برای ساخت ساختمان چقدر میلگرد نیاز دارید؟

برای ساخت ساختمان چقدر میلگرد نیاز دارید؟

روش صحیح متره کردن برای تخمین میلگرد موردنیاز برای ساختمان سازی

اغلب شما قبل از شروع هر کاری چه کوچک و چه بزرگ، برنامه ریزی می کنید و تدارکاتی را فراهم می آورید. هرچه پروژه شما بزرگ تر باشد، نقش این تمهیدات از پیش تعیین شده پررنگ تر خواهد بود.

قبل از آغاز یک پروژه ساختمانی هم باید مقدار مصالح ساختمانی موردنیاز برای ساخت وساز ازجمله میلگرد را تخمین زده و طبق آن خریدهای خود را انجام دهید. به این کار «متره» میگویند و هرچه این تخمین به مقدار واقعی نزدیک تر باشد، برای شما مقرون به صرفه تر خواهد بود؛ زیرا اگر مقدار میلگرد سفارشی شما بیش ازاندازه باشد هزینه بیشتری را برای بار اضافی متحمل شده اید و اگر میلگرد کمتری تهیه کنید علاوه بر هزینه حمل ونقل اضافی، ممکن است در خرید دوم با افزایش قیمت میلگرد مواجه شوید.

در صورتیکه از قبل پروژه های مشابه را انجام داده باشید، محاسبه و تخمین مصالح موردنیاز برای شما آسان تر خواهد بود؛ ولی اگر تجربه چندانی در این کار ندارید یا باید از مشاوران مربوط به این حوزه کمک بگیرید یا اطلاعات خود در این زمینه را بالا ببرید.

میلگرد

محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان

به صورت معمول به ازای هر مترمربع، حدود ۶۰ تا ۶۷ کیلوگرم میلگرد در نظر گرفته می شود؛ اما برای محاسبه دقیق میلگرد موردنیاز برای هر پروژه باید میزان میلگرد مصرفی در پی ریزی یا فوندانسیون، ستون ها و سقف ها را در نظر گرفت.

۱.محاسبه میلگرد موردنیاز برای فوندانسیون

اغلب میلگرد به شکل طولی، عرضی و تقویتی در پی ریزی ساختمان به کار می رود. میلگردهای طولی در طول محور پی اجرا شده و در ردیف های بالا و پایین فونداسیون قرار می گیرند.

برای محاسبه وزن میلگرد باید طول آن را بدانید و برای اندازه گیری طول میلگرد باید طول محور پی، کاور و خم قسمت انتهایی و ابتدایی میلگرد را در نظر بگیرید. کاور فاصله ایست که میلگرد باید برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی از قسمت خارجی بتن بگیرد.

درنهایت طول میلگرد موردنیاز از رابطه زیر به دست می آید:

(۲* طول کاور)- (۲*طول خم)+ طول محور = طول میلگرد

این رابطه نحوه محاسبه طول میلگردهای طولی و عرضی به کاررفته در ساختمان را به شما می دهد.

همچنین برای محاسبه وزن میلگردهای تقویتی مورداستفاده در فوندانسیون، باید طول میلگرد را در تعداد و وزن واحد طول آن ضرب کنید.

* در نظر داشته باشید که عمق فوندانسیون به تعداد طبقات ساختمان بستگی دارد و برای محاسبه آن کافی است تعداد طبقات را ضربدر ۱۰ کرده و مقدار به دست آمده را با عدد ۲۰ جمع نمایید.

۲.مقدار میلگرد موردنیاز برای ستون ها و سقف

پس از محاسبه میلگرد موردنیاز در پی، نوبت به محاسبه مقدار میلگرد مورداستفاده در ستون ها و سقف هاست که به نوع اسکلت ساختمان بستگی دارد. به طورمعمول برای ساختمان هایی با اسکلت بتنی ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم، میلگرد برای هر ستون موردنیاز خواهد بود. البته اگر سقف به صورت دال دوطرفه باشد این میزان به حدود ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم افزایش می یابد.

مقدار میلگردهای مصرفی برای سقف های مختلف متفاوت است که در جدول زیر این مقادیر ذکر شده است:

میزان میلگرد موردنظر برای انواع سقف

ردیف نوع سقف میزان میلگرد مورد نیاز (به ازای هر متر مربع)
۱ سقف تیرچه بلوک ۵ تا ۷ کیلوگرم
۲ سقف کامپوزیتی ۸ تا ۱۲ کیلوگرم
۳ سقف های دال بتنی توپر ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم

میزان میلگرد موردنظر برای انواع سقف

مقدار میلگرد موردنیاز برای انواع اسکلت ساختمانی

پس از تخمین میلگرد موردنیاز برای هر یک از بخش های پی، ستون ها و سقف در یک ساختمان، می توان به طور تقریبی مقدار میلگرد مصرفی در هر مترمربع برای اسکلت فلزی یا بتنی را پیش بینی نمود.

می توان گفت برای اسکلت های فولادی در هر مترمربع تقریباً بین ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم میلگرد نیاز خواهید داشت. البته اگر قاب خمشی در اسکلت فولادی استفاده شده باشد این مقدار به ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم در هر مترمربع هم خواهد رسید.

برای اسکلت های بتنی نیز مقدار ۴۰ تا ۵۵ کیلومتر در هر مترمربع میلگرد نیاز دارید که با استفاده از قاب خمشی و دیوار برشی این مقدار به حدود ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم می رسد.

مقدار میلگرد موردنیاز برای انواع اسکلت ساختمانی

برآورد هزینه را فراموش نکنید!

یکی از مهم ترین بخش های یک پروژه ساختمانی، پیش بینی هزینه تمام شده هر مترمربع خانه ازنظر قیمت مصالح و ساخت است. ازآنجایی که مقدار قابل توجهی میلگرد در ساختمان سازی استفاده می شود محاسبه هزینه میلگرد یک پروژه نیز اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

برای برآورد هزینه میلگرد مصرفی کافی است میانگین قیمتی از میلگردهای موجود در بازار داشته باشید و سپس وزن میلگرد موردنیاز خود را در این مبلغ ضرب کنید. البته اگر برند میلگرد خود را میدانید می توانید قیمت به روز آن را در وزن میلگرد ضرب نمایید تا مقدار دقیق تری را به دست آورید. به طور مثال اگر قیمت میلگرد زاگرس ۱۲،۷۰۰ تومان باشد و شما ۳ تن میلگرد نیاز داشته باشید؛ باید مبلغ ۳۸،۱۰۰،۰۰۰ تومان برای میلگرد مصرفی خود در نظر بگیرید.

برای اطلاع از قیمت میلگرد برندهای معتبر می توانید به سایت آسرون به نشانی www.asroon.ir مراجعه نمایید یا با شماره ۰۲۱۴۳۰۰۰۰۲۳ تماس گرفته و از کارشناسان فروش برای تخمین میزان میلگرد مصرفی خود مشورت بگیرید.

در نظر داشته باشید این تنها بخشی از هزینه های مقاطع فولادی مورداستفاده در پروژه های ساختمانی شماست و باید میزان تیرآهن، پروفیل و لوله ها را نیز محاسبه و در هزینه پروژه خود لحاظ کنید. پروفیل و لوله قیمت بالاتری نسبت به تیرآهن و میلگرد دارند. به عنوان مثال قیمت لوله مانیسمان اهواز سایز ۵/۴ حدود ۳۲،۵۰۰ تومان است که می تواند هزینه پروژه شما را بسیار بالا ببرد. پس قبل از شروع هر کاری، متره کردن را فراموش نکنید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است