نرده استیل و انواع آن در ساختمان

نرده استیل و انواع آن در ساختمان

همان طور که میدانید نقش نرده و محافظ در ساخت یک سازه ساختمانی بسیار بااهمیت بوده و به همان اندازه جنس نرده مورد انتخاب نیز بااهمیت است. دراین بین نرده استیل ازجمله پرکاربردترین انواع نرده محسوب می شود که شما در هر فضاهایی که مایل باشید می توانید نصب کنید و محدودیتی در نصب کردن آن نخواهید داشت. حال در این مقاله از پرشین سازه با ما همراه باشید تا با انواع نرده استیل و اهمیت آن در ساختمان سازی بیشتر آشنا شوید.

فلز استیل چیست؟

استیل در حقیقت آلیاژی از آهن بوده که با کمتر از ۲ درصد کربن ترکیب شده است. این فلز با توجه به ترکیبات و خواص مکانیکی (نظیر سختی و انعطاف پذیری)، در اهداف و کاربردهای مختلفی بخصوص در صنعت ساخت وساز مورداستفاده قرار می گیرد.

انواع نرده استیل بر اساس متریال سازنده

نرده استیل ۲۰۱ و استیل ۳۰۴ از رایج ترین انواع نرده استیل می باشند که هم در فضای داخلی ساختمان و هم در محیط های بیرونی مورداستفاده قرار می گیرند. این نرده ها قابلیت ترکیب با شیشه را دارند. همچنین مدل کابلی، پایه دو سر گلابی، پایه و پیچی و حصاری نیز از دیگر انواع مدل های نرده استیل محسوب می شوند.

  • نرده استیل ۲۰۱

به طورکلی کاربرد نرده استیل ۲۰۱ بیشتر در محیط های سرپوشیده و دور از رطوبت مانند راهروها و فضاهای داخلی آپارتمان ها است. چراکه این نوع نرده ها بسیار شیک بوده و سبب زیبایی خاصی در محیط می شوند. همچنین جالب است بدانید که نرده استیل ۲۰۱ دارای ۱۶ درصد کروم می باشد.

  • نرده استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ از ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم و آهن تشکیل شده که همین ویژگی این نوع از استیل را به فولاد ضدزنگ تبدیل می نماید. جالب است بدانید که همین لایه محافظ استیل ۳۰۴ استیل را از زنگ زدگی و خوردگی محافظت کرده و سبب طول عمر بالای محصول می شود. لوله های استیل و چهارگوش پروفیل های استیلی که در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرند، از نوع ۳۰۴ هستند. مهم ترین دلیل پرکاربرد بودن این نوع نرده استیل، سازگاری مطلوب با شرایط جوی و ثابت ماندن رنگ و ظاهر آن می باشد.

 

نرده استیل

انواع مدل های نرده استیل بر اساس شکل ظاهری

۱. نرده استیل سه خط

یکی از ساده ترین و ارزان ترین انواع نرده استیل که از لوله های استیل به قطرهای ۵۱ و ۳۸ و ۱۶ میلی متری مونتاژ شده به دست می آید، نرده استیل سه گارد (سه خط) است. این طرح نرده استیل معمولاً از یک یا دو نوع استیل ۳۰۴ و استیل ۲۰۱ استفاده می شود تا در هر شرایطی آماده بوده و دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود. درواقع جالب است بدانید که یکی از معمولی ترین و رایج ترین مدل های نرده استیل این مدل بوده چراکه نصب آن بسیار راحت و آسان می باشد.

در ساخت این نوع نرده ها، خطوط عمودی بکار رفته از لوله ۳۸ و سه خط افقی از لوله ۱۶ ساخته می شود و همچنین دسته نرده را از لوله ۵۱ تشکیل می دهند. پس از انتخاب این لوله ها تمام خطوط افقی به خطوط عمودی متصل می گردند و خطوط عمودی به دسته نرده متصل می شود و درنهایت محصولی زیبا و مقاوم را تشکیل می دهند.

به طورکلی و از دیدگاه استانداردهای مطرح شده ارتفاع این نرده ها معمولاً بین ۸۵ تا ۹۰ سانتی متر و فاصله پایه ها به صورت یکی در میان می باشد. لازم به ذکر است که درصورتی که راه پله قوس دار باشد، نرده استیل سه خط را توسط دستگاه مخصوصی قوس دار می کنند.

۲. نرده استیل کابلی

به طورکلی نرده های کابلی از مجموعه کابل های اتصال دهنده دو سمت نرده تشکیل شده است این کابل ها که به صورت افقی در درون بدنه ی نرده به کاربرده می شوند. با توجه به فاصله کمی که بین کابل های استفاده شده در این نوع نرده می باشد احتمال سقوط کودک خردسال به میزان قابل توجهی پایین می آید.

جنس کابلی که در نرده کابلی استفاده می شود معمولاً از استیل ضدزنگ می باشد و با استفاده از رویه ی مخصوصی جهت حفظ کارایی و زیبایی آن پوشیده می شود. این کابل به وسیله ی جوش های مخصوصی به بدنه ی اصلی نرده سیم بکسلی اتصال داده شده به همین دلیل است که می توان انتظار داشت نرده کابلی بیشترین میزان استحکام و عمر مفید را نسبت به سایر نرده ها داشته باشد.

۳. نرده استیل پایه دو سر گلابی

به طورکلی این مدل نرده استیل علاوه بر نقش محافظتی، جنبه دکوراتیو نیز دارد و به صورت تمام پایه عمودی اجرا می شود. نرده های پایه دو سر گلابی معمولاً در رنگ های طلایی یا برنزی تولید می شوند که می توانید بر اساس نوع و چیدمان دکوراسیون داخلی خانه، مدل موردنظر خود را سفارش و خریداری نمایید.

۴. نرده استیل هلالی

نرده هلالی به دلیل کار شدن دو عدد لوله ۱۶ در کنار پایه عمودی آن، به این نام شناخته شده است. از این نرده در فضاهایی که قوس دارد و استفاده از نرده صاف ممکن نمی باشد، استفاده می شود. در ساخت نرده های هلالی از هر دو نوع استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ می توان بهره برد. لوله های افقی بکار رفته در ساخت نرده های هلالی می توانند سه خط، چهار خط و یا پنج خط باشند.

مشاهده کنید: قیمت لحظه ای میلگرد

نرده استیل راه پله

پیش از آشنایی با نرده استیل راه پله همان طور که قبلاً اشاره کردیم امروزه استفاده از محصولات استیل در ایران بسیار رواج پیداکرده است و بی اغراق می توان استفاده از حفاظ استیل، درب استیل و همچنین نرده استیل را در گوشه و کنار اغلب خیابان ها و فروشگاه های بزرگ و مشهور شهرهای کشورمان شاهد باشید. نرده استیل یکی از انواع مختلف نرده های است که در مقایسه با نرده های شیشه ای، چوبی و همچنین فلزی از مزایای بسیار برجسته تری برخوردار است. استفاده از این نوع نرده ها بجای بهره گیری از نرده های کلاسیک و قدیمی ضمن افزایش ضریب ایمنی در محل نصب این نرده ها سبب زیباتر شدن نمای داخلی و حتی خارجی انواع ساختمان های تجاری، اداری و همچنین مسکونی نیز شده است.

دراین بین استفاده از نرده در راه پله ها درواقع نقش یک محافظ ایمنی برای تردد مطمئن افراد و عدم سقوط به هر دلیلی از ارتفاع طبقات مختلف می باشد. امروزه در اغلب ساختمان ها برای اتصال طبقات به یکدیگر از دو ردیف ساده پله در کنار یک پاگرد کوچک یا بزرگ (متناسب با متراژ فضا) استفاده می شود و در کنار پله ها نیز از یک خط نرده بهره می گیرند که خوشبختانه استفاده از متریال های استیل برای این منظور یعنی راه پله ها بسیار زیاد شده است.

نرده استیل

اجزای نرده استیل راه پله

به طورکلی طبق مقررت استاندارد، نرده های استیل حداقل باید دارای ارتفاعی ۸۰ سانتی متری باشند و در این میزان فاصله از سطح پله ها نیز بنا به طراحی از قبل صورت گرفته برای آنان از ۳ الی ۵ گارد محافظتی به صورت افقی برخوردار بوده و پایه های عمودی این مدل از نرده ها بهتر است به صورت یک پله در میان در نظر گفته و نصب شوند.

به طورکلی نرده استیل راه پله چه از نوع ۳۰۴ باشد و چه از آلیاژ ۲۰۱ بایستی دارای یک هندریل افقی با قطری ۵۱ میلی متر و همچنین پایه هایی به قطر ۳۸ میلی متر و تعدادی گارد مستحکم با قطر ۱۶ میلی متر باشد که توجه به این استاندارها در امر ساخت وساز بسیاری بااهمیت بوده و امنیت بالایی را برای فضا ایجاد می کند.

مزایای نرده استیل

استیل ضدزنگ ازجمله محصولاتی با مزایای بی شمار است و گزینه مناسبی برای استفاده در نرده و محافظ به شمار می رود. به طورکلی این مزایا شامل:

۱. نرده استیل به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد

همان طور که میدانید نرده های استیل به تعمیر و نگهداری کمی نیازمند هستند، پس نرده استیل با دارا بودن این ویژگی، انتخابی عالی برای ساختمان خواهد بود؛ به عبارت دیگر، همین عامل هزینه ها و قیمت نرده استیل را کمتر از نرده های دیگر خواهد کرد. خوشبختانه، نرده استیل به دلیل داشتن روکشی از اکسید کروم، به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد. این پوشش از نرده در برابر بسیاری از خطرات، ازجمله زنگ زدگی محافظت می کند. از طرفی، اگر نرده های استیل خراشیده شوند، روکش آن ها این قابلیت را دارد که خودش را تعمیر کند، بنابراین فلز استیلی که در زیر این روکش است در معرض خط و خش قرار نمی گیرد.

۲. قابل شکل پذیری در اشکال و طرح های مختلف

۳. اختلالی در چشم انداز خانه ایجاد نمی کنند

اگر خانه شما چشم انداز خوبی داشته باشد و یا می خواهید مراقب بچه های خود در بالکن باشید، اما درعین حال نمی خواهید یک نرده یکپارچه و توپر نصب کنید که جلوی دید شما را بگیرد. نرده استیل می تواند انتخاب مناسبی باشد. درواقع برخلاف نرده چوبی، نرده های استیل میله های باریک تری داشته و بین آن ها فاصله مناسبی وجود دارد که همین عوامل باعث ایجاد دید واضحی می شوند.

۴. مقاوم در برابر سرما و گرما

همان طور که قبلاً نیز اشاره کردیم وجود روکش اکسید کروم بر روی این نوع از استیل ها به خصوص استیل ۳۰۱ می تواند مقاومت بالایی در برابر رطوبت، سرما و گرما ایجاد کند.

۵. مقاوم در برابر گردوغبار و سهولت در تمیزکاری

لایه رویی این نوع از استیل ها دارای ویژگی ضد گردوغبار بودن می باشد و تمیز کردن آن تنها با یک تکه پارچه نخی به راحتی قابل انجام است.

۶. مقاوم در برابر فشار و ضربه

استیل همواره با نام مقاومت و ضدضربه بودن همراه است و این فلز به دلیل مقاومت ذاتی ای که به فشار و ضربه دارد در بخش های مختلف ساختمانی مورداستفاده قرار می گیرد.

۷. عدم تغییر رنگ و تغییر شکل

استیل به ندرت تغییر رنگ می دهد و شاید بتوان به جرئت مطرح کرد که در طول زمان استفاده هیچ گونه تغییر رنگ و شکلی را شاهد نخواهید بود.

۸. نگهداری آسان

 

نرده استیل

معایب نرده استیل

در کنار مزایای بی شمار این محصول معایبی نیز برای آن مطرح است که شامل:

  • استیل ۲۰۱ اگر در معرض رطوبت قرار بگیرد، پس از مدتی زنگ می زند و درخشندگی خود را از دست می دهد.
  • رعایت بهداشت نرده های استیل به خصوص در بیمارستان ها و اماکن عمومی ضروری است، زیرا افراد زیادی به آن دست می زنند و پر از میکروب می باشد.
  • در صورت زنگ زدگی استیل ۲۰۱، امکان رنگ کردن وجود ندارد و باید نرده تعویض شود.
  • برای نرده استیل پله حتماً باید بر روی پله سوراخ کاری شود که این عمل ممکن است سبب شکستن پله ها گردد.

ویژگی های برجسته حفاظ استیل

ازجمله ویژگی هایی که می توان برای حفاظ استیل بیان کرد قدرت بالا در پاکیزگی و نظافت این محصولات است. چراکه حفاظ استیل به طورمعمول در محیط بیرون همچون پنجره و درب مورداستفاده قرار می گیرند به طور حتم در معرض آب وهوای مختلف و باران و برف بوده به همین دلیل ممکن است پس از گذشت مدت زمانی آلودگی بر روی آن ننشیند، به همین دلیل ویژگی خوب حفاظ استیل قدرت بالا در پاکیزگی حفاظ ها بوده که به سرعت تمیز و عاری از آلودگی می شوند.

ویژگی دیگری که می توان برای حفاظ استیل بیان کرد دوام و ماندگاری بالای آن در برابر سرقت ها و هرگونه دستبرد بوده می باشد. درواقع می تواند مطرح کرد که به دلیل دوام بالایی که دارد از هرگونه تعرض جلوگیری کرده و بدون هیچ گونه آسیب و خدشه ای باقی می ماند. فلزی مقاوم و خوش ساخت که ایجاد امنیت ازجمله ویژگی های برجسته آن است.

موارد کاربرد و استفاده از نرده استیل

حفاظ منجر به ایجاد امنیت بیشتر در محیط شده و می تواند در ساختمان های مختلف مورداستفاده قرار گیرد و امنیت محیط را به میزان قابل قبولی بالا ببرد. حفاظ استیل مقاومت بالایی داشته و به سهولت دچار خرابی و تخریب نخواهد شد، به همین دلیل می توان موارد کاربرد حفاظ استیل را بسیار شمرد. به طورکلی در هر ساختمان و برجی که امنیت در آن از اولویت بالایی برخوردار باشد از حفاظ استیل در آنجا استفاده می شود. به عنوان مثال بانک ها، شرکت ها، شهرداری و سایر ساختمان های دولتی و غیردولتی که امنیت در آن حرف اول را می زند به جهت جلوگیری از پیشگیری درز اطلاعات و دزدی ها از حفاظ استیل به جهت امنیت بیشتر در آن استفاده می شود.

همچنین آلیاژ به کاررفته در حفاظ استیل بسیار مرغوب و باکیفیت بوده و می تواند در بخش هایی همچون بالکن، درب و پنجره ها مورداستفاده قرار گیرد تا علاوه بر سقوط احتمالی افراد، از ورود اجباری برخی از افراد نیز جلوگیری کند و در این صورت امنیت بیشتر را تضمین کند.

عوامل مؤثر و تأثیرگذار بر قیمت نرده استیل

به طورکلی عوامل زیادی می تواند بر قیمت نرده استیل تأثیرگذار باشد که ما در این قسمت تنها به برخی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل که بر قیمت نرده استیل، بسیار تأثیرگذار است اشاره می کنیم که این عوامل شامل:

  • جنس گرید استیل
  • طرح متراژ نرده های استیل
  • هزینه مصرفی برای حمل ونقل
  • طرح نرده

همان طور که در متن فوق هم ذکر کردیم جنس استیلی که در تولید نرده استیل استفاده می شود بسیار مهم است و بر روی قیمت آن می تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. برای واضح شدن موضوع به عنوان مثال دو نوع استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ را در نظر بگیرید که استفاده از استیل ۳۰۴ در پروژه ها معمول تر است و برای تولید نرده استیل بسیار مورداستفاده قرار می گیرد. از طرفی قیمت این نوع استیل هم معمولاً از استیل ۲۰۱ بیشتر می باشد که یکی از دلایل این قیمت بالا را می توان به ضد آب بودن استیل ۳۰۴ نسبت داد.

سخن آخر

همان طور که در طول مقاله متوجه شدید نرده استیل یکی از وسایلی است که در زمینه های مختلف و گوناگونی، مورداستفاده قرار می گیرد؛ که ازجمله مهم ترین آن ها پروژه های ساختمان سازی می باشد. درواقع استفاده از این نرده ها در ساختمان سازی، می تواند هم به زیبایی سازه کمک قابل توجهی کند و هم اینکه وجود این نرده ها، موجب می شود که در ساختمان امنیت بیشتری وجود داشته باشد و افراد از این نظر خیالشان تا حد قابل توجهی راحت باشد. در پایان نیز باید اذعان کرد که این مقاله به هدف ایجاد مطالبی جامع در زمینه آشنایی با نرده های استیل و اهمیت و کاربرد آن بود که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است