معرفی حوزه مش و مش بندی ساختمان + مش میلگرد

حوزه مش و مش بندی ساختمان | مش میلگرد | مفتول مش ساختمانی

آشنایی با حوزه مش و مش بندی ساختمان

اصولاً در بحث احداث سازه و ساختمان مسائلی از قبیل بهینه سازی مصرف میلگرد، رعایت کامل مقررات ملی ساختمان و همچنین بالا بردن مقاومت ساختمان ازجمله بااهمیت ترین اصول در هنگام ساخت یک بنا یا سازه است. در همین راستا جالب است بدانید که تمام این اصول باوجود یک مش بندی دقیق و استاندارد برای ساختمان اغنا می شود. درواقع مش بندی ازجمله عملیات هایی در ساختمان به حساب می آید که علاوه بر بهینه سازی استفاده از مصالح امنیت را نیز برای آن بنا رقم میزند. حال با توجه به این مقدمات به سراغ مقاله آشنایی با حوزه مش و مش بندی در ساختمان می رویم. پس مثل همیشه همراه وبلاگ سازه افزار باشید.

مش و مش بندی در صنعت ساختمان به چه معنا است؟

به طورکلی می توان اذعان نمود که توری مش یا توری جوشی یک نوع از توری مشبک فلزی می باشد که به طورمعمول با میلگرد ساده و آجدار شبکه بندی و ساخته می شود. درواقع این توری ها از مفتول های آهن و گالوانیزه به رنگ سیاه تولید می شود و به سه صورت پنلی، آجدار و فولادی به بازار ارائه می گردد. به طورکلی می توان عنوان کرد که این محصول متشکل از شبکه های فولادی می باشد که به شکل جدولی به هم جوش داده می شوند. مقاومت این محصول از سیم مفتول بیش تر می باشد و همچنین ضخامت سیم مفتولی که برای تولید مش مورداستفاده قرار می گیرد بر اساس نوع مصرف پانل مشی در شکل های مختلفی ازجمله دیوار باربر، سقف و همچنین پارتیشن متفاوت است. مش ازجمله مواردی می باشد که کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی و به خصوص مسلح کردن بتن فونداسیون به عنوان شبکه میلگردی دارد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید میلگرد

عملیات مش بندی به چه شکلی صورت می پذیرد؟

جالب است بدانید که برای تولید توری مش آهنی، میلگردها را روی هم قرار داده و جوش داده می شوند و به همین ترتیب چشمه هایی مربع شکل ایجاد می شود. در باب همین موضوع باید مطرح کنیم که این نوع از توری کاملاً متفاوت با دیگر انواع توری نظیر توری حصاری، توری مرغی و توری گابیون که مفتول ها به هم تابیده و بافته می شوند، می باشد. در همین راستا باید بدانید که به دلیل اینکه در اکثر موارد رایج مش بندی میلگردها به صورت نقطه ای جوش داده می شوند حاصل به صورت توری جوشی خواهد بود. به طورمعمول نیز توری های جوشی در دو حالت رولی و برگی یا ورقه ای در بازار موجود می باشد. مش جوشی رولی بیشتر از مفتول های آهنی با قطر ۲.۵ سانتی متر تا ۵ سانتی متر تولید می گردد درحالی که توری های جوشی برگی یا ورقی در ابعاد ۱ متر در ۲ متر و با میلگرد ۴ و ۶ میلی متر تولید می شوند.

آشنایی با فرایند تولید توری مش

توری مش معمولاً به صورت ورقه یا شیت با ابعاد ۶ متر در ۲.۲۰ متر تولید می شود. نوع متریال به کاررفته به عنوان تاروپود در این محصول می تواند از نوع مفتول سیاه پرکربن، مفتول گالوانیزه یا استنلس استیل باشد. میلگردهای به کاررفته در مش می تواند میلگرد ساده یا آجدار با اندازه های ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی متری باشد. جالب است بدانید که طی این فرایند چشمه ها یا سوراخ های موجود در مش به شکل مربع بوده و دارای ابعاد ۱۰*۱۰، ۱۵*۱۵، ۲۰*۲۰، ۲۵*۲۵ و ۳۰*۳۰ می باشند. استفاده از میلگرد فولادی پرکربن سرد جهت تولید مش سبب می شود که این محصول دارای انعطاف نباشد. لازم به ذکر است که دستگاه های تولیدکننده مش دستگاه های بسیار دقیقی هستند چون رعایت دقیق فاصله میلگردها از همدیگر و کیفیت بالای جوشکاری از نکات مهم در تولید مش به حساب می آید.

آشنایی با انواع مفتول مش بندی ازلحاظ جنس

در باب انواع مفتول ها یا میلگردهای مورداستفاده در شبکه مش بندی انواع مختلفی از این مفتول ها مورداستفاده قرار می گیرند که در یک نگاه کلی شامل مفتول سیاه، نوع گالوانیزه و انواع استیل می شوند که در بخش زیر به بررسی تک تک این نوع مش ها می پردازیم:

۱. مفتول یا میلگرد سیاه

مفتول سیاه، نوعی مفتول به اصطلاح پخته شده است که خصوصیات شیمیایی خود را حفظ کرده و ماده ی اولیه مفتول گالوانیزه را تشکیل می دهد و درنتیجه در تولید توری مش، توری حصاری، گابیون، توری پرسی، سیم خاردار، زنجیر صنعتی، میخ و غیره کاربرد دارد. به طورکلی می توان مطرح کرد که مفتول سیاه مفتولی است که طی فرآیند کشش از میلگردهای کششی و حرارت دیده در کوره با دمای بالا ساخته می شود. به طوری که این کشش و حرارت باعث می شود این مفتول منعطف تر و نرم تر باشد. جالب است بدانید که علت نام گذاری این مفتول این است که در سطح بیرونی و اطراف این مفتول، ذرات دوده های سیاه وجود دارد به همین علت به مفتول سیاه شهرت پیداکرده است و درواقع این محصول هیچ پوششی ندارد.

 

مش میلگرد

۲. مفتول یا میلگرد گالوانیزه

ساخت سیم مفتول گالوانیزه فرایندی است که فولاد عاری از اکسید در وان مذاب روی غوطه ور شده و درنتیجه آن پوشش چسبنده و محافظی از فلز روی تشکیل می شود این پوشش شامل لایه های آلیاژی است که به مقاومت در مقابل خوردگی فلز پایه کمک می کند؛ بنابراین به چنین فرایندی گالوانیزاسیون گویند. البته طبیعتاً کاملاً قابل حدس است که مفتول خروجی از چنین فرایندی نیز یک میلگرد با مفتول گالوانیزه و ضدزنگ است. لازم به ذکر است که این نوع از مفتول ها دارای مقاومت بالا در برابر نم، رطوبت و اکسید شدن بوده و در کنار آن برای همه افراد در دسترس است و کاملاً مقرون به صرفه اقتصادی می باشد.

۳. مفتول استیل

این مفتول های به وایرهایی گفته می شوند که بسیار انعطاف پذیر و نرم بوده و همچنان از مقاومت کششی بالایی برخوردار می باشد. سیم مفتول استیل در دو نوع فابریک و غیر فابریک شناخته می شود. دسته فابریک مفتول های استیل درواقع محصولی حاصل از کشیدن شدن میلگردهای استیل به قطر ۶ میلی متر می باشند که تا ۱.۵ میلی متر نیز کشیده می شوند. دسته دیگر یا همان سیم مفتول استیل غیر فابریک تولیدشده از نوارهای استیل می باشند. در پایان نیز لازم به ذکر است که مفتول استیل نسبت به دیگر متریال استیل در واحد کیلو ارزان تر است چراکه فرایند ساخت آسانی دارد.

آشنایی با انواع مفتول مش بندی در ساختمان

در باب مشخصه های مش بندی برای ساختمان می توان عنوان نمود که معمولاً عرض این شبکه ها از ۱۰۰ تا ۲۵۰ سانتی متر متغیر بوده و طول آن نیز از ۱ متر الی ۹ متر می باشد. همچنین ابعاد چشمه به شکل مربع یا مستطیل بوده و بین ۸ الی ۴۰ سانتی متر است. علاوه بر این، قطر مفتول ها یا میلگردها هم از ۴ الی ۱۲ میلی متر به صورت آجدار و ساده متغیر است. درواقع توری مش در ابعاد مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود. تولید توری مش در ابعاد ۲٫۲۰*۶ همراه با سایز میلگرد ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ و یا در چشمه ی ۵ تا ۴۰ و همراه با مفتول ۲، ۳، ۶ و ۸ انجام می شود. علاوه بر این، از کاربردی ترین نوع توری مش در کار ساخت وساز نیز می توان به میلگرد ۶ ساده با کل چشمه های موجود و ۸ آجدار همراه با چشمه های ۱۰*۱۰، ۱۵*۱۵ و ۲۰ *۲۰ اشاره کرد. با توجه به همین مسئله نیز می توان مفتول های مورداستفاده در شبکه مش بندی را در انواع زیر تقسیم بندی نمود:

• مفتول ساده

محصولی فولادی که به طور متداول دارای سطح مقطع ۰.۴ تا ۴ میلی متر متغیر و با استفاده از فرآیند کشش و نورد گرم تولید می گردد مفتول نام داشته و از فولاد کم کربن ساخته می شوند. در همین راستا جالب است بدانید که مفتول فولادی می تواند به صورت خام یا همان مفتول سیاه باشد و یا می تواند در مواردی گالوانیزه شود.

 

مش بندی فولادی

• مفتول آجدار

میلگرد آجدار با ۳ گرید A3، A2 و A4 تولید می شود که هریک مشخصات و ویژگی های خاص خود را دارد. میلگردهای آجدار گروه A2 جزء میلگردهای نیم سخت به حساب می آید. کم بودن کربن در ساختار این میلگرد قابلیت خم پذیری آن را افزایش می دهد. معمولاً از این میلگرد در ساخت خاموت استفاده می شود. تنش سیلان در میلگرد آجدار A2 برابر با ۳۰۰۰ کیلوگرم و تنش گسیختگی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. از طرفی میلگرد آجدار گروه A3 نیز مانند A2 جزء میلگردهای نیمه سخت است. آج های این میلگرد به صورت جناغی یا هفت و هشتی است و نسبت به گروه A2 مقاومت بالاتری دارد. تنش سیلان در این میلگرد آجدار ۴۰۰۰ و تنش گسیختگی آن ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. علاوه بر متمایز بودن شکل آج ها ، تفاوت میلگرد A2 و A3 در عملکرد و کاربرد آن ها نیز مشهود است. به این صورت که میلگرد A2 به عنوان میلگرد عرضی و A3 به عنوان میلگرد طولی قابل استفاده است. همچنین میلگرد آجدار A2 انعطاف پذیرتر از A3 می باشد و جوشکاری روی هر دو گروه مجاز نیست.

آشنایی با مزایای مش بندی در ساختمان

همان طور که در ابتدای این مقاله از سازه افزار نیز اشاره شد، مش ساختمانی درواقع مجموعه ای از شبکه های به هم بافته شده است که این اتصال از طریق جوش صورت می گیرد. مش های ساختمانی در هر کشوری بر اساس استانداردهای تعیین شده در هر کشور تولید می شود و در کشور ما نیز استانداردهای بخصوصی برای تولید مش وجود دارد. مش های ساختمانی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و می توانند وزن بالایی که از سازه وارد می شود را به خوبی تحمل کنند. حمل ونقل مش ساختمانی به دلیل وزن کمی که دارد تا حد زیادی تسهیل شده است و در مدت زمان کوتاهی می توان مش ها را از محل کارگاه تا ساختمان موردنظر حمل نمود؛ بنابراین در یک نگاه کلی می توان اذعان نمود که اجرای مش بندی برای بنا از در جه اهمیت بالایی برخوردار بوده و با مزایایی همراه می باشد که این موارد به شرح زیر است:

• دارا بودن صرفه ی اقتصادی نسبت به روش های دیگر به لحاظ صرفه جویی در استفاده از مصالح و وزن و زمان

• ایجاد مقاومت بالای این شبکه ها به دلیل جوش های نقطه ای و همچنین منظم بودن گره ها در شبکه

• سرعت بخشیدن به عملیات جاگذاری مفتول نسبت به سایر روش ها

• سهولت در حمل ونقل و کاهش هزینه ی نصب

• رعایت مقررات ملی ساختمان با اجرای مش بندی برای فضا

• بهینه سازی مصرف میلگرد

آشنایی با کاربردهای مهم مش و مش بندی

توری های مش کاربردهای بسیار متنوعی در زمینه های گوناگون دارند. استفاده از این توری ها در بخش های کشاورزی و باغداری، صنایع گوناگون، حمل ونقل و جا به جایی، صنایع غذایی، معادن، حصارکشی اماکن و دکوراسیون منزل رایج است. همچنین توری های مش را در ساخت تونل، ساخت سیلو، کف سازی، ساخت کانال های آب و… مورداستفاده قرار می دهند. دوام و استحکام بسیار بالای توری های مش آن ها را به توری هایی مناسب به منظور حصارکشی اماکن گوناگون تبدیل کرده است. وجود چشمه های مربعی و مستطیلی در ساختار این توری ها زمینه تهویه مناسب هوا را فراهم نموده و موجب انسداد مسیر آب در هنگام وقوع آتش سوزی نمی گردد. همین امر موجب شده است که توری مش را باهدف حفاظت از حیوانات دارای جثه نسبتاً بزرگ مورداستفاده قرار دهند. استفاده از توری های مش همچنین در ساخت سقف طبقات و کف استخرها نیز متداول است. این محصولات را به منظور تولید سقف های کامپوزیت، قطعات و دیوارهای پیش ساخته کامپوزیت، ایجاد پی ساختمان و تولید فونداسیون های بتنی و سدهای بتنی و مواردی از این قبیل نیز مورداستفاده قرار می دهند. از طرفی نرده کشی، ایجاد موانع برای انبارها و کارخانه ها، پل سازی و… از دیگر نمونه های به کارگیری توری مش در صنایع گوناگون می باشد که تجربه های بسیار موفقی را رقم زده است!

 

مش ساختمان

در باب قیمت مش های فولادی

به طورکلی لیست قیمت توری مش فلزی نیز مانند بسیاری از توری های مفتولی و محصولات ساختمانی دیگر به یکسری از عوامل بستگی دارد که در بخش ذیل به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

• ضخامت مفتول به کاررفته

• اندازه چشمه به کاررفته

• نوع مفتول آهن ازنظر ساده یا آجدار بودن

• نوع پوشش ازنظر سیاه، گالوانیزه یا استیل بودن

• حجم و زمان موردنیاز جهت تولید سفارش

• نوع یا برند میلگرد به کاررفته در توری مش فلزی

 سخن پایانی

همان طور که در این مقاله نیز همچون دیگر نوشتارهای سازه افزار همراه ما بودید، هدف ما این مطالب ارائه اطلاعاتی دقیق و درعین حال کاربردی در باب مش و مش بندی ساختمان بود که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است