پنل ۳d و کاربرد آن در ساختمان چیست

پنل 3d | تری دی پنل | پنل سه بعدی | قیمت تری دی پنل

سال ۱۹۹۲ بود که یکی از آن طوفآن های بزرگ که حسابی خرابی به بار می آورند در آمریکا و در ایالت فلوریدا رخ داد. سرعت این طوفان تا ۱۹۰ کیلومتر می رسید و هر چه بر سر راه خود بود را خراب می کرد. مردم همه چیز خود را در طول این طوفان بزرگ از دست دادند. خانه ها ویران شد و درختان از ریشه درآمدند اما با تمام این مصائب، اتفاق عجیبی رخ داده بود:

تمام ساختمان هایی که به صورت پیش ساخته بودند، آسیبی ندیدند و سالم و سرحال سر جای خود باقی مانده بودند. خانه ها و ساختمآن هایی که با پنل سه بعدی ساخته شده بودند، گویی که هیچ اتفاقی رخ نداده است، هم چنان سالم و سلامت بودند.

بعدازآن بررسی های دقیق تر نشان داد که این گونه خانه ها و سقف های پیش ساخته و پنل های سه بعدی مقاومت بی نظیری در برابر زلزله و هرگونه فشار خارجی از خود نشان می دهند. بعدازآن بود که تمام ساختمآن های جدیدی که در ژاپن ساخته می شدند، از جنس پنل سه بعدی پیش ساخته بودند تا به این ترتیب جلوی هرگونه آسیب و مشکلی را بگیرند.

پنل های سه بعدی به صورت آماده و اصطلاحاً پیش ساخته عرضه می شوند. اجازه بدهید اندکی بیشتر در مورد این محصول فوق العاده صحبت کنیم. درصورتی که این مطلب برایتان جذابیت دارد، به اسکرول کردن این متن ادامه دهید:

پنل های سه بعدی چه هستند؟

حتماً می دانید که یکی از اصلی ترین دلایلی که میزان تلفات و آسیب های جانی در طول زلزله و حوادث طبیعی این است که مصالح سنگین وزن ساختمان روی افراد سقوط می کنند و همین مسئله باعث مرگ آن ها می شود. سال هاست که اهل فن تلاش می کنند تا مصالحی را بسازند که وزن کمتری داشته باشند و جلوی خطر را بگیرند.

در حال حاضر هیچ چیزی به اندازه ی پنل های پیش ساخته سه بعدی نتوانسته است که چنین دستاوردهایی داشته باشد. پنل های سه بعدی به شکل نیمه پیش ساخته عرضه می شوند تا بتوان به بهترین نحو سازه های بتن آرمه ای ساخت.

در حقیقت دلایل زیادی برای استفاده از پنل های سه بعدی وجود دارد که در ادامه به بر خی از آن ها اشاره می کنیم.

 

پنل های سه بعدی

مزایای پنل سه بعدی

شاید اولین و مهم ترین مزیت بزرگ پنل سه بعدی این است که اساسا مقاومت فوق العاده ای در برابر فشار دارد. جنس این نوع سازه ها از پلی استایرن است؛ بنابراین به سادگی دچار آسیب و خرابی نخواهند شد.

دومین مزیت بی نظیر سازه های پیش ساخته با پنل سه بعدی، این است که در برابر حرارت و صدا عایق های خیلی خوبی به حساب می آیند؛ بنابراین می توانید با خیال راحت از این مصالح در جاهایی استفاده کنید که بحث عایق بودن مطرح است.

عایق حرارتی پنل های سه بعدی باعث می شود که اتلاف انرژی کمتری نیز صورت بگیرد. پس به طورکلی پنل های سه بعدی سازگار با محیط زیست نیز می باشند و هیچ مزیتی از این بالاتر نخواهد بود.

درنهایت نیز باید دوباره عنوان کنیم که اصلی ترین مزیت پنل سه بعدی در این است که سازه هایی که با این مصالح ساخته می شوند مقاومت و استحکام بی نظیری در برابر طوفآن های سهمگین و زلزله های مهیب دارند؛ بنابراین استفاده از آن ها در مناطق زلزله خیر و طوفان خیر بسیار معقول ومنطقی خواهد بود.

اما سؤال اصلی اینجاست که چرا پنل سه بعدی تا این حد استحکام و مقاومت دارد؟ این همه قدرت از کجا می آید؟
خب اجازه بدهید که توضیح بدهیم! در حقیقت سازه هایی که از پنل سه بعدی ساخته می شوند، استحکام و قدرت خود را از اسلکلت های بتنی و مفتول های مورب به دست می آورند. معمولاً از پنل های سه بعدی در ساخت سقف و دیوار استفاده می شود؛ اما نباید تصور کنید که تنها نقش پنل های سه بعدی، این است که فضاهای مختلف را از هم جدا کنند. گاهی مواقع ممکن است که از این پنل های سه بعدی به عنوان دیوار باربر قائم یا برش گیر در مقابل بارهای جانبی نیز استفاده شود.

هم چنین باید بگوییم که مقاومت اصلی پنل های سه بعدی از اتصال مش ها به یکدیگر به دست می آید. به این ترتیب است که توپ هم این سازه ها را تکان نخواهد داد و مقاومت بی نظیر پیدا خواهند کرد.

ابعاد پنل سه بعدی

همان طور که احتمالاً خودتآن هم می دانید، هر یک از مصالح ساختمانی ابعاد مشخصی دارند. پنل های سه بعدی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به طورکلی می توان ابعاد زیر را برای یک پنل استاندارد سه بعدی در نظر گرفت:

عرض پنل معمولاً ۱۲۰۰ میلی متر است.

طول پنل عموماً ۶۰۰۰ میلی متر است.

وزن هر یک از پنل های سه بعدی در حدود ۶ کیلوگرم بر مترمربع می باشد.

ضخامت پلی استایرن به کاررفته در پنل سه بعدی نیز در ابعاد مختلفی عرضه می شود؛ مانند: ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰ میلی متر

همان طور که احتمالاً خودتان نیز می دانید در ساختار پنل های سه بعدی سیم مفتول هایی نیز به کار می رود که ابعاد هر یک از شبکه های این سیم مفتول ها ممکن است ۵۰ در ۵۰ میلی متر باشد.

قطر بخش های مختلف خریایی نیز حدود ۵ میلی متر است.

در ساخت پنل سه بعدی از بتن های شاتگریت استفاده می شود که ضخامتی برابر با ۴۰ الی ۸۰ میلی متر دارند.

البته این ابعاد ممکن است به فراخور نیاز دستخوش تغییر و تعدیل شوند. همه چیز به نیاز شما بستگی خواهد داشت.

 

انواع پنل سه بعدی

انواع پنل سه بعدی

به طورکلی همان طور که اشاره کردیم دو جور پنل سه بعدی وجود دارد: پنل سه بعدی دیواری و پنل سه بعدی سقفی!

در ادامه می خواهیم به دو نوع پنل دیواری اشاره کنیم و سپس به سراغ پنل سقفی خواهیم رفت. با ما همراه باشید:

پنل سه بعدی باربر: همان طور که از نامش هم پیداست از این نوع پنل سه بعدی برای باربری جانبی استفاده می شود. به این معنی که بار دیوارهای جانبی را حمل خواهد کرد. این نوع پنل های سه بعدی در قیاس با پنل های غیر باربر باید ضخامت و قطر بیشتری داشته باشند تا بتوانند به خوبی وظیفه ی باربری خود را انجام دهند. یکی از اصلی ترین نکاتی که باید به هنگام نصب این گونه پنل های سه بعدی باربر به آن ها توجه کنید این است که حتماً باید به درستی نحوه ی اتصال آن ها به سازه ی اصلی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است که نتواند بار دیوارهای جانبی را به خوبی تحمل کند.

پنل های سه بعدی غیر باربر: شاید اصلی ترین وظیفه ای که یک پنل سه بعدی غیر باربر بر عهده دارد این است که به عنوان پارتیشن داخلی و دیوار محیطی بتوان از آن استفاده کرد. طبیعی است که قطر و ضخامت این نوع دیوارها به علت عدم باربری از قطر پنل های باربر کمتر است؛ اما نکته ی مهم اینجاست که از این نوع پنل های سه بعدی به عنوان دیوار جداکننده ی فضاهای مختلف داخلی استفاده می شود.

پنل سه بعدی سقفی: یکی از اصلی ترین نکاتی که در این گونه پنل های سقفی باید رعایت شود این است که ضخامت عایق پلی استایرن آن ها باید حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلی متر باشد. عرض آن هم باید حدود ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر باشد. معمولاً این گونه پانل ها را به صورت افقی یا با شیب خیلی کم نصب می کنند تا به این صورت بار افقی را حمل کنند. بتنی که روی این نوع پانل سقفی قرار داده می شود هم باید ضخامتی برابر با ۵ الی ۷ سانتی متر داشته باشد.

اجرای ۳d پنل

روند اجرای سازه های پنل سه بعدی روند خاصی دارد که در ادامه به صورت تک به تک به آن ها پرداخته ایم . با ما همراه باشید:

فونداسیون:

این مرحله جایی است که باید آرماتورهایی که از قبل آماده کرده ایم را بر اساس پلان معماری ساختمان در کف بتنی قرار بدهیم. سپس میلگردهایی که قطری برابر با ۱۰ میلی متر دارند را به فواصل ۴۰ سانتی متر و ارتفاع ۴۰ سانتی متر به فوانداسیون نصب می کنیم و درنهایت نیز پانل سه بعدی را در آن ها جای گذاری خواهیم کرد. نکته ی مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که حتماً باید میلگردها در یک امتداد و راستا باشند.

نصب پنل های سه بعدی:

بعد از طی نمودن مرحله ی فونداسیون وبت به نصب پنل ها می رسد. همان طور که گفتیم باید پنل ها را از داخل به میلگردها وصل کنیم. طبق آنچه عنوان نمودیم حداقل فاصله ی میان میلگردها هم باید ۴۰ سانتی متر باشد.

اتصال:

نکته ی مهمی که در مورد اتصال پنل های سه بعدی باید بدانید این است که تمام اتصالاتی که میان ساندویچ پانل قرار دارند باید از هر دو سمت توسط مفتول آرماتوربندی به هم وصل شوند.

 

مزیت تری دی پنل

مرحله نصب بازشوها:

درصورتی که از پنل های سه بعدی دیواری استفاده می کنید طبیعتاً باید جای نمایی مکان درها و پنجره ها را نیز در نظر داشته باشید. این مکان ها باید بریده شوند و با استفاده از اتصالات حصیری ساده و گونیا تقویت شوند.

تأسیسات برقی و مکانیکی:

قبل از این که مرحله ی بتن پاشی صورت بگیرد باید تأسیسات برقی و مکانیکی را داخل پانل ها نصب کنید. همان طور که گفتیم این پنل های سه بعدی حاوی لایه ای از پلی استایرن می باشند که در این مرحله باید ذوب شده و از پنل جدا شوند. بعدازآن اقدام به نصب تأسیسات برقی و مکانیکی می کنند. در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است که در حین جداسازی پلی استایرن، یکی از شبکه های مفتولی دچار ضربه و شکستن شود که در این صورت باید آن را جایگزین کرد.

تراز نمودن دیوارهای سه بعدی:

حالا نوبت به شاقول کردن دیوارها می رسد. باید کنترل کنید که تمامی دیوارها تراز هستند و درنهایت نیز با استفاده از بست های فلزی و جک ها، دیوارها را محکم نمود.

مرحله بتن ریزی:

حالا نوبت به پایان کار می رسد و باید بتن ریزی آغاز شود. بسته به انتخاب خودتان، می توانید این عملیات را هم به صورت دستی و هم با استفاده از ماشین بتن ریز انجام بدهید. همان طور که می دانید درروش دستی ممکن است مدت زمان عملیات بیشتر طول بکشد چراکه با ابزارهای ساده ای مانند کمچه و ماله صورت می گیرد اما درصورتی که از ماشین آلات برای عملیات بتن ریزی استفاده می کنید، می توان از دستگاه های شاترگیت تر و شاترگیت خشک استفاده کرد.

اما سؤال اصلی اینجاست که ملات موردنظر برای تهیه بتن مناسب برای پنل های سه بعدی چگونه خواهد بود! در پاسه به این سؤال باید بگوییم که عموماً نسبت ۱-۳-۱ را رعایت می کنند. به این معنی که یک پیمانه سیمان را با سه پیمانه ماسه و درنهایت یک پیمانه آب مخلوط کرده و در دو مرحله اقدام به بتن ریزی می کنند. نکته ی مهم اینجاست که این ترکیب ملات باید توسط دستگاه های بتن ساز صورت بگیرد.

مرحله ی اول بتن ریزی به این صورت انجام می شود که باید مفتول ها را با ملاتی که تهیه کرده ایم، بپوشانیم. سپس منتظر بمانیم که ملات روی مفتول خشک شود.

سپس به سراغ مرحله ی دوم می رویم و به اندازه ی ضخامت ملاتی که بار اول استفاده کرده ایم، دوباره روی میلگردها را می پوشانیم. درنهایت برای این که مطمئن شویم که مقاومت و استحکام پنل های سه بعدی خوب است، حدود ۴۸ ساعت باید سطح بتن پاشی شده را مرطوب نگه داریم.
اجرای سقف پنل های سه بعدی: یکی از اصلی ترین نکاتی که به هنگام نصب پانل های سه بعدی سقف باید رعایت کنید این است که خرپاهای پانل سقف باید در راستا و امتداد دهانه ی سقف باشند. این نکته را فراموش کنید.

تکیه گاه های پنل سه بعدی: همان طور که گفتیم هر پانل سه بعدی ای باید تکیه گاهی برای خود داشته باشد که در این صورت باید عنوان کنیم که فاصله ی هر یک از این تکیه گاه ها باید ۱۲۰ سانتی متر باشد. البته لازم به ذکر است که هر سقفی کاربرد مخصوص به خود را دارد و انواع متفاوتی ممکن است داشته باشند که به همین خاطر، ممکن است فاصله ی آن ها نیز متفاوت باشد. بعد از اتمام مهلت ده روزه و زمانی که پنل ها به درستی جای گیر شدند، می توان تکیه گاه ها را برداشت.

 

قیمت 3d پنل

بتن ریزی سقف های سه بعدی:

زمانی که تصمیم به ساخت سقف های سه بعدی بگیرید نیازی نیست که از میلگردها و تیرچه های تقویتی استفاده کنید. تنها نکته ی مهم اینجاست که حدود ۵ سانتی متر روی پنل ها را بتن ریزی کنید. قدم بعدی اینجاست که اجازه می دهند تکیه های سقف به مدت ۱۰ روز باقی بمانند و سپس آن ها را برمی دارند.

بیشتر بخوانید : پنل فلزی

قیمت ۳d پنل

یکی از مهم ترین مسائلی که باید در مورد پانل های سه بعدی بدانید این است که اصلاً ارزان نیستند و ممکن است خرید پنل سه بعدی به هزینه های شما بیفزاید اما نکته اینجاست که مزایای پنل سه بعدی به قدری زیادی است که تقریباً به قیمت بالای آن می چربد.

به طور میانگین، می توان گفت که هر مترمربع پنل سه بعدی حدود ۱۸ الی ۲۵ هزار تومان خواهد بود اما این نکته به کیفیت پنلی که خریداری می کنید بستگی خواهد داشت.

درنهایت امیدواریم که این مقاله وب سایت پرشین سازه برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعات خوبی در مورد پنل ۳d ارائه کرده باشیم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است