بلوک هبلکس (AAC) چیست و چه مزایایی دارد؟

بلوک هبلکس (AAC) | نحوه تولید و مزایای آن

بلوک هبلکس (AAC) قطعاً یکی از بااهمیت ترین مصالح صنعت ساخت وساز به حساب می آید و جالب است بدانید که این محصول از همان ابتدای عرضه در سراسر دنیا، حیرت و تحسین بسیاری را برانگیخت. حال با توجه به این مقدمه اگر شما نیز تمایل دارید با این نوع از مصالح بیشتر آشنا شده و درباره ی مزایا، لیست قیمت بلوک هبلکس و کاربردهای آن بیشتر بدانید، با پرشین سازه همراه شوید.

تاریخچه بلوک هبلکس

در اواسط دهه­ ی ۱۹۲۰ دکتر یوهان آکسل اریکسون معمار سوئدی که در حال تحقیق درباره تولید مصالح نوین ساختمانی، این بلوک منحصربه فرد یعنی بلوک هبلکس را معرفی نمود. او همواره در تلاش بود تا متریالی شبیه چوب، سبک، صلب و با کارایی بالا درعین حال مقاوم در برابر آتش، خوردگی و شکستگی را تولید نماید؛ بنابراین با چنین ایده ای او به ترکیب کوارتز (ماسه)، کلسیم سولفات (گچ)، آهک، سیمان، آب و مقداری پودر آلومینیوم پرداخت و ساختاری اسفنجی و مقاوم را تشکیل داد که با نام بلوک هبلکس (AAC) معرفی شد.

این اختراع بعدها به تولید بلوک­ هایی با نام تجاری (سیپورکس) انجامید و جالب است بدانید که این برند تجاری در حال حاضر در سی وپنج منطقه ­ی مختلف از سرتاسر دنیا شعبه دارد

بلوک سبک هبلکس چیست؟

بلوک سبک هبلکس همان بلوک های بتنی ساده هستند که دارای تخلخل بسیار زیادی می باشند و همین موضوع باعث می شود تا مقاومت بسیار بالایی را در برابر شرایط مختلف داشته باشند. امروزه در بسیاری از موارد ساختمان سازی از این بلوک ها استفاده می شود و می توان به نوعی گفت ازجمله پرکاربردترین بلوک های بتنی شناخته می باشند. این بلوک ها دارای ویژگی های بسیار زیادی می باشند که همین ویژگی ها نیز باعث کاربرد بسیار زیاد آن ها شده است، بااین وجود دو عامل بسیار مهم که در این بلوک ها وجود دارد که یکی مقاومت بسیار بالای این بلوک ها و دیگری وزن پایین هبلکس می باشد.

چسب هبلکس چیست؟

چسب هبلکس ملات خشک شده و آماده ی مصرفی است که جهت تسطیح سطوح داخلی و خارجی دیوارها و همچنین جهت هموار کردن سطوح به کار می رود تا به کمک آن برای اجرای نمای ساختمان یک زیر سطح هموار و مطلوب درست شود. این چسب قدرت چسبندگی بسیار بالایی داشته و فقط با افزودن آب می توان آن را برای مصرف آماده کرد. لازم به ذکر است که چسب هبلکس دارای مقاومت بسیار زیادی نیز می باشد.

کاربرد بلوک های هبلکس

به طورکلی امروزه استفاده از بلوک سبک هبلکس کاربردهای بسیار زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد و در موارد مختلفی مورداستفاده قرار می گیرد. امروزه برای ساختن ساختمان های ضد زلزله از بلوک های سبک هبلکس استفاده می شود چراکه این بلوک ها در برابر زلزله بسیار مقاوم می باشند. علاوه بر این در محل هایی که خطر آتش سوزی وجود دارد نیز از بلوک سبک هبلکس استفاده می شود چراکه این بلوک ها در برابر آتش سوزی عایق حرارتی مناسبی می باشند. یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم بلوک هبلکس استفاده از آن ها در کانال های حرارتی با توجه به خاصیت عایق حرارتی بودن آن است بنابراین به راحتی و با خیالی راحت می توان از آن ها در ساخت کانال های حرارتی استفاده کرد.

بلوک هبلکس

نحوه تولید بلوک هبلکس

بلوک سبک هبلکس محصول جدیدی است که در انواع ساخت وسازهای مسکونی، تجاری و صنعتی کاربرد دارد. این بلوک قابلیت بازیافت دارد و سمی نمی باشد و ازآنجاکه دارای سلول های هوا در درون خود است سبک وزن نیز می باشد. لازم به ذکر است که به طورکلی روش تولید بلوک هبلکس طی مراحل مختلفی انجام می شود که این مراحل به صورت زیر می باشد.

۱. ترکیب مواد و تهیه ملات

در ابتدا مواد اولیه ساخت بلوک شامل ماسه، آهک، سیمان و گچ به ترتیب به نسبت های مختلف با یکدیگر ترکیب شده و به میزان لازم ترکیب پودر آلومینیوم به آن اضافه می گردد. در انتها نیز به ترکیب موردنظر مقداری آب اضافه می شود تا ملات موردنیاز تهیه گردد.

۲. عمل آوری ملات

در این مرحله ابتدا قالب ها به لایه نازکی از روغن آغشته شده تا از چسبندگی ملات به آن ها جلوگیری به عمل آید. سپس ملات فوق در آن ها ریخته شده تا از واکنش پودر آلومینیوم با آب و گچ، گاز هیدروژن آزاد شود که منجر به منبسط شدن ملات می شود. جالب است بدانید که انبساط ملات می تواند تا سه برابر حجم اولیه ادامه پیدا کند و با تشکیل حباب هایی در این ترکیب همراه است. لازم به ذکر است که همین حباب ها مهم ترین نقش را در سبکی و عایق بودن ملات بر عهده دارند.

۳. کیورینگ

پس از گذشت ۲۴۰ دقیقه از زمان عمل آوری، می بایست عمل کیورینگ در مخازن تخت فشار آغاز گردد. این مخازن معمولاً دارای ۳ متر قطر و ۴۵ متر طول می باشند به اندازه کافی بزرگ بوده و عملیات اوتوکلاو صورت می پذیرد.

۴. برش و بسته بندی

پس از کیورینگ و جداسازی بلوک ها از قالب، بر اساس سفارش های پذیرفته شده بلوک ها برش داده شده و به بازار عرضه می گردد.

چرا بلوک سبک هبلکس عایق حرارتی مناسبی است؟

طراحی ساختمان و خواص مصالح به کار گرفته شده در آن، اثر ویژه ای در میزان مصرف انرژی و راندمان انتقال حرارت برای ساختمان های تجاری و مسکونی دارد. در کنار این مسئله وجود دیوارها، سقف ها و کف های ساخته شده از بتن هوادار و اتوکلاو شده ترکیبی خلاقانه از هدایت گرمایی کم و نفوذپذیری کم هوا را ایجاد می کند.

بنابراین خصوصیات عایق حرارتی این محصول، این امکان را برای استفاده کنندگان فراهم می سازد که مصرف انرژی را مدیریت کنند و درنتیجه کاهش هزینه انرژی برای کاربران ساختمان در کنار بهبود آسایش زندگی و کاهش تقاضا برای تسهیلات تولید برق را موجب می شود.

مشاهده کنید: قیمت روز قیر

مزایای استفاده از بلوک های هبلکس

  • جلوگیری از هدر رفت انرژی

بلوک های هبلکس دارای ویژگی عایق حرارتی بودن می باشند که این به معنی حفظ آسان تر محیط داخلی است. درواقع با استفاده از این نوع بلوک ها نیازی به عایق بندی مکمل در ساختمان وجود ندارد.

  • افزایش سرعت در دیوارچینی

وزن کم و ابعاد بزرگ بلوک های سبک هبلکس باعث می شود سرعت کارگران در دیوارچینی بسیار بالاتر از سایر بلوک های ساختمانی باشد و همچنین ملات مصرفی در سازه نیز با استفاده از این بلوک ها بسیار کمتر خواهد بود.

 

  • سازگاری با محیط زیست

با توجه به استفاده از مواد غیر سمی و دوست دار محیط زیست در ترکیبات این متریال ساختمانی و همچنین جلوگیری از هدر رفت انرژی ساختمان، این بلوک بسیار پایدار بوده و از طرف دیگر سازگاربامحیط زیست نیز به شمار می روند؛ بنابراین بسیاری از سازندگان ساختمانی، مجریان را به استفاده از این نوع بلوک تشویق می کنند.

  • مقاومت حرارتی بالا

به علت وجود هوا در بافت متخلخل آن و همچنین استفاده از مواد اولیه که دارای ضریب هدایت حرارتی کمی می باشند، این بلوک ها در برابر هدر رفت انرژی بسیار مقاوم بوده و باعث کاهش هزینه ها در طول دوره بهره برداری می شود.

  • خاصیت آکوستیک

ازجمله بارزترین ویژگی های بلوک های هبلکس استفاده از این موارد به عنوان یک مانع صوتی مؤثر است، بنابراین می توان این نوع بلوک ها را با خاصیت آکوستیک همراه دانست.

  • میزان ضایعات کمتر

بلوک های هبلکس با ابعاد دلخواه قابل تولید بوده و همچنین قابلیت برشکاری نیز دارند که این خصوصیت باعث کاهش چشمگیر ضایعات تولیدشده در هنگام دیوارچینی است.

 

  • وزن بسیار کم

نسبت به مصالح سنتی ۳ الی ۴ برابر سبک تر بوده و نسبت به بلوک های سیمانی استاندارد نیز ۳۰ درصد وزن کمتری دارند. به همین علت باعث کاهش چشمگیر بار مرده ساختمان می شوند.

 

  • غیر سمی بودن

با توجه به اینکه هیچ گاز سمی یا مواد سمی در بتون بدون هوا وجود ندارد. این ویروس جوندگان و سایر آفات را جذب نمی کند و برای انسان نیز کاملاً بی خطر می باشد.

  • مونتاژ سریع

جالب است بدانید که ازآنجاکه این نوع از بلوک ها ماده ای سبک وزن به حساب میایند و کار کردن با آن ها آسان است، مونتاژ خیلی سریع تر و هموارتری دارند. همچنین این کار زمان تولید را در هنگام ورود به محل افزایش می دهد.

 

بلوک هبلکس

معایب بلوک هبلکس

  • قیمت بلوک هبلکس در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نظیر بلوک های سیمانی سبک، بلوک های معمولی، بلوک های آجری و انواع دیگر بالاتر است.
  • بلوک های هبلکس در لایه اولیه خود آب را به میزان بالا جذب می کنند، به همین دلیل قبل از اجرای هر نوع عملیاتی، نیاز است تا دیوارها به طور کامل خیس گردند.

نکات مهم پیش از خرید بلوک هبلکس

به طورکلی توجه به نکات زیر پیش از خرید و در حین انتقال بلوک های هبلکس می تواند راهگشا باشد که این نکات شامل:

  • ابعاد متنوعی از بلوک های هبلکس در بازار موجود است، بنابراین دقت کنید اندازه­ ی انتخابی شما همانی باشد که به آن نیاز دارید.
  •  به سلامت بلوک­ ها توجه کنید چراکه بلوک ها باید صاف و یکدست با اضلاع قائم باشند.
  •  دقت کنید در مسیر انتقال، سیپورکس از باران و برف و رطوبت محفوظ بماند.
  •  بلوک ها را از آلاینده­ های مضر دور نگه دارید. (روغن و …)
  • دقت داشته باشید که بلوک ها را در یک قسمت خاص از سازه انباشته نکنید چراکه می­ تواند به سازه آسیب بزند.
  •  استفاده از چسب سیپورکس مخصوص می ­تواند نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.

لیست قیمت و قیمت لحظه ای بلوک هبلکس

با توجه به استفاده روزافزون از بلوک هبلکس در ساختمان های سراسر دنیا و ملموس شدن آثار کیفی و کاهش بهای تمام شده ساختمان، این بلوک جایگاه ویژه ی خود را در صنعت ساخت وساز پیداکرده است. جالب است بدانید که قیمت بلوک درگذشته دغدغه ی اصلی سازندگان برای انتخاب نوع متریال تیغه چینی بوده ولی با گران شدن هزینه های انرژی و قیمت تمام شده زیربنای ساختمان، رویکرد انتخاب مصالح بلوک تیغه چینی تغییر پیدا کرده و به سمت گزینه های همچون عایق حرارت و برودت بودن، امن بودن در برابر زلزله، عایق صوت بودن و بسیاری مزایای دیگر رفته است و طبیعتاً بلوک هبلکس جایگاه و ارزش خود را پیدا کرد.

جمع بندی

همان طور که در طول این مقاله مطالعه کردید، بلوک هبلکس امروزه ازجمله مصالح پرکاربرد ساختمان به شمار می روند که سبک، مقاوم، عایق و با باربری بسیار بالا می باشد که در مقایسه با آجرهای سنتی بیش از سه برابر سبک تر است. همچنین همان طور که دیدید به دلیل وزن سبک این نوع از بلوک ها و ساختار متخلخلی که دارند بیش از ۸۰ درصد هوای داخل ملات اولیه را حفظ می کنند. در پایان و با توجه به اطلاعات ارائه شده امیدواریم که این مقاله در راستای افزایش اطلاعات شما مفید واقع شده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است