معماری داخلی و سبک‌های مختلف آن

معماری داخلی و 12 سبک‌ مختلف آن

یکی از مهم ترین مسائل ایجاد یک طراحی دل نشین داخلی برای منزل شما است. سبک های دکوراسیون انواع مختلفی دارد و هرکدام از انواع سبک طراحی داخلی، چه مدرن و چه کلاسیک متناسب باسلیقه افراد انتخاب و پیاده می شوند. درواقع با توجه به انواع مختلف سبک های دکوراسیون بهتر است که منزل خود را به گونه ای که با روحیات شما مطابقت دارد، بچینید و سبک طراحی داخلی را طوری انتخاب کنید تا از حضور در منزل خود بیشتر لذت ببرید؛ بنابراین این مقاله آماده شده تا شما را با انواع سبک های معماری آشنا کند.

درواقع در این مقاله ۱۲ سبک طراحی داخلی را توضیح خواهیم داد که شامل:

۱. طراحی کلاسیک

طراحی داخلی به سبک کلاسیک ازجمله معماری های داخلی است که با تجمل، شیک و آنتیک بودن و توجه ویژه و ظریف یا جزییات گره خورده است. در این سبک بی تناسبی و تضاد جایی ندارد. استفاده از رنگ های طلایی، بژ، کرم، خاکستری، صدفی، نقره ای، زیتونی و شرابی، فضایی آرام و راحت را به وجود می آورد و مسلماً چوب نقش اصلی را در این نوع طراحی رقم میزند. چوب به عنوان لوکس ترین متریال طبیعی در این نوع طراحی شدیداً موردپسند است و اکثر تزئینات داخلی به وسیله چوب پیاده می شود. جالبه بدانید که سبک کلاسیک هیچ گاه از مد خارج نمی شود و شما می توانید در هر دوره زمانی از آن استفاده کنید.

در این سبک خانه باید حسی از تجمل را به همراه داشته باشد، بنابراین انتخاب درست وسایل خانه شما رو به سبک موردپسندتان نزدیک می کند. برای این کار دیوارها را با کاغذدیواری مرغوب با نقوش کلاسیک بپوشانید همچنین استفاده از پنل های دیواری چوبی نیز پیشنهاد می شود. سقف ها به رنگ های روشن مانند سفید، شیری و کرم درآورده و همراه با گچ بری و تزئینات در قسمتی که لوستر آویزان می شود فضایی تجملی را رقم بزنید. درباره انتخاب مبلمان نیز می توان گفت که مبلمان آنتیک، مجلل و ظریف و ترجیحاً ساخته شده از چوب، همراه با منبت کاری انتخاب مناسبی برای این سبک است.

۲. طراحی مدرن

معماری فضایی در سبک مدرن بسیار ساده و خلوت می باشد و خبری از گچ بری های مجلل و وسایل پرزرق وبرق نیست. طراحان مدرن از یک حس سادگی در هر عنصر ازجمله مبلمان استفاده می کنند و معمولاً فضایی تک رنگ، براق و به دور از تجمل را ایجاد می کنند. از طرفی بزرگ جلوه دادن فضا در خانه های کوچک امروزی اهمیت دارد که سبک مدرن این مهم را فراهم و از وجود نور طبیعی به منظور بزرگ تر جلوه دادن فضا استفاده می کند.
در طراحی داخلی منزل در سبک مدرن از رنگ ها به صورت طبیعی و یا با طیفی از رنگ های خنثی استفاده می شود و رنگ های تیره به خصوص سیاه در کنار رنگ سفید محبوبیت خاصی دارند. همچنین از دیگر ویژگی های این سبک استفاده از دکوری های مینیمال، الیاف طبیعی و سایر اشیایی که ساده و شیک هستند، است.

۳. سبک معاصر

گاها پیش می آید که طراحی مدرن و معاصر به جای هم به کار می روند و مردم گمان می کنند که سبک معاصر همان سبک مدرن است؛ اما این دو سبک متفاوت از یکدیگرند و به طور ظریفی از هم تمیز داده می شوند. سبک معاصر ریشه در لحظه دارد و از اصول سبک سنتی جداشده و تغییر رویه داده است. درواقع سبک امروزی یا معاصر انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سبک معماری مدرن دارد. ازجمله ویژگی های سبک طراحی داخلی معاصر استفاده از رنگ های پررنگ اما به دور از شلوغی و تزئین می باشد. همچنین در فضای امروزی می توان از بالش با اشکال هندسی ساده نیز استفاده کرد.

از دیگر ویژگی های سبک معاصر استفاده از کف پوش های چوبی و یا کاشی و فرش های دستباف و محلی است. در این سبک از قاب های چوبی، فلزی و یا شیشه ای بهرنگ های سیاه یا سفید، مات یا براق برای آثار هنری استفاده می شود؛ اما به یاد داشته باشید که نباید دیوار پوشیده از تعداد زیادی قاب باشد، چراکه همین شلوغی عاملی برای خارج کردن طراحی داخلی خانه شما از دکوراسیون معاصر خواهد شد.

۴. سبک صنعتی

سبک صنعتی از تغییر کاربری کارگاه ها و کارخانه ها به فضاهای مسکونی و دفاتر کار به وجود آمده است. در این سبک طبیعی بودن و نیمه تمام بودن عناصر به چشم می آید و در طراحی داخلی آن از حداقل مبلمان و حداکثر عناصر صنعتی، کارخانه ای و کارگاهی استفاده می شود. هر آنچه که در سبک های معماری باید مخفی باشد ازجمله سازه های خام و صنعتی، انواع آجر، تیرهای اصلی، پیچ و مهره، کانال های عبور هوا و … در سبک صنعتی به نمایش گذاشته می شود و جزو المان های اصلی در این نوع طراحی است. رنگ های خنثی ازجمله خاکستری، سیاه وسفید نیز جزو رنگ های زمینه ای بوده و رنگ های گرم نیز در اجزای تزئینی مانند یک اثر هنری رنگارنگ به کاربرده می شوند. وجود نور مصنوعی مناسب هم در ساخت فضایی صنعتی تأثیرگذار است.

۵. طراحی مینیمالیست

این سبک ازجمله سبک های موردپسند در استرالیا محسوب می شود و حس سادگی و خطوط صاف و تمیز را القا می کند. این سبک با مفاهیمی از طراحی مدرن گره خورده است ولی آن را خیلی ساده تر کرده است. از ویژگی های این سبک می توان رنگ های خنثی، کاناپه های ساده و انتقال حس دو عنصر آب و باد را نام برد. در سبک مینیمالیست هیچ چیز افراطی و بیش ازاندازه نیست و لوازم خانه با زرق وبرق انتخاب نمی شود. درواقع در این سبک اولویت با سادگی و کمینه بودن اشیا است. ویژگی که در انتقال حس آرامش بسیار خوب عمل می کند.

طراحی مینیمالیست

۶. سبک مدرن میان قرن

این نوع از طراحی داخلی ریشه در اوایل سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰  دارد. سبک مدرن میان قرن با استفاده از چند المان سبک مینیمالیسم از المان های غیرضروری اجتناب می کند و رویه ای مشابه با آنچه مینیمالسیم در نظر می گیرد را اعمال می کند. به عنوان مثال صندلی های تخم مرغی شکل، لوازم ساده و بعضی از المان های “سبک معاصر” در این سبک نیز به کار می رود.

۷. سبک بوهمین

بوهمین واژه ای فرانسوی به معنی “کولی” است. این سبک فاقد نظم و ترتیب بوده و مناسب برای منازل خاص می باشد. سبک دکوراسیون بوهمیان برای افرادی که دارای ذهنی آزاد هستند و اجازه نمی دهند که قواعد و هنجارهای جامعه امروزی آن ها را محدود کند، بسیار مناسب می باشد. این سبک اجازه می دهد که افراد آزادانه و بدون هیچ قیدی، سلیقه شخصی خود را در دکوراسیون خانه پیاده کنند، به طوری که در نگاه اول هیچ گونه هماهنگی و هارمونی در چیدمان و یا پالت رنگی خانه دیده نخواهد شد. فضای داخلی خانه هایی به سبک بوهمیان با تعداد زیادی وسایل و دکوری جات در شکل و فرم های مختلف و متنوع دکور می شوند. همچنین ترکیب مبلمان قدیمی و جدید به جذابیت و خاص بودن این سبک دکوراسیون می افزاید. رنگ های اصلی سبک بوهمیان قرمز مایل به قهوه ای، قهوه ای و طلایی است. در این سبک از طراحی داخلی کمتر شاهد رنگ های سرد هستیم. همچنین به کارگیری وسایل و تجهیزات قدیمی، تزئینات محلی و پرزرق وبرق نیز در این سبک رایج است.

همیچنین مشاهده کنید: قیمت لحظه ای میلگرد

۸. سبک اسکاندیناوی

مطابق با سبک های دکوراسیون مدرن و معاصر، سبک دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی سادگی، کارایی و کاربردی بودن را درون خود به تصویر می کشد. این سبک تحولی در طراحی فضای داخلی خانه در اوایل قرن ۲۰ ام ایجاد کرد و همان طور که از نامش پیداست، در دهه ۱۹۵۰ در کشورهای دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و ایسلند بسیار مورداستفاده قرار گرفت. بد نیست بدانید استفاده از مواد طبیعی و عاری بودن از تزئینات و جزئیات اضافی از ویژگی های این سبک از دکوراسیون است در سبک اسکاندیناوی سفید و طوسی روشن جزو رنگ های اصلی هستند و در کنار آن رنگ های طوسی، زرد، کرم، آبی و سیاه برای از بین بردن یکنواختی به کاربرده می شوند. به منظور ایجاد حس گرما نیز در دکوراسیون داخلی از چوب های طبیعی در رنگ های روشن استفاده می گردد. همچنین به دلیل تمایل به سادگی، اشیاء اضافه در این سبک هیچ جایی ندارند و تنها از تعداد اندکی اکسسوری که برگرفته از فرهنگ بومی وایکینگ هاست در تزئین فضا استفاده می شود. ازجمله این وسایل می توان به سر حیوانات شکار شده و پوست های پشمی اشاره کرد که نماد اصلی فرهنگ کشورهای اسکاندیناوی است.

سبک اسکاندیناوی

۹. سبک روستیک یا روستایی

طراحی داخلی به روش روستیک الهام گرفته از طبیعت می باشد و با استفاده از متریال طبیعی مانند چوب، الوار، کنف و کاه گل طراحی خانه را از سبک های صنعتی دور می نماید. روستیک بیشتر در مناطق ویلایی، کوهستانی و روستایی رایج است و اعمال آن در زندگی شهری به منظور برانگیختن حس آرامش از طبیعت است. درباره پالت رنگ این نوع از طراحی می توان گفت که رنگ های گرمِ مات از اهمیت ویژه ای برخوردارند. درواقع رنگ های اصلی مورداستفاده در سبک روستیک سبز، قرمز و قهوه ای هستند. همچنین پارچه های طرح و نقش دار در این سبک بسیار پرطرفدار می باشد.

۱۰. سبک ترانزیشنال یا انتقالی

این سبک پلی میان مدرنیته و سنت به حساب می آید؛ که نتیجه آن طراحی پایدار و ظریفی است که راحت و کلاسیک باشد. به زبان دیگر می توان گفت دکوراسیون انتقالی، نوع کلاسیک تر شده سبک مدرن و یا نوع جوان تر شده سبک سنتی می باشد. شاید فکر کنید که تنوع عناصر دکوراسیون این دو سبک در کنار هم جلوه ای نامتناسب در خانه به وجود آورد ولی با رعایت اصول سبک انتقالی، یک محیط یکپارچه و آرامش بخش در آن ایجاد خواهد شد. دقت کنید خانه هایی که به این سبک دکور شده اند، از رنگ های خنثی و مات به عنوان رنگ غالب و از تعداد کمی تزئینات و دکوری جات در فضای اتاق استفاده می کنند. فراموش نکنید این نوع دکوراسیون برای افرادی که نمی خواهند خود را محدود به استفاده از یک سبک دکوراسیون کنند و در انتخاب وسایل و دکوریجات آزادی عمل بیشتری داشته باشند، مناسب است.

 ۱۱. سبک ایرانی سنتی

سبک ایرانی سنتی مسلماً جزو سبک های موردعلاقه ایرانیان است چراکه زاییده همین فرهنگ بوده و حس آرامش و راحتی زیادی برای ایرانیان قائل است. در این سبک فرش ایرانی گل طراحی به این سبک به حساب می آید. همچنین بد نیست بدانید که و دکوراسیون به سبک ایرانی، اغلب میل به استفاده از مبل های کلاسیک و یا تخت های چوبی، گیلاس های شاه عباسی، ظروف سفالی، قاب های خطاطی شده و آویزهای دست ساز با طرح های ایرانی و قلم زنی دارد.

سبک ایرانی سنتی

۱۲. سبک فرانسوی

سبک دکوراسیون داخلی فرانسوی، سبکی لوکس و مجلل است که علاوه بر ظرافت و زیبایی، جلوه ای اشرافی نیز به خانه می دهد. در این سبک از مبلمان تا کوچک ترین عنصرهای دکوری، همگی لوکس و گران هستند. همچنین پرده های ابریشمی، دیوارهای حکاکی شده و آینه های قدی از ویژگی های بارز این سبک دکوراسیون می باشند. به کارگیری گرانیت سرامیکی براق و یا سنگ طبیعی در معماری داخلی و رنگ های بژ، سفید، نباتی، خاکستری و رنگ های مکمل یاسی از ویژگی های سبک طراحی فرانسوی می باشد. این سبک در قرن ۱۸ میلادی پدیدار شد و علاوه بر فرانسه در کشورهای دیگر نیز محبوب گردید. با توجه به مطالب مطرح شده اگر به طراحی های لوکس و اعیانی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم این سبک معماری رو در خانه خود اعمال کنید.

حرف آخر

این مقاله کوششی در راستای آشنایی کامل شما با انواع سبک معماری داخلی منزل بود و ما سعی در ارائه محتوایی کاربردی برای شما عزیزان داریم. توصیه ما به شما این است که در کنار این آشنایی خود نیز سلیقه شخصی را اعمال کنید، همچنین هیچ گاه خود را تنها به یک استایل محدود نکنید و بدانید که توجه به جزئیات منجر به داشتن یک دکوراسیون زیبا و دل نشین می شود. خانه ما بازتابی از شخصیت ما و سبک زندگی ماست، پس در توجه به آن کوشا باشید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است