ساختمان های در حال اسکلت بندی تهران

اسکلت بندی ساختمان و انواع آن | ساختمان های در حال ساخت اسکلت بندی

اسکلت بندی یکی از اولی ترین و اصلی ترین مراحل ساخت و ساز است. بدون یک اسکلت بندی درست نمی توانید سازه ای را بالا بیاورید. بنابراین باید توجه ویژه ای به این مرحله داشت و جزئیات آن را زیر نظر گرفت!

برای این که درک بهتری نسبت به اسکلت بندی ساختمان داشته باشید، توضیحات مفصلی در این مقاله راجع به این مطلب بیان کرده ایم. اما قبل از این که به سراغ توضیحات مربوط به اسکلت بندی ساختمان برویم، می خواهیم راجع به ساختمان های در حال اسکلت بندی تهران صحبت کنیم.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که ساختمان های در حال اسکلت بندی تهران، می توانند یکی از مشتریان بالقوه ی کسانی باشند که به نحوی با فروش مصالح ساختمانی یا خدمات مربوط به اسکلت بندی مرتبط هستند. در واقع اگر فروشنده آهن؛ بتن، سیمان یا هرگونه مصالح ساختمانی هستید یا این که کارتان به نحوی با اجرای اسکلت بندی سازه مرتبط است، باید بدانید که کدام یک از ساختمان های تهران در مرحله ی اسکلت بندی هستند.

در انتهای این مطلب می خواهیم روشی فوق العاده به شما معرفی کنیم که از طریق آن می توانید به اطلاعات تمام ساختمان های در حال اسکلت بندی تهران دست پیدا کنید و به این ترتیب رونق خوبی به کسب و کارتان ببخشید. اما قبل از این که به سراغ معرفی این روش برویم، اجازه بدهید توضیحاتی در مورد اسکلت بندی و نحوه ی انجام آن ارائه کنیم.

با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید و به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

اسکلت بندی چیست؟

باید بدانید که هر سازه ای برای این که ساخته شود نیازمند اسکلت بندی است. حال ممکن است این اسکلت بندی بسته به بودجه ای که می خواهید صرف کنید و البته موقعیت مکانی سازه، از جنس های مختلفی باشد. به طور کلی اسکلت ساختمان، در واقع همان پایه و اساس یک سازه است. حالا ممکن است که این اسکلت، بسته به مصالحی که در سازه به کار رفته است، از جنس چوب، فلز یا بتن باشد.

در حقیقت باید این نکته را مد نظر داشته باشید که اسکلت بندی ساختمان است که استحکام و مقاومت سازه را مشخص می کند. بنابراین باید دقت فراوانی به آن داشته باشید.

به طور کلی چند نوع اسکلت بندی از لحاظ مصالح به کار رفته داریم که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

اسکلت فلزی

طبیعتا یکی از مستحکم ترین اسکلت های موجود در ساختمان سازی اسکلت فلزی است که با پیشرفت ساختمان سازی به بازار آمد. البته باید بگوییم که این اسکلت های فلزی خود انواع و اقسام زیادی دارند و بیشتر مواقع برای ساختمان هایی به کار می روند که ارتفاعشان متغیر است.
قطعا شما هم می دانید که اسکلت فلزی مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به اسکلت بتنی دارد. به همین خاطر است که اگر لازم به مقاومت بالای سازه باشد، بهتر است از اسکلت فلزی استفاده شود. عموما برای این که اسکلت های فلزی را به هم متصل کنند، از جوشکاری استفاده می شود. اما اگر سقف را بخواهیم فلزی بسازیم، باید از طاق های ضربی یا همان تیرچه بلوک استفاده شود.

مهم ترین مقاطع فولادی که در ساختمان سازی کاربرد دارند، شامل میلگرد، تیرآهن، قوطی پروفیل و نبشی و ناودانی هستند که هر یک در یک بخش از ساختمان سازی به کار می روند.

اسکلت فلزی

اصلی ترین مزایای اسکلت فلزی

خب همان طور که گفتیم اگر بخواهیم استحکام یک سازه را بالا ببریم، باید به سراغ اسکلت بندی فلزی برویم اما این تنها دلیل استفاده از اسکلت فلزی نیست. بلکه این محصول مزایای زیاد دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید اما وزن اسکلت فلزی کمتر از اسکلت بتنی است. به این ترتیب وزن سازه پایین تر می آید. همانطور که میدانید وزن سازه اهمیت زیادی در ساختمان سازی دارد. در واقع هر چقدر که وزن یک سازه پایین تر باشد، ایمنی و استاندارد بودن ساختمان نیز بالاتر می رود.

یکی دیگر از مزیت های بزرگ اسکلت فلزی این است که خواص ارتجاعی دارد. در واقع حتی اگر فولاد را در فضایی خارج از آزمایشگاه نیز تحت تنش و ارتجاع قرار داد، باز هم به خوبی عمل می کند.

یکی دیگر از مزایای اصلی اسکلت فلزی این است که مقاومت خیلی خوبی دارد. در واقع اگر نسبت وزن و مقاومت اسکلت فلزی را با همین نسبت در اسکلت بتنی مقایسه کنیم، می بینیم که مقاومت فلز خیلی بیشتر است. اینجاست که یکی از کاربردهای اصلی اسکلت فلزی نمایان می شود. در واقع هر چقدر که زمینی که سازه در آن ساخته می شود، سست تر باشد، استفاده از اسکلت فلزی ضروری تر خواهد بود. همچنین در ساخت دهانه های بزرگ سوله ها و البته ساختمان های مرتفع نیز کاربرد خیلی زیادی دارد.

از دیگر مزایای بزرگ اسکلت فلزی این است که می توان از آن برای ساخت ساختمان های بلند استفاده کرد. خواص مختلف فلز باعث شده است تا بهترین انتخاب در ساخت ساختمان طویل باشد. نکته ی مهم دیگر این است که فلزات را معمولا در کارخانه های معتبر و بزرگی می سازند که از هر نظر کیفیت محصولاتشان تحت کنترل است و با دقت تولید می شوند. به همین دلیل است که می توان مطمئن بودن که خواص یکنواختی و یکدستی دارند.

یکی دیگر از خواص و ویژگی های مهم اسکلت بندی فلزی این است که دوام فولادشان خوب است. به این معنی که می توان تا مدت ها از آن استفاده کرد. البته این به شرطی است که شرایط نگهداری آن ها مناسب بوده باشد.

یکی دیگر از خصوصیاتی که مصالح فلزی دارند این است که به خوبی شکل می پذیرند. این خصوصیت باعث می شود که فلزات بتوانند تمرکز تنش و نیروی دینامیکی و ضربه ای را به خوبی تحمل کنند. همانطور که میدانید این دو عنصر، اصلی ترین دلایل آغاز خرابی ها و آسیب هاست.

اگر مواد تشکیل دهنده ی فلز مرغوب و خوب باشند، می توان اطمینان داشت که پیوسته و همگن خواهد بود.

یکی از خصوصیات فوق العاده ی اسکلت های فلزی این است که اگر انفجاری صورت بگیرد، مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می دهند. البته باید بگوییم که اگر انفجار صورت بگیرد، احتمالا سطوح حائل از خود اسکلت فلزی جدا می شود اما ویرانی کامل رخ نخواهد داد. هم چنین می توان اسکلت های فلزی را مقاوم تر از آن چه که هستند بکنیم. مثلا فرض کنید که محاسبات مهندسی اشتباه پیش برود یا این که تغییراتی در مقررات و ضوابط اسکلت بندی پیش بیاید یا این که اساسا اجرای کار غلط از آب در بیاید، می تواند با جوش، پرچ یا پیچ کردن قطعات جدید، مقاومت اسکلت را بیشتر کرد و به این ترتیب مشکل را برطرف نمود.

یکی دیگر از نکاتی که معمولا توجه سازندگان و پیمانکاران را به خود جلب می کند این است که اجرای اسکلت فلزی کار ساده تر و راحت تری است و سرعت انجام بیشتری دارد. قطعات این اسکلت را با سرعت بیشتری می توان به هم وصل کرد و در نتیجه در صرف وقت نیز صرفه جویی خواهد شد.هم چنین باید اشاره کنیم که قطعات پرتی اسکلت فلزی نسبت به بتنی کمتر است چرا که قطعات آن در کارخانه ساخته می شوند.

اگر دو ساختمان که از لحاظ ارتفاع و ابعاد یکسان هستند را در نظر بگیریم، ستون و تیرهای ساختمانی که از اسکلت فلزی استفاده کرده است، کوچکتر و کم حجم تر از ساختمان بتنی خواهد بود. به همین دلیل است که فضای مرده در ساختمان فلزی کمتر از سازه های بتنی خواهد بود.

معایب سازه های فلزی

معایب سازه های فلزی

گرچه یک اسکلت فلزی ساختمان مزایای زیادی دارد اما به هر حال نمی توان از معایب آن نیز به سادگی عبور کرد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم:

یکی از اصلی ترین عیب هایی که سازه های فلزی دارند این است که در برابر حرارت ضعیف عمل می کنند. مثلا اگر دمای اسکلت یک سازه به حدود ۶۰۰ درجه سانتی گراد برسد، مقاومت فلز به تدریج کاهش پیدا می کند و آن وقت است که تعادل و ایستایی سازه به خطر می افتد و امکان ریختن آن وجود دارد( حتما ساختمان پلاسکو را به خاطر دارید؟)

فلزات عیب بزرگ دیگری نیز دارند و آن خوردگی است. هر چه زمان می گذرد، قطعات فلزی به کار رفته در سازه، دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند و به این ترتیب از عمر مفیدشان کم می شود. البته راهکارهایی برای رفع این مشکل وجود دارد اما به هرحال هنوز هم به هم به عنوان یکی از معایب سازه های فلزی به حساب می آیند.

جوش نامناسب نیز یکی دیگر از معایب اسکلت های فلزی سازه است. باید بدانید که وصل کردن مقاطع فولادی سازه با استفاده از جوش کاری انجام می شود. گاهی مواقع ممکن است اختلالاتی در جریان این جوشکاری به وجود بیاید. مثلا جوش کار تخصص کافی نداشته باشد یا این که ماشین آلات مورد نظر قدیمی و فرسوده باشند و …! هر یک از این مشکلات می تواند به جوش نامناسب منجر شود و به این ترتیب سازه را با اشکال مواجه کند.

بنابراین حتما به سراغ یک تیم اجرای اسکلت بندی ماهر بروید.

یکی دیگر از ایرادات و عیب های قطعات فلزی این است که میل زیادی به کمانش دارند. باید در نظر داشته باشید که قطعات فلزی به کار رفته در اسکلت فلزی زیاد است و به همین دلیل این مسئله می تواند معضلی اساسی باشد.

اسکلت بتنی

همان طور که از نام آن نیز پیداست، اصلی ترین ماده تشکیل دهنده ی اسکلت بتنی، همان بتن است. در واقع ستون های ساختمان و تیرهای اصلی آن از جنس بتن مسلح( که ترکیبی از فولاد، ماسه، شن و سیمان است) خواهد بود. بیشتر مواقع از اسکلت بتنی در پله ها، ستون های سازه و البته فونداسیون استفاده می شود. اگر سازه ی مورد نظر بتنی باشد، غالب مواقع از بتن آرمه استفاده می کنند.

اسکلت بتنی

مزایای اسکلت های بتنی

اسکلت های بتنی هم یکی از رایج ترین اسکلت بندی های به کار رفته در ساختمان است که مزایا و ویژگی های مثبت زیادی دارد. باید بدانید که در این اسکلت بندی، تمامی تیرهای اصلی و دیوارهای برشی از بتن ساخته می شوند. به طور کلی تیرهای اصلی، تیرهای فرعی، پی و فونداسیون، راه پله، دیوار برشی، سقف و ستون ها از بتن ساخته می شوند.

اما به طور کلی می توان مزایای زیر را برای سازه های بتنی برشمرد:

اول از همه این که مقاومت بتن در برابر آتش سوزی و حرارت بسیار بالاست و به سادگی دچار آسیب نمی شود. همچنین مقاومت و نفوذ ناپذیری خوبی هم در برابر آب و رطوبت دارد. از مزایای دیگر این اسکلت های بتنی این است که در قیاس با اسکلت فلزی، نیروهای اجرا کننده ی آن لازم نیست که تخصص زیادی داشته باشند. در واقع روند کار آن ساده تر است.

همچنین بتن مقاومت خیلی خوبی دارد و لازم نیست هزینه و زحمت زیادی برای نگهداری از آن صرف کرد.

یکی دیگر از مزایای فوق العاده بتن این است که اجزای تشکیل دهنده ی آن ارزان تر هستند و هزینه های زیادی را به پروژه تحمیل نمی کند. در نهایت این که می توان بتن را به راحتی به هر شکلی که تمایل داریم، درآورد. این یکی از مزایای بزرگ بتن است.

اما اسکلت بتنی نیز معایب مخصوص به خود را دارد که نباید ساده از کنار آن ها عبور کنیم:

اصلی ترین عیب بتن این است که مقاومت کششی پایینی دارد.

هم چنین گرما و سرما را خیلی راحت به داخل و خارج سازه عبور می دهد و عایق خوبی نیست.

وزن بالایی دارد و می تواند وزن کلی سازه را بالاتر ببرد.

هم چنین نمی تواند به خوبی در برابر بارهای ناشی از انفجار مقاومت کند.

در نهایت این که به سادگی از شرایط آب و هوا تاثیر می گیرد.

مهم ترین کاربردهای اسکلت بتنی

در این قسمت از مطلب می خواهیم به مهم ترین کاربردهایی که یک اسکلت بتنی می تواند داشته باشد اشاره کنیم:

ول از همه این که از اسکلت بتنی برای ساخت پل، سد و دیوارهای میانی و حائل استفاده می شود.

همچنین بهترین گزینه برای ساخت سقف، ستون، کف و تیرها به حساب می آید. بیشتر ساختمان های مسکونی از اسکلت بتنی استفاده می کنند.

برای ساخت باند فرودگاه، سوله های هواپیما و البته پیاده روی بزرگراه ها از بتن استفاده می شود.

در نهایت این که اسکلت های بتنی را می توان در ساختمان های محلی مثل اسکله، بنادر، برج های بازدید و دیوارها ساحلی نیز مشاهده کرد.

اسکلت چوبی

یکی دیگر از اسکلت های ساختمانی از جنس چوب است. البته باید بدانید که این مورد در همه جا کاربرد ندارد و بیشتر مواقع با توجه به شرایط آب و هوایی از آن استفاده می شود. مثلا در خیلی از کشورهای شمال اروپا، کانادا و آمریکای شمالی از اسکلت چوبی برای ساخت سازه های مختلف استفاده می شود. بیشترین کاربرد این اسکلت های چوبی در ساخت سازه های کوچک است. این اسکلت ارزان است، به سادگی شکل می گیرد و سبک هم می باشد. به همین خاطر است که رواج خوبی پیدا کرده است. البته باید بگوییم که اسکلت چوبی هیچ گونه مقاومتی در برابر آتش سوزی ندارد. هر گونه بلای طبیعی می تواند سازه را دچار خطر کند.

بیشتر مواقع از اسکلت چوبی در ساخت و سازهای زیر بهره می گیرند:

  • ساختمان های تفریحی و گردشی
  • ساختمان های مربوط به کشاورزی
  • اصطبل و آغل حیوانات
  • ساختمان های ارزان و تجاری کم ارتفاع

 

اسکلت چوبی

بانک اطلاعات ساختمان های در حال اسکلت بندی تهران

اما حالا که به انتهای مقاله نزدیک شده ایم، زمانش رسیده که شما را با یکی از بهترین روش های پیدا کردن ساختمان های در حال ساخت و اسکلت بندی تهران آشنا کنیم. همان طور که گفتیم اگر در مشاغل ساختمانی مشغول به کار هستید، داشتن اطلاعات کافی راجع به مرحله ی ساخت ساختمان های مختلف، شماره تماس سازندگان و پیمانکاران، متراژ و مساحت سازه ها و…از نان شب هم واجب تر می شود.

اما این اطلاعات را نمی توان به سادگی به دست آورد. به همین دلیل نیازمند یک بانک اطلاعات ساختمانی هستید تا تمام این ها را در دسترس شما قرار دهد. بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه، تا به حال توانسته است به هزاران کسب و کار ساختمانی در تهران و کرج رونق تازه ای ببخشد! شما می توانید با توجه به اطلاعاتی که در این بانک ساختمانی موجود است، استراتژی درستی برای بازاریابی داشته باشید. مثلا اگر کسب و کار شما مربوط به آهن یا بتن است، نیازمند این هستید که به سراغ ساختمان های در حال اسکلت بندی تهران بروید که مشتریان بالقوه ی شما محسوب می شوند.

خوشبختانه تمامی این اطلاعات در بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه موجود است. شما می توانید با مراجعه به این دیتابیس بزرگ، هر اطلاعاتی که در مورد ساختمان ها و پروژه های مختلف تهران و کرج می خواهید، به دست آورید.

دیدگاه ها غیرفعال است