طراحی دکوراسیون پارکینگ و اهمیت آن

طراحی دکوراسیون پارکینگ | اهمیت طراحی دکوراسیون پارکینگ

طراحی پارکینگ ساختمان در دید اولیه افرادی که وارد ساختمان می شود نقش بسزایی دارد چراکه زمانی که فردی برای اولین بار وارد یک ساختمان می شود اولین چیزی که توجه او را جلب می کند پارکینگ ساختمان می باشد. در اصل می توان مطرح کرد که پارکینگ و محوطه ساختمان به عنوان چشم ساختمان محسوب می شودبنابراین طراحی دکوراسیون پارکینگ ازجمله بااهمیت ترین بخش های طراحی یک ساختمان می باشد که ما در این مقاله قصد به معرفی آن به همراه ارائه جزئیاتی مفید در این حوزه داریم. پس با پرشین سازه همراه باشید.

اهمیت طراحی پارکینگ

همان طور که در مقدمه این مقاله اشاره کردیم بحث زیبایی و چشم نوازی یک پارکینگ ازجمله ویژگی های بااهمیت کار است اما در کنار مباحث مربوط به طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی باید به رعایت نکاتی همچون جداسازی فضای هر پارکینگ با خط کشی های خاص سنگ فرش، ورودی و خروجی رمپ، محل قرارگیری درب های پارکینگ و نوع آن و باز شدن درب ها، نورپردازی و میزان نور محیط، تهویه پارکینگ، ارتفاع سقف، میزان جلوآمدگی و تلفیق سقف و دیوار و بسیاری از مباحث دیگر توجه کرد. به طورکلی پارکینگ ساختمان یکی از اصلی ترین و پرترددترین قسمت یک ساختمان می باشد که در دید اولیه مخاطب که وارد ساختمان می شود نقش بسزایی دارد، به همین دلیل بهتر است در طراحی پارکینگ حساسیت و دقت لازم را به خرج دهید.

طراحی پارکینگ

معرفی انواع پارکینگ

به طورکلی پارکینگ ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد که در این مقاله دسته اول با توجه به نوع استفاده و محل قرارگیری پارکینگ نام گذاری شده و دسته دوم بر اساس هوشمند و غیرهوشمند بودنشان تقسیم بندی می شوند.

  • دسته اول پارکینگ ها

پارکینگ خصوصی

پارکینگ عمومی

پارکینگ روباز

پارکینگ سرپوشیده

  • دسته دوم پارکینگ ها

پارکینگ های هوشمند

پارکینگ روتاری

پارکینگ برجی

پارکینگ پازلی

پارکینگ گرند

  • پارکینگ های غیرهوشمند

پارکینگ طبقاتی

پارکینگ بامی

پارکینگ سطحی

پارکینگ زیرزمین

بیشتر بخوانید: تابلو برق و انواع آن

ویژگی های کلی یک پارکینگ مدرن

امروزه پارکینگ های هوشمند جایگزین پارکینگ های معمولی شده که تمامی ماشین توسط یک بالابر حمل می شوند، اما به طورکلی یک پارکینگ مدرن دارای ویژگی هایی ازجمله:

  • بهترین نوع پارکینگ آن است که ورودی و خروجی آن جدا طراحی شود.
  • فضای پارکینگ باید دارای سیستم تهویه قوی باشد که به مراتب هوای پارکینگ را از گازهای سمی تولیدشده توسط ماشین ها عوض کند.
  • ضوابط مربوط به پارکینگ ساختمان باید رعایت شود به طوری که ابعاد هر پارکینگ برای هر ماشین ۲/۵ متر عرض و ۵ متر طول داشته باشد. راهروی پارکینگ باید با عرض ۵ تا ۶ متر باشد.
  • پارکینگ باید تعدادی انباری با توجه به تعداد ماشین ها داشته باشد.
  • در فضای پارکینگ، نسبت به افراد ساکن، باید چند سرویس بهداشتی طراحی شود.
  • باید فضای موتورخانه در پارکینگ طراحی شود و تمامی تأسیسات از طریق داکت های تأسیساتی از پارکینگ به طبقات سرویس دهی شوند.
  • اگر پارکینگ در زیرزمین طراحی می شود، عرض رمپ ۳ متر، با شیب ۱۵ درصد در نظر گرفته شود، اگر رمپ رفت وبرگشت طراحی شود عرض آن باید ۶ متر باشد.
  • گاهی اوقات می توانید در کنار رمپ از الواتور (بالابر ماشین) برای پارکینگ زیرزمینی استفاده کنید.

نکاتی در باب طراحی پارکینگ

یکی از عوامل مهم در طراحی پارکینگ که باید به آن دقت شود مقدار فضای پارک و فضای کافی برای ورود و خروج خودروها است. همچنین در ساخت پارکینگ باید به عناصری مانند اندازه استقامت، بعد، ساخت و مقاومت پارکینگ دقت کرد، اما به طورکلی در جهت یک طراحی شیک برای پارکینگ می توان نکات زیر را در نظر گرفت.

۱. نورپردازی سقف پارکینگ

یکی از ساده ترین راهکارها برای زیباسازی فضای پارکینگ خانه، رو آوردن به طراحی پارکینگ با نورپردازی است. می توان با کمک نورپردازی های مدرن و جذاب، فضایی خاص و متفاوت به پارکینگ خانه بخشید و علاوه بر روشن نگه داشتن فضای تاریک پارکینگ، به زیباسازی آن هم کمک شایانی کرد.

درواقع نورپردازی مناسب برای یک پارکینگ بسیار مهم می باشد. حتماً شما نیز پارکینگ هایی را دیده اید که با چراغ هایی کم سو، روشن شده اند و همین روش باعث ایجاد مشکل دید در رانندگان برای استفاده از پارکینگ می گردد. به طورکلی نورپردازی پارکینگ باید با بقیه قسمت های پارکینگ همخوانی داشته باشد، درواقع شما می توانید از رنگ ها و طرح های متنوعی استفاده نمایید. جالب است بدانید که رنگ های روشن به کمک چراغ های زیبا، به افزایش نور فضای پارکینگ شما کمک می کند. در کنار انتخاب رنگ های روشن استفاده از انواع کاشی های پی وی سی نیز توصیه می شود چراکه علاوه بر مقاومت در برابر آتش در طرح ها و رنگ های مختلفی نیز ساخته می شوند و به زیبایی فضای شما نیز کمک می کنند. لازم به ذکر است که این مدل از کاشی ها به دلیل تنوع بالایی که دارند، یکی از محبوب ترین ایده های طراحی سقف پارکینگ زیرزمینی به شمار می روند.

۲. متریال مناسب برای طراحی پارکینگ

برای طراحی سقف پارکینگ هم می توان از سقف های کاذب کناف، آسمان مجازی، سقف های کششی و الوارهای چوبی استفاده کرد. نکته ی جالب استفاده از طراحی سقف این است که می توان با استفاده از این سقف ها المان های نورپردازی را راحت تر و زیباتر بر روی سقف نصب کرد.

استفاده از پوشش های آلومینیومی نیز یکی دیگر از روش هایی پوشش دهی سقف می باشد که از جذابیت و دوام بسیاری بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که طراحی سقف پارکینگ ساخته شده از این مواد، بازتاب خوبی از نور را تولید کرده و این مواد تا حد بسیار بالایی با سبک های طراحی داخلی مدرن تطبیق و هماهنگی دارند. در کنار آلومینیوم مناسب برای سقف باید به استفاده از آیینه ها نیز توجه کرد که به فضای شما حس بسیار خاصی را القا می کنند.

به کار بردن تخته های چوبی نیز ازجمله دیگر متریال کاربردی و بااهمیت در بحث طراحی دکوراسیون پارکینگ می باشد. طراحی سقف پارکینگ با استفاده از تخته های چوب یا تخته سه لایی می باشد چراکه این تخته ها ارزان و مؤثر هستند و به همین دلیل به یکی از مواد بسیار مناسب برای طراحی سقف پارکینگ تبدیل شده اند. به طورکلی شما می توانید این چوب ها را یا به صورت ساده و یا همراه با روکش های تزئینی و رنگ آمیزی در طراحی پارکینگ به کار ببرید.

مشاهده کنید: قیمت لحظه ای سنگ

۳. طراحی رمپ پارکینگ

در اکثر پارکینگ های آپارتمانی به دلیل اختلاف ارتفاع پارکینگ با کف زمین، از رمپ بتونی استفاده می شود. با کمک خلاقیت در طراحی می توان به این فضای نسبتاً سرد و بی روح هم جان بخشید و در جهت زیباسازی آن کوشید. استفاده از گیاهان سبز و فلاور باکس کمک زیادی به طراحی رمپ پارکینگ خواهد کرد. لازم به ذکر است که طراحی این بخش از پارکینگ نیز ازجمله عوامل مؤثر در دکوراسیون پارکینگ می باشد.

۴. طراحی کف پارکینگ مسکونی

به طورکلی جنس کف پارکینگ می بایست از مصالح قابل شستشو باشد تا به راحتی در روزهای بارانی و یا برفی تمیزکاری شود. همچنین این نکته حائز اهمیت است که در پارکینگ های متوسط و بزرگ سرپوشیده، مصالح پوشش دهنده ی ستون های فلزی باید با مواد مقاوم در برابر آتش پوشیده شوند. به طورکلی توصیه می شود که همه پارکینگ های اتومبیل باید مجهز به تجهیزات مبارزه با حریق باشند.

۵. وجود تهویه در پارکینگ

پارکینگ های سرپوشیده باید به صورت طبیعی تهویه داشته و در صورت عدم وجود سطوح کافی جهت تهویه طبیعی، با سیستم تأسیسات مکانیکی هوای پارکینگ تهویه گردد.

طراحی پارکینگ

توقفگاه های خودرو در پارکینگ

به طورکلی در طراحی هر پارکینگی توقفگاه های خودرو به سه گروه زیر تقسیم می شوند که شامل:

  • پارکینگ های کوچک

این نوع پارکینگ ها دارای حداقل سه محل توقف خودرو می باشند.

  • پارکینگ های متوسط

دارای چهار تا حداکثر بیست وپنج محل توقف خودرو می باشند.

  • پارکینگ های بزرگ

این نوع از پارکینگ ها نیز دارای بیش از بیست وپنج محل توقف خودرو می باشند.

سخن آخر

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و نقش مؤثر خودروها در زندگی روزمره مردم، پارکینگ ها ارزش بسیار زیادی پیداکرده اند. در کنار ارزش کاربردی پارکینگ ها مسئله طراحی و زیباسازی آن ها نیز به همان اندازه بااهمیت است و نوآوری های بسیاری درزمینهٔ طراحی انواع پارکینگ صورت گرفته است که در حال حاضر بعضی از آن ها در حال اجرا می باشد. به طورکلی هدف ما از این مقاله آشنایی شما مبحث طراحی دکوراسیون پارکینگ بود که امیدواریم کمک کننده و ارزشمند بوده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است