دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی | طراحی داخلی ساختمان | طراحی 2021

یک خانه زیبا، یک اتاق دل باز، یک پذیرایی گرم، یک اتاق جذاب، خانه ای که نمی توان از نگاه کردن به آن لذت نبرد، یک دفتر شیک و پرزرق برق، یا یک کارگاه مدرن و مینیمال. تمام توصیفاتی که برای فضای داخلی خانه داریم، همه متریال هایی که داخل واحد و برای تزیین آن استفاده می شود، از کف واحد گرفته تا بالای دیوارها، همه و همه زیرمجموعه دکوراسیون داخلی هستند.

دکوراسیون داخلی درواقع آن چیزی است که خانه شمارا، خانه می کند. خانه جدای از اینکه واژه ای است که به مکان زندگی شما اشاره دارد، یک حس هم هست. بازتابی از حس و حال شما، شخصیت شما و روحیه تان. واژه خانه گرم و صمیمی را همه شنیده ایم، اما این گرما و صمیمت از دکوراسیون داخلی خانه است که ساطع می شود.

دکوراسیون داخلی هنر و علم چنینش و طراحی یک فضای داخلی با لوازم مختلف است که هم ازنظر زیبایی به دل بنشیند، هم ازنظر کاربردی برای ساکن مفید باشد. این را بدانید که همه خانه ها، حتی اگر یک واحد خالی با یک تشک پهن شده روی سرامیک باشند، دکوراسیون داخلی دارند. چون کسی که آن تشک را پهن کرده، به این موضوع فکر کرده که تشک را اینجا بیندازد، نه آنجا. خانه های قدیمی مادربزرگ ها نیز آرایه گری داخلی دارند. چون باسلیقه آن روز و وسایل آن افراد چیدمان شده اند. شاید از مد افتاده باشند، اما هنوز هم در فضای داخلی آن ها سلیقه به کاررفته است.

دکوراسیون داخلی

اما طراحی فضای داخلی می تواند صرفاً به خانه شما محدود نشود. محل های دیگری مانند دفتر کار شما هم می توانند با دکوراسیون داخلی سروکار داشته باشند. به صورت کلی هر جا واحد یا یک فضای داخلی هست، علم و هنر دکوراسیون داخلی هم در آن وجود دارد. حال برخی به دکوراسیون داخلی اهمیت می دهند و تلاش می کنند با استفاده از بهترین متریال های متناسب با بودجه و سلیقه شان، بهترین فضای داخلی را برای سکونت دائم یا موقتی خود در آن محل تأمین کنند و برخی هم چندان به این موضوع اهمیت نداده و به انتخاب هایی سطحی رایج بین عموم مردم اکتفا می کنند.

برای مثال چند خانه و دفتر را در یک ساله گذشته دیده اید که بسیار شبیه هم بوده اند؟ این در حالی است که دکوراسیون داخلی می تواند شخصیت و روحیه شمارا به زیبایی نشان دهد.

بیشتر بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان

سؤال اینجا است که آیا شما هم مایلید مانند بقیه باشید، یا ترجیح می دهید با ویژگی های منحصربه فردتان شمارا بشناسند؟

دکوراسیون داخلی یک هنر سلیقه ای است. همه ما دوست داریم خانه و دفتری که داریم، هرچقدر هم که زیبا باشد، باسلیقه ما هم جور دربیاید. دوست داریم در خانه ای زندگی کنیم یا در دفتری کارکنیم که سلیقه شخصی خودمان در آن وجود داشته باشد. یک طراحی زیبا هیچ وقت کافی نیست.

دکوراسیون داخلی باید حسی از شخصی بودن برای ساکن داشته باشد. از همین رو خوشبختانه یکی از مهم ترین بخش های دکوراسیون داخلی، بخش طراحی است؛ یعنی مرحله ای که نقشه موردنظر ازنظر سلیقه و دیدگاه با ساکن یا سفارش دهنده چک می شود.

به خاطر همین سلیقه ای بودن است که خیلی از افراد بدون اینکه نیازی به طراح دکوراسیون داخلی داشته باشند، خودشان اقدام به طراحی می کنند و بر اساس سلیقه خودشان متریال ها را خریداری می کنند، چیدمان را طرح ریزی کرده و انجام می دهند؛ اما تجربه نشان داده است که کار کردن و هماهنگی با یک طراح دکوراسیون داخلی همیشه نتیجه بهتری از طراحی فردی و شخصی داشته است.

دکوراسیون داخلی علم و هنر استفاده صحیح، زیبا و کاربردی از تمام متریال هایی است که در داخل یک واحد از هر نوعی وجود دارند. از طراحی کابینت های آشپزخانه گرفته، تصمیم برای نوع کف پوش تا انتخاب رنگ دیوارها، مبلمان، چراغ های روشنایی و غیره همه در مجموعه دکوراسیون داخلی قرار می گیرند. برای شناخت و آشنایی با دکوراسیون داخلی باید با تمام این متریال ها و انواع آن ها آشنایی داشته باشید.

دکوراسیون داخلی

در این مقاله قصد داریم تا به صورت کاملاً جامع و کامل در مورد دکوراسیون داخلی با شما صحبت کنیم و در مورد بخش های مختلف آن سخن بگوییم.

با ما همراه باشید.

کف پوش های ساختمانی

کف پوش ساختمانی یکی ازبخش های مهم صنعت ساختمان است که همیشه جزو متنوع ترین محصولات این صنعت به شمار رفته است. کف پوش های ساختمانی می توانند از منظرهای بسیار زیادی باهم فرق داشته باشند. از متریال به کاررفته در ساخت آن ها گرفته تا رنگ و بافت و حتی میزان صیقلی بودنشان هرکدام یک نوع کف پوش خاص هستند.

کف پوش از بخش های مهم دکوراسیون داخلی است که شاید چندان به آن توجه نشود، اما یادتان باشد که بخشی است که کل کف واحد را در برگرفته و ناخودآگاه تأثیر زیادی روی طراحی فضای داخلی واحد شما دارد. از طرفی جدای از بحث زیبایی شناسی، کف پوش ها با پای شما سروکار دارند. پزشکان به کف پا قلب دوم انسان می گویند و همه می دانند که بخش های مختلف کف پا با بخش های مختلف بدن ارتباط مستقیم دارند.

دکوراسیون داخلی

ازاین رو کف پوش ها اهمیت زیادی در حس راحتی و آرامشی دارند که در یک خانه یا در دفتر کار تجربه می کنید. البته بسیاری از کف پوش ها هم هستند که مانند تقریباً تمام کف پوش های مکان های اداری و تجاری اصولاً برای این طراحی شده اند که با کفش یا پاپوش روی آن ها قدم بگذارید.

به این دلایل کف پوش ساختمآن یکی از مهم ترین بخش های دکوراسیون داخلی است که حتماً باید در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید و برای انتخاب بهترین کف پوش موجود در بازار اقدام نمایید. در ادامه بیشتر در مورد انواع و اهمیت کف پوش های ساختمانی صحبت خواهیم کرد.

اهمیت کف پوش در دکوراسیون داخلی

کف ساختمان درواقع بستر گسترده ای است که همه چیز روی آن قرار می گیرند. تخت، مبل ها، کمد و از همه مهم تر خود فرد. این بخش از ساختمان چون اغلب سرتاسری است نقش بسیار مهمی در حس و حال و جوهره آرایه گری داخلی شما دارد. خیلی از مواقع هم به خصوص در خانه ها، افراد ترجیح می دهند به جای نشستن روی مبل، رو کف واحد بنشینند. ازاین رو انتخاب زبری، نرمی، صافی و متر یال کف پوش اهمیت بسیار زیادی در انتخاب آن خواهد داشت.

باید در وهله اول بدانید که چه نوع کف پوشی مناسب با کاربری موردنظر شما است و کدام یک ازنظر سلیقه ی طرح و رنگی به نظر و خواست شما نزدیک تر است. البته آن نکته را هم در نظر داشته باشید که کف پوش ها باید متناسب با طراحی کلی آرایه گری داخلی انتخاب شوند. برای مثال نمی توانید در طراحی سنتی ایرانی که اصولاً روی استفاده گسترده از فرش تأکید دارد از کف پوش های پارکت استفاده کنید. چون این کار صرفاً موجب هدر رفتن پول و وقت شما می شود.

دکوراسیون داخلی

علاوه بر این ها، کف پوش ها روی تعادل دمایی محیط و اصول فنگشویی در دکوراسیون داخلی، همچنین در فراهم کردن شرایط مناسب برای نشستن، خوابیدن و بازی کردن کودکآن هم تأثیر زیادی دارند. پارامترهایی که باید متناسب با شرایط خودتان، در انتخاب کف پوش ساختمان آن ها در نظر بگیرید.

انواع کف پوش

همان طور که در اول این مبحث اشاره کردیم، کف پوش ها تنوع و گوناگونی بسیار زیادی دارند. چنانچه بدون تصور قبلی برای خرید کردن کف پوش اقدام کنید مطمئناً در انتخاب کف پوش مناسب سردرگم خواهید شد. پس بهتر است با شناخت کافی از انواع کف پوش و آگاهی به کارایی و سلیقه خودتان با صبر و حوصله، بهترین نوع کف پوش برای طراحی آرایه گری داخلی فضای موردنظرتان را انتخاب نماید. انواع کف پوش های ساختمای عبارت اند از:

کف پوش های چوبی

چوب به خاصر زیبایی منحصربه فردی که در طرح و رنگ دارد همیشه یکی از بهترن گزینه ها برای کف پوش کردن واحدها بوده است. چوب در حقیقت قدیمی ترین کف پوش تاریخ ساخت وساز نیز هست. کف پوش های چوبی به آسانی با انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی هماهنگ می شوند و این موضوع باعث شده تا انواع کف پوش های چوبی جایگاه بسیار ویژه ای در صنعت ساختمانی و آرایه گری داخلی داشته باشند. کف پوش های چوبی را به سه نوع چوب فرشی، بامبو و لمینتی دسته بندی می کنند که هرکدام از آن ها، بااینکه در یک خانواده هستند ویژگی های متفاوتی باهم دارند.

پارکت چوبی

چوب فرش های چوبی یا parchet را از چوب درخت هایی مانند کاج و صنوبر می سازند و در نظر ظاهری کاملاً طبیعی هستند. زیبایی چوب فرش های چوبی آرامش و گرمای خاصی است به محیط می بخشد و همین امر موجب استفاده گسترده از این کف پوش در مکان های مختلف مسکونی واداری شده است.

پارکت

پارکت های چوبی را به دو بخش تمام چوب و پارکت های سه لایه تقسیم بندی می کنند. مهم ترین تفاوت این دو گروه از پارکت های چوبی در این است که پارکت های تمام چوب را از سه لایه چوب ترمووود می سازند، درحالی که در پارکت های چوبی سه لایه تنها لایه بیرونی است که از چوب ترموود ساخته می شود. ازآنجایی که مواد و متریال به کاررفته در ساخت پارکت های چوبی همگی از متریال های طبیعی هستند در برابر رطوبت، تغییر دما، حرارت و البته خط و خش پذیری مقاومت و استحکام بالایی ندارند.

به همین خاطر هم هست که توصیه می کنند هیچ گاه برای کف پوش کردن بخش آشپزخانه از پارکت چوبی استفاده نکنید؛ اما چنانچه چوب فرش های چوبی در شرایط ایده آل قرار داشته باشند می توانند سال های سال برایتان باقی بمانند و با پا خوردن بیشتر حس جاافتاده تری به خانه شما بدهند.

کف پوش لمینت

کف پوش های لمینتی یکی دیگر از زیرشاخه های کف پوش های چوبی هستند که ظاهری مانند پارکت های چوبی دارند، اما برخلاف آن ها تماماً از چوب طبیعی ساخته نشده اند. کف پوش لمینت را درواقع از الیاف چوبی فشرده که به آن HDF می گویند می سازند. این نوع از کف پوش ها به واسطه متریالی که در آن ها به کاررفته است در برابر رطوبت و تغییرات دمایی مقاومت خوبی از خودشان نشان می دهند. زیبایی نزدیک به پارکت های چوبی در کنار مقاومت و دوام بالاتر باعث شده تا کف پوش های لمینتی محبوبیت زیادی پیدا کنند.

متأسفانه به خاطر شباهت ظاهری، بسیاری از افراد کف پوش لمینت را با پارکت چوبی اشتباه می گیرند. این در حالی است که این کف پوش ها علاوه بر اینکه ازنظر جنس و متریال باهم فرق دارند، در شیوه نصب و اجرا هم نیز باهم تفاوت می کنند. کف پوش لمینت از نوارهای پهنی تشکیل شده است که بخش کناری و لبه شیارهای آن قسمتی شبیه نر و مادگی قرار دارد که برای نصب این شیارها در هم قفل می شوند. ازاین رو برای نصبش به چسب نیازی نیست و می توان در محیط های مختلف از آن ها استفاده کرد. اصلاً می توانید آن ها را با خود به خانه بیاورید و با خود ببرید.

این ویژگی برای اجاره نشین هایی که به دکوراسیون داخلی خانه خود اهمیت می دهد بسیار اهمیت دارد. چون می توانند کف پوش موردعلاقه خود را همیشه با خودشان بردارند و ببرند. از طرف دیگر پارکت های چوبی این گونه نیستند و برای نصب آن ها حتماً به چسب های مخصوصی نیاز است.

پارکت

این موضوعات باعث شده تا امروزه اغلب مشتریان استفاده از کف پوش لمنیت را بر پارکت های چوبی ترجیح دهند.

کف پوش بامبو

بابمو سومین مدل از کف پوش های چوبی است که ظاهر منحصربه فردی به واحد می دهد. حس و حال کف پوش های بامبو بسیار با طراوت و دل انگیز است و حقیقتاً می تواند طبیعت را به خانه شما بیاورد. کف پوش های بامبو را واقعاً از چوب های بامبو می سازند. این کف پوش ها به خاطر سرعت رشد قابلیت تجدید پذیری کاملاً هم با محیط زیست سازگاری دارند. کف پوش بامبو را هم می توان به دودسته کلی تقسیم کرد؛ یعنی کف پوش های بابمو با رگه های عمودی و کف پوش های بامبو با رگه های افقی.

شما می توانید از کف پوش های بامبو در طرح رگه های مختلف و در رنگ های متنوع استفاده کنید. البته دانستن این نکته در مورد کف پوش های بامبو نیز ضروری است که این کف پوش ها مانند چوب فرش های چوبی در برابر رطوبت و تغییرات دمایی محیط مقاومت خوبی ندارند و برای استفاده در کف آشپزخانه مناسب نیستند.

موکت

موکت های یکی از قدیمی ترین همراهان دکوراسیون داخلی از گذشته تا امروز بوده اند؛ اما همان طور که دکوراسیون داخلی باگذشت زمان دچار تغییرات و تحولات زیادی شده، موکت ها نیز به همان نسب تغییر کرده اند. موکت ها به جایی رسیده اند که وقتی بعضی از آن ها را نگاه کنید نمی توانید در نگاه اول فرقشان را با قالی و فرش های مدرن تشخیص دهید. درگذشته نه چندان دور اغلب موکت ها بیشتر راه پله ای بودند و در نوع پرزدار و ساده تولید می شدند.

استفاده از آن نوع فرشینه ها همیشه برای پا آزاردهنده بود و مخصوصاً کودکان را اذیت می کرد. علاوه بر آن همیشه به راحتی کثیف می شد و آشغال می گرفت و به سختی تمیز می شد. موکت های پرزدار اولیه اصولا جزو مواد یک بارمصرف بودند که بعد از مدتی نمی توانستید دیگر به آن ها نگاه کنید، چه برسد به اینکه بخواهید ازشان استفاده نمایید.

موکت

اما ماجرای امروز موکت تفاوت می کند. موکت های امروزی اغلب با پرزهای بلند و در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شوند. رنگ بندی ها و طرح های موکت های امروزی آن قدر زیبا و جذاب شده که موکت را دوباره به یکی از بهترین کف پوش های موجود در صنعت دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است. در این میان موکت تایل یکی از بهترین و کاربردی ترین کف پوش ها است که نه تنها در محیط های مسکونی، بلکه در محیط های اداری و تجاری هم توانسته کاربرد و محبوبیت زیادی پیدا کند.

همچنین سالن های ورزشی و تجاری و صنعتی هم از این نوع موکت زیاد استفاده می کنند. موکت تایل از تکه های تایل جداگانه ای ساخته شده است که هرکدام با داشتن طرح های مختلف کنار یکدیگر نصب می شوند. این کف پوش قابلیت جابه جایی بسیار خوبی دارد و به سادگی قابل نصب، تعمیر یا تعویض است.

سرامیک

اگر یادتان باشد، در کشور خودمان اولین کف پوش های مدرنی که آمدند تا جای کاشی ها را بگیرند، کف پوش های سرامیکی بودند. این موضوع به خوبی نشان می دهد که قدمت حضور کف پوش های سرامیکی در صنعت دکوراسیون داخلی چقدر است. کف پوش های سرامیکی در حقیقت یکی از قدیمی ترین انواع کف پوش به شمار می رود که همواره از آن در محیط های مسکونی، اداری و تجاری استفاده زیادی شده است.

مهم ترین علت کاربرد زیاد این نوع کف پوش هم به خاطر زیبایی ظاهری جذاب و درخشانی است که به محیط می دهد. کف پوش های سرامیکی می توانند بسته به رنگ، طرح، صیقلی بودن یا مات بودن انواع مختلفی داشته باشند و به گروه های جداگانه ای تقسیم بندی شوند. هرکدام از انواع کف پوش های سرامیکی هم مناسب برای محیط های خاصی هستند.

سرامیک

اما مهم ترین ویژگی این نوع از کف پوش ها در این است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت محیطی دارند و به همین خاطر تقریبا اولین گزینه برای کف پوش کردن محیط های آشپزخانه و سرویس های حمام و دستشویی به حساب می آیند. از طرف دیگر مهم ترین نقطه ضعف آن ها هم در این است که به خاطر جنسی که دارند جزو متریال های سرد هستند و بیشتر مناسب فضاهایی خواهند بود که ازنظر گرمایشی شرایط مطلوبی دارند.

آجر سفالینه

کف پوش های آجری یا آجر سفالینه یکی دیگر از انواع رایج کف پوش های ساختمانی هستند که ازنظر ظاهری یک وجهه کلاسیک به محیط می دهند. در سبک و سلیقه معماری ایرانی و شرقی از این نوع کف پوش ها زیاد استفاده می شود و محبوبیت بالایی هم دارند. کف پوش های آجری همان طور که از نامشآن هم پیدا است از آجرهای سفالینه ساخته شده اند و جدای از جنبه های زیبایی ظاهری، مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت، ضربه و خط و خش دارند و اغلب هم در رنگ های قهوه ای تیره تولید می شوند.

ازآنجایی که آجرهای این کف پوش برای کف ساختمان استفاده می شوند مانند آجرهای معمولی ضخامت زیادی ندارند و اختلاف سطح زیادی را موجب نمی شوند. از طرفی درست مانند سرامیک، این نوع کف پوش هم به خاطر متریال سرد و سختی که از آن ساخته شده بیشتر مناسب فضاهایی است که از سیستم گرمایشی مناسبی بهره مند هستند. همان طور هم که اشاره کردیم، کف پوش آجری در دسته کف پوش های کلاسیک قرار می گیرد که هماهنگی زیادی با سبک های طراحی دکوراسیون داخلی مدرن ندارد؛ اما از آن طرف برای فضاهایی مانند ویلا، کلبه و خانه باغ، همچنین برای خانه هایی با سبک کلاسیک و روستیک بسیار کف پوش مناسبی هستند.

آجر سفالینه

کف پوش چوب پنبه

کف پوش های چوب پنبه ای بیشتر مناسب استفاده در فضاهایی هستند که نم و رطوبت خیلی کمی در آن ها وجود دارد. این کف پوش ها بیشتر مناسب سطوح ناهموار هستند. ازاین رو کاربرد چندان زیادی ندارند و به خاطر قیمت بالایی که نسبت به سایر کف پوش ها دارند آن قدرها محبوب نیستند؛ اما زیبایی و جلوه بسیار خاص و منحصربه فردی به محیط می دهند.

این نوع از کف پوش ها به خاطر متریال مورداستفاده در آن ها بسیار حساس بوده و مانند کف پوش های چوبی برای استفاده در فضاهای مرطوبی مانند آشپزخانه هرگز مناسب نیستند، چراکه مقاومت خیلی کمی در برابر رطوبت دارند.

کف پوش PVC

به کف پوش های PVC کف پوش وینیل هم می گویند. این نوع از کف پوش از متریالی به نام وینیل کلراید یا PVC ساخته می شود و به خاطر ساختار لایه ای چندگانه ای که دارد از مقاومت و دوام بسیار خوبی برخوردار است. کف پوش های PVC برای استفاده در محیط هایی که نمناک هستند و تابش نور در آن ها زیاد است بسیار مناسب اند.

علت اصلی مقاومت بالای این نوع کف پوش ها در برابر نور و عدم رنگ پریدگی در اثر آن، به خاطر لایه رویی مخصوص UV است که آن را پوشانده است. بعد از لایه سطحی UV، لایه های دیگر این کف پوش قرار می گیرند که به ترتیب لایه های مقاومت، طرح، PVC و لایه زیرین هستند.

لایه آخر کف پوش های PVC موجب می شود تا هیچ انحرافی در کف پوش به وجود نیاید و با مرور زمان دچار به هم ریختگی نشود. کف پوش های وینیل مانند موکت های تایل از تایل ها یا بخش های جداگانه ای تشکیل شده اند که باعث می شود تعمیر و تعویض آن بسیار آسان باشد. به صورتی که اگر هر بخش از کف پوش دچار هرگونه آسیب یا تخریب شد می توان به سادگی به جای تعویض کل کف پوش، تنها تایل یا تایل های مربوطه را تعویض کرد.

کف پوش PVC

این بخش بخش بودن کف پوش های وینیل باعث شده تا نصب و جابه جایی آن نیز بسیار راحت و آسان باشد.

کف پوش سه بعدی

اگر به دنبال یک کف پوش براق و بسیار صیقلی می گردید، حتما باید به کف پوش های سه بعدی یا همان اپوکسی توجه داشته باشید. گرچه امروزه واحدهای مسکونی زیادی از این نوع کف پوش ها به خاطر زیبایی ظاهری اش استفاده می کنند، اما درگذشته بیشتر در فضاهایی مانند ورزشگاه ها، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و کارخانه ها از این نوع کف پوش استفاده می شد.

متریال اصلی برای ساختن کف پوش های اپوکسی رزین است که روی یک لایه از بتن، سنگ یا سرامیک ریخته می شود. برای ساختن کف پوش سه بعدی در مرحله اول سطح بتن، سنگ یا سرامیک موردنظر را می سابند و کاملا صیقل می دهند و بعد در مراحل بعدی یک لایه پرایمر یا تثبیت کننده با قطر پایین روی آن می ریزند. بعد از خشک شدن این لایه ترکیب رزین با هاردنر را روی لایه میانی ریخته و صبر می کنند تا خشک شود.

کف پوش سه بعدی

مقاومت بسیار بالای رزین اپوکسی در برابر ضربه و برخورد با مواد شیمیایی بازی و اسیدی باعث شده تا این نوع از کف پوش در کارخانه ها، بیمارستان ها و فضاهای بهداشتی و آشپزخانه واحدهای مسکونی و اداری زیاد استفاده شود. چراکه از استحکام و دوام بسیار خوبی برخوردار است. کف پوش سه بعدی درواقع یکی از زیرشاخه های محبوب کف پوش اپوکسی به شمار می رود که جذابیت زیادی به محیط می دهد.

برای نصب و اجرای این نوع از کف پوش طرح موردنظر سه بعدی متناسب با محیط را پرینت می گیرند و قبل از ریختن رزین آن را روی سطح قرار می دهند. کف پوش های سه بعدی یکی از پرتنوع ترین کف پوش ها در طرح و رنگ هستند که می توانند کاملا شخصی سازی شده و به سلیقه سفارش دهنده باشند. بیشترین استفاده از کف پوش های سه بعدی در منازل برای بخش های حمام، دستشویی و در بعضی از اوقات اتاق پذیرایی است.

کف پوش بتنی

کف پوش های بتنی همان طور که از نامشآن هم پیدا است، از متریال بتن یکدست ساخته می شوند. این نوع کف پوش ها بیشتر برای فضاهای صنعتی و عمومی مورداستفاده قرار می گیرند؛ مانند مراکز تجاری بزرگ با معماری مدرن، رستوران های بزرگ و کارخانه ها و فضاهای صنعتی. مهم ترین ویژگی کف پوش های بتنی در این است که مقاومت بسیار بالایی در برابر تخریب، ضربه، پوسیدگی و رطوبت دارند.

این مقاومت بالا باعث شده تا کف پوش های بتنی بیشتر برای ساختن کف زیرساخت های ساختمانی مورداستفاده قرار بگیرد. ازآنجایی که کف پوش های بتنی را می توان بارنگ های اسیدی و آکریلیک رنگ آمیزی کرد، بسیار از سبک های جدید دکوراسیون داخلی توانسته اند از آن استفاده تزیینی داشته باشند. این نوع از کف پوش در جذب گرما و سرما بسیار خوب عمل می کند و نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی دارد.

کف پوش بتنی

گرچه برخی از طراحان دکوراسیون داخلی از این نوع کف پوش برای واحدهای مسکونی هم استفاده می کنند، اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که کف پوش های بتنی به خاطر سختی زیادی که دارند گزینه خوبی برای اتاق کودک و اتاق نشیمن نیستند.

کف پوش سنگی

کف پوش های سنگی همواره جزو محبوب ترین کف پوش های ساختمانی برای انواع محیط و فضاهای مختلف بوده اند. برای کف پوش کردن با سنگ می توانید از سنگ های گرانیتی بارنگ ها و طرح های متنوع، سنگ مرمر درخشانی که فضا را به کاخ نزدیک می کند و البته انواع دیگر سنگ ها استفاده کنید. کف پوش سنگی می تواند برای محیط های اتاق پذیرایی واحدهای مسکونی، آشپزخانه، اتاق نشمین و سرویس های بهداشتی کاملا مناسب باشد. استفاده از این کف پوش آن قدر جذاب و زیبا است که عملا ارزش ملک شمارا بالا می برد.

کف پوش سنگی

کف پوش های سنگی مقاومت و استحکام بسیار خوبی در برابر انواع ضربات، آسیب ها، خوردگی، خط و خش، نم و رطوبت دارند و در کنار آن لکه پذیری شآن هم بسیار پایین است. تمام این ویژگی ها منحصربه فرد دلیل کافی است که همه دوست داشته باشند برای واحد خود از کف پوش های سنگی زیبا استفاده کنند؛ اما قیمت بسیار بالای آن ها است که باعث شده افراد زیادی نتوانند از سنگ های مجلل برای کف پوش کردن واحد خود استفاده نمایند. شما می توانید کف پوش داخلی ساختمان را با نمای بیرونی ساختمآن هماهنگ کنید و جلوه ای دوچندان زیبا به ساختمان خود بدهید.

کف پوش مشمع

کف پوش های مشمع یا ارتجاعی در زمره کف پوش های پلاستیکی جای می گیرند و از ترکیب رزین، آرد چوب، پنبه، چوب و روغن ساخته می شوند. این ترکیب خمیری درنهایت با اضافه شدن رنگ های متنوع به کف پوش مقاومی تبدیل می شود که مقاومت بالایی در برابر نور و رطوبت دارد. باوجود پایه لاستیک این نوع از کف پوش، همچنان کف پوش مشمع بازیافت پذیری خوبی دارند و با محیط زیست هم سازگار هستند.

از کف پوش مشمع بیشتر در فضاهای آشپزخانه ای و سریس های بهداشتی استفاده می شود. البته می توان از آن برای کف پوش کردن اتاق خواب هم استفاده کرد.

کف پوش های ورقه ای، تایل و شناور ازجمله رایج ترین انواع کف پوش مشمع هستند که قابل شستشو بوده و نرمی و لطافتشان در حد مطلوب است.

کف پوش مشمع

تراورتن

کف پوش های تراورتن نیز یکی دیگر از زیرشاخه های مهم انواع کف پوش های سنگی است که از سنگ های آهکی ساخته می شود. اهمیت این نوع از کف پوش به قدری بالا است که به تنهایی به یک دسته جداگانه تبدیل شده است. کف پوش های تراورتن در مقوله رنگ دچار محدودیت هستند به طوری که فقط در رنگ های بژ، قرمز، طلایی و قهوه ای در بازار موجودند؛ اما باوجوداین محدودیت هنوز هم ازجمله یکی از زیباترین کف پوش ها به شمار می روند.

این کف پوش های سنگی به خاطر سرد بودن بیشتر مناسب استفاده در محیط هایی مانند اطراف استخر و حمام و سرویس های بهداشتی هستند. مهم ترین مزیتشآن هم مقاومت و طول عمر بالایشان در برابر ضربه، رطوبت و پوسیدگی است. علاوه بر آن زیبایی ظاهری بسیار مطلوبی دارند و تعمیرشآن هم آسان است. لازم به ذکر است که کف پوش های تراورتن در زمره کف پوش های گران قیمت هستند و وزنشآن هم بسیار بالا است.

تراورتن

پلی اورتان

کف پوش های پلی اورتان در حقیقت از چندلایه رنگ پلی اورتان ساخته شده اند و نسبت به کف پوش های اپوکسی مقاومت نوری بیشتری دارند؛ مانند کف پوش های اپوکسی، از کف پوش های پلی اورتآن هم به واسطه مقاومت بالایشان در محیط های صنعتی بیشتر از محیط های مسکونی استفاده می شود.

مقاومت بالا در برابر نور خورشید، همچنین استحکام در برابر ضربه و خراش، در کنار انعطاف پذیری بالا مهم ترین ویژگی های کف پوش های پلی اورتان هستند که باعث شده اند تا آن ها به بهترین گزینه برای کف پوش کردن فضاهای سردخانه ای صنعتی تبدیل شوند. گرچه برخی از طراحان دکوراسیون داخلی ترجیح می دهند تا متناسب با شرایط از این نوع کف پوش برای فضاهای داخلی واحدهای اداری و مسکونی هم استفاده نمایند.

کف پوش گرانولی

اگر به دنبال بهترین کف پوش برای طراحی اتاق کودک، مهدهای کودک و سالن های ورزشی می گردید، به شما کف پوش های گرانولی را توصیه می کنیم. کف پوش های گرانولی نرمی، لطافت و انعطاف پذیری بالایی دارند و در طرح ها و رنگ های مختلفی هم در بازار موجود هستند. این نوع از کف پوش را از دانه های گرانول می سازند و با استفاده از چسب های مخصوص پنل های آن را کنار هم قرار می دهند تا حالت یکدستی به آن بدهند.

مقاومت بالای کف پوش گرانولی در برابر ضربه و تماس با نور خورشید و البته رطوبت باعث شده تا گزینه ایده آلی برای پوشاندن کف سالن های ورزشی و محیط های پرتردد باشد. کف پوش های گرانولی را هم به صورت تایل یا پنل های جداگانه ارائه می کنند که این امر باعث می شود نصب، جابه جایی، تعمیر و تعویض آن ها بسیار آسان باشد. علاوه بر این کف پوش های گرانولی ازنظر قیمتی هم بسیار مقرون به صرفه هستند.

کف پوش گرانولی

آرملات

کف پوش آرملات در زمره کف پوش های کاملا صنعتی است که از سنگ دانه های بسیار ریز معدنی ساخته شده و روی سطوح بتنی اجرا می شود. ازآنجایی که مورد مصرف این نوع از کف پوش بیشتر در محل های صنعتی است، در این مقاله که قصد داریم بیشتر در مورد دکوراسیون داخلی صحبت کنیم، خیلی به آن نخواهیم پرداخت.کف پوش شیشه ای

کف پوش شیشه ای

ازجمله شیک ترین و مجلل ترین کف پوش ها در طراحی دکوراسیون داخلی است که یک نفر می تواند دست به انتخاب آن بزند. این کف پوش را از چندلایه شیشه های مقاوم می سازند که ازنظر طرح و رنگ تنوع زیادی دارند. به صورت کلی کف پوش های شیشه ای را به دودسته کلی شفاف و کدر تقسیم بندی می کنند. کف پوش های شیشه ای را در پنل ها یا چهارچوب های آلومینیومی ارائه می دهند و با کنار هم گذاشتن این پنل ها کف را می پوشانند.

برخلاف آن چیزی که ممکن است تصور کنید کف پوش های شیشه ای به واسطه برخورداری از زیرساخت و جنس بسیار مقاوم و چندلایه ای خود شیشه ها بسیار مستحکم است و در برابر ضربه و خراش مقاومت خیلی خوبی از خودش نشان می دهد.

تا اینجای مقاله در مورد انواع کف پوش های ساختمانی صحبت کردیم. اطلاع و آشنایی با کف پوش ها به عنوان اولین بخش دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی در این مبحث دارد. کف پوش بستری است که باید چیدمان دکوراسیون را روی آن سوار کنید. پس اهمیت آن را نادیده نگیرید.

در ادامه به یکی از مهم ترین عناصر دکوراسیون داخلی، مربوط به فضای بسیار مهم آشپزخانه می پردازیم؛ یعنی کابینت.

با ما همراه باشید.

کابینت

کابینت

آنچه آشپزخانه را آشپزخانه می کند، کابینت است. امروزه فضاهای طراحی معماری خانه ها، به سمتی رفته است که آشپزخانه ها از حالت مطبخ بیرون آمده و شکل باز یا اپن گرفته اند. این اتفاق باعث شده تا آشپزخانه از بیشتر نقاط واحد دید داشته باشد و عملا به یکی از فضاهای دکوراسیون خانه تبدیل شود. درگذشته وقتی آشپزخانه ها بسته بودند، معمولا اهمیت چندانی به زیبایی و طراحی داخلی آن ها داده نمی شد. چون اصولا کسی به جز خود آشپز آن را نمی دید؛ اما امروزه قضیه فرق کرده است. حتی در طراحی های کلاسیکی که دوباره به سمت بستن فضای آشپزخانه پیشرفته اند، اهمیت زیبایی و دکوراسیون آن دوچندان شده است؛ و مهم ترین و تأثیرگذارترین بخش آشپزخانه در زیبایی آن، کابینت هایش است.

باز بودن فضای آشپزخانه باعث شده تا کابینت ها به عنصر مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی تبدیل شوند. ازاین رو انواع کابینت ها در جنس ها، طرح ها و رنگ های مختلف طراحی شده اند که هر کس می تواند متناسب باسلیقه شخصی و سبک کلی دکوراسیون آن ها را انتخاب نماید.

جدای از بحث زیبایی کابینت ها در دکوراسیون داخلی، این محفظه های نگهداری لوازم و مواد خوراکی آشپزخانه، باید ازنظر کاربردی هم مفید باشند و تا جای ممکن فضای کافی برای استفاده در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

در ادامه بیشتر در مورد کابینت، به عنوان از مهم ترین عناصر طراحی دکوراسیون داخلی انواع واحدهای مسکونی و اداری صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع کابینت

کابینت ها بر اساس متریالی که از آن ساخته می شوند می توانند در انواع مختلفی دسته بندی شوند. هرکدام از انواع کابینت ویژگی های ظاهری و کاربردی متفاوتی از دیگری دارد که باعث می شود تنوع آن ها زیاد باشد. شناخت کافی از انواع کابینت فلزی، استیل، چوبی، ام دی اف، ممبران و غیره می تواند در انتخاب بهتر کابینت موردنظر موثر باشد. در زیر به این انواع مختلف کابینت اشاره خواهیم کرد:

کابینت فلزی

کابینت های فلزی یکی از قدیمی ترین انواع کابینت هستند که مخصوصا در دهه های گذشته در ایران زیادی مورداستفاده قرار می گرفتند. مخصوصا زمانی که آشپزخانه ها بسته بودند و دید چندانی نداشتند؛ اما رفته رفته با ظهور انواع جدیدتر کابینت، این نوع از کابینت ها فراموش شدند و جای خود را اغلب به کابینت های مختلف چوبی دادند. به صورت کلی کابینت های فلزی را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:

  • آلومینیوم
  • گالوانیزه
  • استیل

گرچه این نوع از کابینت ها عملا منسوخ شده اند، اما همچنان کاربردهای خاص خودشان را دارند. ازاین رو آشنایی و داشتن شناخت از آن ها می تواند خالی از لطف نباشد.

کابینت

کابینت آلومینیومی

این کابینت ها همان طور که از نامشآن هم پیدا است از ورقه های آلومینیومی ساخته می شوند. آلومینیوم مقاومت خوبی در برابر فشار، ضربه و خط و خش دارد. علاوه بر آن یکی دیگر از ویژگی های مهمش این است که زنگ هم نمی زند. کابینت های آلومینیومی می توانند کمی در رح تنوع داشته باشند اما مهم ترین مشکلشان این است متفاوت ترین کابینت های آلومینیومی شاید ۱۰ درصد باهم تفاوت داشته باشند.

گرچه از کابینت های آلومینیومی بیشتر در فضاهای صنعتی تر مانند آشپزخانه کارخانه ها یا رستوران ها استفاده می شود، اما برخی با ترکیب ورقه های آلومینیومی با شیشه از آن در دکوراسیون داخلی واحدهای مسکونی یا اداری هم بهره می برند.

کابینت گالوانیزه

کابینت گالوانیزه نیز یکی دیگر انواع سه گانه کابینت های فلزی است که مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد اما برخلاف کابینت های آلومینیومی، کابینت های گالوانیزه اگر خط و خش بیفتند در ناحیه خط افتاده ممکن است رفته رفته دچار پوسیدگی و زنگ بشوند. بااین وجود هنوز هم رایج ترین شکل کابینت فلزی مورداستفاده در منازل است. گالوانیزه کردن یعنی روکش کردن سطوح فلزی؛ و کابینت های گالوانیزه هم درواقع ورق های فلزی هستند که با مواد دیگر روکش شده اند.

کابینت

به همین خاطر هم هست که با خط افتادن روکش آن ها از بین رفته و مغزی آهنی صفحات آن دچار زنگ می شود. برای رنگ کردن کابینت های گالوانیزه باید از رنگ های استاتیک و کوره ای استفاده کرد.

کابینت استیل

کابینت های استیل طرح های ساده اما سرد و یکنواختی دارند. این کابینت ها را رنگ آمیزی نمی کنند و مهم ترین مشکلشآن هم قیمت بسیار بالایی است که نسبت به سایر کابینت های فلزی و حتی برخی از کابینت های چوبی دارند. کابینت های استیل ازنظر مقاومت در برابر رطوبت و ضربه از انواع گالوانیزه بهتر عمل می کنند هرچند که خیلی زود جای خود را به کابینت های آلومینیومی دادند.

همان طور که اشاره کردیم کابینت های فلزی مدت هاست که جایگاه خود را در دکوراسیون داخلی خانه های جدید ازدست داده اند اما در برخی از سبک های خاص همچنان از انواع مدرن کابینت فلزی و استیل استفاده می شود و طرفداران خودش را دارد. قیمت نسبتا پایین تر این کابینت ها باعث شده تا همچنان بعضی از افراد اسکلت کابینت های چوبی را با فلز بسازند.

کابینت استیل

در ادامه بیشتر در مورد رایج ترین انواع کابینت، یعنی کابینت های چوبی صحبت خواهیم کرد.

انواع کابینت چوبی

کابینت های چوبی به خاطر زیبایی، تنوع در طرح، جنس و رنگ، همچنین قیمت های مناسب تر خیلی زود توانستند جای خودشان را در انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی پیدا کنند. کابینت های چوبی یا مستقیما از چوب خالص تولید می شوند یا از مصنوعات چوب مانند ام د اف ساخته می شوند. این نوع از کابینت ها طرفداران زیادی دارند و هماهنگی زیادی با دکوراسیون داخلی خانه ایجاد می کنند. زیبایی این کابینت ها به قدری است که گاها می توانند به تنهایی بار جذابیت ظاهری دکوراسیون داخلی خانه را به دوش بکشند.

کابینت چوبی

در ادامه انواع آن را برمی شماریم:

کابینت ملامینه و کابینت MDF

این کابینت ها درواقع از مصنوعات چوب ساخته می شوند؛ یعنی از ورقه های چوبی مخصوص به عنوان مغزی و یک لایه روکش. تقریبا تمام کابینت هایی که از مصنوعات چوبی تولید می شوند همین ساختار را دارند؛ یعنی یک مغزی و روکش؛ اما طبیعتا در جنس این مغزی و روکش باهم فرق می کنند. مخصوصا در بخش روکش. بیشتر مغزی های انواع کابینت های چوبی از ورقه های چوبی ویژه ای به نام ام دی اف ساخته می شوند.

خود ورقه های ام دی اف آن قدر زیبایی و جذابیت دارند که به تنهایی می توانند عنصر بسیار خوبی برای ساختن کابینت باشند. اصولا در ابتدا کابینت های MDF بودند که به عنوان کابینت های چوبی مدرن ظهور کردند و هنوز هم در طراحی های مختلف زیاد از آن ها استفاده می شود. حتی در ساختمان هایی که دکوراسیون داخلی ویژه ای ندارند، از کابینت چوبی MDF ساده استفاده می کنند.

کابینت های ملامینه هم شباهت بسیار زیادی با کابینت های MDF دارند. درواقع اولین زیرشاخه آن هستند. ملامینه از یک مغزی ورق چوب، ساخته شده با خرده چوب تشکیل شده است که با چسب مخصوص به هم چسبیده اند و ورقه را ایجاد کرده اند. همچنین یک لایه روکش زیبا هم روی مغزی پرس می شود تا ورقه های ملامینه آماده استفاده باشند. علاوه بر زیبایی، این لایه روکش باعث افزایش مقاومت چوب هم می شود؛ اما مهم ترین مزیت کابینت های ملامینه نسبت به کابینت های MDF قیمت ارزان تر آن است.

کابینت ملامینه

علت اصلی قیمت ارزان تر کابینت های ملامینه نسبت به MDF در این است که مغزی ورقه های ملامینه، چوب MDF نیست، بلکه درواقع چوب نئوپان است که بسیار ارزان تر از ام دی اف است. این نوع از کابینت در حقیقت به عنوان یک جایگزین ارزان تر از MDF وارد بازار شد و به زودی جای خود را پیدا کرد. چرا ازنظر ویژگی ها ظاهری تمام پتانسیل های MDF را داشت و ازنظر قیمتی هم ارزان تر بود.

مغزی کابینت های MDF برخلاف کابینت های ملامینه از ورقه های بسیار فشرده ساخته شده که هم سنگین تر است و هم مقاومت بالاتری از نئوپان دارد. کابینت های ملامینه گرچه از کابینت ام دی اف ارزان تر هستند اما مقاومتشان در برابر رطوبت بسیار پایین تر است. به صورتی که در تماس مداوم یا کمی طولانی با آب باد می کنند و حالت اولیه خود را از دست می دهند. ازاین رو در شرایطی که درصد رطوبت محیطی بالا باشد، سازندگان ترجیح می دهند تا به جای کابینت ملامینه، از کابینت MDF استفاده کنند؛ اما در شرایط عادی تر، مخصوصا آشپزخانه های نورگیری که رطوبت زیاد در آن ها باقی نمی ماند، به خاطر قیمت ارزان تر معمولا به جای ام دی اف از ملامینه استفاده می کنند.

کابینت ملامینه

کابینت هایگلس

همین ابتدا بگوییم که تقریبا نود درصد انواع کابینت های چوبی از مشتقات ام دی اف ساخته می شوند. این نکته در مورد کابینت هایگلاس هم صدق می کند. کابینت های هایگلاس از یک مغزی ام دی اف ساخته شده اند که رویشان را باروکشی از پلکسی گلاس پوشانیده اند. این روکش اصلی ترین تفاوت کابینت های هایگلاس با ام دی اف است. پلکسی گلاس ظاهری شبیه شیشه دارد و درواقع از جنس پلاستیک است که هم از شیشه سبک تر است و مقاومت بالاتری نسبت به آن دارد. این روکش مخصوص باعث شده تا کابینت های هایگلاس ظاهر شفاف تر و براق تری نسبت به ام دی اف و ملامینه داشته باشند.

ازآنجایی که قیمت این نوع کابینت از ام دی اف معمولی کمی گران تر است برای نصب آن چهارچوب هایش را از چوب MDF ساده می سازند و فقط درب های کابینت را با ورقه های هایگلاس کار می کنند تا به صرفه تر باشد.

کابینت هایگلس

کابینت های گلاس را به سادگی می توان تمیز کرد و لکه پذیری آن به خاطر سطح صیقلی اش بسیار پایین است. همچنین روکش این نوع کابینت یک لایه UV یا لایه محافظتی در برابر اشعه خورشیدی دارد که باعث می شود در آشپزخانه هایی که نورگیر زیادی دارند، کابینت در برابر آفتاب زود خراب نشود. این نوع کابینت ها را به سادگی می توان برش داد و با چسب به سادگی به هم چسباند. کابینت های هایگلاس مقاومت بسیار خوبی در برابر رشد باکتری و قارچ هم دارند.

کابینت ممبران

کابینت های ممربآن که بانام وکیوم هم شناخته می شوند، یکی از مرغوب ترین و زیباترین انواع کابینت های چوبی هستند. این نوع کابینت هم از مشتقات ام دی اف ساخته می شود اما در بخش بیرونی تفاوت های اساسی با کابینت های MDF ساده دارد. مهم ترین مزیت ممبران در این است که می توان مغزی خام ورقه های کابینت را با هر طرحی که مدنظر سفارش دهنده است حکاکی کرد. سپس مغزی حکاکی شده با دستگاه مخصوص CNC تحت مکش خلاء قرارگرفته و یک لایه روکش از جنس PVC روی آن را می پوشاند. این اتفاق باعث می شود تا درنهایت این طور به نظر برسد که طرح روی کابینت انگار روی چوب اصیل کنده کاری شده است.

کابینت ممبران

کابینت های ممبران زیبایی ظاهری بسیار جذابی دارند و به کابینت های تمام چوب شبیه هستند. اتفاقی که باعث شده تا در سبک های طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک بسیار محبوب باشند. علاوه بر آن روکش این کابینت باعث شده تا مقاومت و استحکام بسیار خوبی هم داشته باشد.

برای ساختن چهارچوب های این نوع از کابینت معمولا از ام دی اف سفید استفاده می کنند تا هزینه ها را کاهش دهند. چراکه چهارچوب های کابینت دیده نمی شوند و اهمیتی ندارد که از چوب مرغوب ساخته شده باشد.

نکته: گرچه می توان طرح های مختلفی را روی مغزی ممبران حکاکی کرد اما باید توجه داشت که در این زمینه محدودیت هایی وجود دارد. طرح ها نباید به گونه باشند که وکیوم روکش نتواند آن ها را پر کند. چراکه اگر وکیوم روکش PVC به صورت درست اتفاق نیفتد احتمال باد کردن آن و از بین رفتن طرح کابینت وجود دارد.

کابینت ممبران

کابینت PVC

کابینت های PVC درواقع یکی از جدیدترین انواع کابینت به حساب می آیند. این نوع از کابینت ها را با ورقه های PVC می سازند، یعنی ورقه هایی از جنس پلاستیک فشرده باضخامت ۱.۵ تا ۲ سانتی متر. بیشترین کاربرد این نوع از کابینت در مکان هایی است که آب و رطوبت در آنجا زیاد است و احتمال پوسیدگی کابینت بالا است. مهم ترین ویژگی کابینت های PVC مقاومت و طول عمر بالای آن ها است.

علاوه بر آن این نوع از کابینت ها چگالی و به طبع آن وزن پایینی دارند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی هم ندارند. نصب این کابینت ها نسبت به کابینت ها چوبی راحت تر است و در مقابل ضربه و فشار هم مقاوم هستند.

کابینت PVC

اما مهم ترین ایراد کابینت های PVC این است که به خاطر جنس پلاستیکی شان تجزیه پذیری پایین دارند و ازاین رو با طبیعت سازگار نیستند. همچنین قیمت آن ها در مقایسه با کابینت های MDF معمولی کمی گران تر است.

کابینت روکش چوب

این نوع از کابینت ها نیز از مشتقات ام دی اف ساخته می شوند؛ یعنی از یک مغزی ام دی اف روکش شده ساخته شده اند. روکش این کابینت ها از جنس یک لایه نازک چوب است تا ظاهری مانند کابینت های تمام چوب داشته باشد؛ اما مزیت آن نسبت به کابینت های تمام چوب است که قیمت ارزان تری دارد. البته به نسبت سایر کابینت های ام دی افی، این نوع از کابینت قیمت بالاتری دارد و به همین خاطر هم چهارچوب هایش را با ام دی اف معمولی درست می کنند تا در هزینه های آن صرفه جویی شود.

کابینت روکش چوب

می توان از انواع چوب برای روکش کردن این کابینت استفاده کرد که در بین آن ها روکش با چوب بلوط و ملچ جزو پرطرفدارها هستند. بعدازاینکه کابینت های روکش چوب ساخته می شوند، روی آن ها را بارنگ پلی استر می پوشانند و همین بخش است که سهم بزرگی از هزینه این کابینت را به خودش اختصاص داده است.

کابینت تمام چوبی

کابینت های تمام چوبی لوکس ترین، شکیل ترین و بهترین نوع کابینت هستند که از چوب خالص ساخته می شوند. در کنار تمام ویژگی های ظاهری جذاب و فوق العاده ی کابینت های چوبی، باید به قیمت بسیار بالای آن هم اشاره داشته باشیم. این نوع از کابینت ها زیبایی منحصربه فردی به خانه می دهند و گرچه بیشتر در سبک های کلاسیک دکوراسیون داخلی مورداستفاده قرار می گیرند، اما همخوانی مناسبی با تمام سبک های طراحی دارند.

کابینت تمام چوبی

دستگیره کابینت

یکی از موارد مهم در بحث انتخاب کابینت آشپزخانه که اغلب به آن بی توجهی می شود، بحث دستگیره کابینت است. دستگیره ها کابینت در انواع، جنس ها و طرح های مختلفی وجود دارند. دستگیره های کابینتی می توانند ساده باشند، یا به شدت لوکس و اعیانی. دستگیره جلای نادیدنی به کابینت آشپزخانه می دهد؛ یعنی گرچه کسی به آن دقت نمی کند، اما به سادگی می تواند موجب زیباتر شدن یا زشت شدن کل کابینت ها بشود.

بنابراین در هنگام انتخاب کابینت به دستگیره های آن هم توجه داشته باشید. دستگیره ها مهم تر از هر چیز باید سبک بوده و با جنس کابینت شما همخوانی داشته باشند.

دستگیره کابینت

تعویض کردن کابینت کار پردردسر و البته پرهزینه ای است. به همین خاطر پشیمانی از انتخاب یک کابینت، می تواند پشیمانی گرانی برای شما باشد. پس حتما در انتخاب کابینت آشپزخانه دقت زیادی به خرج دهید. البته چنان که طراحی دکوراسیون داخلی را به یک متخصص سپرده باشید او بهتر می تواند در انتخاب کابینت شمارا راهنمایی کند. یادتان باشد که اگر قصد طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار خود را دارید حتما به هماهنگی کابینت های آشپزخانه با سبک کلی طراحی دقت کنید.

ممکن است یکی از انواع کابینت بسیار موردعلاقه شما باشد اما با طراحی واحد شما همخوانی نداشته باشد.

در ادامه قصد داریم تا به یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم. عنصری که خیلی ها اصولا دکوراسیون داخلی را به چیدمان آن می شناسند. بخشی که می توان آن را مهم ترین بخش دکوراسیون داخلی نامید. در ادامه بیشتر در مورد انواع مبلمان و اهمیت آن در طراحی دکوراسیون داخلی صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

مبلمان

این روزها چند خانه را دیده اید که مبلمان نداشته باشند؟ اکنون خانه مسن ترین پدربزرگ ها هم مبلمان دارد و حتی خانه های ساده روستایی هم به یک ست مبلمان مجهز شده اند. گرچه مبلمان اصولا محصول ایرانی نیست، اما از دیرینه در غرب رواج داشته و کم کم جای خود را در فرهنگ همه کشورها بازنموده است. مبلمان امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از هر خانه ای تبدیل شده است.

این دسته از لوازم خانگی یک از پرتنوع ترین محصولات را دارد. مبل های می توانند انواع گوناگونی داشته باشند؛ و این تقسیم بندی نوعی مبل ها فقط و فقط به یک دلیل است که صورت پذیرفته. دکوراسیون داخلی. تنوع مبل ها به تنوع سبک های مختلف دکوراسیون داخلی بستگی دارد. مبل ها مهم ترین عناصر در دکوراسیون داخلی به حساب می آیند چون بدون مبل، هرچه قدر هم که یک واحد زیبا و شیک باشد، کسی تصور نمی کند که از قواعد دکوراسیون در آن استفاده کرده باشند.

مبلمان

این در حالی است که اگر در یک اتاق خالی چیدمان خاصی از چند مبل را کنار هم بگذارید، هر کس ممکن است به سبک دکوراسیون داخلی واحد شما توجه داشته باشد!

اما صرف چیدمان مبل ها نیست که در طراحی دکوراسیون اهمیت دارد. بلکه باید به جنس، نوع، رنگ و شکل ظاهری آن توجه ویژه ای شود. برای مثال توجه کنید که چقدر حضور یک مبل سلطنتی در یک خانه مدرن و شیک نامتناجس است. یا برعکس، وجود یک مبل چرمی اصیل قرمز رنگ در طراحی سنتی چقدر می تواند بی دلیل باشد.

در این بخش از مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد انواع مبلمان موجود در بازار با شما صحبت کنیم تا با شناخت کافی از انواع مبلمان به درک بهتری از دکوراسیون داخلی برسید. این نکته را به یاد داشته باشید که مانند تمام اجزای دیگر، انتخاب مبلمان گرچه کاملا به سلیقه فرد بستگی دارد، اما باید در چهارچوب هماهنگی با سبک دکوراسیون صورت بگیرد. جالب اینکه بسیاری از افراد سبک دکوراسیون داخلی واحدشان را بر اساس نوع مبلمانی که مدنظر دارند انتخاب می کنند. این مسئله به خوبی اهمیت مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی را نشان می دهد.

مبلمان

در ادامه به معرفی انواع مبلمان می پردازیم:

انواع مبل

همان طور که گفتیم انواع مختلفی از مبل در بازار وجود دارد؛ اما شما با چندتای آن ها آشنایی دارید؟ آمار نشان داده است که تقریبا نیمی از افرادی که یک ست مبلمان می خرند، از خرید آن پشیمان می شوند چون مدتی بعد یکی مدل بهتر را مشاهده می کنند. ازاین رو آشنایی داشتن با انواع مبلمان برای انتخاب بهترین گزینه مناسب شما، اهمیت زیادی دارد.

مبل ها را به صورت کلی به سه دسته تقسیم می کنند:

  • مبل سلطنتی
  • مبل کلاسیک
  • مبل راحتی

اما هرکدام ازاین گونه مبل ها زیرشاخه ها و انواع جزئی تر خودشان را دارند.

مبلمان

قبل از اینکه به معرفی انواع مبل بپردازیم و تا جای ممکن تمام مدل های آن را به شما معرفی کنیم، بد نیست با بخش های مختلف یک مبل آشنایی داشته باشید. این بخش ها تقریبا در تمام انواع مبلمان وجود دارند. بخش هایی که یک مبل از آن ها ساخته می شود عبارت اند از:

  • پشتی
  • تاج
  • کوسن پشتی
  • پنل دسته
  • نمای بیرونی نشیمن
  • کمربند مبل
  • کوسن نگه دارنده
  • کوسن نشیمنگاه
  • پنل پوششی
  • پایه جلویی و جانبی
  • محافظ پایه
  • دسته تی شکل
  • بیرونی دسته
  • کناره های پشتی و دسته
  • کوسن بالایی

حال به معرفی انواع مبل می پردازیم.

مبل چندبخشی (Sectional Sofa)

مبل های چندبخشی یا Sectional همان طور که از نامشان هم پیدا است، از چند بخش مجزا تشکیل شده اند که تعداد بخش های آن معمولا بین سه تا پنج بخش است. این تعداد بسته به مدل مبل متفاوت خواهد بود. مبل ها چندبخشی را می شود به مدل های مختلفی کنار هم قرارداد. مردم اغلب این نوع مبل را بانام مبل های L یا مبل های U شکل می شناسند.

مبل چندبخشی

دلیل این نام گذاری به خاطر ترتیب L شکل چیدمان آن است که بسیار رایج است. طبیعتا هرچه تعداد بخش های مبل بیشتر باشد، حالت های مختلف قرارگیری آن ها کنار هم نیز متنوع تر می شود. در زمان خرید این نوع از مبلمان حتما باید به اندازه و متراژ محیط داخلی که قرار است مبل را در آن قرار دهید دقت نمایید. اگر فضای داخلی شما کوچک و تعداد بخش های مبل زیاد باشد، این اتفاق باعث خفه شدن و کوچک تر شدن فضا می شود؛ و در مقابل اگر تعداد بخش های مبل به نسبت اندازه فضا کمتر باشد باعث می شد تا محیط لخت و خالی به نظر برسد.

این نوع از مبل با توجه به تنوع سلیقه خریداران در سبک ها، طرح و رنگ های متنوعی تولید می شوند. مبل های L از دهه ۶۰ میلادی وارد بازار مبلمان شدند و از آن موقع تاکنون طرفداران زیادی پیداکرده اند. استفاده از این مبل ها مخصوصا در آپارتمان های کوچک با دکوراسیون داخلی مدرن و مینیمال رواج زیادی دارد.

مبل چسترفیلد (Chesterfield)

مبل های چسترفیلد یکی دیگر از انواع محبوب مبل در میان مردم است که طرفداران زیادی دارد؛ اما جالب اینجاست که تعریف هرکس از این نوع مبل ها می تواند با دیگری فرق داشته باشد. چون این مبل ها در سبک ها و شکل های متنوعی تولید می شوند. این تعاریف چندگانه به خاطر آن است که شناخت دقیقی از این مبل ها در میان مردم وجود ندارد. دو مبل چستر فیلد می توانند آن قدر باهم فرق داشته باشند که اصلا نتوانید آن ها را در یک دسته جای دهید.

اما چیزی که باعث می شود یک مبل در گونه چسترفیلد باشد، نوع طراحی دوخت آن است. اولین چیزی که در مبل های چسترفیلد به چشم می آید پشتی ها و نشیمن آن است که بیشتر از هر چیز بیننده را به یاد لحاف های ماماندوز می اندازد. حالت لحاف دوزی شده و طره دار دوخت پارچه این مبل ها است که باعث می شود به آن سبک چسترفیلد بگویند. انگار که خال خالی های فرورفته ای سرتاسر مبل را پوشانده اند.

مبل چسترفیلد

مبل های چستر فیلد را می توان از پارچه یا از چرم درست کرد؛ که به نوع پارچه ای آن چستر پارچه ای و نوع چرمی آن چستر چرمی می گویند. در برخی از مدل های مبل های چسترفیلد تمام سطح داخلی و بیرونی مبل لمسه کاری شده اند و در برخی دیگر فقط قسمت داخلی و دسته ها هستند که رویه کوبی می شوند. طره های رویه مبل های چستر ممکن است به دکمه مزین شده باشند، یا دکمه نداشته باشند؛ که البته در اغلب موارد طره های دوخت پشتی را دکمه می زنند و نشمین را خالی و بدون دکمه می گذارند.

تاریخچه مبل چسترفیلد به قرن هجدهم میلادی و دوره اول چسترفیلد چهارم برمی گردد. نجیب زاده ای که راحتی مبل را بر همه چیز دیگرش ترجیح می داد.

مبل لاوسن (Lawson-style Sofa)

اگر به دنبال یکی از بهترین انواع مبل های راحت می گردید، لاوسن را به شما پیشنهاد می کنیم. یادتان باشد که مشخصه یا به عبارتی امضای هر مبل در پشتی و نشیمن آن نهفته است. ساختار بالشت های پشتی و نشمین مبل لاوسن به گونه ای است که حتی با نگاه کردن به آن می توانید میزان راحتی اش را تصور کنید. کوسن های بزرگ این مبل درست سر جای خودشان و در ارتفاع مناسبی قرارگرفته اند تا راحتی هرچه بیشتر را برای کسی که روی آن می نشیند فراهم کنند. هرچه تعداد کوسن های روی این مبل بیشتر باشد، راحتی آن افزایش پیدا می کند.

مبل لاوسن

این مبل همخوانی و هماهنگی خوبی با انواع سبک های طراحی داخلی و به خصوص طرح های مدرن دارد و می تواند در طرح ها و رنگ های مختلف تولید شود. مبل لاوسن را بیشتر با پارچه می سازند تا چرم.

مبل مدرن میانه قرن (Mid-century Modern)

از نام این مبل می توانید به تاریخچه آن پی ببرید. درست در میانه قرن بیستم، یعنی از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ بود که مبل مدرن میانه قرن کم کم جای خودش را در بین مشتریان پیدا کرد. البته در بازار ایران آن را بانام مبل قرن بیست و یکم هم می شناسند. گرچه طراحی این نوع از مبل برای میانه قرن گذشته بوده، اما هرچه زمان پیش تر رفته، محبوبیت آن نیز افزایش پیداکرده است. این مبل ساده و مینیمالیستی با خطوط صاف و تمیزی طراحی شده است. تنوع سبکی در این نوع از مبل بسیار مطلوب است و سادگی شکل آن زیبایی و وقار را به نمایش می گذارد. همین سادگی باعث شده تا مبل مدرن میانه قرن هماهنگی بسیار زیادی با انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی داشته باشد و در هر فضایی جای خودش را پیدا کند.

مبل مدرن میانه قرن

مبل انگلیسی (English)

مبل هایی که دسته کوتاه و پشتی بلند دارند را مبل انگلیسی می نامند. این مبل باوجود فضایی که به نظر تنگ می رسد می تواند با کوسن های متعدد ایرادات خود را بپوشاند و راحتی را برای فرد به ارمغان بیاورد. مبل های انگلیسی ازنظر تاریخی برای سربازان ازجنگ برگشته ای که بازوی خود را ازدست داده بودند طراحی شد و به همین خاطر هم به نام مبل بی دست معروف هستند. این مبل ها راحتی مناسبی دارند و می توانند با سبک های ساده و سنتی دکوراسیون خانه هماهنگی خوبی داشته باشند.

مبل انگلیسی

مبل بریج واتر (Bridgewater)

مبل بریج واتر اختصاصا برای راحت بودن طراحی شده است. مشخصه اصلی ظاهری این مبل زیبا و شیک دسته هایی است که به سمت عقب کشیده می شوند و با یک شیب ملایم با تاج مبل می رسند. مبل های بریج واتر به خاطر سادگی که در طراحی آن ها وجود دارد هماهنگی و سازگاری بسیار خوبی با انواع سبک های دکوراسیون داخلی دارند. در فیلم ها اغلب آدم های باهوش و فرهیخته را در حالتی که روی مبل بریج واتر نشسته اند و در حال مطالعه روزنامه هستند می بینید. جذابیت مبل بریج واتر به گونه ای است که هیچ گاه قدیمی نمی شود و همیشه می توان گوهر مزین کننده دکور خانه شما باشد.

مبل بریج واتر

مبل کوهان شتری (Camel back)

از اسم این مبل به خوبی پیدا است که در طراحی آن از کوهان شتر الهام شده است. مبل کوهان شتری که در زمره مبل های کلاسیک دسته بندی می شود در بخش پشتی خود دو منحنی رو به بیرون دارد که شکل آن را شبیه کوهان شترکرده است. در مبل کوهان شتری برای بخش پایه، دسته و تاج همیشه از چوب استفاده می شود که این کار باعث شده تا این مبل ظاهری لوکس و گران قیمت به خود بگیرد. برخلاف ظاهرش این نوع از مبل بسیار راحت است؛ اما متأسفانه به خاطر استفاده زیاد از چوب در ساختارش چندان مورداستفاده قرار نمی گیرد. ولی در سال های نه چندان دور، نماد مبلمان شیک در خانه های مردم طبقه متوسط بود.

مبل کوهان شتری

مبل کابریول (Cabriole)

مبل کابریول هم ازجمله مبل های کلاسیک است که مشخصه اصلی آن انحنا و گردی برگشته به داخل در قسمت گوشه ها است که حالتی دربرگیرنده دارد. طراحی مبل کابریول با اضافه شدن کوسن های نرم و راحت تکمیل می شود. حجم استفاده از چوب در این مبل بسیار زیاد است اما امروزه مدل هایی از این مبل که از تریال های جایگزین استفاده می کنند هم در بازار زیاد وجود دارد.

مبل کابریول

مبل شزلون (chaise lounges)

واژه شزلون در حقیقت به معنی درشکه های دونفره چینی است که یک نفر آن ها را می کشید. مبل های سنتی شزلون یکی از خاص ترین و ویژه ترین انواع مبلمان ازنظر طراحی هستند که توانستند تحولی عظیم در تولیدات مبلمان به وجود بیاورند. اغلب این مبل ها را با تک دسته یا بازویی که در یک طرف مبل دارند می شناسند اما در برخی از مدل ها هردو طرف مبل هم می توانند بازو داشته باشند که هم ارتفاع هستند.

این مبل بسیار راحت بوده و برای استراحت، مخصوصا دراز کشیدن بسیار ایده آل است. برخلاف ظاهر مدرنش، سال های زیادی است که این نوع از مبل به وجود آمده است به صورتی که می توانید رد آن را در نقاشی های کلاسیک صده های پیشین هم ببینید. انواع مختلفی از مبل شزلون در بازار ایران وجود دارند که عبارت اند از راحتی، کلاسیک یا استیل.

مبل شزلون

مبل های زیبای شزلون می توانند از پارچه یا چرم ساخته شوند که البته نوع چرمی آن بیشتر رواج دارد. استفاده از این مبل در دکوراسیون داخلی وقار و زیبایی دوچندانی به طراحی داخلی واحد می دهد و جذابیتش را دوچندان می کند.

مبل های تختخواب شو

در دسته بندی انواع مبلمان، مبل های تختخواب شو را در زیرمجموعه مبل های فوتون قرار می دهند. این مبل ها بیشتر برای افراد مجرد، هوم آفیس ها و مکان هایی که فضای داخلی زیادی ندارند مانند سوییت ها مناسب است؛ یعنی به صورت کلی در محل هایی که فرد فضای کافی برای گذاشتن تختخواب ندارد و از مبل تخت شو به خاطر کارایی دوجانبه اش استفاده می کند. سرعت تبدیل این مبل ها به تخت می تواند مهم ترین مزیت رقابتی آن ها باشد. میزان راحتی این مبل اهمیت زیادی دارد چراکه راحتی مبل در هنگام تخت شدن بسیار بیشتر به چشم می آید. این نوع از مبل ها خودشان یک دسته بندی جداگانه هستند که می توانند متناسب با انواع دیگر مبل طراحی و ساخته شوند.

مبل های تختخواب شو

فوتون ها (Futon)

همان طور که اشاره کردیم مبل های فوتون در حقیقت دسته کلی تر مبل های تخت شو هستند. ویژگی های منحصربه فرد مبل فوتون باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. به این مبل ها در اصطلاح مبل تبدیل شونده یا رو تخت شو هم می گویند. مهم ترین تفاوت مبل فوتون با مبل تخت شو در این است که مبل فوتون به یک تخت خواب کامل تبدیل نمی شود. بلکه فقط تا جایی می تواند از هم باز شود که راحتی فرد بیشتر تأمین شود و بتواند یک چرت کوتاه هم بزند. این نوع از مبل ها گزینه بسیار خوبی برای قرار گرفتن در محیط اتاق خواب، مخصوصا اتاق خواب کودکان هستند.

فوتون ها

نکته: مبل های طبقاتی هم جزو زیرمجموعه های مبل فوتون قرار می گیرند. به صورت کلی تمام مبل های تبدیل شونده در مجموعه مبل های فوتون جای خواهند گرفت.

مبل های لاوسیت (Loveseat Sofas)

مبل های لاوسیت اصولا به مبل های دونفره تکی می گویند که همان طور که از نامشان پیدا است برای کنار هم نشاندن دو معشوق ساخته شده اند. البته مبل های دونفره در تقریبا تمام ست های مبلمان وجود دارند اما مهم ترین تفاوت مبل لاوسیت در این است که به صورت مجزا ساخته و فروخته می شود. مبلی مخصوص برای شرایط و افراد به خصوص.

این مبل ها می توانند در سبک ها و اندازه های مختلف کوچک، بزرگ و خیلی بزرگ وجود داشته باشند. سبک این مبل در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکا و البته ایران کمی باهم فرق می کند. مبل های لاوسیت اروپایی اکثرا بدون پشتی تولید می شوند و بسیار راحت هستند؛ اما اصولا برای نشستن های طولانی مدت طراح نشده اند.

مبل دیوان یا دو وجهی (Divan)

مبل های دو وجهی یا دیوان مبل هایی هستند که پشتی یا تکیه گاه ندارند. این مبل ها را می توان به دیوار چسباند و با کوسن پشتش را پر کرد تا بتوان راحت روی آن نشست و تکیه زد، اما اغلب از این مبل ها برای قرار گرفتن در وسط سالن استفاده می شود، نه کنار سالن. این مبل های حضور زیادی در موزه ها و دفاتر لوکس و سالن های انتظار شیک دارند.

مبل دیوان یا دو وجهی

مبل نیمکتی (Settee Sofa)

اگر به مبل نیمکتی نگاه کنید، دروهله اول شاید یک صندلی عریض ببینید. این نوع از مبلمان درگذشته خواهان چندانی نداشت، اما امروزه طرفداران آن زیاد شده اند. راحتی، بزرگی و اندازه مناسب در کنار سایر ویژگی ها آن است که باعث رشد محبوبیت مبل نیمکتی شده است. مبل نیمکتی به خاطر اندازه عجیبش برای نشستن دو نفر طراحی نشده، بلکه در حقیقت یک نیمکت بزرگ یک نفره است تا فرد بتواند هرچه راحت تر با فضای زیاد روی آن بنشیند. این مبل ها طراحی ساده اما سنتی دارند و مناسب خانه هایی با دکوراسیون کلاسیک هستند.

مبل نیمکتی

مبل راحتی برقی (Recliner Sofa)

محبوب ترین مبل راحتی برای تماشای تلویزیون همیشه مبل برقی بوده و هست. این مبل های بسیار نرم می توانند در کل خستگی را از تن شما بیرون کنند، مخصوصا اگر به ماساژور هم مجهز شده باشند. این مبل ها به واسطه سیستم های مکانیکی و الکترونیکی که داخل آن ها قرارگرفته است اصولا برای راحتی هرچه بیشتر مصرف کننده طراحی شده اند و تمام تلاششان را می کنند تا تجربه ای تکرار نشدنی از یک نشستن ساده را برای شما به ارمغان بیاورند. امروزه امکانات بسیار جذاب و متنوعی به این مبل های برقی اضافه شده که نشستن روی آن را هرچه دلپذیر ترکرده است. اغلب افرادی که در خانه مبل برقی دارند، به ندرت رغبت می کنند از روی آن بلند شوند و عاشق مبلشان هستند.

مبل راحتی برقی

اما مبل های برقی چند مشکل اساسی دارند. اول اینکه ازنظر قیمتی بسیار گران هستند. دوم اینکه حجم زیادی را اشغال می کنند و حتما باید کنار منبع برق باشند؛ و سوم اینکه فقط راحتی را معیار خود قرار داده اند و زیبایی را فدا کرده اند. این مبل ها تنوع رنگی زیادی ندارند و اغلب از چرم ساخته می شوند. به همین خاطر به سادگی با فضای داخلی خانه هماهنگ نمی شوند. بهترین مورداستفاده از این مبل ها در شرایطی است که یک اتاق تلویزیون مجزا در خانه وجود داشته باشد.

مبل راحتی رسمی (Tuxedo Sofa)

بیشتر مردم فکر می کنند که مبل های راحتی مناسب دکوراسیون های مدرن و خلوت هستند و خیلی با سبک های مجلل کلاسیک همخوانی ندارند. این در حالی است که مبل های راحتی می توانند انواع مختلفی داشته باشد. ازجمله مبل راحتی کلاسیک رسمی که اتفاقا ظاهر شیک و رسمی تری دارد. دسته های بلند این مبل مانند دیواره های بلندی از شما حمایت و محافظت می کنند. این دسته ها بارزترین مشخصه این مبل ها است که در کنار ساختار یکپارچه اش آن را منحصربه فرد و متمایز کرده است.

مبل راحتی رسمی

پشتی مبل راحتی رسمی از دولایه ساخته شده که یکی ثابت و دیگری متحرک است که البته بنا بر سلیقه مشتری قابل تغییر خواهد بود. مبل های راحتی را اغلب با خطوط منحنی می شناسند، اما مبل راحتی رسمی از ترکیب جذابی از خطوطی صاف و مستقیم با خطوط منحنی و گرد در ترکیب بندی خود در هر گوشه و کنار، از تکیه گاه گرفته تا نشمین استفاده کرده است که ظاهر مجلل و باوقاری به آن بخشیده. همان طور که از نامش پیداست، طراحی این مبل از لباس های رسمی یا تاکسیدوهای آمریکایی الهام گرفته شده تا بتواند در کنار راحتی حالت رسمی و اعیانی هم به آن بدهد.

مبل سلطنتی یا استیل

مبل های سلطنتی مجلل که بانام دیگر استیل هم شناخته می شوند، زمانی که تازه مبل وارد فرهنگ ایرانی شده بود، عملا تعریف مبلمان بودند. برخلاف سلیقه اروپایی و غربی، سلیقه ایرانی علاقه زیادی به مبل های مجلل سلطنتی دارد که ازنظر ظاهری برگرفته از سبک های مبل کلاسیک هستند.

باوجوداینکه محبوبیت این سبک از مبل کاهش پیداکرده اما همچنان بسیار از مردم به آن ها علاقه مند هستند و طرفداران خودش را دارد. این نوع از مبل با جزئیات ظریفی که در طراحی اش به کار گرفته شده است شکل جدیدی از مبل های کلاسیک ارائه داده و بعضی ها ممکن است بگویند که راحتی مبل را تا حد زیادی فدای زیبایی ظاهری پرزرق وبرق مبل کرده است.

مبل سلطنتی یا استیل

شاخصه های ظاهری اصلی مبل استیل یا سلطنتی ارتفاع زیاد، حجم زیاد بدنه، استفاده از طرح های خاص و منبت کاری روی چوب های کناره و علاوه بر آن رنگ مبل است. مبل های سلطنتی گرچه در طراحی پارچه مبل تنوع رنگی زیادی دارند اما در مورد رنگ چوب بدنه که نمود زیادی هم در آن دارد دچار محدودیت رنگی هستند. اغلب رنگ چوب بدنه این مبل ها یا قهوه ای است، یا طلایی، یا سفید و به ندرت هم نقره ای. علت اصلی محبوبیت این نوع از مبل ها در ایران به خاطر وجود خانه های مجلل پرزرق وبرق با دکوراسیون کلاسیک است.

مبل کلاسیک

مانند مبل های سلطنتی، مبل های کلاسیک نیز سبکی هستند که بیشتر در فرهنگ شرقی و مخصوصا ایران رواج دارند و آن ها را در خانه های اروپایی کمتر مشاهده می کنید. مبل کلاسیک ازنظر ظاهری شباهت زیادی با مبل های سلطنتی دارد با این تفاوت که منبت کاری بخش تاج آن کمتر است و به اصطلاح زرق وبرق کمتری از مبل های استیل دارند.

مبل های کلاسیک سبکی میان سلطنتی و راحتی هستند که هم ظرافت و زیبایی مبل استیل را دارند و هم تا حدی راحتی مبل های راحتی را برای شما به ارمغان می آورند. این وضعیت برای قیمت مبل کلاسیک هم صادق است و ازنظر هزینه نه به گرانی مبل های سلطنتی هستند، نه از قیمت های ارزان تر مبل های راحتی برخوردارند.

مبل کلاسیک

تا اینجا انواع مختلف مبلمان برای دکوراسیون داخلی را بررسی کردیم اما بهتر است بدانید که علاوه بر سبک مبل می توان بر اساس معیار جنس رویه مبل یا ساختار آن نیز مبل ها را دسته بندی کرد؛ که در این بخش بندی مبل ها را به دو گروه تقسیم می کنند:

مبل های پارچه ای

مبل های راحتی، کلاسیک و سلطنتی که به صورت کلی بزرگ ترین دسته بندی مبل ها هستند به شکل پیش فرض با رویه پارچه ای تولید می شوند. بخش داخلی مبل ها شامل متریال هایی مانند چوب و فنر و پنبه و فوم و پشم و غیره است، درحالی که رویه آن که ظاهر مبل را شکل می دهد اغلب از جنس پارچه های مختلف ساخته می شود. خود مبلمان های پارچه ای نیز به دودسته تمام پارچه ای و نیمه پارچه ای تقسیم می شوند.

مبل های پارچه ای

انواع نیمه پارچه ای اغلب به مبل هایی گفته می شود که فقط رویه پارچه ای شکل ظاهری مبل را نمی سازد، بلکه بخش های دیگر مبل هم در تعیین ظاهرش نقش زیادی دارند؛ مانند مبل های سلطنتی که علاوه بر رویه پارچه ای، بخش چوبی تاجشان هم سهم زیادی در تعیین ظاهر مبل دارد.

پارچه های مبل می تواند از انواع مختلفی مانند کتان، مخمل، ریون، پشم و غیره باشد. در کنار این ها می توان از الیاف صنعتی هم به عنوان پارچه مبل استفاده کرد. ازجمله پلی آکریلیک، نانو بافت و غیره.

مبل های چرمی

علاوه بر مبله های پارچه ای که بیشترین طرفدار را دارند، مبل های چرمی نیز جایگاه خاصی در خانه ها پیداکرده اند. استفاده از مبل های چرمی البته بیشتر در دفاتر اداری و تجاری لوکس و مجلل رواج دارد. چرم می تواند ظاهری منحصربه فرد به مبل بدهد. رویه این مبل ها می تواند از چرم طبیعی ساخته شده باشد، یا چرم مصنوعی. مبل های چرم مصنوعی طبیعتا قیمت ارزان تری نسبت به مبل های چرم طبیعی دارند که خودشان می توانند ازنظر جنس چرم مصنوعی به کاررفته بازه قیمتی متفاوتی داشته باشند.

مبل های چرمی

با انواع مبلمان به عنوان از اصلی ترین بخش های طراحی دکوراسیون داخلی آشنا شدیم. شناختن سبک های مبلمان می تواند تأثیر چشمگیری در زیبایی و جلوه واحد مسکونی، تجاری یا اداری شما داشته باشد؛ اما مبلمان بااینکه دید زیادی دارد و به اصلاح زیاد در چشم است، تنها عنصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی نیست. یکی دیگر بخش های مهم دکوراسیون ساختمان که به هویت طراحی دکور واحد معنا می بخشد، نورپردازی آن است.

نورپردازی چیزی است که کاملا به صورت احساسی درک می شود. ازاین رو به صورت ناخودآگاه تأثیر شگفت انگیزی روی حس و حال فضای داخلی می گذارد. در ادامه بیشتر در مورد انواع سبک های نورپردازی و اهمیت آن در دکوراسیون داخلی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نورپردازی

فوتون ها شاید جادویی ترین شکل از انرژی باشند که انسان تاکنون قادر به درک و دریافت آن بوده است. بدون نور هیچ چیز را نمی توان دید. پس کنترل نور می تواند روی چگونه دیده شدن هر چیز هم تأثیر بگذارد. غارها ترسناک اند، چون نور در آن ها کم است و فرد نمی بیند که چه چیزی پیش روی خود دارد. صحراها نور زیادی دارند آن قدر که سراب های خیالی در ذهن می سازند؛ اما حس ما نسبت به صحرا چقدر با حستان نسبت به یک غار تاریک متفاوت است؟

حس ما نسبت به نورپردازی روشن یا تاریک خانه می تواند همین قدر متفاوت باشد. همه ما زیبایی را درک می کنیم، چون آن را می بینیم. به همین خاطر وقتی وارد یک فضای داخلی می شویم، با دیدن چیدمان لوازمش، کابینت هایش، دیوارها و کفش می توانیم زیبایی یا ناهماهنگی آن را درک کنیم؛ اما نور برای ذهن ما یک پیش فرض است. نور زیبایی یا نازیبایی را به ذهن ما نمی رساند، بلکه حس فضا را تعیین می کند. فضایی شاعرانه، شاداب، خفه، زنده، آرامش بخش و غیره. این حس ها تا حد زیادی به نور فضای داخلی بستگی دارد. اگر باور نمی کنید کمی به حس و حال خانه خودتان در روز و شب فکر کنید و ببینید که چقدر باهم فرق می کنند.

نورپردازی

نورپردازی فضای داخلی می تواند بخش های مختلفی داشته باشد و در مراحل مختلفی هم صورت بگیرد. مهندس معمار در مرحله تعیین نقشه داخلی واحد به مبحث نورگیری آن توجه دارد، از طرفی در مراحل بعدی، مهندس تأسیسات برقی نیز نسبت به کار گذاشتن چراغ های سقفی، محل قرار گرفتن سرپیچ ها و غیره نیز توجه می کند؛ اما این ها بیشتر از اینکه به نورپردازی واحد توجه داشته باشند، به تأمین نور آن اهمیت می دهند.

نورپردازی هر واحد با توجه به سلیقه کسی که در آن ساکن است صورت می گیرد. نورپردازی به صورت خلاصه یعنی کنترل حجم نوری؛ و این کنترل را می توان با ابزار مختلفی صورت داد. شما می توانید نور واحد را کم یا زیاد کنید، می توانید آن را متمرکز یا پخش کنید. ابزارهایی مانند پرده، آباژور، لوستر، نورهای سقفی و دیواری همگی در دسترس شما هستند تا بتوانید این کار را انجام دهید.

نورپردازی

متأسفانه در بسیاری از موارد مردم به نورپردازی واحد خود اهمیتی نمی دهند و تصور می کنند وجود نور کافی برای تأمین شرایط زندگی کافی است. خیلی ها یک لوستر ساده، یا حتی یک لامپ با نور زیاد را روشن می کنند و وقتی واحد به اندازه کافی روشن شد راضی می شوند؛ اما نور هر واحد همان طور که گفتیم هویت آن را تعیین می کند و در حسی که فرد ساکن در آن دارد تأثیر به سزایی دارد. نورپردازی می تواند شمارا خوشحال یا افسرده کند. تصور هم نکنید که همیشه وجود نور زیاد موجب شادابی می شود.

ازاین رو نورپردازی اهمیت به سزایی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد که باید به آن دقت داشته باشید. در ادامه به انواع سبک های نورپردازی داخلی اشاره می کنیم تا آشنایی بیشتری با این مبحث مهم از دکوراسیون داخلی داشته باشید.

انواع نورپردازی داخلی

نورپردازی داخلی واحد می تواند چندگانه باشد. برای اینکه بتوانید تصمیم درستی از نحوه نورپردازی بگیرید، ابتدا باید در نظر داشته باشید که هر بخش از واحد چه کارایی دارد و شیوه قرار گرفتن لوازم و وسایل در آن چگونه است. به صورت کلی برای نورپردازی می توان از دو نوع نور طبیعی و مصنوعی استفاده کرد. میزان استفاده از نور طبیعی بیشتر از هر چیز به نورگیری واحد شما بستگی دارد. اول باید ببینید که چقدر نور طبیعی در اختیاردارید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

سبک های نورپردازی هم به صورت کلی به دودسته کم نور یا LowKey و پرنور یا HighKey تقسیم بندی می شوند. شما می توانید در بخش های مختلف خانه یا دفتر خود از انواع سبک های نورپردازی استفاده کنید، یا به صورت کلی نورپردازی واحد را تعیین نمایید.

نورپردازی

یادتان باشد که سبک های نورپردازی مزایا یا معایب ندارند، بلکه ویژگی های منحصربه فرد خودشان را دارند که باید با توجه به سلیقه و نظر خود آن را انجام دهید. علاوه بر آن سبک کلی طراحی دکوراسیون داخلی نیز تا حد زیادی روی تعیین سبک نورپردازی تأثیر دارد؛ مثلا بهتر است برای دکوراسیون های مجلل کلاسیک واحدهای پرزرق وبرق بزرگ، از نورپردازی محدود یا کم نور استفاده نکنید. چراکه زرق وبرق این سبک ها بدون وجود نور کافی اصولا دیده نمی شود.

در ادامه انواع نور و سبک های نورپردازی را بر اساس معیارهای مختلف ازنظر زیبایی و کاربرد موردبررسی قرار می دهیم.

نور طبیعی

نور طبیعی، نور خورشید است که از پنجره ها و نورگیرها وارد واحد می شود. استفاده از نور طبیعی برای روشنایی واحد سلیقه خیلی از افراد است. برای استفاده از نور طبیعی باید هرچه بیشتر در واحد نورگیر و نورشکن نصب کنید تا بتوانید نور بیشتری را وارد کنید؛ اما جدای از بحث تأمین نور طبیعی، باید بتوانید حجم و میزان آن را نیز کنترل کنید. برای کنترل نور طبیعی مهم ترین ابزاری که در اختیار شما قرار دارد، انواع مختلف پرده ها هستند. پرده ها می توانند بر اساس رنگ و غلظتشان حجم نور ورودی را کنترل کنند. پرده های پارچه ای یا کرکره ای تنها گزینه های پیش روی شما هستند که دراین بین استفاده از پرده های مختلف کرکره ای را بیشتر توصیه می کنیم. مخصوصا برای فضاهایی مانند آشپزخانه و اتاق خواب. چراکه می توانند حجم ورودی نور را کنترل نمایند. انتخاب پرده مناسب البته به سبک طراحی دکوراسیون داخلی نیز بستگی دارد.

نور مصنوعی

حتی اگر سبک اصلی نورپردازی واحد شما استفاده از نور طبیعی باشد، در میزان بهره مندی از آن دچار محدودیت هستید. چون خورشید همیشه غروب می کند. ازاین رو باید به فکر تأمین نور واحد در شب هم باشید. در حقیقت مبحث نورپردازی بیشتر در شب است که معنی پیدا می کند. برای تأمین نور داخلی واحد ابزارهای متعددی مانند انواع لوستر و چراغ های سقفی، چراغ های ال.دی. ای، آباژور و غیره در اختیار شما وجود دارند که می توانید از آن ها برای انواع نورپردازی عمومی، تأکیدی و دکوراتیو استفاده کنید.

نورپردازی عمومی

این شاید رایج ترین سبک از نورپردازی باشد. در نورپردازی عمومی یا فرا گیر، نور به شکل یکنواخت و یکدست در کل فضای واحد پخش می شود. این سبک از نورپردازی برای برجسته کردن قطعه خاصی نیست، بلکه اول و بیشتر از هر چیز برای روشن کردن فضا است. در سبک نورپردازی عمومی، هرچه نور کلی واحد به اصطلاح نرم تر یا ملایم باشد، یعنی سایه زیادی ایجاد نکند، بهتر است. امروزه سلیقه عموم مردم به استفاده از نورهای سردتر و یا سفید، بیشتر سوق پیداکرده است؛ اما همچنان استفاده از نور زرد می تواند گزینه مطلوبی برای سلیقه های خاص باشد.

نورپردازی متمرکز

در سبک نورپردازی متمرکز از منابع نوری کوچک تر برای ایجاد نور متمرکز استفاده می شود. نور متمرکز می تواند برای انجام فعالیت هایی مانند مطالعه، نوشتن یا آشپزی مناسب باشد. انواع چراغ های رومیزی، آباژور، چراغ های زیر کابینتی، چراغ میز ناهارخوری و غیره می توانند در تأمین نور در این سبک مناسب باشند. بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای داشتن یکی یا چند منبع نوری بزرگ برای تأمین نور کلی و عمومی واحد، از چندین منبع متمرکز نوری برای این منظور استفاده کنند. سبک نورپردازی متمرکز حالت شاعرانه تر و هنرمندانه تری به واحد می دهد و در دسته نورپردازی های کم نور به شمار می رود.

نورپردازی تأکیدی

نورپردازی تأکیدی

نورپردازی تأکیدی همان طور که از نامش پیداست برای تأکید یا برجسته کردن یک بخش خاص مورداستفاده قرار می گیرد. برخلاف نورپردازی متمرکز، نورپردازی تأکیدی چندان کاربردی نیست و بیشتر جنبه نمایشی دارد. از این نوع نورپردازی می توان برای تأکید روی مجسمه، تابلو، نقاشی و غیره استفاده کرد. نورهای تأکیدی با حجم نوری پایین فضا را به شکل نقطه ای روشن می کنند. این نوع نورپردازی می تواند یک فضای فاقد اهمیت و ساده ر ا با یک تأکید بصری ساده برجسته و جذاب کند. برای این سبک از نورپردازی از وسایلی مانند انواع لامپ ها و چراغ های هالوژنی استفاده می شود. شما می توانید با استفاده از ردیف چراغ های هالوژنی این سبک از نورپردازی را روی یک دیوار کامل انجام دهید. البته چراغ های مخفی ال ای دی جدید در اندازه های مختلف نیز می توانند این کار را برای شما انجام دهند.

طراحی نقشه روشنایی

قبل از ساختن یک ساختمان نقشه تأسیسات برقی و روشنایی آن طراحی می شود. این طرح باید مطابق با استاندارد تعریف شود. برق کار هم متناسب با نقشه ای که در دست دارد سیم کشی ساختمان را در نقطه های مشخص شده انجام می دهد. مهم ترین پارامتر در طراحی این نقشه شدت روشنایی هر فضا بر اساس استانداردها است.

شدت روشنایی در استانداردهای ایرانی معمولا بر اساس سیستم لوکس یا Lux تعیین می شود. یک لوکس در حقیقت برابر است با میزان تابش نور از فاصله یک متری بر سطحی به اندازه یک مترمربع. ابزاری مانند دیمر می توانند در کنترل این حجم نوری موثر باشند.

نورپردازی همان طور که اشاره کردیم بر اساس فضاهای داخلی، می تواند متفاوت باشد. برای مثال شما نمی توانید از سبک نورپردازی داخل واحد، برای نورپردازی راهرو یا سرویس بهداشتی استفاده کنید. در فضاهایی که بیشتر کاربردی هستند، مانند مثال های فوق الذکر، نورپردازی بهتر است به جای سلیقه، بر اساس استاندارد انجام شود.

نقشه روشنایی

در ادامه بیشتر در مورد انواع نورپردازی بر اساس فضای موردنظر صحبت خواهیم کرد و شرایط استاندارد رایج برای آن را بررسی می کنیم؛ اما تأکید می کنیم که موارد مورداشاره تنها استانداردهای رایج را بررسی می کند و شما می توانید بازهم بر اساس سلیقه و نظر خود نورپردازی این بخش ها را انجام دهید.

نورپردازی راه پله

بسیاری از واحدها، ازجمله واحدهای ویلایی در ساختار خود راه پله دارند. راه پله یکی از عناصر مهم در زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی واحدهای دوبلکس است. معمولا برای نورپردازی راه پله از چراغ های دیوارکوب یا لوسترهای آویز سبک استفاده می کنند. میزان و حجم روشنایی استاندارد برای راه پله بین ۵۰ تا ۱۰۰ لوکس است.

علاوه بر این چراغ ها می توان از چراغ های زیر پله ای نیز برای روشنایی آن کمک گرفت.

نورپردازی راهرو

خانه های بدون راهرو را کم پیدا می کنید. مخصوصا در واحدهای بالای صد متر. راهرو معمولا محل گذر است و هیچ کس فکر نمی کند که چقدر می تواند در زیبایی دکوراسیون داخلی واحد تأثیرگذار باشد. نوع نورپردازی راهرو بر اساس عرض آن متفاوت خواهد بود. اگر راهرو طویل باشد بهتر است از لامپ های سقفی با چیدمان مناسب استفاده کنید و چنانچه راهرو کوتاه بود استفاده از لوستر سقفی به اندازه می تواند نیاز شمارا برطرف کند. حجم نور مناسب برای راهرو نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ لوکس است.

نورپردازی راه پله

نورپردازی اتاق نشیمن

اتاق نشمین در کنار آشپزخانه شاید پرکاربردترین بخش واحد برای تمام ساکنان باشد که فعالیت های زیادی در آن انجام می شود. واحدهای بزرگ اتاق نشمین، پذیرایی و غذاخوری جدا از هم دارند، اما در واحدهای کوچک تر اتاق نشمین با غذاخوری و پذیرایی معمولا یکی است. این امر اهمیت این بخش از واحد و نورپردازی اش را به خوبی نشان می دهد.

ازاین رو استفاده از نورپردازی عمومی برای تأمین نور کافی در این بخش بسیار ضروری و حیاتی است. البته بسته به سلیقه فرد می توان از نورپردازی نقطه ای یا متمرکز هم برای تأمین روشنایی اتاق نشمین استفاده کرد، اما در اغلب اوقات مردم ترجیح می دهند که برای این بخش از واحد از نور عمومی و ملایم استفاده کنند. نوری که همه چیز را به خوبی نشان می دهد.

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی پذیرایی

اتاق پذیرایی شاید بیشترین تأکید ازنظر دکوراسیون و چیدمان لوازم را به خودش اختصاص داده است. مجلل ترین بخش خانه. بسته به سبکی که در دکور کردن اتاق پذیرایی انتخاب کرده اید، سبک نورپردازی آن متفاوت خواهد بود؛ مثلا کسی دوست ندارد مبلمان یا مجسمه های گران قیمتش در نور کم سبک نورپردازی کم نور دیده نشود.

در عوض امروزه بسیاری از افراد دیگر هم هستند که ترجیح می دهند برای خودمانی تر کردن فضای اتاق پذیرایی و زیباتر شدن آن از نورپردازی کم نور یا LowKey استفاده کنند. برای این کار می توان از نورهای نقطه ای متعدد سقفی و البته کم نور، به جای یک چراغ روشنایی بزرگ استفاده کرد و گوشه و کنار اتاق پذیرایی را با نورهای نقطه ای رومیزی یا آباژور روشن نمود. جذاب ترین سبک نورپردازی برای اتاق پذیرایی سبک متمرکز و تأکیدی است.

نورپردازی پذیرایی

همچنین بسیاری از افراد، مخصوصا پدرهای خانواده ترجیح می دهند یک نقطه مشخص برای مطالعات روزانه خود در نظر بگیرند؛ و آن نقطه هم اغلب در اتاق پذیرایی قرار دارد؛ یعنی جایی که بقیه افراد خانواده زیاد به آن مراجعه نمی کنند. به همین منظور وجود یک چراغ مطالعه در اتاق پذیرایی هم امری طبیعی و البته زیبا است.

نورپردازی غذاخوری

فضای بخش غذاخوری واحدهای مسکونی باید بیشتر از هر چیز آرامش بخش و البته خلوت باشد. برای نورپردازی این بخش از خانه در طول روز همیشه بهتر است از نور طبیعی استفاده شود؛ اما در طول شب هم اغلب بهتر است به جای نورپردازی عمومی، از نورهای متمرکز روی میز غذاخوری بهره ببرید. این کار آرامش فضای اتاق غذاخوری را دوچندان می کند. مخصوصا که قرار نیست تزئینات زیادی در اطراف باشد تا نورپردازی عمومی بخواهد آن را نمایان کند. حجم نور مناسب برای اتاق یا سالن غذاخوری بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لوکس است.

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرترددترین بخش های هر واحد است. چه اداری باشد چه مسکونی. از همین رو نورپردازی مناسب آن اهمیت بسیار زیادی دارد. به صورت کلی اغلب افراد ترجیح می دهند تا از نورپردازی عمومی برای تأمین روشنایی آشپزخانه استفاده کنند چراکه به نور کافی برای دیدن لوازم و مواد غذایی موجود در آشپزخانه احتیاج دارند؛ اما در آشپزخانه های باز یا اپن بهتر است که علاوه بر نورپردازی عمومی ملایم، از چند منبع نوری متمرکز یا تأکیدی هم استفاده کنید؛ مانند چراغ های مخفی زیر کابینتی.

نورپردازی آشپزخانه

این کار باعث می شود تا علاوه بر زیبایی نورپردازی، در هنگام انجام کارهایی مانند آشپزی سر اجاق یا شستن ظرف ها بتوانید نور مستقیم تری روی بخش سینک یا گاز داشته باشید. دقیقا به همین علت است که هودهای آشپزخانه معمولا یک لامپ کوچک دارند.

این نورهای نقطه ای علاوه بر این که باعث می شوند تا اگر کسی خواست در طول شب به آشپزخانه سری بزند احتیاج نداشته باشد تا نور کلی آن را روشن کند.

حجم نوری مناسب برای فضای آشپزخانه بین ۳۰۰ تا ۷۵۰ لوکس است.

نورپردازی اتاق خواب

مانند آشپزخانه، اتاق خواب هم فضایی برای انجام کارها و فعالیت های عمومی روزمره است؛ بنابراین اولین اصل در نورپردازی آن باید تأمین نور کافی اتاق باشد. در روز بهتر است از منابع نور طبیعی برای روشنایی اتاق خواب استفاده شود، اما در شب می توان برای مواردی همچون استفاده از میز آرایش یا میز مطالعه از نورپردازی های متمرکز در آن استفاده کرد؛ که چراغ های مطالعه و لامپ های مخصوص زیر آینه ای می توانند در این مورد به شما کمک کنند. نور مناسب برای اتاق خواب بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لوکس است.

نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی اصولا به نورپردازی نیازی ندارد، بلکه به تأمین نور نیازمند است. البته بسته به سبک طراحی داخلی سرویس بهداشتی می توانید در کنار تأمین نور توسط چراغ های سقفی و دیواری ضد آب، از نورهای مخفی پشت آینه ای هم به عنوان نور متمرکز جهت تزیین محیط استفاده کنید.

نورپردازی دفتر کار

دفاتر کار اغلب در طول روز از نور طبیعی برای تأمین روشنایی واحد استفاده می کنند، اما در فضاهای کم نور یا در اوقات شب اغلب از پنل های بزرگ نوری تعبیه شده روی سقف برای نورپردازی عمومی آن ها استفاده می شود. نور استاندارد برای یک دفتر کار باید حدود ۵۰۰ لوکس باشد تا افراد بتوانند به راحتی همه چیز را ببینند و به آسانی فعالیت های کاری خودشان را انجام دهند؛ اما در کنار نورپردازی عمومی می توان از چراغ های رومیزی و مطالعه نیز برای تأمین نور متمرکز و تزئینی در این دفاتر استفاده نمود.

چراغ مناسب نورپردازی

نورها می توانند در کلوین، یا به عبارت ساده تر در طیف گرم و سرد تفاوت داشته باشند. حتما باید به طیف نوری لامپ های که خریداری می کنید توجه داشته باشید. هرکدام از لامپ ها با توجه به طیف حرارتی که دارند می توانند سایه هایی بارنگ های قرمز، زرد و آبی داشته باشند. لامپ های رشته ای کلوین رنگی پایینی دارند و رنگشان به سمت زرد می رود، اما لامپ های ال ای دی می توانند هردو گزینه سرد و گرم، یا زرد و سفید را در اختیار شما قرار بدهند.

لامپ های فلورسنت یا لامپ های مهتابی بااینکه به نظر نور سفیدرنگ دارند اما در حقیقت طیف سبز دارند. این طیف که به راحتی دیده نمی شود می تواند ازنظر روانی تأثیر ناخوشایندی روی افرادی که مدت زیادی تحت تأثیر آن قرار می گیرند داشته باشد.

نورپردازی دفتر کار

چراغ هایی که می توانند حاوی این لامپ ها باشند تنوع های بسیار بالایی دارند. انواع مختلف و بسیار متنوعی از چراغ های دیواری، سقفی و مخفی و غیره وجود دارند که می توانند شمارا شگفت زده کنند. انتخاب نوع چراغ یا لوستر حتما باید متناسب بارنگ و طرح دکوراسیون داخلی واحد صورت بگیرد. امروزه در دکوراسیون های مدرن، استفاده از پنل های نوری دیواری یا سقفی بزرگ و کوچک رواج زیادی پیداکرده است. پنل هایی که معمولا از ترکیب های چوبی ساخته می شوند و حس و حال گرمی به واحد می دهند.

تا اینجای مقاله به اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی هم پرداختیم و انواع سبک های نورپردازی متناسب با کاربرد، سلیقه و محل مورداستفاده را موردبررسی قراردادیم. در ادامه به بخش بسیار مهم دیگری از دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت؛ یعنی دیوارها. دیوارها عنصر بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی هستند که رنگ کلی فضا را تعیین می کنند. دیوار مانند کف یا مبلمان نیست که فرد تازه وارد بخواهد چشمش را بگرداند تا آن را ببینید، بلکه اولین چیزی است که به چشم هرکسی می خورد.

زندگی در واحدهای مسکونی و دفاتر اداری، محصور بین دیوارهاست. پس تزیین مناسب دیوارها تأثیر به سزایی در تعیین کیفیت این زندگی محصورشده خواهد داشت. در ادامه در مورد رنگ آمیزی دیوارهای واحد صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

رنگ

دکوراسیون داخلی با تمام جذابیت هایی که می تواند داشته باشد، یک ایراد بزرگ تاریخی دارد. آن هم اینکه هرچقدر هم زیبا و دل نشین باشد، بازهم بعد از مدتی از مد افتاده، تکراری یا خسته کننده می شود. همه ما نیاز داریم تا هرچند سال یک بار فضای خانه را تجدید دکوراسیون کنیم و فضای جدیدی بسازیم؛ و اولین گام و ارزان ترین گام برای ایجاد تغییر در دکوراسیون خانه، می تواند رنگ کردن دیوارهای واحد باشد. یادتان باشد که دیوارها مانند جلد ساختمان هستند؛ مانند روانداز تخت. تغییر آن می تواند تأثیر چشمگیری در دکوراسیون داخلی ایجاد کند.

رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ دیوار واحد حال و هوای اولیه و کلی آن را تعین می کند. به همین خاطر برخلاف نورپردازی که می تواند کاملا شخصی و سبکی دائمی باشد، رنگ دیوارها تنوع سلیقه ای زیادتری برای هر فرد دارند و می توانند تغییر کنند. بدون اینکه تغییری در سلیقه فرد داشته باشند. همه ما به چند سبک و چند چیز به طور هم زمان علاقه داریم، نه یک چیز.

بنابراین تغییر رنگ و طرح دیوار می تواند بدون نیاز به تغییر گران قیمت لوازم و اثاثیه خانه، با کمترین هزینه کاری کند تا واحد حس نو بودن و تغییر را تجربه کند.

در ادامه به انواع سبک ها و تکنیک های رنگ آمیزی دیوارهای داخلی ساختمان اشاره خواهیم کرد.

رنگ در دکوراسیون داخلی

تکنیک استنسیل

تکنیک استنسیل در حقیقت همان روش شابلون گذاری است. شما می توانید به جای تغییر رنگ و طرح کلی دیوار، مخصوصا روی دیوارهای سفید، طرح موردنظرتان را روی شابلون چاپ کنید و بعد از گذاشتن شابلون روی دیوار، روی آن رنگ بزنید و شابلون را بردارید. با این کار علاوه بر اینکه طرح دلخواهتان را روی دیوار قرار داده اید، از رنگ آمیزی کلی و صرف هزینه جلوگیری کرده اید و درعین حال تغییر مثبتی در دکوراسیون داخلی واحد ایجاد نموده اید.

رنگ با طرح لوزی

طرح لوزی به واسطه هندسه پویایی که دارد می تواند به سرعت الگوی حرکت و شادابی را به واحد شما اضافه کند. شما می توانید از رنگ آمیزی با طرح لوزی به خصوص در آشپزخانه و اتاق خواب به خوبی استفاده کنید و شکل تازه ای به فضای داخلی واحد بدهید. مهم ترین پارامتر در طرح لوزی دیوارها انتخاب رنگ لوزی ها و زمینه است. شما می توانید از لوزی های رنگی درزمینهٔ سفید دیوار استفاده کنید یا کمی جسارت به خرج داده و بستر زمینه دیوارها را هم رنگ بزنید. برای این کار می توانید از ترکیب رنگ های مکمل یا متضاد به خوبی بهره ببرید.

رنگ متالیک

رنگ متالیک همان طور که از اسمش هم پیداست حالت فلزی در فضا به وجود می آورد و می تواند مات یا براق باشد. علاوه بر رنگ آمیزی کلی، می توانید از رنگ متالیک در ترکیب بارنگ آمیزی کلی واحد استفاده کرده و جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی واحد بدهید.

رنگ با طرح راه راه

طرح راه راه یا نواری، طرحی است که هیچ وقت از مد نمی افتد. طرح راه راه این امکان را به شما می دهد که از ترکیب رنگ های مختلفی به صورت هم زمان استفاده کنید. رنگ هایی که تناسب کامل با دکوراسیون داخلی محیط دارند. علاوه بر تنوع رنگی، پهنای نوارهای طرح راه راه می تواند تفاوت و تنوع داشته باشد. همچنین می توانید از خطوط افقی یا عمودی در آن استفاده کنید.

استفاده از این طرح تنوع هم زمان رنگی را برای شما به ارمغان می آورد و ترکیب رنگی دکوراسیون داخلی واحد را غنی تر می نماید. فقط باید توجه داشته باشید که در این رنگ آمیزی بهتر است رنگ نوارها تفاوت زیادی باهم نداشته باشند و کنتراستشان زیاد نباشد. وگرنه حس شلوغی به واحد می دهد.

رنگ با طرح خال خالی

رنگ آمیزی با طرح خال خالی بسیار مناسب رنگ آمیزی اتاق کوک است. طرح خال خالی انرژی و شادابی زیادی با خودش همراه می آورد. در طراحی های مدرن دکوراسیون داخلی می توان به جای استفاده ساده از دایره های هم اندازه، از دایره های کوچک یا بزرگ شونده استفاده کرد تا توهم بعد ایجاد شود و عمق دیوارها بیشتر به نظر برسد. استفاده از پرسپکتیوهای این چنینی می تواند موجب بزرگ تر دیده شدن خانه یا دفتر شما شود.

البته می توان از ترکیب نامنظم دایره ها نیز استفاده کرد. برای ترکیب رنگی دایره ها و زمینه هم می توانید از رنگ های مکمل، متضاد یا هم خانواده استفاده کنید. البته برای اتاق کودک توصیه می شود از رنگ های متضاد و مکمل استفاده کنید.

تکنیک کالر واش

تکنیک کالر واش یا Color Wash ازجمله تکنیک های رنگ آمیزی است که می تواند بافت را نیز در طراحی دیوارهای واحد دخیل کند. در این تکنیک بعد از رنگ کردن دیوار بارنگ موردنظر، یک بورس روی دیوار می کشند و رنگ را پخش می کنند. این کار باعث می شود تا رنگ از حالت یکدستی بیرون بیاید و بافت بگیرد.

خط دار کردن رنگ

با تکنیک خط دار کردن می توانید خطوط افقی و عمودی از بافت به رنگ دیوار بدهید. این کار حالتی مانند پارچه کتان به دیوار می دهد و روشی ایده آل مخصوصا برای سبک های مدرن دکوراسیون داخلی است.

رنگ آمیزی با پارچه

اگر دیوار را با روش غیرمعمول رنگ آمیزی با پارچه رنگ کنید، دیوار شما مثل یک تابلوی نقاشی می شود. این کار به سادگی به دیوار واحد بافت و نقش می دهد. البته نه آن قدری که شلوغ و سرسام آور باشد. اگر قصد دارید تا دیوار واحد خود را با پارچه رنگ کنید باید دقت زیادی در این کار به خرج دهید و ظرافت بالایی داشته باشید. این سبک از رنگ آمیزی بیشتر برای سبک های کلاسیک دکوراسیون داخلی مناسب است.

رنگ آمیزی با اسفنج

درست مانند رنگ آمیزی با پارچه می تونید به جای استفاده از غلتک یا بورس رنگ، از اسفنج برای رنگ کردن دیوار استفاده کنید. در این تکنیک به جای کشیدن اسفنج روی رنگ دیوار، باید با ضربه زدن رنگ آمیزی را انجام دهید. این تکنیک هم می تواند به دیوار شما بافت بدهد و سایه پردازی خانه را تا حد قابل توجهی ارتقا دهد. رنگ آمیزی با اسفنج با بیشتر سبک های دکوراسیون داخلی هماهنگی دارد.

رنگ سایه روشن

اگر شما هم از طرفداران سبک های مدرن طراحی دکوراسیون داخلی هستید، پس حتما باید به رنگ های سایه روشن علاقه زیادی داشته باشید. با این تکنیک رنگ آمیزی می توانید یک اثر هنری کامل از دیوارهای خود بیرون بکشید. در این روش باید ابتدا رنگ روشن تر را روی دیوار بنزید و سپس از سوی دیگر رنگ تیره را قرار دهید. بعد هرچه رنگ آمیزی به سمت بالاتر می رود، تن رنگی از تیره به سمت روشن حرکت می کند. نکته مهم در این روش این است که تلفیق رنگ روشن و تیره در میانه باید به خوبی محو باشد.

کاغذدیواری

رنگ کردن دیوارهای برای تغییر دکوراسیون داخلی کار عاقلانه ای است و هزینه زیادی ندارد، اما دردسرش اصلا به اندازه کاغذدیواری نیست. متأسفانه کاغذدیواری در ایران به اندازه سایر کشورها جا نیفتاده است. اینجا هنوز رنگ اولویت اول تزئینات دیوار هر واحدی به شمار می رود. درحالی که کاغذدیواری می تواند ازنظر رنگ و طرح تنوع بسیار بیشتری داشته باشد. علاوه بر آن کاغذدیواری مزیت بزرگی نسبت به رنگ دارد که آن قابل شستشو بودن است. تقریبا هیچ طرح یا رنگی نیست که بتوانید بارنگ آن را دربیاورید، اما با کاغذدیواری نتوانید.

علاوه بر آن نصب و تغییر کاغذدیواری آسان تر است و مهم تر از همه اینکه ازنظر زیبایی شناسی چیزی به شما می دهد که رنگ به سختی به آن دست می یابد؛ یعنی بافت. امروزه شما می توانید طرح های موردنظر خودتان را سفارش دهید و کاغذدیواری مطابق باسلیقه شخصی خودتان را چاپ و نصب نمایید. استفاده از کاغذدیواری جلوه ای فوق العاده به دیوارهای واحد شما می دهد و دکوراسیون داخلی را جذاب تر می کند.

کاغذدیواری هم انواع مختلفی دارد که به طور خلاصه در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

کاغذدیواری کاغذی

جنس کاغذی کاغذدیواری شاید ضعیف ترین نوع آن باشد. چراکه هم بسیار ناک است هم قابل شستشو نیست. این کاغذدیواری ها را با چسب مخصوص به دیوار می چسبانند و حدود ۱ تا ۲ سال روی دیوار دوام می آورند؛ و مهم ترین مشکلشان این است که به سادگی دچار پارگی می شوند. ازاین رو گرچه می توانند برای سالن پذیرایی مناسب باشند، اما برای فضاهایی مانند اتاق کودک اصلا مناسب نیستند. مزیت اصلی این نوع از کاغذدیواری قیمت ارزان تر آن نسبت به سایر انواع کاغذدیواری است.

کاغذدیواری PVC

کاغذدیواری PVC محکم، بادوام، ضد خش و البته به سادگی قابل شستشو است. این نوع از کاغذدیواری ها که به روکش وینیل هم مجهز هستند تا ۵ سال روی دیوار دوام خوبی دارند. این کاغذها از ابعاد ۵ مترمربعی تا ۱۶ مترمربعی در بازار وجود دارند. دوام و قابلیت شستشو پذیری آن ها باعث می شود تا برای فضاهایی مانند اتاق کودک هم بسیار مناسب باشند.

کاغذدیواری نانو

این نوع از کاغذدیواری های جدید که با تکنولوژی نانو ساخته شده اند علاوه برداشتن مزیت های کاغذدیواری PVC ضد دود و کثیفی هم هستند. پاره نمی شوند، ضد حساسیت هستند و در برابر نور آفتاب، صدا و گرما مقاومت خوبی از خودشان نشان می دهند. تمام این مزیت ها باعث شده تا قیمت کاغذدیواری نانو به نسبت بیشتر از سایر انواع باشد.

کاغذدیواری مخملی

کاغذدیواری مخمل که به آن کاغذدیواری بافت دار هم می گویند از جنس مخمل پارچه ای یا پلاستیکی ساخته می شوند. زمینه این نوع از کاغذدیواری از جنس پارچه یا PVC است اما به خاطر وجود تکه های مخملی روی آن به سادگی قابل شستشو نیست. البته ازنظر زیبایی یک سر و گردن از سایر انواع کاغذدیواری بالاتر قرار می گیرد و قیمت بالایی هم دارد. انواع کاغذدیواری مخملی اغلب رنگ های تیره دارند و بیشتر مناسب سبک های کلاسیک دکوراسیون داخلی هستند. اگر به دنبال واحدی شیک، لوکس و اعیانی و باوقار می گردید، کاغذدیواری مخملی بهترین گزینه پیش روی شما است.

کاغذدیواری سه بعدی

همان طور که از نام آن هم مشخص است، کاغذدیواری سه بعدی به خاطر طرح و نقشی که روی آن چاپ شده عمیق و دارای بعد به نظر می رسد. اگر مایلید واحد شما بزرگ تر به نظر برسد و ظاهر عجیبی پیدا کند می توانید از طرح های سه بعدی کاغذدیواری استفاده نمایید.

کاغذدیواری الیاف طبیعی

این نوع از کاغذدیواری را با الیاف طبیعی چوب فنلاندی می سازند که البته بسیار گران قیمت و بسیار نادر است. علاوه برداشتن تمام ویژگی های مثبت کاغذدیواری PVC و زیبایی کاغذدیواری مخملی، کاغذدیواری با الیاف طبیعی کاملا ضد حساسیت بوده و با طبیعت سازگاری خوبی دارد. در بافت این کاغذدیواری می توانید تکه های برگ و چوب را ببینید. اتفاقی که طبیعت را به خانه شما می آورد و حالتی بسیار دل نشین و جذاب دارد.

تا اینجای مقاله درباره بخش های مختلف دکوراسیون داخلی صحبت کردیم و قسمت هایی از فضای داخلی که با تعیین یا تغییر آن ها می توان طراحی دکوراسیون داخلی را انجام داد برشمردیم. دکوراسیون داخلی بیشتر از هر چیز هنر تزیین است و البته در کنار آن به کاربردی بودن اهمیت می دهد. تزیینی بودن ماهیت دکوراسیون داخلی سبب شده تا بسیاری از افراد به صورت فردی خودشان دست به طراحی دکوراسیون داخلی واحدشان بزنند. گرچه اصولاً هیچ ایرادی بر این امر وارد نیست اما کمک گرفتن از متخصصان این حوزه و مشورت با آن ها می تواند دکوراسیون داخلی واحد شمارا چه در انتخاب لوازم و چه در اجرا، چندین پله بهتر نماید.

همان طور که اشاره کردیم تنها ملاک برای داشتن یک دکوراسیون داخلی جذاب، زیبایی و جذابیت تک تک لوازم خانه نیست، بلکه باید عناصر دکوراسیون بیشتر از هر چیز تناسب و هماهنگی کامل باهم داشته باشند. وگرنه نه تنها فضای داخلی جذابی در اختیار شما قرار نمی دهند بلکه با هرج ومرج و تفاوت های بنیادینشان ازنظر سبکی موجب سردرگمی و شلوغی بی دلیل فضای داخلی می شوند. ازاین رو از جنبه تخصصی باید به مسئله مهمی در امر دکوراسیون داخلی توجه نماید؛ یعنی انواع سبک دکوراسیون داخلی.

سبک ها درواقع بسته های آماده ای هستند که انواع جایگشت های هماهنگی دکوراسیون را در اختیار شما قرار می دهند. سبک مورد انتخاب در حقیقت معیاری برای انتخاب عناصر شکل دهنده دکوراسیون داخلی است. ازاین رو اولین گام برای تصمیم گیری در مورد تزیین فضای داخلی به شمار می رود. اول متر و معیار را برگزینید، سپس به وسیله آن باقی عناصر را انتخاب کنید. این اتفاق انتخاب های شمارا در خرید لوازم چهارچوب بندی می کند و به شما کمک می کند تا در آن چهارچوب سلیقه شخصی خودتان را اعمال کنید. رویدادی که باعث می شود تا دکوراسیون داخلی واحد شما هم مطابق باسلیقه فردی تان باشد، هم هماهنگی کامل داشته باشد.

در ادامه بیشتر در مورد سبک های دکوراسیون داخلی صحبت می کنیم و انواع متعدد آن را به شما معرفی می نماییم. با ما همراه باشید.

سبک های دکوراسیون داخلی

شناخت کافی از انواع سبک های مختلف دکوراسیون داخلی، یکی از وظایف یک طراح دکوراسیون حرفه ای است. حتی اگر بخواهید به صورت شخصی وظیفه طراحی دکوراسیون داخلی واحد اداری، تجاری یا مسکونی خود را بر عهده بگیرید، باید با این سبک ها آشنایی داشته باشید.

به این نکته توجه کنید که دکوراسیون داخلی فرآیندی است که بیشتر از هر چیز باید تطابق پذیر باشد. قبل از انجام هر کاری در راستای طراحی دکوراسیون، باید ابتدا در نظر بگیرید که امکانات فضای موردنظر چیست؟ آیا واحد شما ازنظر متراژ و طراحی معماری داخلی ظرفیت لازم برای طرحی که موردنظر شما است را دارد یا نه؟ از این بابت است که دکوراسیون داخلی هنر تطبیق پذیری است. برای طراحی دکوراسیون داخلی باید شرایط، وضعیت و پتانسیل های فضای موردنظر را بررسی کنید و سپس بر اساس آن بهترین انتخاب ازنظر سبک دکوراسیون داخلی را صورت دهید.

سبک ها شکل کلی طراحی دکوراسیون را تعیین می کنند. سبک یک کلیت است. خیلی ها هستند که فکر می کنند سبک سلیقه را محدود می کند و شخصی بودن دکوراسیون را از آن می گیرد؛ اما در حقیقت چنین نیست. سبک به شما کمک می کند تا با انتخاب کلیتی واحد، عنصر هماهنگی را در طراحی دکوراسیون داخلی رعایت کنید. با انتخاب سبک سلیقه شما محدود نمی شود، بلکه چهارچوب بندی می شود تا در یک شکل یا حال و هوای کلی، همچنان بتوانید عنصر نظر فردی را در طراحی اعمال کنید.

سبک های دکوراسیون داخلی

دو واحد که سبک مشابهی دارند، بسته به سلیقه فردی که در آن ساکن است می توانند کاملا باهم تفاوت داشته باشند. پس سبک محدودیت نمی آورد، بلکه به سلیقه شما یکدستی و هماهنگی می دهد تا از شلوغی و چندپارگی دکوراسیون داخلی جلوگیری کنید.

بازهم تأکید می کنیم که انتخاب سبک مناسب باید هماهنگی کامل با فضای مورداستفاده را داشته باشد. در ساختمان های شخصی لوکس، اغلب دکوراسیون داخلی را از مراحل پیش از ساخت و در مرحله تهیه نقشه معماری ساختمان در نظر می گیرند و متناسب با سبک دکوراسیون، نقشه معماری را طرح ریزی می نمایند. این اتفاق در ایران، مگر برای ویلاهای شخصی گران قیمت، در واحدهای مسکونی شهری چندان رایج نیست. چراکه افراد خانه های خودشان را نمی سازند، بلکه به آن نقل مکان می کنند. پس باید محدودیت معماری فضا را در نظر بگیرند.

سبک های دکوراسیون داخلی

بسیاری از سبک های دکوراسیون داخلی مطابق با اقلیمی که ساختمان در آن قرارگرفته است طراحی شده اند و ممکن است مناسب برای شرایط شما نباشند؛ اما آشنایی با آن ها می تواند کمک زیادی به گسترش دایره نظر و سلیقه شما بکند. مخصوصا برای صاحب خانه هایی که قصد دارند تا برای رسیدن به طراحی دکوراسیون داخلی موردنظرشان تا جای ممکن در نقشه معماری ساختمان هم دست ببرند.

در ادامه به معرفی محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی می پردازیم.

آبستره (Abstract Style)

سبک آبستره در نقاشی سبک ذهنی و انتزاعی است. همین جنبه انتزاعی باعث شده تا این سبک چندان قانونمند و منظم نباشد. در دکوراسیون داخلی سبک آبستره در زمره سبک های مدرن جای می گیرد که در آن روی عناصر تک تمرکز می شود. لازم نیست هماهنگی همه چیز باهم برابر باشد، بلکه این بی نظمی و زیبایی فردی عناصر است که اهمیت دارد. در این سبک می توان از مبل های چندگانه با اشکال مختلف گرفته تا درب های نا مقارن هم مشاهده کرد. سبک آبستره درواقع جنبه های بی نظیر را مدنظر قرار می دهد. رنگ ها در این سبک دکوراسیون و معماری برجسته و پرانرژی هستند؛ مانند رنگ های آبی، نارنجی و زرد. نورپردازی هم در آن ساده در نظر گرفته می شود.

آبستره

کولونیال (American Colonial Style)

کولونیال یا سبک استعماری یکی از سبک های قدیمی و سنتی آمریکایی است که از خانه های روستایی استعماری مجلل الهام گرفته شده است.

در این سبک از دکوراسیون داخلی از نقاشی های قدیمی، رنگ های برنزی، پارچه و کاغذدیواری کتان زیاد استفاده می شود یعنی لوازم و عناصری که در آن زمان بسیار رایج بوده اند. در این سبک تلاش می شود تا از مبلمان کلاسیک با طرح های ظریف منبت کاری شده استفاده شود و دستگیره درها و کابینت ها هم اغلب از جنس برنج کار می شوند. همچنین استفاده از کابینت چوبی می تواند همخوانی خوبی با این سبک داشته باشد.

سبک کولونیال

آمیش (Amish Style)

آمیش ها یک گروه آرام و ساده زیست مسیحی و بیشتر از مردمان سوئد بودند. سبک دکوراسیون داخلی آمیش، مطابق با سبک زندگی آمیش ها ساده است و بیشتر روی کارایی عناصر دکوراسیون تأکید دارد. در این سبک بیشتر از رنگ های خنثی مثل سیاه وسفید و قهوه ای، در کنار مبلمان های چوبی ساده استفاده می شود. در این سبک بهتر است اسباب و اثاثیه در فرم تاج دار و روکش دار باشند. سادگی، چوب و خلوتی ویژگی های مهم این سبک است.

سبک آمیش

سبک عربی (Arabian Style)

تجمل و ظرافت دو عنصر اصلی شکل دهنده سبک دکوراسیون داخلی عربی هستند. طراحی داخلی سبک های عربی پر از متریال هایی بارنگ های شاد و منسجم مانند فیروزه ای هستند. ترکیبات مختلفی از متریال های دکوراسیون می توانند در این سبک وجود داشته باشند، ازجمله میز و نیمکت های مخملی، چوبی و دکورهای شیشه ای و حتی الگوهای موزاییکی. فرش و پرده عناصر مهمی در این سبک دکوراسیون به شمار می روند چون جلوه و جذابیت شلوغ و البته غنی از رنگی دارند. همچنین رنگ های طلایی، زرد، فیروزه ای، سرخ و برنزی حضور چشمگیری در سبک عربی دارند. این سبک از سبک های پر جزئیات و پرزرق وبرق اسلیمی الهام گرفته شده و شباهت هایی با خانه های لوکس هندی هم دارد.

 دکوراسیون سبک عربی

سبک آرت دکو (Art Deco Style)

هنر فرانسه در دهه ۲۰ میلادی منبع الهام این سبک است. سبک آرت دکو را با استیل، شیشه و کروم می شناسند. مبل ها و طرح دیوارها در این سبک دندانه دندانه و لبه دار هستند و ترجیح بر آن است تا از لوازم خانگی بزرگ که مشخصه سبک دهه ۲۰ هستند استفاده شود. صندلی های بزرگ کلاسیک، گنجه، کمد و نیمکت. براق بودن عنصر مهمی در این سبک دکوراسیون است که اغلب با چراغ های روشنایی استیل نصب شده روی دیوارها یا لوازم فلزی قرارگرفته بر روی سطوح ایجاد می شود.

دکوراسیون دخلی سبک ارت دکو

سبک مدرن فرانسوی (Art Moderne Style)

این سبک در حقیقت ترکیبی از مدرنیته و مینیمالیسم آرمان گرایانه است. برخلاف سبک آرت دکو که پر از زاویه است، سبک مدرن فرانسوی در کنار زاویه از لبه های گرد هم زیاد بهره می برد. رنگ اصلی و مشخصه این سبک پالت های رنگی تمام سفید هستند و از خطوط موازی به عنوان عنصر زیبایی شناختی زیاد استفاده می شود. توجه به جزئیات در این سبک کم است. درها، پنجره ها و سایر عناصر گوشه های خمیده ای در این سبک دارند و بافت های سرد و طبیعی باهم تلفیق می شوند. می توانید از عناصر استیل، سفالی و چوبی در کنار هم استفاده کنید. گردی لبه ها در کنار سادگی رنگ آمیزی مهم ترین مشخصه این سبک هستند. همچنین ترجیح داده می شود تا شیشه های به کاررفته در این سبک مات باشند.

دکوراسیون داخلی سبک مدرن فرانسوی

سبک آرت نوو (Art Nouveau Style)

سبک آرت نوو چیزی بین آرت دکو سبک هنر مدرن فرانسوی است. جزئیات تزیینی در آن زیاد است اما برخلاف آرت دکو از خطوط زاویه دار استفاده نمی کند، بلکه ترجیح بر استفاده از خطوط منحنی ادامه دارد و لبه های گرد است. سادگی سبک مدرن فرانسوی عنصر اصلی غایب در سبک آرت نوو است، یعنی اهمیت توجه به جزئیات؛ اما شاید مهم ترین ویژگی ممیزه آن اهمیت دادن به نقش ها و طرح های طبیعی، گلدان ها و پوشش های ارگانیک است. بیشترین تأکید در نورپردازی این سبک استفاده از نورهای طبیعی و پنجره های سرتاسری بزرگ تاق دارد است. این سبک بیشتر یک سبک زنانه است که وجود مجسمه های تزیینی می تواند در آن اهمیت زیادی داشته باشد. لوازم منزل کلاسیک و توجه به چوب هم در سبک آرت نوو مهم است.

دکورسیون داخلی سبک ارت نوو

سبک آرتیزان (Artisan Style)

سبک آرتیزان در حقیقت سبک صنعتگرایانه است. رنگ های گرم، چوب و بافت های ساده روستایی مورداستفاده در این سبک از زندگی ساده صنعتگران طبقه کارگر الهام گرفته شده است. در سبک آرتیزان در عین سادگی کیفیت لوازم و عناصر به کاررفته بسیار مهم است؛ مانند کابینت های تمام چوبی، شیرهای آب برنزی و سطوح فلزی و برنجی. فرش ها و لوازم تزیینی باید انتزاعی و گل دار باشند که از این نظر به سبک های سنتی شبیه است. مبلمان مناسب برای این سبک باید باوجود رعایت اصول هنری کلاسیک پر جزئیات نباشند. لوسترهای آویزی و چراغ های شیشه مات، برای تأمین روشنایی در این سبک دکوراسیون داخلی کافی هستند.

دکوراسیون داخلی سبک ارتیزان

سبک صنایع دستی (Arts & Crafts Style)

سبک صنایع دستی همان طور که از نامش پیداست ترجیح می دهد سراغ محصولات و لوازم دست ساز و یونیک برود. این اتفاق در سبک صنایع دستی که از سبک های آرت نوو و آرتیزان وام گرفته شده در حقیقت جوابیه به سیستم تولید انبوه و صنعتی سازی جهان است. مبلمان در این سبک دکوراسیون داخلی اشکال جدی تر و صریح تری دارند. مبل های دست سازی که از چوب های گران بها ساخته شده اند، در کنار کاشی های سرامیکی و شیشه های رنگی همگی عناصری هستند که به خوبی در سبک صنایع دستی جای می گیرند. طبیعت گرایی و انتخاب پالت رنگی سبز و قهوه ای یکی دیگر از مشخصه های بارز این سبک است. از ویژگی های دیگر این سبک آن است که لوازم داخلی واحد مانند کابینت ها، قفسه ها و نیمکت ها باید در داخل دیوارها کار شوند.

دکوراسیون داخلی سبک صنایع دستی

سبک آسیایی (Asian Style)

سبک دکوراسیون آسیایی در حقیقت از سبک خانه های فرهنگ شرق آسیا مانند مالزی الهام گرفته شده است. سبک آسیایی که ازجمله سبک های مدرن و معاصر به شما می رود روی سادگی، آرامش و طبیعت تأکید ویژه ای دارد. برای اینکه تصور بهتری از این سبک به دست بیاورید بهتر است فضاهایی که برای انجام یوگا عالی هستند را در نظر بگیرید. گیاهان تزیینی، سطوح سنگی و عناصری که به طورکلی از مواد طبیعی هستند جایگاه ویژه ای در این سبک دارند. مبلمان های چندمنظوره، نیمکت های بازشو راحت و سبک، صندلی های حصیری و بامبو، در کنار رنگ های ساده و مخصوصا سفید نیز در این سبک جایگاه ویژه ای دارند. ازنظر نورپردازی بیشترین تأکید بر استفاده از نور طبیعی بوده و تلاش می شود تا از نورپردازی عمومی و ملایم در هنگام شب استفاده شود. بافت لوازم، دیوارها و عناصر دکوراسیون هم در این سبک صیقلی و تا جای ممکن صاف است.

دکوراسیون داخلی سبک آسیایی

سبک باروک (Baroque Style)

باروک را بیشتر با معماری باشکوه و پرطمطراق کلیساهای قرن هجدهمی می شناسند. سبک دکوراسیون داخلی باروک، یعنی ظرافت، عظمت، تجمل و شکوه. طراحی های پیچیده، لوازم خانگی پر جزئیات و سلطنتی، سنگ های براق مرمر و گرانیت، رنگ های غنی و باوقار و البته تقارن اعجاب آور مشخصه های بارز این سبک هستند. مبل و صندلی مناسب و هماهنگ با این سبک دکوراسیون باید از منحنی های نامنظم، برجسته کاری و پایه های پیچ خورده ساخته شده باشند. نورپردازی در این سبک دکوراسیون اغلب موضعی، نقطه ای و متمرکز است. جلال و عظمت خیره کننده مهم ترین ویژگی واحدهایی است که با این سبک آراسته شده اند.

دکوراسیون اداخلی سبک باروک

سبک باهاوس (Bauhaus Style)

باهاوس در حقیقت یک سبک طراحی دکوراسیون داخلی آلمانی است که مانند دیگر سبک های مدرن روی سادگی تأکید ویژه ای دارد. این سبک برای خوره های علم عالی است چراکه تلاش می کند هنر و علم را در هم بیامیزد. مبلمان، روشنایی و لوازم داخلی در این سبک می توانند بسیار منعطف باشند. در این سبک از زرق وبرق خبری نیست و مهم تر از هر چیز روی سادگی، خلوتی و البته کاربردی بودن همه لوازم تأکید می شود. از رنگ های پرزرق وبرق و متنوع در این سبک خبری نیست و معمولا سعی می شود تا از یک رنگ شیک کلی مانند سورمه ای سیاه یا سبز تیره در ترکیب با یک کلیت سفید استفاده کنند.

دکوراسیون داخلی سبک باهاوس

سبک خانه ساحلی (Beach House Style)

سبک دکوراسیون داخلی خانه ساحلی حس سبکی مطلوبی به شما می دهد. رنگ های به کاررفته در این سبک اغلب از رنگ های طبیعی محیط های ساحلی الهام گرفته می شوند و بیشتر شامل رنگ های بژ، آبی آسمانی و سفید هستند. موادی همچون چوب های خیس و آینه در این سبک زیاد به چشم می خورد و تلاش می شود تا از مبلمان های حصیری استفاده شود. همچنین روی مبل ها را با پارچه های کتان می پوشانند تا راحت تر باشند. استفاده از بافت های طبیعی مانند طناب، حصیر و نی روی درودیوار این خانه ها امری طبیعی است و تلاش می شود تا طراحی هرچه ساده تر و راحت تر باشد.

دکوراسیون داخلی سبک ساحلیدکوراسیون داخلی سبک ساحلی

طبیعی است که این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی به شدت به اقلیم وابسته بوده و بیشتر مناسب ویلاها یا خانه های کنار دریا است.

سبک بوهمیان (Bohemian Style)

سبک بوهمیان یا کولی وار فضایی آرام و بی نظیر در اختیار شما قرار می دهد. اگر انسان مینیمالیستی نیستند و از کمی شلوغی دوروبرتان بدتان نمی آید، این سبک برای شما عالی است. سبک بوهمیان با تأکید روی طبیعت، سبکی بسیار شاد و سرزنده است که در آن از میناکاری، رنگ های روشن مانند بنفش، قرمز، زرد، سبز، زرد و غیره زیاد استفاده می شود. جزئیات فراوان، به هم ریختگی ظاهری، انعطاف پذیری بالا، رنگ های شاد، قالی های دست بافت، پارچه های رنگی، همه و همه ویژگی های این سبک آزاد هستند. سبک بوهمیان از کولی های کوچ نشین الهام رفته شده و به همین خاطر شلوغی، شادابی و غنای رنگی در آن اهمیت زیادی دارد.

دکوراسیون داخلی سبک بوهمیان

سبک چینی (Chinese Style)

سبک چینی یک سبک آزاد دکوراسیون داخلی است که مؤثر از فرهنگ آسیایی زِن بوده و بر طبیعت گرایی و سادگی تأکید دارد. در این سبک از دکوراسیون روی رنگ های روشن، مانند طلایی، قرمز و قهوه ای تأکید زیادی شده است و فنگ شویی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. فنگ شویی روش خاصی از چیدمان وسایل است تا انرژی مثبت بتواند به خوبی در خانه بگردد. نقش و نگارهای موجود در این سبک اغلب بر اساس الگوهای چینی بوده و پر است از نقش پرنده و گل. ضروری نیست، اما بهتر است در این سبک از دکوراسیون از لوازم و وسایلی استفاده کنید که با لاک غلیظ و ظاهر براق پوشیده شده اند.

دکوراسیون داخلی سبک چینی

سبک کلبه ای (Cottage Style)

سبک دکوراسیون کلبه ای به صورت خلاصه یعنی فضایی دنج و راحت. چیدمان لوازم در این سبک شباهت زیادی به خانه های ساحلی دارد و در آن از پارچه ها سبک و توری و پنبه زیاد استفاده می شود. چوب های فرسوده، رنگ های پریشان، پالت رنگی ساده متشکل از سفید و کرم، اشکال گرد، همگی بخش های مهمی از این سبک دکوراسیون هستند که هدفشان ایجاد فضایی غیررسمی و گرم است. مبلمان راحت، طاقچه های چوبی ساده و رنگ های پاستیلی از دیگر عناصر مهم این سبک به شمار می روند.

دکوراسیون داخلی سبک کلبه ای

سبک کانتری (Country Style)

این سبک در حقیقت از خانه های حومه شهری آمریکایی، مخصوصا در ایالت های جنوبی الهام گرفته شده است. سبک دکوراسیون کانتری ازنظر گرما و راحتی شباهت زیادی با سبک کلبه ای دارد. در این سبک از پرده و ملحفه های گل دار، پارچه های سبک چهارخانه، مبلمان چوبی ساده و لوازم کم زرق وبرق زیاد استفاده می شود. کابینت های مورداستفاده در این سبک اغلب بافت چوبی دارند و تزیینات زیادی در آن ها به کار نرفته است.

دکوراسیون داخلی سبک کانتری

سبک دایرکتوری (Directoire Style)

سبک دایرکتوری ازجمله سبک های قدیمی است که تا حدی از ترکیب سبک های یونانی و رومی تشکیل شده است. مبلمان و وسایل در این سبک دکوراسیون براق، ظریف و البته دارای زیبایی های خاصی هستند که این ویژگی ها از سبک های رایج در زمان انقلاب فرانسه نشأت گرفته اند.

دکوراسیون داخلی سبک دایرکتوری

سبک مصری (Egyptian Style)

در سبک مصری تلاش می شود تا از رنگ های باشکوه استفاده کنند و فضایی شاد و پرانرژی بسازند. این سبک حال و هوای گرمای دل چسب مصر را با خودش به ارمغان می آورد. رنگ های طلایی، آبی، نارنجی و زرد در این سبک بارنگ های خنثی ترکیب می شوند تا تعادل رنگی ظریفی را ایجاد کنند. بهتر است در این سبک از مبلمآن های هندسی زاویه دار و پارچه های ابریشمی خوش رنگ استفاده شود. میناکاری و طلاکوبی هم به خوبی خودشان را در دل این سبک دکوراسیون جا کرده کرده اند.

سبک انگلیسی (English Style)

سبک دکوراسیون داخلی انگلیسی یک سبک کلاسیک و سنتی است. پارچه ها و پرده های بلند، مبلمآن های کلاسیک، رنگ های روشنی مانند فیروزه ای و سبز در ترکیب بارنگ های خنثی و قهره ای، تختخواب های چهار پوستر و کاغذدیواری هایی با طرح های رنگی ساده و هندسی، ازجمله شاخصه های این سبک هستند. تشریفات این سبک باوجود کلاسیک بودنش کم است و تلاش می شود تا از جزئیات بیش ازحد جلوگیری شود. بهترین انواع مبلمان برای این سبک مبل های چسترفیلد هستند. همچنین نورپردازی متمرکز و نقطه ای هم برای این سبک مناسب اند.

دکوراسیون داخلی سبک انگلیسی

سبک اروپایی (European Style)

سبک اروپایی یکی از منعطف ترین و البته جذاب ترین سبک های دکوراسیون داخلی است که به ترکیب جالبی از دکوراسیون سنتی و معاصر رسیده است. خطوط منحنی و تزیینی نیمکت و مبلمان و کابینت، حمام و آشپزخانه های کوچک، استفاده از فضاهای عمودی و از همه مهم تری تأکید بر سادگی در کنار طراوت و سرزندگی، از مهم ترین ویژگی های این سبک هستند. ترجیح رنگی در این سبک استفاده از رنگ های مینیمالیستی است و بهتر است در آن از سطوح صاف و مسطح استفاده شود.

دکوراسیون داخلی سبک اوروپایی

سبک اکتشافی (Exploration Style)

اگر عاشق سیروسفر هستید و روحیه جهانگردی و ماجراجویی در شما زبانه می کشد و اگر از طرفدار پر و پا قرص علم و اطلاعات مرموز جغرافیایی هستید، سبک اکتشافی برای شما ایده آل خواهد بود. صندوقچه های چوبی، میز و صندلی تاشو چوبی، میخ های برنجی، لامپ های رشته ای زرد، پوست و سردیس حیوانات، لوازم شکار و یک عالم نقشه های قاب شده روی دیوار، مهم ترین ویژگی های این سبک از دکوراسیون داخلی هستند. این دکوراسیون در حقیقت کلاژ یا ترکیبی تقریبا شلخته از لوازم و وسایل مربوط به سفرهای اکتشافی و شکار است.

دکوراسیون داخلی سبک اکتشافی

سبک فرانسوی (French Style)

سبک دکوراسون داخلی فرانسوی یکی از زیباترین و خاص ترین سبک های دکوراسیون زینتی است که مملو است از رنگ های روشنی مانند بژ، سفید و کرم. مواد گران بهایی مانند طلا، نقره و برنز در تزیینات لواز داخلی این سبک زیاد مورداستفاده قرار می گیرند. در این سبک تلاش می شود تا از مبلمآن های کلاسیک فرانسوی چوبی و سطوح براق استفاده شود. پارچه های لطیف ابریشمی و پرده های نازک و جذاب از دیگر ویژگی های این سبک هستند که تلاش می شود در عین سادگی که بارنگ ها آن را ایجاد می کند، کاملا مجلل و زیبا هم باشد.

دکوراسیون داخلی سبک فرانسوی

سبک یونانی (Greek Style)

سبک یونانی بیشتر از هر چیز یک سبک دکوراسیون روستایی است؛ اما این سبک روستایی باوجوداینکه از خانه های سفید روستایی یونان الهام گرفته شده، همچنآن یکی از سبک های مجلل است. الگوی اصلی مورداستفاده در این سبک، الگوی پرپیچ وخم است. الگویی که می توانید آن را در پرده ها، فرش ها، بالش ها، پارچه ها و کاشی کاری ها مشاهده کنید. رنگ بژ، سفید و آبی سیر حس مدیترانه ای جذاب و روح بخشی به این سبک داده است و اغلب لوازم مورداستفاده در این طرح چوبی هستند و حالت کهنه دارند، اما استفاده از فلز و به ویژه فلزات تیره هم می تواند همخوانی خوبی با این سبک ایجاد کند.

دکوراسیون داخلی سبک یونانی

سبک هندی (Indian Style)

درست مانند سبک دکوراسیون داخلی عربی، سبک دکوراسیون هندی هم مملو از رنگ های پرانرژی مانند قرمز و زرد است و بافت های باشکوه و عظیمی درون خود دارد. استفاده از چوب های زینتی، بالشت ها و کوسن های بزرگ با طرح های خوش رنگ و لعاب محلی، صندلی های دسته دار چوبی بزرگ و غیره همگی برای آن هستند که این سبک هرچه بیشتر راحتی را در کنار زیبایی شلوغش به فرد پیشکش کند.

دکوراسیون داخلی سبک هندی

سبک صنعتی (Industrial Style)

سبک صنعتی جزو یکی از مهم ترین سبک های مدرن دکوراسیون داخلی به حساب می آید که ویژگی بارزش استفاده از فضاهای آزاد، تمیز، مینامیلستی و سقف های بلند است. رنگ های به کاررفته در این سبک دکوراسیون اغلب ترکیبی از پالت های رنگ سرد و ملایم هستند و بیشتر از رنگ های سفید و سیاه استفاده می کنند. البته رنگ قهوه ای و سبز هم حضور تکمیل کننده مؤثری در این دکوراسیون دارند. فلز اصلی ترین عنصر برای طراحی این سبک بوده که در ترکیب با چوب هم به کار می رود. فضای داخلی این دکوراسیون باز و با کمترین جزئیات ممکن است. نورگیری عمومی و استفاده زیاد از نور طبیعی به واسطه پنل های شیشه ای بزرگ نورپردازی مناسب این سبک را شکل می دهند. سبک صنعتی بیشتر مناسب فضاهایی است که متراژ زیادی ندارند اما از سقف بلندی برخوردارند.

دکوراسیوت داخلی سبک صنعتی

البته آفیس های مدرن فضا باز یا اپن فلور هم می توانند به خوبی از مزیت های این سبک زیبا بهره ببرند.

سبک ایتالیایی (Italian Style)

سبک دکوراسیون داخلی ایالیایی سادگی و خلوص روستایی را به یاد می آورد. رنگ های آبی درخشان، سبزهای باشکوه و زردهای ملایم و نارنجی سوخته، شخصیت رنگی این سبک را می سازند و جلوه خاصی به آن می دهند. استفاده از نور طبیعی در کنار بهره بردن از لوازم چوبی، همچنین به کار بردن موادی مانند سنگ، گرانیت و تخته سنگ در سرتاسر واحد حالتی گرم و البته طبیعی به این سبک دکوراسیون داده است. از دیگر شاخصه های مهم این سبک می توان به پنجره های بزرگ، رنگ های روشن و موزاییک های زینتی اشاره کرد.

دکوراسیون داخلی سبک ایتالیالی

سبک ژاپنی (Japanese Style)

سبک دکوراسیون داخلی ژاپنی یکی از منحصربه فردترین سبک های موجود است که سادگی و بی پیرایگی جلوه خاصی به آن بخشیده. آرامش ویژگی ذاتی این سبک به شمار می رود و از تجمل و شلوغی تا جای ممکن در این سبک خبری نیست. نظم و خطوط صاف و تراز جایگاه ویژه ای در این سبک دارند. همچنین استفاده از مواد و متریال های طبیعی مانند چوب، گل، درختچه و سنگ در سبک ژاپنی زیادی به چشم می خورد. درب های کشویی این سبک با پوشش کاغذی یا پارچه ای نازک از دیگر ویژگی های مهم هستند. معمولا در این گونه خانه ها زیاد از پنجره استفاده نمی شود چراکه نور داخلی به وسیله همین درب ها تأمین می شود.

دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی

در دکوراسیون داخلی ژاپنی، خبری از میز و صندلی های بلند نیست و ترجیح بر نشتن روی زمین است. به همین خاطر از میز، صندلی و تخت های کوتاه پایه در خانه های ژاپنی استفاده می شود. آرامش، سکوت و خلوتی بارزترین شاخصه های این سبک هستند.

سبک مینیمالیستی (Minimalist Style)

واحدهایی با سبک دکوراسیون داخلی مینیمال از هرگونه شلوغی و درهم ریختگی خالی هستند. نیمکت، میز و وسایل روشنایی، در کنار وسایل ضروری برای رفع نیازهای زیستی، تنها تزییناتی هستند که در سبک مینیمالیسیتی وجود دارند. سادگی، زیبایی و تمیزی شعار این سبک از دکوراسیون است. جزئیات در آن ها کم است و معمولا از رنگ سفید در آن ها زیاد استفاده می شود.

دکوراسیون داخلی سبک مینیمالیست

سبک مدرن (Modern Style)

سبک دکوراسیون مدرن امروزه محبوب ترین سبک دکوراسیون به شمار می رود که شباهت های زیادی با سبک مینیمالیستی دارد. تمرکز سبک مدرن روی سادگی، کارایی و پاکیزگی است. مبلمان مورداستفاده در این سبک با خطوط صاف ساخته شده اند و هیچ زرق وبرقی در آن ها به چشم نمی خورد. در این سبک از دکورهای شلوغ خبری نیست و بیشتر از رنگ های خنثی سفید، کرم و بژ در آن استفاده می شود.

دکوراسیون داخلی سبک مدرن

سبک ها و طرح های کلی زیادی برای طراحی دکوراسیون داخلی واحدهای مسکونی، اداری و تجاری وجود دارند. تعداد این سبک ها آن قدر زیاد است که بررسی حتی اجمالی آن ها از حوصله این مقاله خارج است؛ اما چنانچه به شخصه علاقه زیادی به تمام انواع سبک های دکوراسیون داخلی دارید، در ادامه به صورت تیتروار نام آن ها را می آوریم تا در صورت خواست و علاقه، خودتان به دنبال اطلاعات بیشتری از آن ها بگردید. سایر سبک های دکوراسیون داخلی عبارت اند از:

  • مدرنیست (Modernist Style)
  • مزرعه ای (Farmhouse Style)
  • فنلاندی (Finnish Style)
  • ژاکوبین (Jacobean Style)
  • فلاندرز (Flemish Style)
  • گرجی (Georgian Style)
  • حومه انگلیس (English Country Style)
  • گوتیک (Gothic Style)
  • میشن (Mission Style)
  • ماشینی (Machine Style)
  • قرون وسطایی (Medieval Style)
  • مدیترانه (Mediterranean Style)
  • مکزیکی (Mexican Style)
  • سبک کارولین (Carolean Style)
  • چیپندیل (Chippendale Style)
  • کوستال (Coastal Style)
  • کامانولث (Commonwealth Style)
  • معاصر (Contemporary Style)
  • مراکشی (Moroccan Style)
  • ملوانی (Nautical Style)
  • نئوکلاسیک (Neoclassic)
  • شمال غربی (Northwestern Style)
  • ارگانیک (Organic Style)
  • پالادیان (Palladian Style)
  • پاریسی (Parisian Style)
  • پنسیلوانیا هلندی (pennsylvania Dutch Style)
  • پست مدرن (Post-Modern Style)
  • پیوریتان (Puritan Style)
  • پادشاهی (Regal Style)
  • ریجنس (Regence Style)
  • رنسانس (Renaissance Style)
  • رترو (Retro Style)
  • ریوایول (Revival Style)
  • ریتولد (Rietveld Style)
  • رو کوکو (Rococo Style)
  • رمانتیک (Romantic Style)
  • روسی (Russian Style)
  • روستایی (Rustic Style)
  • اسکاندیناوی (Scandinavian Style)
  • شبی شیک (Shabby Chic Style)
  • شیکر (Shaker Style)
  • جنوب غربی (Southwestern Style)
  • رنسانس اسپانیایی (Spanish Renaissance Style)
  • استیمپانک (Steampunk Style)
  • سوئدی (Swedish Style)
  • سنتی (Traditional Style)
  • ترنزیشنال (Transitional Style)
  • استوایی (Tropical Style)
  • تودور (Tudor Style)
  • توسکانی (Tuscan Style)
  • ونیزی (Venetian Style)
  • ویکتوریا (Victorian Style)
  • وینتیج (Vintage Style)
  • وسترن (Western Style)
  • ویلیام و مری (William & Mary Style)
  • ذن (Zen Style)

سخن آخر
دکوراسیون داخلی شکل خانه شمارا تعیین می کند. ممکن است در طراحی نقشه معماری خانه یا دفتری که در آن هستید نقشی نداشته باشید، اما قطعاً تعیین دکوراسیون داخلی در دست شما است. دکوراسیون داخلی نمایانگر روحیه، شخصیت و سلیقه شما است. مهم نیست واحد چه شکلی داشته باشد، دکوراسیونی که شما انتخاب می کنید، آن را می سازد. تمام تصویر و خاطره ای که ما از هر واحدی که تابه حال دیده ایم در ذهن داریم، فقط و فقط تصویری است که از دکوراسیون آن در ذهن ما باقی مانده است.

پس به شکل واحد خود اهمیت دهید. البته چیدمان واحد چیزی است که هرکسی به طور طبیعی آن را انجام می دهد؛ اما دکور کردن چیزی فراتر از قرارداد وسایل و لوازم خانه در فضای داخلی است. دکوراسیون از تصور فضای داخلی شروع می شود، خریدن لوازم و وسایل را در برمی گیرد و در آخر به چیدمان آن می رسد. دیوارها، لوازم، کف، چراغ های روشنایی و غیره در حقیقت ابزاری در دستان شما هستند که می توانید با آن ها ظاهر و روح واحد خودتان را بسازید.

البته در این راه داشتن سلیقه شخصی و بعد اعتماد کردن به یک متخصص طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مهم ترین نکته است. متخصص این امر می تواند فراتر از تصور شما ظاهر فضای داخلی واحدتان را مطابق باسلیقه شخص شما بسازد.

شما می توانید برای اطلاع از پروژه های درحالی که ساخت، اطلاعات تماس بهترین گروه های متخصص طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، اطلاعات جامع درباره عناصر مختلف دکوراسیون داخلی و قیمت بخش ها و لوازم مختلف آن اعم از کابینت، کف و غیره با کارشناسان ما در پرشین سازه در ارتبط باشید.

امیدواریم مطالب گردآوری شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است