جوانب مثبت و منفی استفاده از تیرآهن در ساختمان

جوانب مثبت و منفی استفاده از تیرآهن در ساختمان

سازه اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟

در حال حاضر در کشور ما اسکلت های ساختمانی را به ۲ روش بتنی و فلزی می سازند که هر کدام مزایای خود را دارد؛ اما مزیت های اسکلت فلزی باعث شده تا در ساخت آپارتمان های مسکونی کاربرد بیشتری داشته باشد.

تیرآهن

تفاوت اسکلت بتنی و فلزی در چیست؟

تنها اشتراک بین اسکلت فلزی و بتنی، فونداسیون آن هاست. در ساخت فونداسیون هر دو از بتن و آرماتور یا همان میلگرد استفاده می شود؛ اما تفاوت این دو اسکلت در جنس تیر و ستون آن هاست.

در اسکلت بتنی برای ساخت تیر و ستون، از ترکیب بتن و میلگرد استفاده می کنند. علت استفاده از میلگرد در این سازه، افزودن مقاومت کششی به بتن است؛ اما در ساخت اسکلت فلزی برای ساخت تیر و ستون از انواع تیرآهن استفاده می شود.

اگر قصد ساخت آپارتمان مسکونی را دارید، به شما توصیه می کنیم که با وجود افزایش روزافزون قیمت تیرآهن ، از اسکلت فلزی استفاده کنید. دلیل آن هم این است که بتن به ۲۸ روز زمان نیاز دارد تا به مقاومت نهایی خود برسد و در نتیجه ساخت هر طبقه از سازه بتنی به یک ماه زمان نیاز دارد.

تیرآهن

مزایای استفاده از تیرآهن به جای بتن چیست؟

تیرآهن به علت مزایایی که دارد، به پرکاربردترین مقطع فولادی تبدیل شده است. این مزایا عبارت اند از:

طول عمر بالا

بزرگ ترین مزیت تیرآهن نسبت به بتن، نداشتن عمر طراحی است. عمر سازه های بتنی بین ۵۰ تا ۶۰ سال تعیین می شود؛ چرا که مقاومت بتن به مرور زمان کاهش می یابد. البته با اجرای برخی تکنیک ها در طراحی سازه، می توانید عمر اسکلت بتنی را هم بالا برد.

سرعت اجرای بیشتر

در صورت استفاده از تیرآهن در ساخت اسکلت ساختمان، سرعت اتمام پروژه شما بالا می رود؛ گرچه قیمت تمام شده اسکلت بتنی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان تر است. با توجه به این که اتمام کار و بازگشت سرمایه در ساخت پروژه های مسکونی اولویت دارد، از نظر اقتصادی به نفعتان است که از سازه بتنی استفاده نکنید.

همچنین امکان انجام چند عملیات هم زمان روی اسکلت فلزی، مثل ساخت چند سقف وجود دارد. در مقابل ساخت اسکلت های بتنی همان طور که گفتیم زمان بر بوده و ساخت هر طبقه از آن به یک ماه زمان نیاز دارد.

وزن کمتر

به دلیل این که هنگام زلزله روی سازه های سبک تر نیروی کمتری وارد می شود، ایمنی سازه فلزی بالاتر است. با استفاده از تیرآهن های سبک تر مثل انواع تیرآهن لانه زنبوری در جاهایی که نیاز به تحمل نیروی زیاد وجود ندارد، می توانید وزن سازه را پایین تر بیاورید.

انعطاف بیشتر در طراحی

از آنجایی که سازه بتنی حجم بیشتری دارد، پس انعطاف کمتری در طراحی به شما می دهد. همین مزیت باعث می شود که بتوانید با کمک تیرآهن، سازه های خاص تری را بسازید.

مقاومت بالاتر

تیرآهن و در کل سازه فلزی دارای مقاومت کششی بالاتر و انعطاف بیشتر در برابر فشارهای وارده است. این مزیت در کنار وزن کمتر نسبت به سازه بتنی، از جمله دلایل استقامت بالاتر اسکلت فلزی در برابر زلزله است.

البته عدم جوشکاری مناسب در محل های اتصال، می تواند مقاومت این سازه در برابر زلزله را پایین بیاورد.

ارزش اسقاط بالا

تخریب ساختمان های دارای اسکلت فلزی در مقایسه با ساختمان های دارای سازه بتنی، هزینه کمتری دارد. همچنین فروش تیرآهن های باقی مانده از تخریب به عنوان آهن قراضه، دارای سود زیادی است.

تیرآهن

جوانب منفی استفاده از تیرآهن چیست؟

تیرآهن علاوه بر مزایای متعدد، معایبی هم دارد که ممکن است استفاده از آن را در برخی مواقع غیرممکن کند. معایب این مقطع فولادی عبارت اند از:

احتمال بالای پوسیدگی

تیرآهن معمولاً از فولاد معمولی ساخته می شود و به همین علت پتانسیل زنگ زدگی بالایی دارد. این مشکل می تواند موجب کاهش عمر سازه شود و به همین دلیل، در مناطق با رطوبت بالا تنها از سازه های بتنی استفاده می شود.

نیاز به نیروی متخصص بیشتر

اجرای اسکلت فلزی با استفاده از تیرآهن نیاز به نیروی متخصص بیشتری داشته و در مقایسه با ساخت اسکلت بتنی تخصصی تر محسوب می شود. همین موضوع باعث می شود که برای ساخت این نوع اسکلت به نظارت و کنترل بیشتری نیاز داشته باشید.

مقاومت پایین در برابر آتش سوزی

تیرآهن در دمای بالا دچار تغییر شکل شده و به هنگام آتش سوزی، آسیب زیادی به ساختمان می زند. بتن مسلح به مراتب مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد؛ اما می توان با پاشیدن بتن به تیرآهن، این مشکل را تا حدودی حل کرد.

نیاز به سرمایه اولیه زیاد

ساخت اسکلت ساختمان با استفاده از تیرآهن نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد؛ چرا که کل اسکلت فلزی به صورت یکجا اجرا می شود. علاوه بر هزینه خرید عمده تیرآهن، باید هزینه ساخت تیر ورق و ستون در کارخانه و دستمزد اجرای سازه را هم اضافه کنید.

تخریب محیط زیست

فرآیند تولید تیرآهن آسیب زیادی به محیط زیست می زند. برای تولید این مقطع فولادی به میزان زیادی آب نیاز است که این آب پس از استفاده، خواص اولیه خود را از دست داده و بایستی تصفیه شود. همچنین گازهای تولیدشده در زمان تولید تیرآهن، هوا را آلوده می کنند.

پس از طراحی مهم ترین قدم در اجرای اسکلت فلزی، برآورد هزینه ساخت آن است. قیمت تیرآهن اصفهان بالاتر از سایر برند های موجود در بازار است و دلیل آن کیفیت بالاتر این برند است.

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد ، تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی در بازار می توانید به وب سایت آسرون  (www.asroon.ir) مراجعه کنید. در صورت نیاز به مشاوره در مورد انتخاب تیرآهن مناسب و خرید آن نیز می توانید با شماره (۴۳۰۰۰۰۲۳-۰۲۱) تماس بگیرید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است