نماشویی ساختمان و روش های انجام آن

نماشویی ساختمان و روش های انجام آن

اگر گشتی در شهر های بزرگی مثل تهران بزنید، متوجه خواهید شد که خیلی از ساختمان های آن جلوه ی زیبایی ندارند و با زشتی و آلودگی خود، چهره ی شهر را هم مخدوش کرده اند. نمای بیشتر ساختمان ها کثیف و آلوده است! خب البته این مسئله، پدیده ای کاملا طبیعی می باشد. ما در شهری زندگی می کنیم که علاوه بر آلودگی های فراوان ناشی از خودروها و کارخانه ها، بارندگی های اسیدی هم داریم و این روزها، گرد و غبار هم پایش را به شهر باز کرده است!

بعید است که بتوان در این شهر بزرگ، نقطه ی سالم و پاک پیدا کرد. ساختمان ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند! اما خوشبختانه می توان با استفاده از یک سری روش های خاص، نمای ساختمان را شست و شو داد و از آلودگی بیرون آورد.

در این مقاله از وب سایت پرشین سازه می خواهیم در مورد نماشویی ساختمان و روش های انجام آن صحبت کنیم. پیشنهادمان این است که اگر این مطلب برایتان جالب است، به خواندن این متن ادامه دهید و تا انتها ما را دنبال کنید.

نماشویی

نماشویی ساختمان چیست؟

در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که نماشویی ساختمان چیست و چرا صورت می گیرد؟ همان طور که اشاره کردیم، شهرهای بزرگی مثل تهران مدام در معرض آلودگی های مختلف هستند و به همین دلیل طبیعی است که بعد از مدتی، نمای آن ها کثیف شده و جلوه ی سابق را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید : پوشش نانو نما

به همین دلیل است که از روش های مختلف شستشوی نما در ساختمان استفاده می شود تا این آلودگی ها برطرف شود. نماشویی در واقع شست و شوی نمای ساختمان( شامل شیشه، سنگ و آجر) است. ممکن است در طول این پروسه از ابزارها و روش های مختلفی بهره مند شوند که در ادامه به طور مفصل راجع به آن ها توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

انواع نماشویی ساختمان

نماشویی به روش های مختلفی صورت می گیرد. گاهی مواقع حتما شما هم شاهد این منظره بوده اید که یک نفر از طنابی آویزان شده و در حال شستن شیشه و نمای یک ساختمان است. روش های متنوع شست و شوی نما به خاطر تنوع جنس و متریال به کار رفته در ساخت نما است. در ادامه به رایج ترین روش های شست و شوی نما اشاره کرده ایم:

استفاده از داربست در نماشویی ساختمان

یکی از رایج ترین و اصلی ترین روش هایی که برای شست و شوی نمای ساختمان به کار میرود، استفاده از داربست است. گاهی مواقع لازم است که نمای ساختمان های بسیار مرتفع و بلند شسته شود. طبیعی است که انجام این کار با ریسک ها و خطرات جانی فراوانی همراه است و به سادگی نمی توان آن را انجام داد. به همین دلیل است که از داربست استفاده می شود تا جان افراد در خطر نباشد.

حتی با وجود استفاده از داربست برای شست و شوی نمای ساختمان، باز هم فرد مورد نظر باید دارای مهارت و تجربه ی زیادی باشد و از ارتفاع هم نترسد. به همین دلیل است که انجام این کار معمولا توسط افراد حرفه ای و خبره انجام می شود و نوعی کار تخصصی محسوب می شود.

استفاده از طناب در نماشویی ساختمان

یکی از روش های دیگری که برای شست و شوی نمای ساختمان وجود دارد، روشی است که از طناب برای آویزان شدن افراد از ساختمان به کار می رود. این روش شاید به نظر خیلی خطرناک بیاید اما نباید فراموش کنید که این طناب ها از جنس بسیار مقاوم و مستحکمی هستند و به هیچ وجه امکان بریدگی آنها وجود ندارد. حتی در قیاس با روش داربست هم امنیت بیشتری دارد. چرا که اتصالات این طناب بسیار قدرتمند و قوی هستند.

در واقع تعداد افرادی که روش استفاده از طناب را برای شست و شوی نما ترجیح می دهند، بسیار زیادتر است. کافیست برخی مواقع سرتان را بالا بگیرید و به ساختمان های در حال شست و شو نگاهی بندازید. متوجه خواهید شد که بیشتر آن ها از همین روش برای شست و شوی نمای خود استفاده می کنند.

استفاده از کمربند محافظ برای شست و شوی نمای ساختمان

یکی از روش های برتر و ایمن برای شست و شوی نمای ساختمان، استفاده از نوعی کمربند محافظ است که کار کردن در ارتفاع را ایمن تر می سازد. این کمربندها به کمر افراد متصل می شوند و امنیت وی را تضمین خواهند کرد. به همین دلیل است که محبوبیت زیادی میان افراد دارد و خیلی از افرادی که در کار نماشویی ساختمان هستند، از روش کمربند ایمنی استفاده می کنند.

نماشویی با راپل

نوع دیگری از شست و شوی نما وجود دارد که از راپل استفاده می کند. این روش نیز برای شستن سازه های بسیار مرتفع و بلند استفاده می شود. به خصوص اگر در ساختمان مورد نظر، امکان بستن داربست وجود نداشته باشد. این راپل نوعی طناب محکم و بسیار قطور است که با یک سری کمربند ایمنی و طناب محکم می شود. به فردی که با این نوع طناب ها کار می کند، راپل کار می گویند. پس باید بدانید که این کار، نوعی شغل تخصصی است.

بیشتر بخوانید : انواع نمای ساختمان

نکته ی بسیار مهم در رابطه با راپل این است که نیازمند احتیاط و دقت بسیاری است. چرا که اگر به درستی از راپل استفاده نشود، جان افراد به خطر خواهد افتاد. به همین دلیل است که معمولا از افراد متخصص و خبره جهت انجام شست و شوی نما استفاده می شود. یادتان نرود که کار کردن در ارتفاع های بلند، کاری تخصصی است و هر کسی از عهده ی آن بر نخواهد آمد.

نماشویی

چرا باید نماشویی را انجام دهیم؟

یکی از اصلی ترین سوالاتی که در مورد نماشویی ساختمان پرسیده می شود، این است که اساسا چرا باید نماشویی را انجام دهیم؟ چه اهمیتی دارد که ساختمان ما تمیز و نو به نظر بیاید؟ در واقع هیچ گونه جواب قاطع و مشخصی برای این سوال وجود ندارد. اولین دلیل انجام این کار، اهمیت به پاکیزگی و تمیزی ساختمان است. یادتان نرود که در طول سالیان، گرد و غبار زیادی روی نمای ساختمان می نشیند و آن را چرک و کثیف نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید : نمای چوب

اما واقعیت این جاست که چند دلیل مهم برای انجام این کار وجود دارد که ربطی به نیاز به زیبایی و تمیزی هم ندارد:

·        باران اسیدی: حتما شما هم اصطلاح باران اسیدی را شنیده اید و می دانید که چه ضررهایی برای افراد و اشیاء می تواند داشته باشد. متاسفانه دود ناشی از کارخانه ها و ماشین ها، به ابرها نفوذ کرده و منجر به بارش باران هایی می شود که حاوی مواد خطرناک اسیدی و صنعتی هستند. این مواد بعد از مدتی منجر به خورده شدن اشیاء خواهد شد. در این میان نمای ساختمان ها بیشتر از هر چیز دیگری در معرض این مشکل است.

·        لکه های ساختمانی: دومین دلیلی که لزوم استفاده از نماشویی ساختمان را واضح تر می کند، مربوط به لکه های ساختمانی به هنگام ساخت نما است. حتما شما هم دیده اید که در فرآیند ساخت نمای ساختمان، ممکن است قسمت از دوغاب یا سیمان یا هر مصالح دیگری روی نمای سازه چکه کرده و چهره ی آن را ناخوشایند کند. به همین دلیل است که بعد از اتمام نمای ساختمان، خیلی از ساختمان سازان اقدام به شست و شوی نما می کنند تا این لکه ها را از بین ببرند.

·        آتش سوزی: از دیگر دلایل شست و شوی نمای ساختمان، آتش سوزی و حریق است. خیلی از ساختمان ها بعد از این که یک آتش سوزی را از سر گذراندند، دیگر قابل تشخیص نیستند. لکه های ناشی از آتش سوزی و دوده ها، به قدری نمای ساختمان را سیاه و بدترکیب می کنند که قابل وصف نیست. به همین دلیل است که اولین کاری که خیلی از صاحبان ساختمان انجام می دهند، شست و شوی نما است. به این ترتیب می توانند بخشی از زیبایی و تمیزی سازه را به آن برگردانند.

·        نمای شیشه ای: یکی دیگر از دلایل شست و شوی نمای ساختمان این است که شیشه های سازه براق و شفاف شوند. در واقع استفاده از شیشه در نمای سازه به این دلیل است که بتوان نور را به خوبی به داخل محیط انعکاس بدهند. اما با وجود شیشه های کثیف و آلوده، این انعکاس به درستی صورت نخواهد گرفت. بنابراین نماشویی ساختمان بهترین راهکار ما خواهد بود.

نماشویی سنگ کامپوزیت

همان طور که اشاره کردیم، هر ساختمانی ممکن است از متریال مخصوصی برای ساخت نما بهره برده باشد. به این ترتیب لازم است که از روش های مختلفی برای نماشویی استفاده شود. یکی از این نماهای رایج، استفاده از سنگ کامپوزیت است. هنگامی که از چنین سنگی برای نمای ساختمان استفاده می کنند، یک ورق نازک آلومینیوم نیز روی آن می کشند تا به این ترتیب کارایی آن افزایش پیدا کند.

در واقع زمانی که از سنگ کامپوزیت برای ساخت نما استفاده می کنید، نیاز خود به شست و شوی سالانه ی نما را کاهش خواهید داد. به همین دلیل است که طرفداران زیادی پیدا کرده است. کیفیت این سنگ به قدری بالاست که بعد از مدتی تغییر رنگ نخواهد داد و طول عمر بالایی نیز دارد.

ناگفته نماند که صرف نظر از سنگ های کامپوزیت، سنگ های دیگری هم هستند که در ساخت نما به کار می روند و می توان عملیات نماشویی را روی آن ها نیز پیاده سازی کرد. برخی از این سنگ ها عبارت هستند از :

  •     تراورتن
  •    رومی
  •    گرانیت

نکته ی بسیار مهم اینجاست که این سنگ ها بعد از مدتی زیبایی و کیفیت خود را از دست می دهند. به همین دلیل است که شست و شوی مداوم آن ها لازم و ضروری می باشد.

در واقع زمانی که تصمیم به شست و شوی یک نما می گیرید، بهتر است قبل از هر چیزی به جنس آن نما توجه شود. از چه متریالی برای ساخت نما استفاده شده است؟ آیا نمای مورد نظر از سنگ کامپوزیت است یا تراورتن؟ شیشه است یا آجر؟ این متریال تا چه حد قابل شست و شوی هستند؟ از چه ابزارهایی برای شستن آن ها باید بهره گرفت؟ کدام شوینده برای شستن این نما مناسب تر است؟

بعد از پاسخ دادن به تمامی این سوالات است که می توانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید و در عین حال به نمای سازه ی خود نیز آسیب وارد نکنید.

بهترین ابزار شست و شوی نمای ساختمان

بهترین ابزار نماشویی ساختمان زمانی مشخص می شود که شما متریال به کار رفته در آن را مشخص کرده و میزان آلودگی را نیز تعیین کرده اید. بر این اساس چهار مدل و ابزار شست و شو وجود دارد:

·        ابر و تی: اصلی ترین وسیله برای شستن نماهایی از جنس شیشه و کامپوزیت همین ابر و تی هستند.

·        استفاده از دستگاه واترجت: این دستگاه پیشرفته در واقع نوعی پمپ بسیار قوی آب است که می تواند آب را با قدرت زیاد روی سطوح مختلف بپاشد. معمولا از آن برای شستن نماهای سنگی و سرامیکی استفاده می شود.

·        استفاده از دستگاه واتر سند بلاست: این دستگاه بسیار قوی است و معمولا برای نماشویی ساختمان هایی به کار می رود که مدت هاست کسی آن ها را نشسته و آلودگی های زیادی روی سطح آن نشسته است. به خصوص اگر نمای مورد نظر از آجر ساخته شده باشد. این دستگاه قادر است که سیلیس را به آب ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را به عنوان یک ماده ی شست و شو دهنده، روی سطوح مختلف بپاشد. باید بدانید که در این روش، اگر لایه های اضافه ای روی سطح مورد نظر وجود داشته باشد هم برداشته خواهد شد.

بیشتر بخوانید : نمای کرتین وال

نماشویی

سخن آخر

در نهایت باید اشاره کنیم که نماشویی ساختمان و روش های انجام آن، با توجه به نوع متریال و مصالح به کار رفته در نما مشخص می شود.

اما یک مژده ی بزرگ برای تمام کسانی که در حوزه ی نماشویی ساختمان کار می کنند:

همانطور که میدانید یکی از اصلی ترین مشتریان شما پروژه های در حال ساخت تهران می باشد. شما با استفاده از بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه، می توانید به اطلاعات تمامی ساختمان های در حال ساخت تهران دسترسی داشته باشید و به این ترتیب استراتژی دقیق تری برای بازاریابی خدمات خود داشته باشید. این دیتابیس بزرگ می تواند به رونق کسب و کار شما کمک زیادی بکند.

 

 

صنعت ساختمان

دیدگاه ها غیرفعال است