چگونگی تخمین هزینه ساخت و ساز

تخمین هزینه ساختمان سازی | اهمیت و فرآیند تخمین هزینه ساختمان سازی

در صنعت ساخت وساز، یکی از مهم ترین چالش ها، مدیریت پروژه های ساختمانی می باشد که از ویژگی ها و الزامات منحصربه فرد برخوردار است. بااین حال، همه پروژه ها موارد مشترکی دارند که عبارت اند از دامنه کار، برنامه زمانی و بودجه. دقت تخمین هزینه در طول مرحله طراحی، بهبود می یابد؛ زیرا پروژه با جزئیات بیشتر مشخص می شود. هنگامی که هنوز هیچ اسناد ساختمانی وجود ندارد، تنها برآورد گسترده ای بر اساس مقیاس پروژه و نوع تسهیلات وجود دارد. بنگاه های مهندسی و پیمانکاران باتجربه در بسیاری از پروژه ها، می توانند از داده های هزینه برای بهبود دقت تخمین برآوردهای اولیه استفاده کنند. پس از اتمام مراحل طراحی، نقشه های ساخت وساز و مشخصات فنی، دقت بیشتری را نشان می دهند.

هزینه های مالکیت یک ساختمان را می توان به هزینه های سرمایه ای، هزینه های بهره برداری و هزینه های نگهداری طبقه بندی کرد. هزینه های سرمایه ای در مراحل طراحی و ساخت صرف می شوند، اما فرصت خوبی نیز برای صرفه جویی در هزینه های بهره برداری و نگهداری وجود دارد. به عنوان مثال، تجهیزات عایق انرژی معمولاً قیمت بالاتری دارند، اما پس انداز بلندمدت آن ها به خاطر صرفه جویی در مصرف انرژی به مراتب بالاتر است.

اهمیت تخمین هزینه دقیق

تخمین هزینه ساخت وساز، بسته به اینکه چه کسی محاسبه را انجام می دهد، اهداف مختلفی دارد. به عنوان مثال، یک شرکت مهندسی مسئول طراحی، یک برآورد هزینه را انجام می دهد که در هنگام مناقصه و ساخت وساز به عنوان مرجع عمل می کند. از طرف دیگر، پیمانکاران تخمین هزینه را با توجه به دستیابی به سود معقول در یک قیمت رقابتی، ارائه می دهند.
کار کامل شده را می توان باکار برنامه ریزی شده برای تعیین اینکه آیا این پروژه در برنامه قرار دارد، مقایسه کرد؛ درحالی که هزینه تجمیعی با هزینه بودجه مقایسه می شود.
به عنوان مثال، اگر هزینه تجمعی بیش از هزینه برنامه ریزی شده باشد، دو امکان وجود دارد: پروژه می تواند از بودجه خود فراتر رود (سناریوی نامطلوب)، اما کار انجام شده نیز می تواند فراتر از برنامه مقدماتی (سناریوی مطلوب) باشد. مدیران پروژه با مقایسه هزینه های برنامه ریزی شده، هزینه های واقعی و دامنه کار انجام شده، می توانند به نتیجه برسند.
ازآنجاکه بسیاری از تصمیمات پروژه بر اساس هزینه گرفته می شود، یک خطای بزرگ در تخمین می تواند عواقب جدی داشته باشد. صاحبان پروژه و پیمانکاران هر دو در تخمین هزینه های ساخت وسازها دخیل هستند. صاحبان خانه، ممکن است هزینه بیشتری را نسبت به برنامه ریزی خود متحمل شوند و پیمانکاران ممکن است مجبور شوند پروژه ها را با سود ناکافی و یا حتی ضرر به اتمام برسانند.
تخمین هزینه، همچنین هنگام تجزیه وتحلیل اقداماتی که هر جنبه ای از عملکرد ساختمان را بهبود می بخشد، مفید است. این اقدامات بودجه پروژه را افزایش می دهد، اما باگذشت زمان می تواند مزایای بیشتری را به بارآورند.

 

هزینه ساخت و ساز

در ادامه چند نمونه از اقداماتی که درازای صرفه جویی زیاد در حین کار و نگهداری، در ابتدا ساختمان ها را ارزان تر می کنند، آورده شده است:

  • لامپ های روشنایی LED در مقایسه با سیستم های روشنایی معمولی می توانند در مصرف انرژی ۳۰ تا ۹۰ درصد صرفه جویی کنند. آن ها همچنین عمر به مراتب طولانی تری دارند و از تعویض بیش ازحد لامپ جلوگیری می کنند.
  • سیستم های چیلرهای خنک کننده آب، ازجمله کارآمدترین سیستم های تهویه هوا برای مناطق بزرگ هستند. مینی اسپلیت های داکت و دارای راندمان بالا برای مقیاس کوچک تر توصیه می شوند.

فرایند تخمین هزینه ساخت وساز

ازآنجاکه تخمین هزینه بر اساس مشخصات و سایر داده های فنی انجام می شود، می توان آن ها را بر اساس اطلاعات موجود طبقه بندی کرد. همان طور که در بالا ذکر شد، تخمین هزینه بر اساس اندازه پروژه و نوع ساختمان بناشده، انجام می شود. این نوع تخمین هزینه، کمترین دقت را شامل می شود؛ زیرا اطلاعات هنوز محدود هستند. بااین حال، یک تخمین از میزان بزرگی پروژه، می تواند به مشتری کمک کند تصمیم بگیرد که آیا این پروژه به عنوان یک تصمیم تجاری مهم تا چه حد هزینه دارد.

با رسیدن فرآیند طراحی به مراحل شماتیک و طراحی، تخمین هزینه را می توان با دقت بیشتری انجام داد. تخمین هزینه ها هنگامی که بر اساس مجموعه کاملی از اسناد ساختمانی بناشده اند، بسیار دقیق تر خواهند شد.

برآورد هزینه ساخت باید کلیه هزینه های لازم برای تکمیل پروژه ازجمله مواد، تجهیزات و نیروی کار را در نظر بگیرد. در مورد پیمانکاران، پیشنهاد باید شامل هزینه های سربار و بودجه احتمالی نیز باشد. مهندسان طراحی نیز هنگام برآورد هزینه های ساخت وساز، نیروی کار و سربار را در نظر می گیرند، اما این اطلاعات فرض در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر، پیشنهادهای پیمانکار بر اساس هزینه های واقعی در نظر گرفته می شوند.
برآورد هزینه ها اغلب بر اساس قیمت واحد است، جایی که تخمین گر هزینه های هر واحد کار را محاسبه می کند و سپس آن ها را در کل ضرب می کند. واحد بهینه برای استفاده بستگی به نوع کار دارد. به عنوان مثال، هزینه های هر مترمربع برای کف پوش ها و موارد بام مناسب است؛ درحالی که هزینه های خطی برای ستون ها و تیرها مناسب تر است. تخمین هزینه ها به طورمعمول توسط مناطقی مانند اجزای سازه، سیستم های مکانیکی، تأسیسات برقی، سیستم های لوله کشی، حفاظت از آتش و غیره تقسیم می شوند.
صاحبان پروژه غالباً هنگام انتخاب پیمانکار روی قیمت تمرکز می کنند؛ اما پیشنهادی که به طور غیرمنطقی کم باشد نیز برایشان قابل تأیید نیست. تخمین هزینه از شرکت طراحی در این مورد مفید است؛ زیرا آن ها به عنوان یک شخص ثالث بی طرف هزینه را اعلام می کنند. آن ها یک مرجع مفید برای تعیین اینکه آیا پیشنهاد پیمانکار خیلی بالا و یا خیلی پایین است، محسوب می شوند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است