پرده پانچ و انواع مختلف آن

پرده پانچ چیست | مدل های مختلف پرده پانچ

همه ما به خوبی میدانیم که نصب یک پرده چقدر دردسرآفرین است و زمان زیادی را از افراد می گیرد. در همین راستا وجود پرده های پانچی این مشکل را برطرف نموده و علاوه نصب آسان تنوع طرح های زیادی را به شما هدیه می کند؛ بنابراین در این بخش از وبلاگ پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت کشور به معرفی و ارائه انواع پرده های پانچی می پردازیم، پس با این راهنمای کامل همراه شوید.

پرده پانچ چیست؟

پرده ازجمله ضروری ترین اکسسوری های هر نوع خانه ای به حساب می آید که در این میان مدل پرده های پانچ ازجمله جدیدترین و محبوب ترین نوع پرده در بین پرده های بازار می باشند. به طورکلی پرده پانچ از تعدادی حلقه و یک پارچه ی پرده ای متناسب با آن ساخته شده است که به راحتی بر روی حلقه ها سوار است. همین ساختار نیز عاملی برای سادگی و درعین حال نصب آسان آن می باشد که ازجمله مهم ترین ویژگی های این نوع از پرده است. جالب است بدانید که پرده پانچ شده در دسته بهترین و مناسب ترین مدل های پرده تزیینی شناخته می شوند و برای انواع فضاهای داخلی مناسب هستند به گونه ای که اکثر افراد در پس ذهن خود برای انتخاب پرده دکوراسیون داخلی پرده پانچ دار را انتخاب می کنند.

اهمیت نقش پرده در زیبایی منازل

همان طور که احتمالاً شما نیز در جریان هستید، پرده های پنجره ها از المان های کلیدی و بسیار مؤثر در دکوراسیون داخلی می باشند چراکه می توانند دکوراسیونی زیبا و حرفه ای برای شما ایجاد کنند و بدون وجود آن ها فضای منازل خالی و بی روح می شود. به یاد داشته باشید که این المان نقشی بیشتر از کنترل کننده نور دارد و درعین حال، می توانند ایرادات پنجره را پوشانده و دکوراسیون را بهبود ببخشد. به طورکلی آشنایی با روش های انتخاب اصولی پرده مناسب می تواند کمک زیادی در روند انتخاب صحیح این محصول برای فضای موردنظر شما داشته باشد.

درواقع این نوع اکسسوری ها دارای مدل های مختلفی از قبیل پرده کرکره ای، پرده زیرا شید رول ها، پانچی و … می باشند که بر روی انواع پنجره های چوبی، آلومینیومی و سایر انواع پنجره ها نصب می شوند. ازاین رو، در این مقاله از پرشین سازه می توانید با یکی از محبوب ترین پرده ها یعنی نوع پانچی بیشتر آشنا شوید و در کنار آن نکاتی در باب انتخاب و خرید انواع پرده مناسب به دست آورید.

بیشتر بخوانید: هاموک چیست؟

چرا انتخاب پرده پانچ نسبت به دیگر پرده ها بهتر است؟

مسلماً وجود مزایایی قابل توجه در پرده پانچ عاملی برای ارجحیت استفاده از این نوع پرده نسبت به سایر پرده ها است که به طور خلاصه این مزیت ها شامل موارد زیر می باشد:

  • سهولت نصب پرده پانچ

ازآنجایی که پرده های پانچ طراحی و ظاهر کاملاً ساده ای دارند، وجود چنین حالتی باعث شده تا نصب آن بسیار آسان تر از سایر پرده ها باشد. درواقع اهمیت این ویژگی زمانی خود را نشان می دهد که می خواهید پرده ها را برای شستشو جدا کنید و پس از شستشو دوباره آن را نصب کنید. در چنین شرایطی خواهید دید که این کار فقط چند دقیقه وقتتان را خواهد گرفت؛ و این مسئله کاملاً برخلاف پرده های دیگر است که نصب آن نیازمند زمان بیشتری است. لازم به ذکر است که نصب آسان تر این پرده ها باعث می شود هزینه ی نصب پرده پانچ برای خریدار نیز کمتر تمام شود.

  • شستشوی آسان

به دلیل طراحی ساده این نوع از پرده ها و استفاده از پارچه ی کمتر در آن ها وزن پرده پانچ نیز کمتر بوده و حمل و شستشوی آن به مراتب آسان تر از سایر انواع پرده ها می باشد. همچنین لازم به ذکر است که عدم وجود چین های زیاد در این پرده ها نیز باعث می شود که گردوخاک در آن جمع نشود و دیربه دیر نیاز به شستشو داشته باشد که همین مسئله می تواند برای اغلب خانم های خانه دار یک مزیت قابل توجه به حساب آید.

  • صرفه جویی در هزینه

همان طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، پرده پانچ طراحی ساده ای دارد و پیچیدگی ظاهری زیادی ندارند. درواقع برخلاف پرده های پر چین که پارچه ی زیادی در دوخت آن ها به کار می رود، پرده های پانچ، پارچه ی کمتری مصرف می کند و همین نیز باعث می شود هزینه ی زیادی صرفه جویی شود؛ بنابراین خرید این نوع از پرده ها می تواند یک انتخاب مقرون به صرفه تلقی شود.

  • ماندگاری بسیار بالای طرح چاپی

جالب است بدانید که امروزه به خاطر پیشرفت های زیادی که در صنعت چاپ شاهد بودیم کیفیت چاپ روی پرده های پانچ به طور فوق العاده ای بالا رفته به طوری که این طرح ها در هنگام شستشو از بین نمی رود و در کنار آن از کیفیت طرح نیز کاسته نمی شود.

  • تنوع طرح پرده و حلقه آن

همان طور که قبلاً اشاره کردیم پرده های پانچ از دو بخش اصلی یعنی حلقه و پارچه پرده تشکیل می شوند که هر دوی آن ها در بازار با تنوع بالایی روبه رو می باشند. درواقع شما می توانید حلقه های متنوع پرده پانچ چاپی را به آسانی و با تنوع بسیاری در هر پرده فروشی یا فروشگاه های حضوری و اینترنتی خریداری نمایید. از طرف دیگر طرح روی پرده هم در فروشگاه های مختلف با تنوع بسیار خارق العاده همراه است، به طوری که به شما اطمینان می دهیم که باکمی جستجو در بین طرح ها متنوع بازار می توانید مناسب ترین گزینه را برای خانه ی و دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید.
پرده پانچ

انواع مدل های و طرح های پرده پانچ

پرده پانچ ها ازجمله اکسسوری هایی با تنوع طراحی بسیار بالا می باشند چراکه وجود همین تنوع عاملی برای ست شدن این محصولات با انواع دکوراسیون داخلی کلاسیک یا مدرن است. درواقع تنوع طرح و رنگ این پرده های چاپی دست افراد را در انتخاب نوع مناسب پرده برای هر دکوراسیونی باز گذاشته است. در همین راستا جالب است بدانید که پرده های پانچ از همان اوایل ورود به بازار به بازار با توجه و خرید خوبی مواجه شدند و طبیعتاً بعدها با تنوع طرح و مدل های متنوع تری نیز وارد بازار شدند و روزبه روز به این تنوع افزوده شد؛ بنابراین در این بخش قصد داریم چند مدل از این پرده ها را به عنوان نمونه بررسی کنیم و ببینیم که هرکدام مناسب چه نوع فضایی در خانه می باشند.

۱. مدل پرده پانچ سفید و ساده

به طورکلی پرده های سفید تصویر و تأثیر بسیار ملایمی بر خانه دارند و برای خانه های ساحلی یا ویلا بسیار مطلوب می باشند. چراکه این نوع از پرده ها به خصوص در صورتی که رنگ اتاق هم سفید باشد می توانند جلوه آرامش بخشی را ایجاد نمایند. از طرفی انتخاب انواع تک رنگ و ساده نیز به همان اندازه جذاب می باشد، به عنوان مثال مدل پرده پانچ سبزرنگ با الهام از فضای سبز بسیار تازگی بخش است. یا درصورتی که می خواهید به اتاقتان انرژی و تازگی خاصی اضافه کنید می توانید از رنگ های پرانرژی و شادی همچون صورتی یا زرد بهره بگیرید. به طورکلی بنا بر آنچه گفته شد انواع ساده و بدون طرح این نوع از پرده ها می توانند برای یک دکوراسیون ساده و مینیمال مناسب باشند.

۲. پرده پانچ طرح سنتی

این مدل پرده همان طور که از نامش مشخص است برای فضاهای سنتی بهترین گزینه بوده و می تواند فضایی ایرانی و قدیمی را توأم با آرامش خاصی ایجاد کند. درواقع پرده های طرح سنتی برای خانه هایی با دکوراسیون ایرانی سنتی مناسب می باشد. به طورکلی در اکثر موارد طراحی این نوع از پرده ها با اشکال ایرانی اسلیمی و یا بته جغه به همراه رنگ فیروزه ای یا آبی به عنوان پس زمینه همراه است.

۳. پرده پانچ راه راه

نوع دیگر پرده های پانچ، پرده پانچ راه راه است. این مدل پرده با پارچه یا که دارای طرح راه راه است دوخته می شود. جالب است بدانید که استفاده از این نوع پرده ها می تواند فضای کوچک خانه را بزرگ تر جلوه داده و یا درصورتی که اتاق خوابی با سقف کوتاه دارید می توانید با خرید پرده پانچ راه راه عمودی آن را مرتفع تر نشان دهید. لازم به ذکر است که پرده هایی با طراحی راه راه عمودی یا افقی برای دکوراسیون های مدرن و مینیمال مناسب می باشند بخصوص اگر از رنگ های مات و کم رنگ در طراحی آن استفاده شود.

۴. طرح خط نستعلیق

طرح خط نستعلیق در بسیاری از عناصر دکوراسیون مانند کاغذدیواری طرح نستعلیق یا تابلو طرح نستعلیق وجود دارد و طرفداران بسیاری هم از آن خود کرده اند. پرده پانچ طرح خط نستعلیق هم به همین دلیل وارد بازار شده است. این پرده ها با طرح نستعلیق برای فضاهای هنری، سنتی و حتی مدرن هم قابل استفاده است. به طورکلی این طرح از پرده ها به دلیل اینکه معمولاً یک زمینه ی تک رنگ ساده دارند و یک نوشته ی تک رنگ با خط نستعلیق دارند، ساده و درعین حال زیبا هستند و همین سادگی نیز این نوع از پرده ها را برای نصب در فضاهای مدرن و مینیمال و یا حتی سنتی ایرانی مناسب می سازد.

۵. طرح داماسک

طرح داماسک که ترکیبی از طرح گل و برگ های فانتزی است که می تواند فضایی کلاسیک را تداعی نماید. درواقع هدف اصلی استفاده از این نوع پرده ها با چنین طرح هایی تلاش برای لوکس و یا کلاسیک نشان دادن فضا است. لازم به ذکر است که ترکیب این طرح از پرده پانچ چاپی با مبلمان سلطنتی می تواند بسیار موفق بوده و نمای فوق العاده کلاسیکی را به وجود آورد.

۶. طرح گل دار

شاید یکی از قدیمی ترین طرح های موجود در کاغذدیواری ها یا تابلوها در دکوراسیون داخلی خانه ها همین طرح گل باشد. در همین راستا پرده پانچ گل دار هم از این قاعده مستثنا نیست. چراکه پرده پانچ گل دار تنوع رنگ بالایی دارد و به خاطر ذات طرح گل، حس نشاطی که در طبیعت وجود دارد را در فضای داخلی خانه القا می کند؛ بنابراین اگر از دوستداران طبیعت هستید این مدل پرده می تواند بهترین انتخاب برای دکوراسیون داخلی منزل شما باشد! لازم به ذکر است که این مدل پرده با طرح های ساده برای خانه های مدرن و مینی مال به کار می رود و درصورتی که طرح های گل دار شلوغ باشند برای خانه هایی با طرح های فانتزی مناسب می باشند.

۷. پرده پانج با طراح دلخواه

بله! شاید برای شما جای تعجب داشته باشد، اما این نوع از پرده ها این قابلیت را دارند که شما طرح دلخواه خود را برای چاپ بر روی این نوع پرده ها به فروشگاه ها داده و طرح مدنظر خود را تحویل بگیرید. در این میان یکی از جالب ترین چاپ ها در این زمینه چاپ تصویر کودکان شما بر روی این پرده ها می باشد که برای اتاق کودک می تواند انتخاب مناسبی باشد؛ بنابراین چاپی بودن این نوع پرده ها دست شما را در انتخاب طرح و رنگ بسیار باز گذاشته است.

پرده پانچ

نکات مهم در هنگام خرید پرده

به طورکلی خرید پرده برای خانه از همان اهمیتی برخوردار است که برای هر وسیله ی دیگری در خانه به آن توجه می کنید چراکه نقش این نوع از محصولات در زیبایی فضا انکارناپذیر است. در همین راستا به ارائه یکسری موارد در باب آشنایی با نکات مهمی که در هنگام خرید پرده باید در نظر داشت می پردازیم که شامل:

۱. رعایت تناسب سبک پرده با دکوراسیون فضا

به یاد داشته باشید که هیچ چیز به اندازه عدم تناسب سبک و فرم پرده با سبک و تم دکوراسیون داخلی محیط موردنظر نمی تواند تلاش، وقت و هزینه شما را هدر دهد. درواقع اگر سبک دکوراسیون داخلی شما مدرن و مینی مال است تا جای ممکن از نمونه هایی با چین های ساده و بدون الحاقات اضافی استفاده کنید و از مدل هایی جزئیات و ظریف کاری فراوان دوری نمایید. از طرفی درصورتی که فضای موردنظر شما از نوع کلاسیک است، به سراغ پرده هایی با رنگ های مناسب با تم کلاسیک به همراه جزئیات و ظرافت های فراوان و مناسب بروید و از نمونه هایی با رنگ های تند و یا الگوهای مدرن، بپرهیزید.

۲. حرفه ای انتخاب کنید!

به طورکلی در انتخاب این محصول باید علاوه بر ابعاد و ویژگی های پنجره، به ابعاد اتاق، حجم دیواری که پنجره در آن قرار دارد و ارتفاع اتاق توجه کنید. چراکه این موارد برای شما مشخص می کند که پرده شما می تواند چه میزان پر چین (چه تعداد حلقه در نوع پانچی به کار ببرید) باشد و یا چقدر ارتفاع داشته باشد و عرض آن چقدر بیشتر از پنجره باشد. همچنین برای فضاهای کوچک، از نمونه هایی ساده تر، با طرح و جزئیات کمتر، ترجیحاً بدون لایه های اضافی و درنهایت با پارچه های ساده و دارای طرح های ملایم تر استفاده کنید. همچنین رنگ این اکسسوری مورد دیگری است که باید در نظر داشته باشید. درواقع برای فضاهای کوچک تر رنگ های متناسب با دکوراسیون و روشن و برای فضاهای بسیار بزرگ تر از رنگ های از پالت دکوراسیون استفاده کنید که تیره تر باشند.

۳. تناسب جنس پرده با فصل و یا شرایط اقلیمی

اگر امکان فراهم کردن دو پرده را دارید و یا اینکه آب وهوای محیط زندگی شما در یکی از دودسته سرد و گرم قرار می گیرد، باید جنس پارچه و نوع این محصول را متناسب با شرایط آب و هوایی انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که برای نواحی سرد از مدل هایی ضخیم تر و تا جای ممکن تیره استفاده کنید و برای نواحی گرم، پارچه هایی نازک مانند حریر و یا موارد متناسب را در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است که جنس پارچه پرده نیز ازجمله موارد مهم در انتخاب می باشد چراکه برخی پارچه ها، مانند مخمل برای دکوراسیونی مدرن و یا کلاسیک می باشند و نمی توان آن ها را برای دکوراسیون های دیگر بخصوص از نوع مدرن به کار برد.

۴. کاربرد و زیبایی در کنار هم

جالب است بدانید که در هنگام انتخاب این محصول، معمولاً به علت تنوع طرح های موجود در پرده های پانچی کاربرد اصلی و پایه ای پرده، یعنی جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید و یا تعدیل آن، نادیده گرفته می شود. هرچند ممکن است اکثر پرده ها این ویژگی را داشته باشند، اما برخی نیز فاقد آن هستند. راه حل این مسئله توجه و پرسش از فروشندگان پرده و بررسی آن قبل از خرید است؛ بنابراین پرس وجو از فروشنده در خرید حضوری و یا کسب اطلاعات لازم در هنگام خرید اینترنتی این نوع از محصولات را ابداً نادیده نگیرید.

۵. به ویژگی های پنجره توجه ویژه نمایید

علاوه بر ابعاد پنجره، مواردی مانند نحوه باز و بسته شدن درب پنجره، موقعیت آن در دیوار و در فضای داخلی، ایرادات و عیب های آن و میزان تابش نور خورشید به آن را نیز در نظر داشته باشید. این موارد به شما کمک می کند که مدلی از پرده انتخاب کنید که کار با پنجره را دشوار نکرده و درعین حال، میزان ضخامت پرده و سایر ویژگی های آن را به بهترین نحو ممکن انتخاب کنید.

۶. پرده ای با ابعاد مناسب انتخاب کنید

میله پرده انتخابی شما باید عرضی بیشتر از دو برابر عرض پنجره داشته باشد و به تناسب آن، پرده نیز باید در هنگام باز بودن و با داشتن میزان چین کافی و مناسب، این مقدار را بپوشاند. عرض زیاد پرده نسبت به میله، برای شما چگالی بالا از چین روی پرده را ایجاد می کند که وقتی کنار کشیده شود، نمای خوشایندی ندارد. در مقابل، نمونه هایی با چین کم و یا عرض کم نسبت به میله، در هنگام باز بودن نمای اتاق را ناخوشایند نشان می دهند. ازاین رو تناسب عرض پرده با میله آن را بعد از انتخاب عرض مناسب میله، فراموش نکنید. لازم به ذکر است که برای طول این المان باید پایین آن حداقل مماس با سطح زمین باشد در غیر این صورت پرده ناقص به نظر می رسد. همچنین لازم به یادآوری است که محل شروع پرده از بالای پنجره، باید حداقل ۱۵ سانتی متر بالاتر از قاب نهایی پنجره باشد که در اکثر مواقع توصیه می شود از نزدیکی سقف میله نصب و پرده شروع شود.

۷. به کاربری فضای موردنظر توجه داشته باشید

کاربری فضا و انتخاب یک پرده مناسب برای آن مسئله بسیار بااهمیتی می باشد. به عنوان مثال می توان مطرح کرد که پرده هایی برای آشپزخانه باید قابلیت شست و شوی بالاتر، لکه پذیری کمتر و مقاومت و طول عمر بالاتری داشته باشند. پرده های اتاق خواب نیز باید بتوانند میزان نور وارده را تا حد بالایی کنترل کنند و حریم خصوصی را به خوبی حفظ کنند. همچنین برای پرده های اتاق پذیرایی جلوه و زیبایی در کنار شیکی فضا اهمیت بیشتری دارد. از طرف دیگر برای اتاق نشیمن، زیبایی، راحتی کار با این محصول و درنهایت کاربرد آن اولویت دارد؛ بنابراین در نظر داشتن این موارد می تواند انتخاب های شما را محدود و درعین حال اصولی تر کرده و درنهایت به انتخاب نمونه مناسب منجر شود.

۸. انتخاب یراق آلات مناسب برای پرده

یراق آلات مناسب برای پرده ازجمله اجزای کاربردی در انتخاب پرده بوده که توجه به آن ها می تواند فضایی خاص برای خانه شما را رقم بزند. به طورکلی میله پرده، آویزهای کناری، شرابه ها و نگه دارنده پرده، همه و همه در بازار دارای تنوع بالایی بوده و کاربرد این موارد رایج و محدود به نوع خاصی از این محصول نمی شود؛ بنابراین در هنگام انتخاب این موارد به نوع پرده، سبک دکوراسیون داخلی، تناسب با این موارد و میزان نمای این یراق آلات توجه داشته باشید. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید نقطه محوری دکوراسیون داخلی خانه شما بخصوص در نوع کلاسیک و سنتی این محصول باشد، بیشتر بر روی موارد ذکرشده سرمایه گذاری کنید و نمونه های متناسب با جزئیات بیشتر را در نظر گرفته و خریداری کنید.

سخن آخر
در این نوشتار از پرشین سازه هدف ما آشنایی شما عزیزان با نوعی پرده محبوب به نام پرده پانچی و انواع آن بود که امیدواریم در راستای یک خرید موفق راهنمای کاملی را در اختیار شما گذاشته باشیم. در پایان این نوشتار نیز لازم به یادآوری است که تعویض پرده در بازه های کوتاه مدت صورت نمی گیرد؛ بنابراین اهمیت یک انتخاب درست و مناسب بسیار بااهمیت می باشد. در همین راستا مشورت با ارائه دهندگان و فروشندگان پرده، درخواست بازدید از فضای موردنظر، در میان گذاشتن نیاز، تمایلات و خواسته ها با این افراد و درنهایت مشورت نهایی می تواند تأثیر زیادی بر روی انتخاب شما داشته و یک خرید رضایت بخش را رقم بزند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است