سرامیک اسلب و کاربرد آن

سرامیک اسلب

جالب است بدانید که زمانی که خاک رس با آب مخلوط می شود به صورت خمیر درآمده و قالب گیری می گردد. سپس این قالب ها درون کوره حرارت می بینند و پس از لعاب کاری برای مصارف مختلف مورداستفاده قرار می گیرند. سرامیک ها در انواع مدرن و سنتی به بازار عرضه می شوند و محصولاتی کاربردی خصوصاً برای نصب در مکان هایی نظیر آشپزخانه، حمام می باشند اما دراین بین انواع دیگری از سرامیک ها به نام سرامیک اسلب یا سایز بزرگ وجود دارند که موارد کاربری متفاوتی داشته و نیاز است با آن بیشتر آشنا شوید.

سرامیک اسلب

این نوع سرامیک یکی از انواع سرامیک ها با سایز بزرگ است. درواقع سرامیک اسلب یکی از انواع سرامیک ها می باشد که مصارف بسیار زیادی در نما و کف ساختمان ها دارد. سرامیک اسلب یا همان سرامیک سایز بزرگ را به صورت تخته ای یا ورقه ای می سازند و مساحت قابل توجهی را پوشش می دهند و برای محیط های بزرگ بسیار مناسب است. این سرامیک از مواد کاملاً طبیعی ساخته می شود اما با توجه به اندازه های بزرگ و ساخته دست بشر بودن هنوز هم بسیاری از مردم در جنس و کیفیت آن شک دارند و احساس می کنند که محصولی مصنوعی است. سرامیک اسلب در رنگ ها، طرح ها و اندازه های متنوعی در دسترس می باشد.

نوع پرسلانی سرامیک اسلب

سرامیک پرسلانی به علت نفوذناپذیر بودن و فرآیند تولید ویژه و استحکام و دوام بالا از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سرامیک های بازار است. گاهی به این نوع سرامیک های پرسلانی سنگ مصنوعی هم گفته می شود.

همچنین ازلحاظ واژه شناسی واژه پرسلانی به گروه وسیعی از سرامیک ها گفته می شود که دمای پخت بسیار بالایی دارند. مشخصاً یکی از دلایلی آن می افزاید.

سرامیک پرسلانی در چه مکان هایی قابل استفاده است؟

این سرامیک ها گستره کاربرد فراوانی دارند که شامل:

  • ساختمان های مسکونی شامل ویلاها، مجتمع های مسکونی و.
  • حمام و سرویس های بهداشتی
  • پله و پیشخوان
  • در نماهای بیرونی و داخلی ساختمان ها
  • پیاده روها و محوطه ها در خیابان ها و مکان های عمومی
  • ادارات شرکت ها و مجتمع های تجاری و پر رفت وآمد
  • کارخانه ها در تمامی قسمت ها شامل سالن های تولید، انبارها و …

مزایای استفاده از سرامیک اسلب

به طورکلی این نوع از سرامیک ها به دلیل یکپارچگی و زیبایی خاصی که دارند موردتوجه بوده و از مزایای ویژه ای نیز برخوردار می باشند که این مزایا شامل:

  • سرامیک اسلب دارای لایه لعاب نفوذناپذیری هستند که در برابر مایعات و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند که باعث می شود برای محیط های مرطوب یک انتخاب مناسب باشند.
  • این نوع از سرامیک ها دارای تنوع رنگ های طبیعی بسیاری می باشند و تقریباً برای هر محیطی می توان رنگ مناسبی پیدا کرد و استفاده کرد.
  • سرامیک اسلب هزینه های نگهداری پایینی دارند زیرا دارای مقاومت بالایی هستند و در شرایط آب و هوایی مختلف می توانند دوام خوبی داشته باشند.
  • استفاده در قسمت های مختلف ساختمان
  • کیفیت، سختی طبیعی و ضریب نفوذ مناسب آن ها و مقاومت در برابر ضربات و فشارهای خارجی
  • امکان چاپ طرح های فانتزی و سفارشی بر روی آن ها توسط چاپگرهای دیجیتالی

بیشتر بخوانید: انواع مختلف کف سازی

معایب سرامیک اسلب

برای درک کامل این که سرامیک کف اسلب چیست، علاوه بر مزایا باید با معایب آن نیز آشنا شد. به طورکلی هر محصولی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز داشته که این موارد شامل:

  • شاید مهم ترین و بزرگ ترین ایرادی که به سرامیک های سایز بزرگ وارد است سرد بودن آن ها در فصول سرد سال است که به دلیل اندازه های بزرگ آن است.
  • سرامیک اسلب سخت است و می تواند بعضی مواقع مشکل ساز باشد خصوصاً زمانی که افراد مسن و کودکان روی آن زمین بخورند احتمال آسیب دیدگی بالایی وجود دارد.
  • از دیگر معایب سرامیک اسلب نصب سخت آن ها می باشد که به دلیل وزن بالا و اندازه بزرگ آن ها می باشد.

کاربردهای اسلب های سرامیک طرح سنگ، در طراحی داخلی

اسلب های پرسلان به دلیل جلوه خاص و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی شگفت انگیز و اندازه های بزرگ علاوه بر کاربرد در کف و دیوار در ساخت کانتر و جزیره آشپزخانه و رویه کابینت ها، روشویی سرامیکی و سینک آشپزخانه، ساخت آیتم های دکوراتیو مانند میز، کافی تیبل و تولیدات خاص، نمای ساختمان ها و فضاهای تجاری و صنعتی نیز کاربرد گسترده ای دارند.

سرامیک اسلب

مقایسه سرامیک و سنگ اسلب

سنگ اسلب به علت زیبایی ظاهری و کیفیت فنی و همچنین رنگ های مختلفی که دارد، موردتوجه اکثر معماران قرارگرفته است و همه به عنوان یک محصول طبیعی که ترکیب و مواد تشکیل دهنده ی آن مواد معدنی است، می شناسند. سنگ اسلب در بین مصالح ساختمانی دارای جایگاه ویژه ای می باشد و امروزه با سرامیک اسلب رقابت می کند.

از طرف دیگر درست است که سنگ اسلب طرفداران بسیاری دارد اما خب قاعدتاً نسبت به سرامیک اسلب، قیمت بالاتری نیز دارد، درنتیجه سرامیک به علت هزینه خرید و نصب پایین تر نسبت به سنگ، می تواند جایگزین بهتر و مناسب تری باشد. همچنین لازم به ذکر است که سرامیک اسلب به علت لعابی که دارد نسبت به سنگ اسلب در برابر رطوبت نفوذناپذیرتر است.

نکاتی در مورد سرامیک اسلب

جالب است بدانید که در عرصه طراحی داخلی و یا خارجی سرامیک های اسلب به عنوان جدیدترین رویه های زیبایی فضا در صنعت سرامیک می باشند و استفاده از آن ها در تمامی پروژه های لوکس این روزها به چشم می خورد. به طورکلی در باب خرید و استفاده از این نوع مصالح جدید نکاتی وجود دارد که شامل:

  • به طورکلی اسلب ها قطری بین ۳.۵ تا ۹ میلی متر دارند که برای پوشش های داخلی و خارجی به کار می رود و برای رسیدن به این ظرافت قطر، از تکنولوژی های متعددی بهره گرفته شده است.
  • همچنین باید توجه داشت فقط سرامیک هایی اسلب خطاب می شوند که بزرگ تر از ۸۰۰*۱۶۰۰ میلی متر باشد.
  • به طورکلی سرامیک های اسلب قطر کمتری نسبت به سنگ های اسلب داشته، بنابراین حمل و جابجایی آن ها نیز ساده تر از آن چیزی است که بتوان تصور کرد. همچنین ازلحاظ بحث قیمتی این نوع سرامیک ها نسبت به سنگ اسلب بسیار کم هزینه تر می باشند. لازم به ذکر است، ازآنجاکه این نوع سرامیک ها برای پخت در کوره های هیبریدی قرار می گیرند مصرف انرژی آن ها نیز کمتر از سایر انواع اسلب است. اسلب ها قطعاً به شما ایده های نوینی برای نما و محیط های بیرونی می دهند و سبب می شود که مراحل تکمیل پروژه کمتر و کم هزینه تر شود.
  • لازم به ذکر است که سایز بزرگ این نوع از سرامیک ها سبب می شود تعداد خطوط عمودی و افقی که در سطح و یا نما به وجود می آید به مراتب کاهش یابد که این خود زیبایی ظاهری را چندین برابر می کند و این امکان را به وجود می آورد که بتوان از آن در سالن، آشپزخانه و حمام استفاده کرد و علاوه بر این کاهش مراحل نصب سبب می شود بازسازی در زمان کوتاه تری حاصل شود.
  • قطر کم این نوع از سرامیک به هیچ عنوان از مقاومت فیزیکی نمی کاهد و اسلب ها شاخص های فنی پرسلان که شامل مقاومت سایش، میزان جذب رطوبت، مقاومت در برابر اشعه UV و مقاومت در مقابل تغییر دماست را حفظ کرده اند.
  • علاوه بر همه این ویژگی ها باید اضافه کرد که هزینه ی نگه داری اسلب های سرامیک به مراتب کمتر از سایر انواع سرامیک هاست. تصور کنید برای پوشاندن دیوار یک حمام تنها ۲ یا ۳ سرامیک لازم است که این مسئله تمیز کردن آن را بسیار آسان و ارزان می کند.

مشاهده کنید: قیمت روز کاشی

بوک مچ در سرامیک طرح سنگ به چه معناست؟

جالب است بدانید که برخی از سرامیک های اسلب با طرح سنگ طراحی و نصب می شوند که از یک نقطه با یکدیگر قرینه می باشند. این نوع از سرامیک ها در ظاهر هیچ تفاوتی با سنگ اسلب رگه دار ندارند و شاید در نگاه اول چندان قابل تشخیص نباشد. همچنین لازم به ذکر است که از طرح بوک مچ در فضای سرویس بهداشتی، حمام، کف لابی، پذیرایی و. استفاده می شود و دقت داشته باشید که برای استفاده از سرامیک طرح سنگ در ساختمان توجه به کاربری فضا، سلیقه کارفرما، سبک دکوراسیون نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نوع سرامیک با اغلب سبک دکوراسیون های مدرن و کلاسیک سازگار است.

سرامیک اسلب

نصب سرامیک اسلب

به طورکلی مراحل نصب سرامیک اسلب و نکات موردنیاز حین نصب به شرح زیر می باشند:

۱. آماده سازی تجهیزات موردنیاز

برای نصب سرامیک اسلب نیاز به وسایل و تجهیزاتی است که بتوان بهتر و به راحتی اسلب را روی سطح کار کرد. این وسایل که باید حتماً در دسترس نصاب و سرامیک کار باشد، شامل چکش، پوتک پلاستیکی، گیره و ابزار برش و … می باشد.

۲. آماده سازی کف

به طورکلی سطح مورداستفاده برای نصب سرامیک باید ازنظر هموار بودن موردبررسی قرار گیرد تا زمینه لازم برای چسباندن سرامیک را داشته باشد. درواقع در زمان آماده سازی کف این نکته را مدنظر داشته باشید که کف اتاق پس از سرامیک کاری کمی بالاتر می آید ازاین رو به تمام قسمت های کف نظیر جلوی درب ها دقت ویژه نمایید. لازم به یادآوری مجدد است که تراز بودن کف جهت یک عملیات حرفه ای بسیار بااهمیت می باشد پس به آن توجه ویژه ای کنید.

۳. برش سرامیک اسلب

برای برش سرامیک ها می توانید از اره های برقی استفاده کنید چراکه تیغه این ابزارها بسیار تیز و از جنس گرانیت بوده و می تواند دقت و تمیزی کار را بسیار بالا ببرد؛ بنابراین بعد از اندازه گیری کف نسبت به برش سرامیک ها اقدام نمایید.

۴. تهیه ملات لازم و پوشش کف با ملات

به طورمعمول ملات شامل مخلوطی از ماسه و سیمان می باشد که این نوع از ملات ازجمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی به حساب آمده و از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. درواقع برای تهیه ملات ساختمانی پس از خرید، مواد اولیه آن ها را باهم مخلوط کرده و به خوبی به هم می زنیم. درواقع ملات وقتی یکدست و یکپارچه باشد باعث می شود سرامیک راحت تر به سطح بچسبد. حال باید کف زمین را پس از هموار کردن با ملات بپوشانید تا آماده نصب سرامیک شود.

۵. نصب سرامیک

ازآنجایی که حمل سرامیک های اسلب به دلیل بزرگ بودن و سنگین بودن به طورمعمول سخت می باشد، می توانید از دستگیره های مخصوص جهت حمل آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که نحوه نصب سرامیک و قرار دادن آن در کف موضوعی بسیار مهم است زیرا در کیفیت نهایی کار تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. با استفاده از دستگیره سرامیک را در جای خود روی کف قرار دهید. علاوه بر اینکه بر روی کف، ملات ریخته می شود پشت سرامیک ها نیز باید با ملات پوشش داده شود تا سرامیک به خوبی بچسبد.

پس ازآنکه سرامیک ها را در کف قرار دادید ممکن است برخی جاها پشت آن ها حباب هوا وجود داشته باشد. برای رفع این حباب ها و چسبندگی کامل سرامیک به کف می توان از چکش کمک گرفت. چکش زدن باعث می شوند سرامیک بهتر به دیوار بچسبد و کیفیت کار افزایش پیدا کند. برای اینکه سرامیک ها در کنار یکدیگر محکم تر قرار گیرند می توان از گیره های پلاستیکی استفاده نمود. وقتی یکی از سرامیک ها را نصب کردید، سرامیک دوم را نیز قرار داده و با استفاده از گیره بین آن ها فاصله ایجاد کنید.

همچنین مشاهده کنید: اطلاعات ساختمان های درحال ساخت

سخن پایانی

همان طور که در طول مقاله مطالعه کردید، اسلب سرامیک به محصولی سرامیکی گفته می شود که دارای ابعاد بزرگ می باشد و کاربرد آن هم در کف و هم در بدنه ساختمان می باشد. همچنین ضخامت سرامیک اسلب به طورمعمول از دو سانتی متر بیشتر بوده و به طور وسیعی مورداستفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با این محصول به طور کامل آشنا و تمام مزایا و معایب آن را ذکر کنیم. در پایان نیز امیدواریم که مقاله پیش رو اطلاعات جامع و کاربردی ای را خدمت شما عزیزان ارائه کرده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است