چرا بازار فولاد در زمستان دچار رکود می‌شود؟

چرا بازار فولاد در زمستان دچار رکود می‌شود؟

کاهش ساخت وساز و سختی شرایط کارگاهی؛ ۲ عامل رکود بازار فولاد در زمستان

هر بازاری در بازه های مشخصی در سال رونق داشته و در برهه هایی دچار رکود می شود. زمستان هم فصل رکود بازار آهن و فولاد لقب گرفته است؛ اما علت چیست؟ آیا سرد شدن هوا باید منجر به رکود در بازار آهن و فولاد شود؟

کاهش ساخت وساز و سختی شرایط کارگاهی

ساختمان سازان، از اصلی ترین مصرف کنندگان بازار فولاد هستند

برای اینکه بدانید هر بازاری در چه فصلی دچار رکود می شود، باید در گام اول مصرف کنندگان این بازار را بشناسید. به جرأت می توان گفت صنعت ساخت وساز یکی از بزرگ ترین صنایع مصرف کننده بازار آهن و فولاد است.

مقایسه رکود ساخت وساز در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته

علاوه بر رکود ساخت وساز در زمستان، باید بدانید امسال صنعت ساخت وساز در کشور به دلایلی از قبیل گرانی زمین، رشد نجومی قیمت مصالح ساختمانی و کاهش قدرت مصرف کنندگان رکود بزرگ تری را نیز تجربه کرده است.

طبق آمارها ساخت وساز تنها در شهر تهران طی شش ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به شش ماهه ابتدایی سال ۹۸ با ۱۴ درصد کاهش مواجه شده است که نگران کننده خواهد بود. در نظر داشته باشید که طبق نظر کارشناسان ، این آمار ساخت وساز در تهران، ۴۵ درصد کمتر از حداقل نیاز سالانه به آپارتمان جدید است.

مقایسه رکود ساخت وساز در سال 99 نسبت به سال گذشته

کنترل قیمت مصالح ساختمانی، راهی برای ثبات بازار آهن است

کنترل نرخ مصالح ساختمانی یکی از راهکارهایی است که می تواند از رکود بیشتر در صنعت ساخت وساز جلوگیری کند؛ امری که تاکنون دولت در انجام آن چندان موفق نبوده است و طی یک سال اخیر بازار آهن و فولاد انواع التهاب ها و آشفتگی ها را تجربه کرده است.

برای بررسی بیشتر تنها کافی است نمودار قیمت های مقاطع فولادی ساختمانی را  طی ماه های گذشته در سایت آسرون به نشانی www.asroon.ir ببینید.

تیرآهن، میلگرد و انواع لوله و پروفیل ها ازجمله مقاطع فولادی هستند که در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارند و طی چند ماه اخیر رشد قیمتی بسیاری را متحمل شده اند. برای مثال قیمت میلگرد تیکمه داش در سایز ۸ که یکی از برندهای پرمصرف در شمال غرب کشور محسوب می شود، طی بازه یک ساله از اول دی ماه ۹۸ تا اواسط دی ماه ۹۹ از ۵۷۰۰ تومان به ۱۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

کنترل قیمت مصالح ساختمانی، راهی برای ثبات بازار آهن است

تعطیلات سال نوی میلادی و چینی؛ بازار جهانی فولاد را راکد می کند

آغاز فصل زمستان با تعطیلات سال نوی میلادی و سال جدید چینی مصادف است و همین امر سبب می شود که بسیاری از صنایع مصرف کننده فولاد برای چند هفته تعطیل باشند و در این مدت تقاضا برای فولاد کاهش می یابد.

چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان و بزرگ ترین مصرف کننده فولاد در جهان، دارای کارخانه های خودروسازی بسیاری است که در طول تعطیلات سال نوی چینی تعطیل می شوند و بازار فولاد را دچار رکود می کنند.

تأثیر کرونا بر بازار فولاد از زمان شیوع تا خبر کشف واکسن

سال گذشته تقریبا در همین روزها بود که انتشار اخباری شیوع یک بیماری جدید در چین جهان را شوکه کرد و کمتر از یک ماه به یک بیماری همه گیر در جهان تبدیل شد.

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی و کاهش ساعت کار کارخانه ها، مصرف فولاد در جهان به شدت کاهش یافت. پس از یک رکود یک ماهه، چین توانست با کنترل این اپیدمی شرایط صنعت خود را به حالت عادی بازگرداند.

این در حالی بود که دیگر کشورها همچنان درگیر این ویروس بودند و تولیدات آن ها به شدت کاهش یافته بود و این موضوع فرصت بسیار خوبی را برای چینی ها فراهم آورد تا با افزایش تولید خود نیاز بازارهای جهانی را پاسخ دهند. حال آنکه ماده اولیه بسیاری از این محصولات فولاد بود و نیاز به فولاد در چین رو به افزایش رفت.

این روند تا چند هفته پیش کم وبیش ادامه داشت و بیشتر کارخانه های تولید فولاد در جهان به دنبال عقد قرارداد با کارخانه های مصرف کننده فولاد در چین بودند تا بتوانند از دپو شدن محصولات خود جلوگیری کنند.

با انتشار اخبار مربوط به کشف واکسن کووید ۱۹، اغلب بازارهای جهانی ازجمله فولاد رونق گرفت. امید برای افزایش تقاضای فولاد سبب شد تا قیمت جهانی  این محصول افزایش یابد که این مسئله خود باعث گرانی مقاطع فولادی در ایران شد. به عنوان مثال قیمت لوله مانیسمان اهواز سایز ۵/۴ با ضخامت ۵ اینچ در همین مدت به ۳۲،۵۰۰ تومان رسید.

و در آخر…

شاید بتوان گفت فصل زمستان با تمام زیبایی هایش، فصل خوبی برای بازار آهن و فولاد نیست و رکود بازار آهن فعالان این حوزه را خشنود نمی کند. تعطیلی کارخانه ها به دلیل تعطیلات سال نوی میلادی و سال نوی چینی و کاهش ساخت وساز به دلیل تغییرات شرایط جوی سبب شده تا زمستان «فصل رکود بازار آهن و فولاد» لقب بگیرد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است