بلوک بتنی نیوجرسی چیست و کابرد آن

بلوک بتنی نیوجرسی | اهمیت و کاربرد جداکننده های نیوجرسی

یکی از محصولات شایان توجه بلوک های بتنی نیوجرسی می باشد که معمولاً تولید انواع یک طرفه و دوطرفه (کامل) آن با استفاده از بتنی مقاوم و با دوام بالا می باشد. با توجه به همین توضیحات و اهمیت و ضرورت استفاده از این نوع محصولات در صنعت ساخت وساز جاده ای بر آن شدیم تا شما را با بلوک های نیوجرسی و کاربردهای متنوع آن آشنا کنیم که امیدواریم مفید واقع شود. پس با پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت کشور همراه شوید.

بلوک بتنی نیوجرسی

تاریخچه مختصر بلوک بتنی نیوجرسی

در ابتدا لازم است بدانید که در دهه ۵۰ میلادی در موسسه استیونس و با هدایت اداره ایالتی بزرگراه های نیوجرسی در ایالت نیوجرسی این نوع از بلوک های بتنی طراحی شدند و طبیعتاً به همین علت نیز به بلوک جرسی یا نیوجرسی در دنیا معروف می باشند. طراحی این بلوک ها به گونه ای است که هنگام برخورد خودروها کم ترین آسیب به آن ها وارد می شود. آن ها همچنین مانع عبور ماشین ها و ورود به مسیر مخالف می شود. به طورکلی در سال های اخیر به دلیل مشکلات گاردریل ها در جاده ها از قبیل جمع شدگی و عدم مقاومت بالا، استفاده از حفاظ مفصلی بتنی رواج یافته و سهم عمده ای در کاهش تصادفات مرگبار داشته است. جالب است بدانید که امروزه و در طی این سال ها استفاده از بلوک نیوجرسی در تمامی سیستم های راه سازی عمومیت یافته و در ایران نیز از سال ۱۳۷۵ این بلوک ها برای اولین بار مورداستفاده قرارگرفته است.

بلوک نیوجرسی چیست؟

جداکننده نیوجرسی یا دیوار نیوجرسی که در ایران به دلیل داشتن رنگ و مواد مشابه با بلوک سیمانی به طورمعمول به آن «بُلوکِ نیوجرسی» گفته می شود، در همین راستا جالب است بدانید که قطعات ساخته شده معمولاً از بتن یا پلاستیک بوده که کاربرد اصلی آن ها جدا کردن مسیرهای ترافیک جاده ها از یکدیگر است، هرچند برای مسدودسازی معابر یا جاده ها هم مورداستفاده قرار می گیرند. این قطعات به گونه ای طراحی شده اند که در صورت برخورد خودرو، آسیب کمتری به آن وارد شود و درعین حال، مانع عبور خودرو به مسیر روبه رو و تصادف از روبه رو یا اصطلاحاً تصادف شاخ به شاخ شوند. به طورکلی بلوک نیوجرسی بتنی از ۶ جزء اساسی تشکیل شده است. سه جزء آن مربوط به بتن است که ترکیبات سیمان و سنگ دانه و آب خواهد بود، جزء بعدی نیز میلگرد است که در صورت نیاز داخل آن به کار می رود، افزودنی های مناسب برای ساخت و عمل آوری استفاده می شود و جزء آخر نیز مفصل است که داخل برخی بلوک ها کارشده است.

روش تولید بلوک های بتنی نیوجرسی

به طورکلی برای تولید بلوک نیوجرسی چهار روش اساسی وجود دارد که دو روش از این روش های ارائه شده مربوط به شیوه بتن ریزی می باشد و دسته سوم به صورت پیش ساخته تولید می شود. جالب است بدانید که در تولید بلوک های نیوجرسی قالب های جرسی به صورت استاندارد بر اساس کاربرد طراحی می شود و طول قالب نیز بر اساس محل نصب تعیین می گردد. همچنین در این فرآیند باید مشخص شود که بتن ریزی در محل نصب، اجرا خواهد شد یا بلوک ها به صورت پیش ساخته تولید می شود چراکه هرکدام از این رویه ها نیازمند ارائه اطلاعاتی در این باب می باشد. با توجه به همین مسئله چهار روش خاص برای تهیه این محصولات تا به امروز اتخاذشده است که این موارد شامل:

۱. بتن ریزی ایستاده

درروش ایستاده، قالب به صورت سرپا به شکلی که قرار است نصب شود قرارگرفته، از بالای قالب بتن ریزی انجام می شود، قالب مونتاژ شده بهتر است از کف با قطعاتی که از قالب های پیشین حین بتن ریزی به جای مانده پوشانده شود. این روش متداول ترین روش تولید بلوک نیوجرسی است و جالب است بدانید که معمولاً تولید این بلوک چالش خاصی ندارد.

۲. بتن ریزی برعکس

همان طور که از نام این روش پیداست، در این فرایند قالب را سروته می کنند و بتن ریزی را از کف انجام می دهند. به این صورت مشکلی که برای کف حالت ایستاده به وجود می آمد، ایجاد نخواهد شد اما چالشی که در این فرایند مطرح می باشد این است که برعکس کردن بلوک نیوجرسی که یا با جرثقیل یا با دستگاه انجم می شود باید از نقطه ثقل بلوک و با دقت کامل انجام شود. درواقع کارگران برای انجام این کار باید مهارت کافی داشته باشند.

۳. بلوک پیش ساخته در کارخانه

به طورکلی این نوع بلوک نیوجرسی، در کارخانه تولید می شود. همان طور که ذکر شد درروش پیشین، تولید بلوک در محل نصب انجام می شد اما در این حالت با دستگاه های اتوماتیک داخل کارخانه کار بتن ریزی و تزریق انجام می شود و بلوک های آماده به محل نصب منتقل می شود. همچنین لازم به ذکر است که عمل آوری این فرایند به وسیله بخار انجام می شود و بلوک ها بر اساس استانداردهای مقاومت آزمایش می شود.

۴. روش دستی و سنتی

به طورکلی در این روش همه مراحل از تولید بتن تا قاب بندی لاین ها به صورت دستی و قطعه قطعه انجام می شود.

تولید بلوک نیوجرسی

مروری بر ترکیبات ساخت بلوک سیمانی

در یک نگاه کلی ترکیبات ساخت بلوک سیمانی شامل آب، سیمان، مصالح سنگی و مواد افزودنی می باشد. درواقع می توان مطرح نمود که معمولاً برای ساخت بلوک سیمانی از سیمان پرتلند استفاده می کنند؛ زیرا به گیرش بتن سرعت مناسبی می بخشد. در برخی موارد از سیمان روباره ای، سیمان آلومینیومی و سیمان پرتلند ضد سولفات نیز استفاده می شود. همچنین مواد افزودنی که به ملات اضافه می شود نیز شامل:

  • مواد رنگی برای تولید بلوک های رنگی
  • مواد زود گیرنده که برای تسریع در گیرش بتن و مقاومت بتن مورداستفاده قرار می گیرد.
  • مواد حباب ساز: این مواد مقاومت بلوک را در برابر آب و سرما افزایش می دهد.
  • مواد کف ساز که تولیدکننده گاز نیز می باشد و برای تولید بتن اسفنجی و سبک مورداستفاده قرار می گیرد.
  • مواد روان کننده که کنترل کننده گیرش بتن و تقلیل دهنده رطوبت بتن نیز می باشد.

 

انواع بلوک های سیمانی حاضر در بازار

انواع بلوک های سیمانی حاضر در بازار

به طورکلی همان طور که میدانید بلوک سیمانی به کلیه مصالح قطعه ای و بلوک شکل که از سیمان ساخته شده باشد گفته می شود. این نوع بلوک ها برای ساخت دیوارهای باربر و غیر باربر در ساختمان به کار می روند. در همین راستا باید اذعان نمود که بلوک های سیمانی نیز خود به دودسته کلی بلوک سنگین سیمانی و بلوک سبک سیمانی تقسیم بندی می شود. با توجه به همین مسئله انواع بلوک های ساختمانی شامل بلوک بتنی هبلکس، بلوک ساختمانی سبک، بلوک بتنی، بلوک نیوجرسی و دال بتنی می باشد که هر یک از این نوع بلوک ها را در این بخش از پرشین سازه معرفی خواهیم نمود.

۱. بلوک بتنی هبلکس

هبلکس به یک نوع بتن متخلخل می گویند که در ساختمان ها قابل استفاده و کاربرد دارد. مقاومت فشاری بالا و وزن پایین از مزایای هبلکس است. لوله گذاری و سیم کشی ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده به راحتی انجام می پذیرد چون هبلکس به راحتی توسط اره برش خورده و میخ و پیچ به راحتی در آن فرو می رود. مقاومت بالای هبلکس در مقابل آتش بسیار موردتوجه قرارگرفته. عایق بسیار مناسب حرارت و صدا از مزایای هبلکس است. با توجه به قانون جدید تصویب شده که عایق بودن ساختمان ها را در نظر گرفته چنانچه از هبلکس برای دیوارها استفاده گردد، دیگر نیاز به عایق کاری مجدد نیست و همین مسئله ازجمله بااهمیت ترین ویژگی های این نوع از بلوک های سیمانی می باشد.

۲. بلوک ساختمانی سبک

بلوک سبک ساختمانی به دلیل به کار بردن سبک دانه در آن با وزن پایین تولید می شود. وزن مخصوص یا چگالی آن پایین است و وجود ویژگی عایق حرارتی آن بسیار در ساختمان مؤثر است. به دلیل وزن مخصوص پایین بلوک سبک، ضخامت سقف و دیوارها در ساختمان کم می شود نتیجتاً وزن ساختمان کاهش پیدا می کند. البته ساختمان از عایق سازی حرارتی مناسب نیز برخوردار است. اکثر قطعات ساختمانی با سبک دانه ها در برابر آتش مقاوم هستند. همچنین لازم به ذکر است که این نوع بلوک ها به راحتی سوراخ یا مته شده و به قطعات دیگر وصل می شوند.

۳. بلوک بتنی

جالب است بدانید که از سال ۱۹۵۰ به بعد، زمانی که استفاده از مصالح ارزان تر و مقرون به صرفه به میان آمد، استفاده از بلوک های بتنی به طور گسترده و چشمگیری جایگزین آجرهای مورداستفاده در لایه های داخلی شد. امروزه تنوع بسیار زیادی در میان بلوک های بتنی دیده می شود که این تنوع در استفاده از آن ها در پی ریزی دیوارها، دیوارهای حفره دار، دیوارهای یکدست و دیوارهای جداکننده دیده می شود و به عنوان مؤلفه اصلی در ساخت کف پوش بتنی موردتوجه قرار می گیرد. مزیت بلوک های بتنی در تنوع استقامت آن ها، عایق بندی و کم کردن صدا می باشد.

۴. بلوک نیوجرسی

بلوک بتن نیوجرسی یا مانع نیوجرسی برای هدایت یک مسیر و جلوگیری از خسارت احتمالی به هنگام تصادفات است که معمولاً به صورت قطعات بتنی پیش ساخته عرضه می شوند؛ بنابراین قالب بتن نیوجرسی یک قالب طراحی شده خاص مطابق با نوع بلوک نیوجرسی است که با توجه به نیاز هر پروژه تغییر می کند. این قالب ها همانند قالب جدول خیابانی ابعاد مشخصی دارد که به درخواست مشتری می توان تغییراتی در این ابعاد و ویژگی های آن به وجود آورد.

۵. دال بتنی

دال بتنی نوعی سقف است که به صورت یکپارچه از مصالحی مانند بتن و فولاد ساخته می شود. از این دال در ساخت انواع سازه با کاربردهای متفاوت و ساخت عرشه انواع پل و کف سازی ها استفاده می شود و اجزای تشکیل دهنده آن میلگرد و بتن هستند. از این نمونه بیشتر در سقف طبقات استفاده می شود و ضخامت آن بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر است. لازم به ذکر است که دال هایی که ضخامت کمتری دارند به عنوان سنگ فرش مورداستفاده قرار می گیرند.

مشاهده کنید: قیمت سیمان

انواع بلوک نیوجرسی ازنظر جنس

بلوک های نیوجرسی را می توان ازنظر جنس مواد اولیه در سه دسته بندی متفاوت قرار داد که این تقسیم بندی شامل:

  • نیوجرسی بتنی

ازجمله مواد تشکیل دهنده نیوجرسی بتنی را می توان آب فولاد مفصل به همراه شن و ماسه در نظر گرفت. استاندارد مورداستفاده در تولید نیوجرسی در کشور استاندارد ۱۷۳۰۶ می باشد که تولیدکنندگان نیوجرسی موظف به رعایت این استاندارد در تولید این محصول می باشند. جالب است بدانید که بتن مورداستفاده حتماً باید ویبره گردد و اسلامپ بالا را در صورت استفاده از روان کننده لحاظ کرد. همچنین لازم به ذکر است که شرایط محیطی یا دمای تولید نیز باید بالای ۵ درجه تا ۳۲ درجه سانتی گراد باشد تا مقاومت بتن به ۵ نیوتن بر میلی متر مربع برسد. این نوع از نیوجرسی از استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشد.

  • نیوجرسی پلی اتیلن

به طورکلی این نوع نیوجرسی با مواد پلی اتیلنی ساخته شده و وزن کمتری دارد و برای پروژه موقت بسیار مناسب است. جابجایی این نوع نیوجرسی بسیار راحت تر بوده ولی درعین حال از مقاومت کمتری نیز برخوردار است. در این نوع نیوجرسی امکان استفاده از نورپردازی وجود دارد و می توان داخل آن را با خاک و یا هر ماده دیگری پر کرد تا پایداری بیشتری داشته باشد. لازم به ذکر است که از نیوجرسی پلی اتیلن معمولاً در کارگاه های موقت و پروژه های دائمی استفاده می شود.

  • نیوجرسی پلاستیکی

از مهم ترین ویژگی این محصول قابلیت پر کردن آب داخل آن جهت بالا رفتن وزن می باشد که آن را از یک پلاستیک ۹.۴ کیلویی به یک بلوک فوق العاده سنگین بدل می کند بعد از استفاده و برای حمل آن به راحتی می توان درپوشی که روی آن ایجادشده را برداشت و آب داخل آن را خالی نمود. این جداکننده های برای ترافیک های سبک و سنگین در جاده ها، خیابان ها، پارکینگ ها و مکان هایی که نیاز به پارتیشن بندی محوطه دارد استفاده می شود.

کاربرد و مزیت های نیوجرسی

کاربرد و مزیت های نیوجرسی پلاستیکی

  • جابجایی راحت به دلیل سبک بودن
  • قابلیت پر شدن با آب و ماسه به همراه ورودی و خروجی آب و ماسه
  • تنوع در تولید در رنگ های مختلف
  • جایگزینی برای قطعات بتنی
  • قابلیت بازیافت در صورت شکسته شدن
  • داشتن اتصال نری و مادگی برای استفاده در مسیرهای طولانی
  • کمترین امکان آسیب پذیری به افرادی که آن ها را جابجا می کنند وجود دارد.

انواع بلوک نیوجرسی ازنظر کاربری

بلوک های نیوجرسی در دسته انواع بلوک های سیمانی خود دارای انواع مختلفی می باشند که این موارد به شرح زیر می باشد:

۱. نیوجرسی های ساده قابل حمل

این نوع از نیوجرسی ها به انواع ساده و یا کلیددار نیز معروف بوده که معمولاً برای انحراف حجم ترافیک حین عملیات ساخت وساز به کار می رود.

۲. بلوک نیوجرسی کوچک شهری

به طورکلی برای جداسازی معابر و گذرگاه های شهری به کار می رود و امکان عبور دادن لوله از داخل آن وجود دارد. همچنین امکان استفاده از شبرنگ ها نیز روی آن وجود دارد.

۳. نیوجرسی تیپ یک

این نوع از بلوک های سیمانی درواقع موانع سیمانی و پلاستیکی برای جداسازی خطوط ترافیک، کاهش میزان خسارت در جاده ها پرتردد و کاهش احتمال آسیب دیدن عابران می باشند.

۴. نیوجرسی تیپ دو

این نوع از نیوجرسی ها برای جاده هایی که دید کمی دارد چه در داخل و یا خارج شهرها مورداستفاده بوده و به دو صورت نری و مادگی نصب می شود.

انواع اتصالات در بلوک نیوجرسی

در یک نگاه کلی می توان بیان کرد که یکی از ویژگی های خاص این بلوک ها شیوه اتصال آن ها است. چراکه قالب نیوجرسی از بدنه، درپوش، شاسکی، میان بلت، قید نگه دارنده و جک دوپیچ تشکیل شده است و وزن آن چیزی حدود ۹۷۵ کیلوگرم است. به یاد داشته باشید که هرچه طول قالب بالاتر باشد وزن آن نیز بیشتر می شود. بلوک های نیوجرسی معمولاً در دو مدل ۴ متری و ۶ متری تولید می شود؛ بنابراین در ساخت بلوک نیوجرسی باید به مفاصل توجه ویژه شود زیرا ساختارهای اشتباه می تواند مقاومت کل بتن را تحت تأثیر قرار دهد. اتصالات این بلوک ها که وزنی معادل ۱۳.۲ کیلوگرم دارند با یک نری و دو مادگی، اتصالی محکم را شکل می دهد. اتصالات بلوک نیوجرسی سه دسته را شامل می شود که به شرح زیر می باشد:

  • بلوک نیوجرسی بدون اتصال
  • بلوک نیوجرسی مفصلی
  • بلوک نیوجرسی کام و زبانه

مزایای حفاظ های نیوجرسی بتنی

بلوک های نیوجرسی با توجه به کاربردهای گسترده ای که دارند شامل مزایای زیادی نیز می شوند که ازجمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مهم ترین مزایای این نوع حفاظ ها در جاده سازی این است که قطعات آن مسلح بوده و یک نوع اتصالات جانبی دارد که باعث سهولت در نصب در مدت کوتاهی و به صورت یکنواخت می شود.
  • مزیت دیگر این نوع حفاظ ها این است که در صورت آسیب دیدن و خرابی به راحتی قابل تعویض بوده، از طرفی علاوه بر کاهش انحراف اتومبیل ها و خسارات ناشی از آن می تواند از نور آزاردهنده خودروهای مقابل در شب نیز جلوگیری کند. به همین دلیل از آن ها در بسیاری از پروژه های راه و ترابری، سازمان راهداری و شهرداری ها استفاده می شود.
  • امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی برای ساخت حفاظ های نیوجرسی بتنی از فناوری های نوینی مانند استفاده از بتن های خودتراکم، عمل آوری بتن ها با بخار و تولید به صورت مفصلی استفاده می شود.

 

اهمیت و ضرورت استفاده از بلوک نیوجرسی

اهمیت و ضرورت استفاده از بلوک نیوجرسی در جاده ها

به طورکلی از زمانی که ضرورت ایجاد حفاظ ایمن اطراف اتوبان ها مطرح شد، بحث سر این بود که طراحی آن به چه صورتی باشد که در صورت برخورد اتومبیل در سرعت های بالا با آن، نه تنها شاهد واژگونی نباشیم بلکه اتومبیل به مسیر اصلی جاده بازگردد. بلوک نیوجرسی پاسخ به این نیاز است. از زمانی که استانداردهای راه سازی، پیمانکاران را ملزم به استفاده از جرسی اطراف جاده ها کرد به وضوح کاهش میزان تلفات ناشی از تصادفات را شاهدیم. درواقع می توان مطرح کرد که بلوک نیوجرسی حریم جاده را مشخص می کند، درصورتی که اتومبیل با آن برخورد کند احتمال واژگونی کاهش می یابد. جالب است بدانید که گارد به بدنه اتومبیل فرو نمی رود و طراحی به نحوی است که اتومبیل را در مسیر جاده نگه می دارد؛ بنابراین با توجه به آنچه گفته شد تمامی این مزایا به معنای نجات پیدا کردن جان هزاران نفر در جاده ها است.

بلوک نیوجرسی

آشنایی با کاربردهای بلوک نیوجرسی بتنی

به طورکلی می توان کاربردهای نیوجرسی بتنی را بسیار متفاوتی دید که در این بخش از پرشین سازه به برخی از آن ها اشاره می کنیم که ازجمله آن ها می توان به مواردی مانند:

  • استفاده از نیوجرسی بتنی در جداسازی لاین ها و خطوط ترافیکی

این محصول می تواند به عنوان جداکننده برای کاهش تصادفات و خطرات احتمالی در جاده های مواصلاتی استفاده شود. همچنین لازم به ذکر است که نیوجرسی بتنی در شب مانع مناسبی برای نور آزاردهنده ی خودروهای مقابل می باشد.

  • تفکیک پارکینگ و محوطه های صنعتی

در پارکینگ ها و محوطه ها ازجمله محوطه های صنعتی برای تفکیک بخش های مختلف حفاظ مفصلی مانع مناسبی است. همچنین این قطعات قابلیت جابه جایی قابل قبولی نیز دارند.

  • تفکیک ایستگاه تاکسی و اتوبوس توسط نیوجرسی مفصلی بتنی

استفاده از نیوجرسی بتنی در ایستگاه های تاکسی و اتوبوس برای جداسازی خطوط تاکسی و اتوبوس استفاده از حفاظ مفصلی بسیار مناسب و مرسوم می باشد.

  • تفکیک باغ ها و محدوده ویلایی توسط نیوجرسی بتنی

از نیوجرسی بتنی برای مشخص کردن مرز مابین باغ ها و زمین ها و همچنین مشخص کردن محدوده های ویلایی می توان استفاده کرد.

  • پمپ های بنزین، پایانه ها و ایستگاه های کنار جاده

نیوجرسی مفصلی در پمپ بنزین ها و پایانه ها به عنوان جدا کننده برای ایجاد نظم و تفکیک بخش های مختلف قابل استفاده است.

  • سیل بند و هدایت آب رودخانه ها با استفاده از نیوجرسی مفصلی بتنی

در شرایط بحرانی وقوع سیل یکی از سریع ترین راه ها برای کنترل و هدایت سیلاب ها استفاده از نیوجرسی بتنی می باشد. در مسیر رودخانه ها در محدوده هایی که دیواره تخریب شده یا کوتاه است برای هدایت آب به مسیر مناسب می توان از این قطعات استفاده کرد.

همان طور که گفتیم وظیفه اصلی نیوجرسی بتنی افزایش امنیت و ایمنی راه ها و جاده ها می باشد، اما در یک حالت کلی و به طور خلاصه نیوجرسی بتنی در زمینه های زیر کاربرد دارد:

  • افزایش ایمنی سطح معابر
  • جداسازی خطوط ترافیکی
  • استفاده در دوربرگردان ها
  • کنار جاده های فرعی
  • رفوژ وسط خیابان های اصلی جهت ایجاد فضای سبز
  • ایستگاه های کنار جاده ای
  • تفکیک محوطه های صنعتی

کلام آخر

همان طور که تا بدین جای این مقاله اشاره شد یکی از مهم ترین مزایای بلوک های بتنی نیوجرسی استفاده در جاده سازی بوده و این فرایند در حالی انجام می شود که قطعات آن مسلح باشد. همچنین وجود اتصالات جانبی باعث سهولت در نصب در مدت زمانی کوتاه و به صورت یکنواخت می شود. همچنین از دیگر مزایای این نوع حفاظ ها در این است که بلوک های نیوجرسی در صورت آسیب دیدن و خرابی به راحتی قابل تعویض بوده و از طرفی علاوه بر کاهش انحراف اتومبیل ها و خسارات ناشی از آن می تواند از نور آزاردهنده خودروهای مقابل در شب نیز جلوگیری کنند؛ بنابراین با توجه به همه مواردی که در این نوشتار مطرح شد ابداع این نوع از بلوک ها ازجمله دستاوردهای کاربردی بوده و آشنایی با آن ها می تواند در راستای ارتقا اطلاعات شما عزیزان در حوزه ی ساخت وساز مفید باشد. در پایان نیز از اینکه مثل همیشه همراه وبلاگ پرشین سازه بودید سپاس گزاریم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است