ساختمان های در حال اجرای تأسیسات تهران

ابتدای نازک کاری | ساختمان های در حال تاسیسات تهران | نحوی انجام تاسیسات

ساختمان سازی یکی از پیچیده ترین مشاغل موجود در دنیاست. ده ها مرحله دارد که هر یک از آن ها باید با دقت زیادی انجام شود. هر گونه اشتباه در یکی از مراحل ساخت و ساز می تواند منجر به ساخت یک سازه ی بی کیفیت شود. خانه ها، محیطی امن برای زندگی هستند. به خوبی می دانید که هرگونه نقص و ایرادی در خانه می تواند آسایش و آرامش را از زندگی ساکنین بگیرد.

به همین دلیل است که ساختمان سازان، باید با بیشترین دقت ممکن ساخت و ساز را پیش ببرند؛ اما همان طور که می دانید برای ساخت یک سازه، باید مراحل زیادی را پشت سر گذاشت از فونداسیون و اسکلت بندی گرفته تا آجر چینی و گچ کاری و …!

ابتدای نازک کاری، یکی از اصلی ترین مراحل مربوط به مرحله ی اجرای تأسیسات ساختمان است. این تأسیسات شامل تجهیزات مکانیکی، برقی، تهویه هوا و…می شود. در ادامه تصمیم داریم به مراحل اجرای تأسیسات ساختمان بپردازیم؛ اما پیش از این که به سراغ این مقوله برویم، می خواهیم نکته ی مهم دیگری را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه

اگر در مشاغل ساختمان سازی مشغول به کار هستید، احتمالاً به خوبی می دانید اصلی ترین مشتریان شما، در واقع همین ساختمان های در حال ساخت هستند. اگر ساکن تهران هستید، طبیعی خواهد بود که نتوانید به تک تک این پروژه ها سر بزنید و محصولات یا کالاهای خود را عرضه و تبلیغ کنید.

تهران شهر بزرگی است که روزانه صدها پروژه ی ساختمان سازی در آن کلید می خورد. به همین دلیل نیازمند یک دیتابیس از این ساختمان های در حال ساخت هستید که بتوانید با بررسی اطلاعات موجود در آن، تصمیم بگیرید که کالا یا خدمات خود را برای کدام یک از این ساختمان ها تبلیغ کنید.

یکی از نکات اصلی به هنگام بازاریابی محصولات ساختمانی یا خدمات مربوط به آن، این است که بدانید ساختمان مورد نظر شما در چه مرحله ای از ساخت قرار گرفته است.

مثلاً تصور کنید که کار شما مربوط به اجرای تأسیسات برق ساختمان است. به این ترتیب باید به سراغ ساختمان های در حال اجرای تأسیسات تهران بروید. در واقع اگر مثلاً یک ساختمان از این مرحله عبور کرده باشد، بازاریابی برای آن بی فایده و بدون معنی خواهد بود.

بانک اطلاعات ساختمانی چیزی است که در چنین شرایطی به آن احتیاج خواهید داشت. یک بانک اطلاعات ساختمانی تمام این جزئیات مربوط به پروژه های ساختمانی را فهرست کرده است. شما می توانید ببینید که ساختمان مورد نظرتان در چه مرحله ای از ساخت قرار گرفته است، شماره تلفن پیمانکار آن چند است، به چه چیزهایی نیاز دارد، آدرس دقیق آن کجاست و چه امکاناتی برای آن ساختمان پیش بینی شده است.

اگر مجهز به این اطلاعات باشید می توانید به راحتی بهترین انتخاب تبلیغاتی را داشته باشید و به این ترتیب درصد فروش کالای خود را بالاتر ببرید.

بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه، یکی از بهترین دیتابیس های پروژه های ساختمانی تهران و کرج را در اختیار دارد. تمامی اطلاعات موجود در این بانک اطلاعاتی طبقه بندی شده و تفکیک پذیر هستند و می توانید با توجه به نیاز و خواسته ی خود، بهترین گزینه ها را انتخاب کنید.

این بانک اطلاعات ساختمانی شامل کوچک ترین و بزرگ ترین پروژه های ساختمانی تهران و کرج است و هر روزه نیز در حال آپدیت و به روزرسانی می باشد. در واقع، باید بگوییم که اطلاعات تاریخ مصرف گذشته، به کارتان نخواهد آمد. شما باید هر روز از آخرین تحولات پروژه های ساختمانی مطلع باشید تا بتوانید تصمیم درست تری برای بازاریابی داشته باشید.

علاوه بر این، روزانه ۵۰ پروژه ی ساختمانی جدید دیگر نیز به این دیتابیس بزرگ افزوده می شود تا همواره مشتری های جدیدی داشته باشید.

حال با این مقدمه به سراغ توضیح مرحله ی اجرای تأسیسات ساختمانی خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

اجرای تأسیسات ساختمانی

تأسیسات یک ساختمان به شما کمک خواهند کرد که زندگی آسوده تری در محیط داشته باشید. مثلاً تصور کنید که یک سازه مجهز به سیستم تهویه نیست. به این ترتیب همواره دمای محیط نوسان خواهد داشت و به هیچ وجه فضای راحتی برای زندگی نخواهد بود.

تک به تک تأسیساتی که در ساختمان سازی اجرا می شوند برای زندگی راحت تر بشر لازم و ضروری خواهند بود. حالا باید بدانید که اگر یک ساختمان ساز و کار درستی دارد و به درستی اجرا شده است، قطعا بخش بزرگی از آن به خاطر اجرای صحیح تأسیسات ساختمانی بوده است. برای این که بتوان چنین عملکرد صحیحی داشت، باید به تک تک اجزای مختلف تأسیسات توجه داشت. این تأسیسات می توانند شامل اجرای سیستم برق کشی، اجرای تهویه ی مطبوع ساختمان، اجرای سیستم انتقال آب و گاز، فاضلاب، تلفن، حمل و نقل بین طبقات و ده ها مورد دیگر باشد که به آن ها خواهیم پرداخت.

لوله کشی ساختمان

یکی از اصلی ترین بخش های مربوط به اجرای تأسیسات، به لوله کشی ساختمان برمی گردد. پیش از این که به سراغ این مرحله برویم، تمامی مهندسین و طراحان سازه باید طرح و نقشه ی درستی از زمین پروژه، سیستم آب و فاضلاب و …داشته باشند. به این ترتیب قادر خواهند بود که محاسبه ی دقیق تری داشته باشند و ایمنی بیشتری برای سازه به همراه بیاورند.

اشکال در سیستم لوله کشی منزل می تواند فاجعه به بار بیاورد. شاید شما هم در خانه هایی زندگی کرده اید که به خاطر لوله کشی غلط، کل سیستم فاضلاب شما دچار اختلال شده است. به همین خاطر است که عموماً توصیه می کنند از لوله های آلومینیومی یا لوله های پی وی سی استفاده کنید. این لوله ها، رسوب نمی کنند و به این ترتیب آبی که از آن ها عبور می کند سالم تر و بهداشتی تر خواهد بود و علاوه بر این، بعد از مدتی دچار گرفتگی نیز نخواهند شد.

البته لوله های پلیمری برای استفاده در سیستم فاضلاب نیز به شدت توصیه می شود.

البته کاربرد لوله ها صرفاً برای عبور آب کاربرد ندارند. گاهی مواقع از لوله ها برای عبور سیم های برق نیز استفاده می شود. البته روکش این سیم ها باید استاندارد باشد.

در لوله کشی ساختمان باید دقت داشته باشید که مسیر دسترسی به داکت ها، پست ها و دریچه ها باید باز باشد. به این ترتیب با هرگونه عیب و ایرادی در سیستم می توان به راحتی به معضل اصلی دسترسی داشت و آن را برطرف نمود.

اجزای لوله کشی ساختمان

اجرای برق ساختمان

قبل از این که به طور تخصصی به مقوله برق کشی ساختمان در مرحله ی اجرای تأسیسات نگاهی داشته باشیم باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم:

اگر برای سیستم برق کشی ساختمان از کابل ها و سیم هایی استفاده شود که فویل آلومینیومی دارند، بهتر است. چرا که این آلومینیوم نویزها را می گیرد و اجازه عبور به آن ها نخواهد داد یا این که اگر می خواهید برق کشی تلویزیون را انجام دهید، بهتر است از کابل هایی به نام کوآکسال استفاده کنید چرا که تصویر تلویزیون را شفاف تر و واضح تر می رسانند.

از نکات مهم دیگر به هنگام برق کشی ساختمان، توجه به سطح مقطع کابل ها و سیم ها است. برای این که این سطح مقطع را مشخص کنیم باید به طول مسیر کابل کشی و میزان برق مصرفی داشته باشیم.

یکی دیگر از فاکتورهای برق کشی درست این است که اتصال سیم ها و ارتباطی که میان آن ها برقرار است باید دقیق و مرتب باشد. به این ترتیب سیم ها آمپر اضافه نمی کشند و به این ترتیب مصرف برق افزایش پیدا نخواهد کرد. یکی از مهم ترین نکاتی که باید در اجرای برق ساختمان به آن توجه داشته باشیم، رنگ سیم هاست که نشان دهنده ی وضعیت آن ها می باشد. مثلاً همه می دانیم که رنگ آبی سیم به معنای نول بودن آن است (برق ندارد). رنگ قرمز به معنای فاز است.

هم چنین وقتی که می خواهیم مسیر کلید را تعیین کنیم باید از رنگی متفاوت از رنگ مسیر پریز برای سیم ها استفاده کرد. مثلاً تصور کنید که رنگ سیم های مسیر کلید مشکی است. در این صورت باید برای مسیر پریزها رنگ دیگری را به کار ببریم.

حتماً شما هم در ساختمان منزلتان، یک سری جعبه ی کنترل برق دیده اید. زمانی که جریان برق وارد ساختمان می شود قبل از هر چیز به این واحدهای کنترل می رود و سپس از آن نقطه به هر واحد فرستاده می شود. برای این جعبه ها حتماً و الزاما باید فیوزهای مینیاتوری تهیه کنید.

نکته ی دیگر به هنگام اجرای تأسیسات برق این است که پریزهای برق باید بالاترین سطح ایمنی را داشته باشند. معمولا استفاده از پریزهای ارت دار توصیه می شود. به هرحال برق ساختمان، مسئله ای جدی است و هرگونه ایرادی در آن می تواند منجر به فجایعی مثل آتش سوزی یا برق گرفتگی شود. یکی از امکاناتی که سیستم برق می تواند مهیا کند، کلیدهای هوشمند است. مثلاً فرض کنید که می خواهید از راهروی منزل خارج شده و وارد سال شوید. می توان یک کلید روشنایی مشخص تعیین کرد که با زدن آن، نور راهرو خاموش شده و نور سالن روشن شود.

در ضمن باید دقت داشت که سیستم کلید و پریز خانه حتماً و لزوما باید در موقعیتی باشند که دسترسی به آن ها دشوار نباشد. در گذشته، پریزها را در ارتفاع بالایی از دیوار قرار می دادند که کاملا اشتباه بود. هم چنین نکته ای که باید در نظر داشت این است که جعبه فیوز مینیاتوری هر یک از بخش های سازه باید مجزا عمل کند. به این معنی که اگر خواستیم برق یک بخش از خانه را قطع کنیم، برق دیگر قسمت ها قطع نشود. این نکته بسیار حائز اهمیت و در عین حال ابتدایی و اولیه است.

یکی دیگر از نکات مربوط به برق کشی این است که سیم های برق و گاز باید تا جای ممکن از هم فاصله داشته باشند. به این ترتیب از وقوع حوادث جلوگیری می شود. به طور کلی نباید فراموش کنیم که هر لحظه از زندگی ما به برق گره خورده است. اگر سیستم های برق کشی نبود نمی توانستیم آشپزی کنیم، خانه مان را تمیز کنیم، به کار و زندگی مان برسیم. حتی نمی توانستیم این مطلب را بنویسیم یا بخوانیم؛ بنابراین هر چقدر که از جدی بودن مسئله ی اجرای برق ساختمان بگوییم، کم کاری کرده ایم.

مراحل اجرای برق ساختمان

اما حالا زمانش رسیده است که به سراغ مراحل مختلف اجرای برق ساختمان برویم.

همان طور که می دانید اجرای تأسیسات برقی ساختمان هم زمان با کار ساختمان سازی پیش می رود اما دارای سه مرحله است که در ادامه به توضیح این مراحل پرداخته ایم:

  • مرحله ی نخست

قبل از هر چیزی باید مشخص شود که این سیستم برق کشی باید به چه صورت باشد. به این ترتیب کار کشیدن نقشه ی ساختمانی آغاز می شود. در این نقشه ساختمانی؛ باید جای سیستم های نور و روشنایی، تلفن، سیستم های صوتی، سوکت های برق، آنتن، سیستم اطفاء حریق، سیستم های تهویه ی هوا، برق اضطراری ساختمان و موتور خانه مشخص باشد تا در ادامه بر اساس این نقشه پیش رفت.

سپس باید نقشه را روی کار اجرا کرد. یکی از مهم ترین نکاتی که به هنگام اجرای کار باید در نظر داشت این است که حتماً تمام کلید پریزها باید در یک تراز باشند. برای انجام این کار باید از چک لاین استفاده کرد. سپس باید جای قوطی کلیدها را با دستگاه درآورد.

در مرحله ی بعد به سراغ شیارزدن مسیر لوله های برق می رویم. این کار نیز با دستگاه شیارزن و شابلون صورت می گیرد تا دقت کار بالا برود.

بعد از آن، به سراغ نصب این قوطی کلیدها می رویم. در این مرحله نیز باید تراز را به دقت حفظ کرد. نصب قوطی کلید نیز توسط شابلون صورت می گیرد.

یکی دیگر از بخش های مربوط به اجرای برق ساختمان در این مرحله، سوراخ کردن سقف برای کار گذاشتن لوستر یا…است. این کار نیز توسط دستگاه صورت می گیرد. حال گاهی مواقع ممکن است که سقف مورد نظر کاذب باشد. در این شرایط می توان سقف را ساپورت کرده و سپس لوله را روی آن فیکس نمود.

یکی دیگر از مراحل مربوط به برق کاری ساختمان، مربوط به جوشکاری و ساپورت زدن روی لوله پولیکاهایی است که می خواهیم آن ها را فیکس و ثابت نگه داریم. این لوله های پولیکا برای ورود و خروج لوله های داخل جعبه فیوز به کار می روند. هم چنین از این لوله ها برای ورود و خروج لوله های دیگر داخل جعبه آنتن و تلفن نیز استفاده می شود.

در قدم بعدی باید به سراغ لوله پولیکاهایی رفت که در کف ساختمان به کار گرفته شده اند و آن ها را پوشش داد.

اجرای لوله پولیکا نیز خود روند دیگری است که توسط گرما و خمکاری صورت می گیرد. این گرما توسط مشعل و فنر تامین می ود و سپس از چسب پولیکا برای آب بندی و عدم نفوذ رطوبت در ساختار لوله استفاده می شود.

در مرحله ی نقشه کشی اجرای تأسیسات، یک داکت مشخص می شود که بعدها سینی برق را روی آن کار بگذارند. باید این سینی برق را جوشکاری نمود و ساپورت برای آن ساخت. این سینی برق برای ورود کابل های برق، تلفن و دیگر تأسیسات استفاده می شود.

در این مرحله باید به سراغ نصب جعبه فیوز رفت و آن را بر اساس نقشه تراز کرد.

نصب جعبه آنتن و تلفن نیز به همین صورت و منوال پیش می رود. یادتان نرود که تراز کردن این جعبه ها، بسیار مهم و اساسی است.

گاهی مواقع ممکن است از لوله فولادی نیز در اجرای برق استفاده شود. به خصوص در پارکینگ های بزرگ یا برای روشنایی داخل آسانسور یا موتورخانه!

حتماً می دانید که یکی از اساسی ترین ساز و کارهای مربوط به برق کشی ساختمان، راه اندازی چاه ارت است. در این مرحله پلیت، سیم مسی و ذغال و نمک نصب می شوند تا چاه ارت راه اندازی شده و از آن جا به سینی برق برود.

برق کشی ساختمان

  • مرحله ی دوم

این مرحله عموماً بعد از کف سازی، کاشی کاری و سفید کاری ساختمان انجام می شود و شامل اقدامات زیر است:

اول از همه باید قوطی کلیدها تمیز شوند و لوله های اضافه ای که از آن ها بیرون زده است، بریده گردند.

سپس باید سیم ها را از لوله های پولیکا که قبلا کار گذاشته اند؛ عبور داد. همان طور که در ابتدای این متن نیز توضیح دادیم، باید رنگ، قطر و جنس سیم ها بر اساس استانداردهای مشخص باشند.

اگر از سیستم های صوتی در منزل استفاده می شود باید کابل های شیلددار را به آن ها وصل کنیم و از آن نقطه نیز به ولوم های اتاق و سپس به پشت دستگاه های صوتی برسانیم.

در این مرحله باید به سراغ کابل کشی برق از داخل جعبه فیوز رفت. سپس ایت کابل ها را از داخل سینی برق نیز رد می کنیم و بست می زنیم. سپس به زیر کنتور می بریم؛ اما باید بگوییم که اگر دیزل ژنراتوراین داشته باشد، کابل ها به موتورخانه و سپس تابلوهای مخصوص خود وارد می شوند.

سپس باید اتصالات سر سیم های داخل قوطی کلید، جعبه فیوز، سیستم های روشنایی، جعبه آنتن و خلاصه هر آن چه که به برق نیاز دارد را انجام بدهیم.

یکی از نکات مهم برای کابل کشی تلفن و آیفون این است که تابلوهای مخصوص خود را دارند و باید از سینی برق مخصوص به خودشان عبور کنند. سپس وارد باکس های مخصوص شوند.

یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که باید به آن دقت داشته باشید این است که کلیه ی اتصالات مربوط به ساختمان و سر سیم ها باید در حوضچه های قلع، قلع اندود شوند.

سپس به سراغ کابل کشی نمای بیرونی سازه و نصب نورافکن ها می رویم.

در گذشته برای عایق کاری اتصالات برق ساختمان از لنت برق استفاده می شد اما امروزه از وارنیش حرارتی برای عایق سازی استفاده می گردد.

  • مرحله سوم

بعد از این که کار نقاشی و کف سازی به اتمام رسید، مرحله ی سوم برق کشی ساختمان شروع می شود.

اول از همه باید ترمینال های مورد نظر روی سر سیم ها بسته شود. سپس کلید و پریزها نیز بسته گردند و تراز شوند. باز هم یادآوری می کنیم که تراز کردن بسیار حائز اهمیت است.

در گام بعدی باید به سراغ نصب تشخیص دهنده های دود و شستی آن ها رفت. این سیستم هایی که دود را تشخیص می دهند بخشی از اجرای سیستم های اطفاء حریق می باشند اما به هر حال برای کار کردن به برق نیاز دارند.

سپس باید فیوزها را به داخل جعبه فیوز نصب کرد و وایرشو سر سیم آن ها را زد. این مرحله باید با دقت کافی و ظرافت صورت بگیرد.

آنتن مرکزی نیز بخشی از روند اجرای برق ساختمان است که باید نصب شود. آیفون تصویری، بستن سوکت ها و شستی های آن نیز نباید فراموش شود.

یکی دیگر از تجهیزات و تأسیسات ساختمانی که در این مرحله صورت می گیرد؛ مربوط به نصب چشم لایتینگ در راهروها و پارکینگ ساختمان است. به طوری که سنسورهای آن با تشخیص ورود، روشن شوند و نورها را نیز روشن کنند.

اما در نهایت به یکی از جذاب ترین و در عین حال مهم ترین بخش های برق کشی ساختمان می رسیم که همان اجرای نما است. این نما می تواند بخشی از نورهای مخفی ای باشد که داخل سقف کاذب کار گذاشته می شوند. یا حتماً این مدل از برق کشی را دیده اید که روی کف، نورهای جذابی کار شده اند.

شاید این آخرین مرحله از اجرای تأسیسات برق ساختمان به حساب بیاید اما دقت و ظرافت زیادی را می طلبد.

البته باز هم می گوییم که این مورد ضروری نیست اما جذابیت ظاهری زیادی را برای سازه به همراه می آورد و به هرحال بخشی از پروسه به حساب می آید.

تجهیزات برقی موتورخانه

یکی دیگر از بخش های اصلی اجرای تأسیسات، مربوط به اجرای برق موتورخانه است که شامل مراحل زیر می باشد:

اول از همه باید تابلوی برق موتورخانه نصب شود. این تابلوها ممکن است بر اساس نیاز ساختمان یا تابلوساز، تجهیزات مختلفی داشته باشند.

سپس باید به لوله زیر سینی برق و نصب آن رفت. این لوله سپس از آن جا به الکتروموتورها و ترموستات ها وصل خواهد شد. با توجه به نیاز سازه، می توان پایه ی سینی برق را روی دیوار نصب کرد و سپس آن را ثابت نمود. در نهایت این که کار اجرای تأسیسات، پیچیده و سخت است و نیازمند افرادی می باشد که در کار خود بهترین هستند و ظرافت زیادی در اجرای کار دارند. برای پیدا کردن این افراد وقت بگذارید و بهترین گزینه را معرفی کنید.

دیدگاه ها غیرفعال است