انواع پروفیل و کاربردهای آن

انواع پروفیل و کاربردهای آن

جالب است بدانید که منظور از استفاده در همه جا شامل نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها، نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانه ها و زمین های محصور شده و نرده پیاده روها و خیابان ها است؛ اما قبل از اینکه بیشتر درباره ی پروفیل بگوییم ابتدا باید بدانیم که این متریال چیست و چه کاربردی دارد؟ بنابراین در راستای افزایش اطلاعات و به دست آوردن اطلاعاتی در باب لیست قیمت انواع پروفیل با پرشین سازه تا انتهای این مقاله همراه باشید.

پروفیل چیست؟

واژه پروفیل از نظر لغوی به معنای ثابت بودن یک مقطع با طولی مشخص و معین است؛ اما حتماً با این تعریف این سؤال برای شما پیش می آید که پروفیل چه نقشی در صنایع ساختمانی دارد و به چه مفهومی است. در همین راستا باید مطرح کرد که پروفیل به تجهیزاتی گفته می شود که در ساخت درب، پنجره، لوله یا نمای ساختمان استفاده می شود به عنوان مثال پروفیل آلومینیومی، برای ساخت قاب پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد. حال با توجه به چنین تعریفی به سراغ دانش بیشتر درباره ی این نوع از مواد می رویم.

روش تولید انواع پروفیل

به طور عمده کارخانه ها لوله و پروفیل به فرآیند تبدیل ورق های فولادی یا همان کلاف به روش نورد سرد به محصولات نهایی با شکل ها و ابعاد مختلف مشغول می باشند که فرآیند تولید این پروفیل ها به طور کلی طی مراحل زیر انجام می گیرد که شامل:

۱. تأمین مواد اولیه لازم جهت تولید پروفیل

جالب است بدانید که امروزه قسمت عمده مواد اولیه مصرفی مربوط به تولید پروفیل در اکثر کارخانه ها ایرانی از طریق کارخانه فولاد مبارکه و قسمتی نیز از کشورهای آسیای میانه، برزیل، اروپا و اروپای شرقی تهیه می شود.

همچنین لازم به ذکر است که ورق مصرفی جهت تولید پروفیل، باید دارای ترکیبات شیمیایی خاصی بوده و از خواص مکانیکی مناسبی برخوردار باشد تا در هنگام تولید برای سازنده و درنهایت برای مصرف کننده مشکلی ایجاد نکند.

به طور کلی ورق های مصرفی استاندارد با مقادیر مشخصی از سیلیس، کربن، گوگرد، فسفر و منگنز بوده که جهت تولید پروفیل ها پیشنهاد و مورد مصرف است، البته این استانداردها ممکن است، در مواقع خاص تغییر کند. لازم به ذکر است که ورق های فولادی پس از ورود به کارخانه و با توجه به مشخصات ابعادی و مصرفی آن ها در قسمت های مختلف، انبار شده تا وارد پروسه تولید شوند.

۲. برش کلاف به شکل نوار

کلاف های خریداری شده در دستگاه های برش به نوارهایی با عرض مشخص بریده می شوند. این دستگاه ها با توجه به سفارش و نحوه بهره برداری، دارای قسمت های مختلف می باشند و بر همین اساس بعضی از آن ها تمام اتوماتیک و برخی دیگر نیمه اتوماتیک هستند.

یک دستگاه برش معمولاً دارای قسمت های ذخیره کلاف، میز حمل کننده، ضربه گیر، کلاف گیر و سیستم بازکننده طوقه های کلاف، سیستم کنترل کننده کناره برای بهتر تنظیم شدن، صاف کننده ورق، گیوتین و قرقره های هدایت ورق، غلتک های تغذیه ورق، قسمت اصلی برش، غلتک های جداکننده نوارهای بریده شده، نگه دارنده نوارها و نهایتاً نوار جمع کن است.

پس از قرار گرفتن کلاف روی کلاف گیر که خود نیز دارای حرکت گردشی است، کلاف گیر می چرخد و پس از باز شدن طوق ها سر ورق به زیر غلتک های صاف کننده هدایت می شود، چنین عملیاتی جهت صاف و تخت شدن ورق انجام می شود. همچنین سر ورق ها توسط گیوتین بریده می شود تا برای جوشکاری در قسمت های بعدی اشکالی وجود نداشته باشد.

در طول این مرحله ورق توسط غلتک های تغذیه به طرف دو عدد شافت اصلی که دارای محرک هستند حرکت می کنند. جالب است بدانید که بر روی شافت های اصلی تیغه هایی از فولاد وجود دارد که عملیات حرارتی بر روی آن ها انجام شده و همچنین فواصل آن ها متناسب با عرض نوارهای مورد نیاز تنظیم شده و در اثر عبور ورق از بین تیغه ها عمل برش انجام می شود. در نهایت سر اولیه نوارها بریده می شود و در گیره مخصوصی که در داخل نوار جمع کن قرار دارد، درگیر می شود. قطر نوار جمع کن، توسط سیستم هیدرولیک چند سانتیمتر باز می شود.

این عمل از یک طرف باعث جمع شدن دو لبه گیره و گرفتن سر نوارها شده و از طرفی در پایان زمان تخلیه نوارها، با عمل جمع شدن نوار گیر، داخلی ترین لایه ورق ها جدا شده و به سهولت می توان نوارها را توسط میز متحرک و صفحه ای که در جهت محور اصلی حرکت می کند به خارج هدایت کرد. در پایان این مرحله نیز نوارها دسته بندی شده و به قسمت های مختلف خطوط تولید انتقال پیدا می کند.

۳. تولید لوله و پروفیل

قوطی و پروفیل را می توان به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم تولید کرد. روش انتخابی بستگی به امکانات ماشینی از نظر طراحی دارد. لازم به یادآوری است که معمولاً پروفیل باز به روش مستقیم تولید می شود.

دستگاه های تولید لوله و پروفیل عموماً دارای قسمت های تغذیه نوار، گیوتین، قسمت جوش سر و ته نوار، انباره، فرمینگ که از دو قسمت شکل دهنده اولیه و شکل دهنده نهایی تشکیل شده اند، قسمت جوش دو لبه پروفیل، براده برداری، سردکن، سایزینگ با تعداد ۴ تا ۶ دروازه، خمش و پیچش گیر، برش یا اره اتوماتیک، شتاب دهنده و درنهایت میز تخلیه است.

با توجه به اینکه دستگاه برای ساخت چه تولیداتی طراحی شده و به چه روشی ساخته شده باشد، قسمت های نام برده شده با کمی تغییر از نظر تعداد و اندازه، ساخته خواهند شد. ولی موضوع مهمی که قابل ذکر است این است که عمل اصلی این دستگاه ها از شکل دادن به ورق در حال عبور از بین دو قالب بالا و پایین و در حال چرخش در دروازه های مختلف تا تولید محصول نهایی باید به روش سرد انجام گیرد.

تولید لوله و پروفیل

انواع پروفیل ساختمانی از لحاظ فرآیند ساخت

  • پروفیل نورد گرم

این نوع پروفیل از طریق فرآیند نورد گرم شمش فولادی تولید می گردد و پس از شکل گیری مشابه نوعی قوطی می باشد.

  • پروفیل نورد سرد

در مراحل اول این پروفیل شکل دهی شده و سپس از طریق خم کردن و پرس به مرحله نهایی می رسد. کاربرد این پروفیل ها عمدتاً در قسمت های سبک مانند چارچوب درب و پنجره، ناودانی ها و سقف کاذب می باشد.

  • پروفیل مرکب

پروفیل مرکب یا پروفیل ترکیبی از ترکیب پروفیل سرد و گرم تولید می گردد که شکل و ابعاد پروفیل در دو نوع باز و بسته موجود است.

انواع پروفیل ازلحاظ شکل ظاهری

به طور کلی پروفیل ها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته ی باز و بسته تقسیم بندی می گردند؛ که هرکدام از این پروفیل ها به شرح زیر می باشند:

  • پروفیل های بسته

این نوع از پروفیل ها به دلیل بسته بودن شکل ظاهری به این نام معروف می باشند که ازجمله آن ها می توان به پروفیل لوله و قوطی، درب و پنجره ساختمانی، پروفیل درب های کرکره برقی و پروفیل های پی وی سی اشاره کرد.

  • پروفیل های باز

این نوع از پروفیل ها نیز با توجه به شکل ظاهری نام گذاری شده و به طور معمول شامل تیرآهن، تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی، چهار پهلو و هاش می باشند. همچنین لازم است بدانید که عمده کاربرد این نوع از پروفیل ها در پوشش سقف سالن های بزرگ مانند سالن های ورزشی، سوله ها، پارکینگ و انبار است.

آشنایی با انواع پروفیل ازنظر کاربرد

به طور کلی پروفیل ها به دو دسته ی ساختمانی، آلومینیومی، کامپوزیتی، گالوانیزه و صنعتی تقسیم می شوند که دراین بین هدف ما آشنایی شما با انواع پروفیل و شناخت بهتر آن ها است.

  • پروفیل های صنعتی

این نوع از پروفیل ها با کاربردهای وسیع در صنایع گوناگون همچون خودروسازی، نظامی و مواردی از این جنس تقسیم بندی می شوند.

  • پروفیل ساختمانی

همان طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم پروفیل ساختمانی شامل سه دسته به نام پروفیل نورد گرم، پروفیل نورد سرد و پروفیل مرکب می شود که هرکدام از آن ها را به تفضیل در بخش قبلی مقاله توضیح دادیم.

  • پروفیل کامپوزیتی

امروزه پروفیل های کامپوزیتی به میزان زیادی در صنعت ساختمان سازی به ویژه ساختمان سازی در شرایط آب و هوایی مرطوب که احتمال خوردگی در آن بسیار بالا است، رواج زیادی داشته است.
دلیل عمده استفاده از این پروفیل ها و مزایای استفاده از این نوع پروفیل، جلوگیری از پدیده خوردگی و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاشات و لرزش هایی همچون زلزله است. این نوع پروفیل به دلیل خاصیت غیر کشسانی که دارد، در برابر لرزش و خوردگی مقاوم تر است. علاوه بر این ها استفاده از پروفیل های کامپوزیتی باعث سبک تر شدن وزن نهایی بنا و ساختمان می شود.

  • پروفیل آلومینیومی

همان طور که میدانید پروفیل آلومینیومی در دو قالب ساختمانی و صنعتی تولید می شود. از این پروفیل در ساختمان سازی به عنوان در پنجره و غیره استفاده می شود. در سایر صنایع نیز از پروفیل آلومینیومی به عنوان قطعات مختلف صنعتی استفاده می شود.

یکی از مهم ترین تفاوت های پروفیل آلومینیومی با آهن در ساخت درب و پنجره آن است که پنجره ها و در های آهنی انرژی بیشتری را هدر می دهند، اما پنجره های آلومینیومی در بهینه سازی مصرف انرژی نقش بالایی دارند. همچنین استفاده از پروفیل آلومینیومی به خاطر رنگ روشن و سفیدی که دارد، احساس زیبایی و جلوه خاص تری به ساختمان می دهد.

  • پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه برای مقاوم سازی هرچه بیشتر درب و پنجره های یو پی وی سی کاربرد پیدا کرده است. از مزایای استفاده از پروفیل گالوانیزه در این نوع پنجره ها، جلوگیری از هرز شدن پیچ ها و افتادگی بازشو ای درب و پنجره است.

از دیگر مزایای استفاده از پروفیل های گالوانیزه، افزایش مقاومت و استحکام در برابر فشارهای جوی در ارتفاعات بالا است. ساختمان ها و برج ها در ارتفاعات زیاد با نیروی باد مواجه هستند و این نیرو به طور قابل ملاحظه ای به پنجره ها فشار وارد می کند. در طبقات پایین تر نیز در اثر نشست ساختمان، ممکن است پنجره ها در معرض فشار قرار بگیرند.

همچنین لازم به ذکر است که ضخامت پروفیل های گالوانیزه معمولاً از یک میلی متر شروع و برحسب استفاده تا دو میلی متر نیز افزایش پیدا می کند. نکته قابل توجه این است که هرچه سطح پنجره بزرگ تر باشد، فشار وارده به پنجره نیز بیشتر می شود و به مراتب ضخامت پروفیل های گالوانیزه نیز باید افزایش یابد.

 

پروفیل گالوانیزه

پروفیل زاهیت چیست و چه کاربردی دارد؟

درواقع زاهیت، یکی از برندهای پروفیل در کشور ترکیه است. پروفیل زاهیت یک پروفیل وارداتی به شمار می رود و به طور طبیعی، به دلیل دارا بودن کیفیت بسیار عالی قیمت تمام شده آن از پروفیل های داخلی گران تر است.پروفیل زاهیت نیز، همانند سایر پروفیل ها، جهت استفاده در مصارف ساختمانی تولید می شود و ازجمله کاربردهای مشخص آن در ساخت پنجره های دوجداره  در ساختمان های لوکس است. لازم به ذکر است که به پنجره هایی که با استفاده از پروفیل زاهیت تولید و نصب شده اند، اصطلاحاً پنجره زاهیت گفته می شود.

پنجره زاهیت از نظر ظاهری، تفاوت های چندانی با سایر پنجره ها ندارد، اما به طور کلی این نوع از پنجره ها از نظر کیفی، در درجه بالاتری نسبت به سایر موارد قرار دارند.

کاربرد انواع پروفیل

پروفیل مصارف زیادی در ساختمان سازی، صنعت و راه سازی دارند، اما می توان از بیشترین کاربرد آن ها در صنعت ساخت در و پنجره های آهنی نام برد. پروفیل ها به شکل مربع و مستطیل وجود دارند که در مقاطع کوچک آن جهت نرده های فلزی برای در و پنجره ها، راه پله ها، نرده کشی دیوارهای کارخانه ها، پیاده روها و نیز خیابان ها استفاده می گردد، اما مقاطع بزرگ تر پروفیل ها به ستونی معروف هستند که در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارد. همچنین سایر کاربردها به صورت خلاصه وار شامل:

  • استفاده در صنعت خودروسازی
  • در ساخت پایه میز و صندلی
  • نوع زِد آن جهت پوشش سقف سوله ها
  • ساخت چهارچوب درهای بزرگ آهنی با استفاده از پروفیل نبشی
  • ساخت کرکره های مغازه با استفاده از پروفیل ناودانی

لیست قیمت و قیمت لحظه ای انواع پروفیل

همان طور که احتمالاً در جریان هستید قیمت انواع پروفیل به ابعاد آن، شرکت سازنده و کیفیت محصول تولیدی بستگی دارد. هرچند عواملی اعم از تغییرات نرخ ارز، قیمت در بازار جهانی و عوامل سیاسی نیز بر قیمت این محصول تأثیرگذارند.

کلام آخر

همان طور که در طول مقاله مطالعه کردید هدف ما آشنایی شما با انواع پروفیل، کاربردهای آن، لیست قیمت و قیمت لحظه ای آن است که امیدواریم که اطلاعات جمع آوری شده مفید بوده و بتواند کمک شایانی در راستای یک انتخاب بهتر به شما دهد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است