مسائل مربوط به لوله کشی ساختمان

مسائل مربوط به لوله کشی ساختمان | نکات مربوط به سرویس بهداشتی

لوله کش ها نیز اسرار کاری و فوت وفن های خاصی را برای کار دارند؛ بنابراین، شما باید نکاتی را در این زمینه بدانید که آن ها هرگز به شما نمی گویند.

از لوله های خانه ی خود محافظت کنید

محافظت از لوله های ساختمان، یکی از نکات اساسی است که باعث می شود تا از نشت آب جلوگیری به عمل آید. نشت آب، نه تنها به ساختمان شما صدمه می زند، بلکه باعث می شود تا مبلغ قبض آب شما نیز بالا برود. ازاینجا شروع می کنیم که وقتی یک نشتی آب را ملاحظه کردید، باید به دنبال چه چیزی بگردید. این نشتی همیشه خیلی مشخص و واضح نیست.

نشتی ها معمولاً در نزدیکی اتصالات رخ می دهند، بنابراین موارد زیر را بررسی کنید:

  • نقطه های خیس بر روی کف زمین
  • نقاط خیس بر روی سقف
  • کپک های روی دیوار، فرش ها و کف ساختمان
  • خم شدن چوب های کف ساختمان در ساختمان های چوبی
  • وجود رطوبت در زمین های اطراف خانه

همچنین ممکن است شما متوجه تغییر در فشار آب یا افزایش غیرمنتظره در مبلغ قبض آب ساختمان شوید. ناحیه ی زیر سینک را کاملاً تمیز کنید تا درصورتی که نشتی ازآنجا رخ می دهد یا قطراتی ازآنجا بر روی زمین می ریزد، مشخص شود. بهترین روش برای پیشگیری از نشتی، این است که چند گام را برای حفاظت از لوله ها انجام دهید.

دور آن ها عایق بپیچید

شما می توانید لوله های فومی خریداری نمایید. نصب این لوله ها ساده است و در فصل زمستان نیز لوله گرم می ماند. درصورتی که قصد دارید در زمستان به سفر بروید یا اگر یک شب یخبندان درراه است، شیرهای بیرونی را بازکنید تا آب از درون لوله ها خارج شده و یخ نزند.

 

لوله کشی ساختمان

شیلنگ ها را دربیاورید

در فصول سرد، شیلنگ ها را از سرشیرهای بیرونی جدا کنید. درصورتی که این شیلنگ ها بر روی شیرها باقی بمانند، آب درون لوله ها ممکن است یخ زده و منجر به آسیب به شیرها و لوله ها شود.

حتماً شیرهای داخل ساختمان را که شیرهای بیرونی را کنترل می کنند، ببندید. زمانی که این شیرها را بستید، آب درون شیرها را تخلیه کنید.

مراقب پمپ چاهک خود باشید

اگر چاهک فاضلاب شما دارای پمپ نباشد، فاضلاب در بخش های درونی ساختمان جریان می یابد و منجر به رشد کپک می شود. نکاتی وجود دارند که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که پمپ چاهک کار می کند.

  • هر سه ماه یک بار، صفحه ی غربال ورودی را تمیز کنید.
  • هرچند وقت یک بار، بررسی کنید که پمپ درنیامده باشد.
  • هرچند ماه یک بار، پمپ را تست کنید.

اگر وقت آن رسیده است که باید پمپ را تعویض کنید، از ارزان ترین مدل پمپ استفاده نکنید. بهتر است که مقداری بیشتر هزینه کنید تا یک پمپ باکیفیت تر خریداری کنید.

نکات مربوط به سرویس بهداشتی

بهترین روش برای جلوگیری از انسداد لوله ، این است که همه ی افراد خانه بدانند که چه چیزی را نباید در درون کاسه ی توالت بیندازند. فهرستی از چیزهایی که نباید در داخل کاسه ی توالت بیفتند، به شرح زیر است:

  • دستمال توالت
  • اسباب بازی و عروسک از انواع و اقسام آن
  • توپ های پارچه ای
  • فیلتر و خاکستر سیگار
  • روغن آشپزی

درصورتی که در منزل، کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید و نگران آن هستید که اشیایی را به درون توالت بیندازند، بهتر است که یک چاه بند در کاسه ی توالت نصب کنید تا در صورت افتادن اشیاء به درون چاه وارد نشوند.

توجه به آب گرم کن

درصورتی که عمر آب گرم کن شما بیشتر از ۸ تا ۱۲ سال است، دیگر وقت آن است که آن را با یک آب گرم کن جدید تعویض کنید. درصورتی که آب گرم کن فعلی شما کار خود را به شکل مؤثر انجام نمی دهد، بهتر است که مقداری هزینه کنید. کمی تعمیر و نگهداری نیز می تواند باعث شود تا آب گرم کن های شما بسیار بیشتر کار کنند. اول این که شما باید دست کم سالی یک بار آن را بازکنید تا تمام رسوبات درون آن را از پایین آن تخلیه کنید. نکات دیگر در خصوص آب گرم کن ها به شرح زیر است:

  • دمای آن را در حدود ۱۲۰ درجه نگه دارید. هر ۱۰ درجه ای که دمای آب را بیشتر کنید، هزینه های انرژی شما چیزی در حدود ۵ درصد بیشتر می شود.
  • لوله هایی که به سمت گرمکن آب می روند را با استفاده از تیوب های فومی عایق بندی کنید.
  • با بلند کردن دسته، شیر تخلیه ی فشار را تست کنید و سپس اجازه دهید تا به جای خود برگردد. درصورتی که این شیر درست کار کند، می بینید که ناگهان بخار به بیرون تخلیه می شود.

درصورتی که تصمیم به تعویض آن گرفتید، به دنبال برخی از مدل های جدید مانند گرم کن های بدون مخزن باشید. این مدل ها کارآمدتر هستند و نیاز به تعمیرات کمتری نیز دارند.

در برخی از موارد، لازم است تا حتماً از یک نفر حرفه ای و دارای گواهی نامه استفاده کنید. درصورتی که قرار است تا یک لوله کش را به کارگیرید، به دنبال کسی باشید که حداقل پنج سال در این زمینه سابقه داشته باشد به علاوه، باید:

  • از چند نفر دیگر هم سؤال کنید
  • گواهی نامه و بیمه نامه ی لوله کش را بررسی کنید
  • ببینید که آیا لوله کش برای رفت وآمد خود هم هزینه ی ایاب و ذهاب دریافت می کند یا خیر
  • در مورد برخی از هزینه های اضافی، مثلاً کندن دیوارها هم از او سؤال کنید
  • بررسی کنید که آیا لوله کش موردنظر شما، هیچ گارانتی هم برای کار خود و قطعاتی که استفاده می کند، دارد یا خیر.

این ها چیزهایی هستند که شما باید در خصوص لوله کشی خانه ی خود بدانید. هر چه کارهایی که باید انجام شود را خودتان بیشتر انجام دهید، هزینه ی کمتری را به لوله کش خواهید پرداخت.

۵ مورد از مواردی که برای آن ها باید حتماً با لوله کش تماس بگیرید

بسیاری از کارهای لوله کشی، کارهایی هستند که خود شما هم می توانید انجام دهید. درصورتی که فشار آب خانه کم شده باشد، شما می توانید سردوشی را تمیز کنید، شیر سنجش آب را بررسی کنید و یا یک سری کارهای تعمیراتی ساده ی دیگر را انجام دهید. درصورتی که سیفون زیر سینک های آشپزخانه یا حمام شما نشتی داشته باشد، می توانید سیفون های موجود را سفت کنید و یا این که یک سیفون ارزان قیمت دیگر بخرید و آن را تعویض کنید؛ اما لوله کش های زیادی هم در اطراف شما حضور دارند و چگونه می فهمید که در چه مواردی باید با آن ها تماس بگیرید؟

 

لوله کشی ساختمان

نشتی سریع در خط تأمین آب خانه ی شما دیده شود

این یک مورد معمول است که به شما هشدار می دهد که باید لوله کش را خبر کنید: یکی از خطوط آب ترکیده و باعث شده تا حجم زیادی آب در درون خانه جاری شود. این مسئله چندان پیش نمی آید، اما گاهی اتفاق می افتد؛ اما درصورتی که این اتفاق رخ دهد، شما باید خیلی سریع دست به کار شوید.

ابتدا ببینید که کدام شیرهای قطع آب در نزدیکی محل نشتی وجود دارند. اگر خوش شانس باشید، یک سری شیر قطع آب از نوع چاقویی یا دستگیره ای در نزدیکی محل نشتی وجود دارند که می توانید فقط جریان آب به سمت قسمت نشتی را ببندید و آب کل ساختمان قطع نشود. درصورتی که این گونه نیست، باید شیر آب اصلی ساختمان را ببندید. پس از بستن آب، با لوله کشی تماس بگیرید که می تواند خیلی سریع خود را به محل خانه ی شما برساند.

هیچ آبی در خانه ندارید

درصورتی که جریان آب در درون خانه ی شما قطع شود، این قطعی معمولاً در یک بخش مشخص از خانه، مثلاً در چاه حمام یا دوش اتفاق می افتد؛ اما گاهی هم اتفاق می افتد که آب کل خانه قطع می شود.

تمامی خروجی های آب درون خانه را بررسی کنید تا مطمئن شوید آب در هیچ کدام از آن ها وجود ندارد. حتماً هم آب سرد و هم آب گرم را چک کنید. معمولاً درصورتی که مشکل مربوط به گرم کن آب باشد و آب گرم در لوله ها نباشد، اما آب سرد همچنان وجود دارد و کار می کند.

اما اگر اصلاً آب در لوله ها نیست، ممکن است با یک مشکل جدی روبرو شده باشید. ممکن است که خطوط لوله ای که آب را از کنتور آب در بیرون به سمت خانه ی شما می آورند، ترکیده باشند یا مشکل پیداکرده باشند و آبی که باید به سمت خانه ی شما بیاید، هرز برود. همچنین ممکن است نشتی در اطراف همان کنتور آب رخ داده باشد.

یک نشتی سریع در خطوط فاضلاب وجود دارد

درصورتی که نشتی در سینک آشپزخانه یا حمام از سمت سیفون به سمت خروجی وجود داشته باشد، این یک اتفاق معمول و مرسوم است که خود مالک ساختمان هم می تواند با استفاده از یک سری ابزار و مواد ساده، آن را برطرف کند. خیلی ساده، آب را قطع کنید، به زیر سینک بروید و سیفون را تعویض کنید. در آشپزخانه ها، نشتی ممکن است به واسطه ی قسمت دفع آشغال اتفاق افتاده باشد. در این صورت می توانید این قسمت دفع آشغال ها را تعمیر یا تعویض کنید.

اما خطوط فاضلاب بسیار دورتر از کابینت های سینک هستند و همیشه به راحتی نمی توان به آن ها دسترسی پیدا کرد. درصورتی که خط فاضلاب همچنان نشتی دارد و در پشت یک دیوار یا در زیر کف ساختمان، آب بندی شده است، باید خیلی سریع اقدام کنید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که با یک لوله کش تماس بگیرید تا بیاید و مشکل را برطرف کند. در غیر این صورت، به دیوارهای خشک، رنگ ها، کف اتاق یا پوشش های کف آسیب وارد خواهد شد.

نشتی در خط فاضلاب رخ داده یا گازها بالا زده اند

درصورتی که بخشی از خط فاضلاب خراب شده یا گیرکرده باشد، این مسئله را معمولاً در حیاط خود به شکل جمع شدن آهسته ی نقاط تیره، گنداب یا خاک نرم و غلیظ خواهید دید. همچنین ممکن است در درون خانه هم اتفاقات عجیب وغریب بینید، مثلاً زمانی که سیفون توالت را می کشید، می بینید که چاهک پرشده است یا این که ممکن است وان حمام، پر از فاضلاب شده باشد. شما همواره می توانید زمین را کنده و خط فاضلاب را بیرون بکشید تا قسمت های خراب یا مسدود شده ی آن ها را تعمیر یا تعویض کنید؛ اما اگر بخواهید این کار را خودتان انجام دهید، دست کم چند روز طول می کشد، ضمن این که این کار، کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است.

اما خط فاضلاب، تنها خطی است که تمامی فاضلاب را از توالت ها، سینک ها، دوش ها، وان ها، ماشین های ظرف شویی و لباس شویی به بیرون می برد. بدون وجود این خطوط، خانه ی شما نمی تواند کارایی داشته باشد؛ تمامی فعالیت ها نیز معلق می مانند تا زمانی که شما بتوانید این مشکل را برطرف سازید.

به همین دلیل است که در چنین مواردی، تماس با یک شرکت لوله کشی بسیار مهم است تا مشکل را تعمیر و برطرف کنند. شرکت های لوله کشی می توانند از نقطه ی ورود خود برای تمیزکاری خط فاضلاب، از تمامی فعالیت های خود برای بازرسی خط فاضلاب، فیلم تهیه کنند. شاید فنرزنی در لوله های فاضلاب با استفاده از دستگاه های فنرزنی موتوردار بتواند مشکل را برطرف کند. درصورتی که خط لوله چنان گیرکرده یا خراب شده باشد که با این کار تعمیر نشود، باید زمین را کند و این لوله ها را تعویض کرد.

یک نشت گاز طبیعی در آب گرم کن وجود دارد

درصورتی که در خانه، بوی گاز طبیعی به مشام شما می رسد، این مسئله ممکن است مربوط به یک منبع کاملاً مشخص مانند موتورخانه ای باشد که روشن شده است، اما شعله ندارد. درصورتی که نمی توانید منشأ این گاز را پیدا کنید و یا این که توانسته اید منبع آن را پیدا کنید، اما نمی توانید آن را خاموش کنید، پیش از آن که با لوله کش تماس بگیرید، درب ها و پنجره ها را بازکنید. در خصوص گازهای طبیعی که در نزدیکی کنتور گاز هستند، با شرکت گاز تماس بگیرید. شرکت های گاز این مسئله را در اولویت می دانند و خیلی سریع اقدام می کنند.

در برخی از موارد، منبع نشتی گاز طبیعی ممکن است به واسطه ی گرم کن گازی آب باشد. در بیشتر مدل های جدید، ترموکوپل پرمکن آب یا سنسور شعله به وسیله ی شعله ی شمعک روشن می شود و سیگنالی را برای گرم کن ارسال می کند و به آن می گوید که همه چیز خوب است تا جریان گاز برقرار شود. درصورتی که شعله ی شمعک خاموش شود، ترموکوپل جریان گاز را قطع می کند. این کار باعث می شود تا از جمع شدن گاز به واسطه ی خاموش شدن شعله ی شمعک جلوگیری به عمل آید.

بنابراین درصورتی که در اطراف گرم کن آب، بوی گاز به مشام برسد، طبیعی نیست. در این صورت، ممکن است ترموکوپل به درستی کارنکرده باشد یا این که ممکن است یک نشتی در لوله های صلب یا انعطاف پذیری که به سمت گرم کن می روند، به وجود آمده باشد. این نشتی ها همچنین ممکن است در اتصالات یا در خود لوله ها رخ داده باشند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است