قیمت بودن در مراکز شهری پرجمعیت استفاده می شود. انواع مارک دزدگیر اماکن کلاسیک و دزدگیر اماکن فایروال و فایو استار دارای چنین تجهیزاتی هستند.

انواع دزدگیر اماکن بی سیم

در سیستم دزدگیر اماکن باید سنسورها به پنل مرکزی متصل شده و هشدار را به این پنل ارسال نماید. جالب است بدانید که وظیفه پنل مرکزی (سانترال مرکزی) دزدگیر اماکن این است که نسبت به هشدار دریافتی عکس العمل نشان داده و آژیر و هشدار محلی و آلارم راه دور را فعال نماید. در سیستم دزدگیر اماکن بی سیم برای اتصال سنسورها به دزدگیر از سیم های دو زوج و چهار زوج استفاده می شود.

همچنین لازم به ذکر است که اگر برای سیم کشی دزدگیر لوله های توکار در نظر گرفته نشده باشد، سیم کشی باید به صورت روکار انجام شود. درواقع سیم کشی توکار ازنقطه نظر زیبایی در بسیاری از اماکن مانند منازل و فروشگاه هایی که به زیبایی و دکوراسیون داخلی خود حساس می باشند، مورداستفاده قرار می گیرد. همچنین لازم به اذعان است که این نوع از دزدگیرها به تکنولوژی بی سیم وایرلس کمکی مجهز بوده و به جای استفاده از سیم و کابل، سنسورها و بقیه تجهیزات دزدگیر به صورت وایرلس به سانترال مرکزی متصل می گردند.

از طرفی از نقطه نظری دیگر می توان ادعا کرد که این نوع از سیستم ها با معایبی نیز همراه می باشند که ازجمله آن شامل موارد زیر هست.

  • تمام شدن شارژ باطری تجهیزات بی سیم
  • احتمال ایجاد نویز و پارازیت بر روی فرکانس رادیویی سیستم و اختلال در عملکرد سیستم.

انواع دزدگیر اماکن سیم کارتی

همان طور که در بخش قبلی نیز اشاره شد، ازآنجایی که قطع خطوط تلفن ثابت بسیار ساده است و همچنین بعضی از مناطق کشور دسترسی راحتی به این خطوط تلفنی ندارند، درنتیجه انواع دزدگیر سیم کارت خور به بازار ارائه شده و با استقبال خوبی مواجه شد. درواقع می توان اذعان نمود که یک دزدگیر سیم کارتی می تواند علاوه بر هشدار بر روی خط تلفن ثابت، از طریق خطوط تلفن همراه اقدام به ارسال هشدار پیامکی و یا هشداری تماسی به مسئولین مکان مورد سرقت بپردازند؛ اما تنها مشکل چنین سیستم هایی القای پارازیت بر روی خطوط تلفن همراه به صورت محلی می باشند. به طورکلی انواع دزدگیر کلاسیک (تلفن کننده سیم کارتی کلاسیک) و دزدگیر فایروال سیم کارتی و دزدگیر فایو استار سیم کارتی از این دسته می باشند.

انواع دزدگیر اماکن تحت شبکه

به طورکلی انواع دزدگیر اماکن تحت شبکه قابلیت تحت شبکه بودن و استفاده از آدرس های آی پی را به دو صورت استفاده از بستر شبکه برای ارتباطات داخلی بین تجهیزات دزدگیر اماکن تحت شبکه هوشمند و ارتباط راه دور تحت شبکه برای ارسال آلارم راه دور بر روی بستر شبکه و وب دارا هست. درواقع در این نوع از دزدگیرها برای ارتباطات شبکه ای بین تجهیزات، باید تجهیزات دزدگیر از نوع تحت شبکه بودن را داشته باشند. جالب است بدانید که برای ارتباط شبکه راه دور، معمولاً یک ماژول تحت شبکه قابل گسترش برای سانترال مرکزی وجود دارد، بنابراین دزدگیرهای تحت شبکه برای تجمیع با سیستم های هوشمند ساختمانی استفاده می شود و امکان مدیرت و مانیتورینگ مجتمع راه دور را برای کاربران را نیز فراهم می آورد.

بیشتر بخوانید : تفاوت ترموود و چوب پلاست

آشنایی با انواع دوربین های مداربسته موجود در بازار

در این بخش از راهنمای آشنایی با انواع سیستم های ضد سرقت به معرفی انواع دوربین های مداربسته مناسب برای استفاده در خانه ها و فروشگاه ها می پردازیم و شمارا با انواع مدل های کاربردی آن با توجه به تکنولوژی روز آشنا می کنیم.

 

سیستم های اعلام سرقت

دوربین مداربسته آنالوگ

به طورکلی دوربین های مداربسته آنالوگ، از سری امکانات امنیتی هستند که سال های زیادی از ورودشان به بازار می گذرد و از قدیمی های این صنعت به حساب می آیند. دوربین های مداربسته آنالوگ، تصاویر را با یک ضبط کننده دیجیتالی ثبت می کند و طی فرایند ثبت آن ها را به فرمت دیجیتال دربیاورد. نحوه کار این دوربین مداربسته به این شکل است که با استفاده از سنسورهای تصویر CCD، تصاویر را برای پردازش به فرم دیجیتالی تبدیل می کند، اما قبل از اینکه بتواند ویدئو را ارسال کند، می بایست آن ها را به حالت آنالوگ برگرداند؛ بنابراین، دوربین مداربسته آنالوگ می تواند مانند ضبط کننده های ویدئو و مانیتور، فیلم را دریافت کند.

کاملاً طبیعی است که مطرح کنیم این دوربین ها با امواج آنالوگ کار می کنند و کیفیت تصاویر ضبط شده در آن ها بستگی به امواج آنالوگ دارد. شاید جالب باشد اگر بدانید، امواج آنالوگ همیشه تحت تأثیر نویز می باشند، ازاین رو نوع کابل هایی که برای آن ها استفاده می شود در سطح رزولوشن تصاویر خروجی دوربین تأثیر مستقیم دارد. به طورکلی ازجمله مزیت های این دوربین مداربسته، ارزان بودن آن نسبت به سایر دوربین ها هست. همچنین دوربین مداربسته آنالوگ روند اجرایی نسبتاً آسانی دارد و در کنار آن مطابقت کامل با شرایط روشنایی را دارا هست. از دیگر حسن های نوع آنالوگ می توان به قابلیت نظارت از راه دور و اتصال این دوربین ها در مسافت های طولانی به یکدیگر نیز اشاره کرد؛ اما از طرفی دسترسی به اطلاعات در این مسافت برای هر فرد دیگری امکان پذیر است، ازاین رو امنیت صددرصدی اطلاعات را فراهم نمی کند.

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP

دوربین تحت شبکه نوعی از دوربین مداربسته است که برخلاف دوربین مداربسته توربو اچ دی که انتقال اطلاعات را از طریق کابل انجام می دهد، اطلاعات را از طریق پروتکل شبکه انتقال می دهند. دوربین مداربسته تحت شبکه به نوعی یک کامپیوتر کوچک است که این توانایی را دارد تا پردازش تصاویر را در خود دوربین به انجام رساند. در این میان شاید به جرئت بتوان مطرح کرد که کمپانی هایک ویژن ازجمله قدرتمندترین شرکت ها در ارائه این نوع از سیستم ها است.

در ابتدای امر که این دوربین ها به بازار آمده بودند ازآنجایی که پهنای باند اینترنت در سراسر جهان پایین بود اختلاف زمانی بسیار زیادی برای تصویرها مشاهده می شد اما با مرور زمان و افزایش سرعت اینترنت در سرتاسر جهان این مشکل تا حدودی از بین رفت. چراکه دوربین تحت شبکه برخلاف دوربین های آنالوگ که برای انتقال تصاویر به کابل ها نیاز دارند این اطلاعات را از طریق شبکه اینترنت جابه جا می کنند. همچنین لازم به ذکر است که دوربین تحت شبکه این قابلیت را دارد تا صدای دوطرفه را جابجا نمایند. به نوعی دوربین مداربسته تحت شبکه این قابلیت را دارد تا مانند یک تلفت همراه عمل نماید.

درواقع استفاده از شبکه های اینترنتی ازجمله وایفای و شبکه های موبایلی یکی از ویژگی های مهم دوربین مداربسته تحت شبکه است. به طورکلی انتقال داده ها در دوربین تحت شبکه از طریق پروتکل های WPA یا WPA2, TKIP یا AES انجام می شود که این ویژگی باعث می شود تا این دوربین ها بتوانند امنیت بسیار خوبی را از طریق شبکه برای کاربران خود فراهم نمایند. از طرفی این نوع از دوربین ها از معایبی نیز برخوردار می باشند که ازجمله آن قیمت بسیار زیاد آن ها نسبت به دوربین های آنالوگ و توربو اچ دی است. البته علت قیمت بالای این دوربین ها این موضوع است که این دوربین ها توانایی پردازش و ذخیره ی تصاویر را در خود دوربین دارند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری

دوربین های مداربسته در سیستم ضد سرقت خانه بر اساس شکل ظاهری نیز تقسیم بندی می شود و هر یک از آن ها قابلیت ها و مزایای متفاوتی را دارا می باشند؛ بنابراین در این بخش به بررسی این دوربین ها بر اساس شکل ظاهری می پردازیم.

دوربین مداربسته بولت

اصطلاح بولت (Bullet) به معنای گلوله یا لوله است. در همین راستا نیز دوربین های بولت دوربین هایی با بدنه معمولاً استوانه ای شکل و عموماً فلزی هستند که کاربردی بیرونی دارند. با توجه به ضد آب بودن بدنه این دوربین ها و شکل خاصشان این دوربین های برای محیط های بیرونی یا شرایط سخت آب و هوایی مناسب می باشند.

دوربین مداربسته دام

جالب است بدانید که دوربین های دام ازجمله رایج ترین نوع دوربین مداربسته هستند. اصطلاح دام (Dome) به معنای گنبد است. همان طور که از نام این دوربین ها مشخص است اصطلاح دام به شکل بدنه این نوع از دوربین های مداربسته اشاره دارد. نوع طراحی این دوربین ها باعث شده تا به صورت بالقوه برای محیط های مسقف استفاده شوند. دوربین های دام عموماً کاربردهای غیر صنعتی دارند. بدنه این دوربین ها معمولاً مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد بنابراین بهتر است از این نوع از دوربین ها در محیط های داخلی اداری، تجاری یا مسکونی استفاده شود.

دوربین مداربسته فیش آی

به طورکلی دوربین مداربسته فیش آی یا به اصطلاح دوربین چشم ماهی (Fisheye) به دلیل برخورداری از لنز فیش آی روی دوربین، می تواند زاویه دید حدود ۳۶۰ درجه ای داشته باشد؛ و به خاطر زاویه دید ۳۶۰ درجه و ۱۸۰ درجه ای که دارد، به آنان دوربین پانوراما (Panorama) نیز گفته می شود.

دوربین مداربسته پین هول یا مینیاتوری

دوربین مداربسته مینیاتوری یا پین هول یا سوزنی با ابعادی در اندازه یک قوطی کبریت رایج ترین نوع دوربین مداربسته های پنهان هستند که ویژگی بارز و معروف اصلی آن ها اندازه کوچک آن است. این دوربین مداربسته مخفی دارای ابعادی کوچک (حدود ۳ در ۳ سانتیمتر) و همچنین لنز ثابت و میکروفون جهت دریافت صدا از محیط موردنظر است. دوربین مداربسته مینیاتوری به خاطر حجم کوچک بدنه و لنز کوچک خود این امکان را دارد تا در هرکجا که بخواهید حتی از یک حفره ۳ میلی متری هم ضبط تصویر را انجام دهید.

دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی یا گرمایی درواقع نوعی از دوربین های مدار بسته ای هستند که در شکل گیری تصاویر آن ها، شکل حرارتی محیط به جای نور مورداستفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که این نوع از دوربین ها ازلحاظ ساختاری تا حدی مشابه دوربین های مداربسته عادی می باشند با این تفاوت که به جای بر پایه نور مرئی بودن بر پایه گرما و حرارت هستند.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته بر اساس لنز

جالب است بدانید که انواع دوربین مداربسته بر اساس لنز نیز کیفیت متفاوتی دارند که در این بخش به بررسی هریک از آن ها می پردازیم.

  • دوربین مداربسته لنز فیکس
  • به طورکلی لنز فیکس یکی از نمونه های دوربین مداربسته است که ازلحاظ لنز با دیگر دوربین های مداربسته تفاوت دارد. درواقع زاویه دید این دوربین به انواع مختلفی مثل ۲، ۴، ۶، ۸ و ۱۲ میلی متری و غیره تقسیم بندی می شود.
  • دوربین مداربسته لنز وریفوکال
  • جالب است بدانید که دوربین های لنز وریفوکال قابلیت تنظیم لنز دارند و کاربر می تواند بر اساس نیاز خود لنز و وسعت دید آن ها را از راه دور مثل از روی گوشی و یا به صورت دستی تنظیم کند.
  •  دوربین مداربسته AL

دوربین مداربسته AL یا هوش مصنوعی نوعی پیشرفته ای است که به سنسورهای مختلفی مجهز هست و قابلیت شناسایی انسان و حیوانات را دارد. همچنین ازجمله ویژگی های خاص این نوع از سیستم ها این است که قابلیت فرمان پذیری صوتی نیز دارند.

 

دوربین مداربسته

بررسی سیستم اعلام سرقت هوشمند و کاربردهای آن

همان طور که در مقدمه این مقاله نیز ذکر شد، سیستم اعلام سرقت یک بخش مهم از سیستم امنیت ساختمان را تشکیل می دهد. در همین راستا تنوع در انواع سیستم های اعلام سرقت و قفل های برقی و درب های ضد سرقت خود گویای این موضوع است. ب توجه به همین مسئله یکی یکی از محورهای اصلی در طراحی خانه هوشمند همواره اهمیت به حفاظت از ساکنین و جلوگیری از ورود سارقین به منزل است؛ به عبارت دیگر، خانه هوشمند با بهره گیری از مدار منطقی به محافظت از خود می پردازد. اعلام سرقت که بانام دیگر دزدگیر نیز شناخته می شود، پیش از ورود شئی و یا شخصی به محل موردنظر، با صدای الارم و یا با برقراری تماس تلفنی، حضور افراد غیرمجاز را اعلام می کند.

به نحوی که هنگام خروج از خانه با فعال سازی سناریو اعلام سرقت سیستم هوشمند، از روی مانیتور لمسی تعیین می کنیم که پس از چند دقیقه از خروج ما حضور افراد دیگر را در صورت غیرفعال ننمودن سیستم، غیرمجاز اعلام نموده و با عکس العمل هایی نظیر آژیر و فلاشر نمودن چراغ های منزل و برقراری تماس توسط سیستم تلفن کننده خانه هوشمند، به صاحب خانه اطلاع رسانی می شود و از خطرات احتمالی نیز پیشگیری خواهد شد. لازم به ذکر است که امروزه در بازار انواع مختلفی از این نوع سیستم اعلام سرقت وجود دارد که ازلحاظ شکل، ساختار و تکنولوژی متفاوت هستند.

آشنایی با ویژگی های مهم یک سیستم اعلام سرقت هوشمند

  • جالب است بدانید که یک سیستم ضد سرقت هوشمند از طریق دستگاه کارت خوان، موبایل و مانیتور لمسی قابل دسترسی است.
  • این نوع از سیستم ها قابلیت کنترل از راه دور را دارا می باشند.
  • سیستم های هوشمند مورداستفاده جهت امنیت فضا قابلیت چک کردن وضعیت سیستم سرقت به جهت تشخیص علت فعال شدن را دارد.
  • سیستم های موجود در بازار سادگی قابل توجهی دارند چراکه استفاده از سیستم به دلیل رابط کاربری فارسی مهیا است.
  • به طورکلی این نوع از سیستم های هوشمند به حمل ریموت کنترل و یا تجهیزات جانبی برای فعال یا غیرفعال نمودن سیستم سرقت احتیاجی ندارند.
  • انواع سیستم های ضد سرقت هوشمند مجهز به سنسورهای تشخیص شکسته شدن شیشه می باشند.
  • قابلیت بهره گیری از سنسورهای تشخیص حرکت با استفاده از تکنولوژی مادون قرمز را دارند.
  • این نوع از سیستم ها قابلیت غیرفعال نمودن دزدگیر از طریق وارد نمودن رمز عبور و یا کشیدن کارت در هنگام ورود به منزل رادارند.
  • فعال ماندن سیستم اعلام سرقت در صورت قطع بودن برق شهری به واسطه ی باطری داخلی دستگاه بااهمیت هست.
  • امکان انتخاب عکس العمل های دزدگیر از روی مانیتور لمسی سیستم هوشمند وجود دارد.

بهترین برندهای سیستم اعلام سرقت

امروزه بازار با انواع مختلفی از سیستم های اعلام سرقت در برند های مختلفی روبه رو است که دارای کارایی های متفاوتی از یکدیگر می باشند؛ بنابراین شناخت برندها و مدل های برتر جهانی می تواند به یک انتخاب مناسب منجر شود؛ بنابراین بهترین و پرفروش ترین برند های سیستم اعلام سرقت را می توان در لیست زیر مشاهده کرد:

  • کلاسیک (Classic)
  • آنیک (Anik)
  • پارادوکس (Paradox)
  • جی ام کا (GMK)
  • هانی ول (Honeywell)
  • فایروال (Firewall)
  • سیلکس (Silex)

در همین راستا لازم به ذکر است که سیستم های اعلام سرقت پارادوکس و هانی ول که از بهترین برند های موجود در بازار ایران است که از قابلیت توسعه و برنامه ریزی بهینه ای برخوردار بوده و برای استفاده در مقیاس های کوچک و بزرگ بسیار مناسب هستند. همچنین این دو برند ازجمله پرفروش های این نوع از سیستم ها هست.

بیشتر بخوانید : هوشمند سازی ساختمان چیست

ختم کلام

همان طور که در این مقاله از پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان کشور نیز مطالعه نمودید، ازجمله مهم ترین مزیت نصب سیستم ضد سرقت، در منزل یا محل کار، آرامش ذهن است، چراکه شما اطمینان دارید که اگر فردی قصد ورود غیرمجاز به منزل و یا محل کار شمارا داشته باشد، به مالک و یا پلیس اطلاع داده می شود و این جز اصلی ترین و کمترین مزایایی است که از نصب یک سیستم هوشمند ضد سرقت به دست خواهید آورد. چراکه علاوه بر این مسئله این نوع از سیستم ها دارای امکاناتی مانند کنترل از راه دور و نظارت بر دستگاه بوده و زمانی که شما در محل حضور ندارید این ویژگی هوشمند در دستگاه های ضد سرقت همه چیز را بررسی و امنیت محیط شمارا تا بالاترین حد ممکن حفظ می کند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است