انواع دستگیره های کابینت

انواع دستگیره های کابینت | یراق آلات کابینت

آن روزها سرم خیلی شلوغ بود و وقت نمی کردم همراه همسرم دنبال خانه بگردم. از آن طرف وقت زیادی هم نداشتیم و مجبور بودیم جابه جا شویم. دراین بین وظیفه انتخاب خانه هم افتاده بود به گردن همسرم که اتفاقاً خیلی سخت پسند و سخت گیر است. بعدازاینکه کلی خانه جذاب و دوست داشتنی که من خیلی ازشان خوشم آمده بود را رد کرد، روزی با شوق وذوق بسیار زیاد با من تماس گرفت و خبر داد که بالاخره واحدی را پسند کرده.

رفتم تا باهم خانه را ببینیم. خانه ای بود کوچک، با یک اتاق خواب تقریباً قناص، دستشویی و حمام نه چندان بزرگ؛ اما بسیار دلربا بود؛ و تمام این دلربایی را مدیون آشپزخانه اش بود. آشپزخانه ای باز که به جای سکوی اوپن یک کانتر شیک داشت که می شد به عنوان میز ناهارخوری هم از آن استفاده کرد؛ و رنگ کابینت ها هم همگی ست. تصویر این آشپزخانه آن قدر به خانه رخ داده بود که نتوانستم با همسرم در انتخابش مخالفت کنم. بعدازاینکه مدتی در خانه ساکن شدیم، کمی فکر کردم که واقعاً چرا ما و هرکسی به خانه ما آمد مجذوب آشپزخانه شد؟

مدت ها فکر می کردم پاسخ در کابینت هاست. کابینت های این خانه از جنس ممبران و با ترکیب رنگی زرشکی و سفید است. طرحی مدرن دارد و به چند کشوی زیر اجاق رومیزی مزین شده. قاعدتاً نباید این قدر دلربا باشد، اما در حقیقت هست. آشپزخانه برق می زند! تا اینکه متوجه نکته کلیدی شدم. کلید درخشش و جذابیت ناخودآگاه آشپزخانه، فقط در کابینت نیست، بلکه در دستگیره کابینت است.

جالب اینکه هیچ گاه تا آن موقع به دستگیره کابینت هیچ خانه ای دقت نکرده بودم، اما آن روز متوجه تأثیر شگفت انگیزش در زیبایی خانه شدم. دستگیره ها بااینکه آن قدر موردتوجه بینندگان قرار نمی گیرند و در کلیات آشپزخانه محو می شوند، اما نقش کلیدی در زیبایی آشپزخانه شما ایفا می کنند. اگر دستگیره های جذابی داشته باشید، بدون اینکه کسی دقیقاً بداند چرا، آشپزخانه بسیار جذابی هم خواهید داشت. در مورد اهمیت آن ها صحبت کردیم، اما در ادامه درباره انواع دستگیره کابینت بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دستگیره کابینت

هر دستگیره کابینت یک رخ جدید به کابینت ها می دهد. اگر به این انتخاب برسید خواهید دید که حتی دو دستگیره ساده که فرق کمی با هم دارند، می توانند تغییرات زیادی در ظاهر کابینت های شما ایجاد کنند.

دوتا از مهم ترین ویژگی هایی که برای انتخاب دستگیره باید مدنظر قرار دهید یکی عامل کاربرد است و دیگری عامل زیبایی. بسیاری از افراد صرفاً به جهت زیبایی دستگیره کابینت را انتخاب می کنند، اما حواسشان نیست که در وهله اول دستگیره باید موجب راحتی کاربر برای باز و بسته کردن درب های کابینت شود. هرچه نباشد قرار است سال های سال از آن ها استفاده کنید. از طرفی هم اگر فقط کاربردی به مسئله نگاه کنید، درنهایت از دستگیره های راحت و محکمی استفاده کرده اید که نمی دانید چرا ظاهر آشپزخانه تان را از ریخت انداخته اند!

انواع دستگیره کابینت به صورت کلی به دودسته دکمه ای و خطی تقسیم بندی می شود. خیلی ها در بازار به آن ها دستگیره های تک پیچ یا دوپیچ هم می گویند. دستگیره های کابینت دکمه ای یا تک پیچ همان طور که از نامشان هم پیداست مثل یک دکمه بزرگ هستند که از گوشه درب کابینت بیرون زده اند؛ که البته خود دستگیره های دکمه ای هم می توانند انواع و طرح های متفاوتی داشته باشند.

از طرفی دستگیره های خطی یا دوپیچ هم که این روزها خیلی رایج تر شده اند، همان چیزی هستند که این روزها به عنوان یک دستگیره کابینتی عادی می شناسیم. این دستگیره ها از دوسر به کابینت پیج می شوند و کاربر با گرفتن میانه دستگیره کابینت را باز می کند. دستگیره های دوپیچ به عنوان یکی از انواع دستگیره کابینت می تواند با کابینت هایی از نوع شیشه، ام دی اف، کابینت های فلزی و کابینت های ممبران همخوانی بسیار خوبی داشته باشد.

دستگیره کابینت

دستگیره دوپیچ یا تک پیچ؟

انتخاب دستگیره کابینت درنهایت به سلیقه و خواست شما بستگی دارد؛ اما بهتر است بدانید به صورت اصولی و عرفی شما باید از دستگیره های خطی برای کشوهای آشپزخانه و از دستگیره دکمه ای برای کابینت های استفاده کنید. چون استفاده از دستگیره خطی ازنظر انتقال نیرو آسان تر است و برای کشو کارایی بسیار بهتری دارد.

اما امروزه برای کابینت ها هم از دستگیره های خطی استفاده می کنند، چون دستگیره های کابینت دکمه ای کمی قدیمی شده و از مد افتاده اند. خانه های مدرن تمام دستگیره هایشان را از نوع دوپیچ یا خطی استفاده می کنند. چون دست شما را برای انتخاب ازنظر اندازه و طرح باز می گذارد. اتفاقی که برای دستگیره های دکمه ای چندان رخ نمی دهد. البته در انتخاب دستگیره خطی باید توجه داشته باشید که در چه راستایی می خواهید از آن ها استفاده کنید. افقی یا عمودی؟ که معمولاً کشوها را افقی کار می کنند و کابینت ها را عمودی.

انتخاب جنس، رنگ و اندازه دستگیره هم کاملاً به نظر و سلیقه شخص شما بستگی دارد؛ اما بهتر است پارامترهایی از قبیل جنس کابینت، طرح کابینت، رنگ و استایل آن را هم برای انتخاب دستگیره مدنظر داشته باشید.

مشاهده کنید: قیمت آجر و سفال

انواع دستگیره کابینت ازنظر طرح

بعدازاینکه تصمیم خودتان مبنی بر انتخاب نوع خطی یا دکمه ای دستگیره را اتخاذ کردید، باید در مورد طرح یا شکل کلی دستگیره فکر کنید. به صورت کلی انواع دستگیره کابینت یا شکل مستطیلی و زاویه دار دارند، یا منحنی و مورب.

انتخاب نوع مستطیلی یا منحنی دستگیره ها در وهله اول بیشتر از هر چیز به استایل و پلان کابینت های آشپزخانه شما بستگی دارد. اگر کابینت هایی که برای آشپزخانه استفاده کرده اید زاویه دار و مستطیلی هستند، تاجش ساده است و از سطوح مستطیلی ساده ساخته شده، استفاده از دستگیره های خطی مستطیلی گزینه خوبی برای شما خواهد بود. چون با ترکیب بندی کلی کابینت ها همخوانی دارد.

از طرف دیگر اگر کابینت های آشپزخانه منحنی شکل هستند و طرحشان سیال است و تاج منحنی دارند، همچنین سطوحشان بالشی شکل و غیرمسلح است، بهتر است از دستگیره های خطی منحنی استفاده کنید. باز چون که با ترکیب بندی کلی کابینت هایتان همخوانی دارد.

اما در خیلی از اوقات طرح کابینت ساختمان آن قدرها هم یکدست نیست. یا از ترکیب طرح منحنی و مستطیلی استفاده کرده. در چنین شرایطی دو راه پیش روی شما خواهد بود. یکی اینکه خودتان ارزیابی کنید و ببینید که ویژگی های منحنی کابینت ها بیشتر است یا مستطیلی، سپس بر اساس قدرت بیشتر هرکدام از طرح ها، دستگیره مستطیلی استفاده کنید یا منحنی. یا می توانید به صورت کنتراستی یا تکمیلی از دستگیره ها استفاده کنید؛ یعنی مثلاً اگر کابینت شما تاج منحنی، اما طرح کلی مستطیلی دارد، می توانید از دستگیره های منحنی برای تأکید بر طرح تاج استفاده کنید و به اصطلاح طرح کابینت ها را بالانس نمایید؛ و بالعکس.

دستگیره کابینت

انواع دستگیره کابینت ازنظر مدل

انتخاب مدل دستگیره، یک انتخاب بر اساس معیارهای زیبایی شناسی و سلیقه است. مهم ترین نکته در انتخاب مدل دستگیره کابینت همخوانی آن با استایل کلی کابینت ها و طراحی دکوراسیون داخلی است. بسته به اینکه سبک طراحی داخلی خانه شما، ترکیب رنگی و غیره چه باشد، می توانید مدل مناسب دستگیره های کابینت را انتخاب کنید. به صورت کلی انواع مدل های دستگیره های کابینت شامل موارد زیر می شود:

دستگیره کابینت کلاسیک

این نوع دستگیره که جزو دستگیره های لاکچری و لوکس به حساب می آیند، طرح های کلاسیک یا بهتر است بگویم اعیانی دارند؛ یعنی شکل طراحی شان شما را یاد سده های گذشته می اندازد. در این دستگیره ها از طرح های منحنی، رنگ های تیره، بافت و برجستگی منقش و طرح دار زیادی استفاده می شود. شما می توانید از این دستگیره های شکیل و با وقار برای دادن ظاهری کاملاً شیک و اعیانی به کابینت های خود استفاده کنید. البته انتخاب این نوع دستگیره ها که البته در جنس های مختلف هم وجود دارند، بسته به استایل خانه و کابینت ها خواهد بود. این نوع از دستگیره ها اغلب گران ترین در سطح بازار هستند.

دستگیره های سرامیکی

این دستگیره ها همان طور که از نامشان پیداست، قطعات سرامیکی داخل خود دارند. این مدل که از سلیقه باروکی نشأت گرفته شده، شما را یاد خانه ها و قصرهای سده هجدهم انگلستان می اندازد. اکثر دستگیره های سرامیکی حتماً از رنگ سفید استفاده می کنند که این خودش باعث می شود آشپزخانه شما همیشه تمیز و براق به نظر برسد؛ اما برخلاف دستگیره های کلاسیک، دستگیره های سرامیکی ظاهری اعیانی و باوقار به خانه شما نمی دهند. بلکه یک خانه گرم و صمیمی و پر از آرامش را تصویر می کنند. انتخاب دستگیره سرامیکی به شدت وابسته به طرح و استایل آشپزخانه شما خواهد بود.

دستگیره های مدرن

که این روزها بیشترین رواج بین خریداران را دارند، اغلب دستگیره های ساده و شیکی هستند که معمولاً با هر سبک کابینتی همخوانی دارند. از واحدهای اداری گرفته تا واحدهای مسکونی شیک می توانند به خوبی از ظاهر و کارایی مناسب این دستگیره های استفاده کنند. به خاطر وجود پارامتر سادگی، انواع زیادی از دستگیره های مدرن در طرح ها، جنس ها و رنگ های مختلف وجود دارد که می توانید بسته به سبک هنری کابینت و آشپزخانه آن ها را انتخاب کنید.

دستگیره کودک

 دستگیره های کابینت کودک طرح ها و نقش های رنگی و کودکانه ای دارند و نقش هایی که از حیوانات گرفته تا شخصیت های کارتونی را شامل می شوند. این دستگیره ها معمولاً رنگی بوده و جنسشان بسیار نرم است تا کودک به خودش آسیبی وارد نکند.

 دستگیره های شاخه ای

 این دستگیره ها در دسته دستگیره های مخفی کابینتی جای می گیرند که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

دستگیره های توکار

​این دستگیره ها حجم و فضای بیرونی زیادی نمی خواهند. در چند سال اخیر این مدل از دستگیره های کابینتی طرفدارهای زیادی پیداکرده است. چون هم جدید است، هم استفاده از آن راحت است، هم جلوه بیرونی زیادی ندارد و نیازی نیست تا حتماً با استایل آشپزخانه ست شود. برای هر نوع کابینی مناسب است و می تواند بدون خدشه واردکردن به طراح کابینت های شما، مورداستفاده قرار بگیرد.

دستگیره کابینت مخفی

دستگیره های مخفی همان طور که از نامشان پیدا است، دستگیره هایی هستند که دیده نمی شوند. وقتی از این انواع دستگیره کابینت به خصوص استفاده کنید، انگار هیچ دستگیره ای برای کابینت خود به کار نبرده اید! برای داشتن دستگیره های مخفی چند راه مختلف وجود دارد. سازنده می تواند شکافی در یکی از لبه های مخفی کابینت ایجاد کند تا دیده نشود، اما انگشت به راحتی داخل آن شود و درب را باز کند. می توان با ایجاد کردن کمی فاصله و استفاده از گره های مخصوص کاری کرد تا دست به راحتی پشت کابینت بیفتد و آن را باز کند، بدون نیاز به هیچ برش یا دستگیره ای. همچنین می توانید از دستگیره های مخفی شاخه ای استفاده کنید که معمولاً در بخش لبه بالایی کابینت نصب می شوند و از دید پنهان اند. استفاده از آن ها هم به این صورت است که انگشت ها از زیر داخل جدار دستگیره می افتند و درب باز می شود.

جدای از این ها، بسیاری از کابینت های هستند که به صورت فشاری باز و بسته می شوند؛ یعنی اصلاً به هیج دستگیره ای نیاز ندارند. با استفاده از جک های مخصوص و آهنربای به کاررفته در سیستم در کابینت، شما می توانید با فشار دادن در کابینت آن را باز یا بسته کنید.

دستگیره کابینت

برندهای دستگیره کابینت

تقریباً صد و پنجاه برند دستگیره کابینت در ایران مشغول به فعالیت هستند. انتخاب یکی از بین این صد و پنجاه مورد البته کار دشواری است؛ اما ما تلاش کردیم تا چندتا از بهترین های موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. بهترین برندهای دستگیره کابینت عبارت اند از:

  • ملونی – Melloni: یک شرکت ایرانی باکیفیت قابل رقابت با نمونه های خارجی.
  • بلوم – Belum: یک شرکت اتریشی که حضور قدرتمندی در بازار ایران دارد و محصولات باکیفیتی عرضه می کند.
  • مپا – Mepa: یک شرکت تولید و صادرکننده ترکیه ای که دستگیره های بسیار خوبی تولید می کند.
  • هافله – Hafele: این شرکت خارجی لوکس ترین و گران ترین دستگیره های داخل بازار را تولید و عرضه می کند.

این برندها ازنظر کیفی بهترین برندهایی هستند که در سطح بازار ایران مشغول فعالیت اند و بهترین دستگیره های کابینت را تولید می کنند.

قیمت دستگیره کابینت

قیمت همیشه از اصلی ترین و مهم ترین پارامترها در انتخاب هر چیز است؛ و دستگیره های کابینت هم از این قاعده مستثنا نیستند. لازم نیست برای شیک شدن کابینت های آشپزخانه حتماً از دستگیره های گران قیمت و آن چنانی استفاده کنید. بلکه مهم همخوانی و زیبایی دستگیره در ترکیب بندی کلی آشپزخانه شماست.

به صورت کلی، در بازار امروز دستگیره های کابینت از ۱۵-۲۰ هزار تومان پیدا می شوند تا حتی ۱۰۰ هزار تومان. البته قیمت ها نوسان دارند و ممکن است باقیمت های ارزان تر یا گران تر از این هم روبه رو بشوید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است