طریقه استفاده از سیم چین در صنعت ساختمان

سیم چین | انواع سیم چین | قیمت سیم چین | نحوه استفاده از سیم چین

اگر از یک برق کار یا کسی که با امور الکتریکی سروکار دارید سوال کنید که مهم ترین ابزار کار شما چیست، احتمالا به سیم چین نیز اشاره خواهد کرد. کیف یک برقکار پر از وسایلی مثل سیم چین است که در جاهای مختلفی به کار می آیند.

سیم چین شبیه به نوعی قیچی است که با آن، سیم ها و کابل های الکتریکی را می برند. جنس این نوع سیم ها ممکن است از مس، آهن یا حتی آلومینیوم است.

بیشتر این سیم چین ها روکش عایق دارند تا مصرف کننده، با خطر برق گرفتگی مواجه نشود. برای بریدن کابل ها و سیم هایی با ضخامت های متفاوت، قطعا نیازمند سیم چین های متفاوتی هستید.

بیشتر بخوانید : تابلو برق و انواع آن

در ادامه تصمیم داریم طریقه استفاده از سیم چین را به شکل کامل توضیح دهیم تا بتوانید در استفاده های روزمره تان از آن بهره ببرید. اما اگر قرار است که امور پیچیده تر برقی صورت بگیرد، توصیه می کنیم حتما به سراغ کسی بروید که استفاده ی درست از این سیم چین ها را می داند.

 

سیم چین

انواع سیم چین

قبل از این که به سراغ روش استفاده از سیم چین برویم، تصمیم داریم شما را با انواع سیم چین هایی که امروزه در بازار وجود دارد آشنا کنیم. همان طور که گفتیم بر اساس کاربرد و جنس این سیم چین ها، دسته بندی های متفاوتی وجود دارد. با ما همراه باشید تا به تمامی انواع سیم چین ها اشاره کنیم:

سیم چین کابل بُر

همان طور که از نامش نیز پیداست این سیم چین ها برای بریدن کابل استفاده می شوند. در امور برقکاری، نیازمند کابل های مختلفی هستید که گاهی نیاز به بریده شدن دارند. بهترین و رایج ترین سیم چین موجود در بازار، همین سیم چین های کابل بُر هستند. عایق روی این سیم چین بسیار ضخیم است.

چرا که جریان عبوری از کابل های برق قویست و تماس بدن فرد با این جریان می تواند خطرات جانی در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : تاسیسات ساختمان

این کابل ها به خصوص در برقکاری صنعتی استفاده می شوند و طبیعی است که بالاترین حد از ایمنی باید رعایت شود.

سیم چین جغجغه ای

یکی دیگر از سیم چین یا همان کابل بر های موجود، سیم چین جغجغه ای است که مجهز به یک سیستم جغجغه ای در داخلش است. زمانی که دسته های این انبر را فشار می دهید، محکم می شود و قادر به بریدن کابل خواهد بود.

سیستم جغجغه ای کمک می کند تا دهانه ی انبر راحت بسته شود. به شکلی که حتی اگر دسته ها را شل کنید، باز هم دهانه ی انبر باز نشود. در واقع تنها کاربردی که انبار دارد این سات که فشار را بیشتر کند و دهانه را محکم تر سازد.

تا زمانی که مصرف کننده، کابل را نبریده است این فشار ادامه پیدا می کند و دهانه ی انبر محکم است. به این ترتیب بریدن کابل های مختلف با استفاده از این سیم چین بسیار ساده تر و راحت تر شده است. در واقع بر عکس سیم چین های ساده و کابلی، دیگر نیازی نیست که فشار بیش از حدی به فرد وارد شود تا کابل را ببرد. بلکه با یک فشار دست می تواند این کار را تمام و کمال انجام دهد.

سیم چین کله گاوی

اگر بخواهیم به یکی از قطورترین و ضخیم ترین سیم چین های موجود اشاره کنیم، باید به سیم چین کله گاوی اشاره کنیم که تیغه های خیلی ضخیمی دارند. شاید به همین دلیل باشد که نام کله گاوی را برای آن ها انتخاب کرده اند. اگر کابل یا سیمی دارید که ضخامت بالایی دارد، احتمالا بهترین ابزارتان برای بریدن آن، سیم چین کله گاوی است.

زمانی که می خواهید سیم یا کابل مورد نظرتان را با استفاده از این سیم چین ببرید، فشار کمتری به دست یا خود اهرم وارد می شود.

سیم چین برقی

همان طور که از نامش پیداست این وسیله بیشتر برای بریدن قطعات اضافه وسایل برقی استفاده می شود. به همین دلیل است که سایز ظریف تری دارد و به طور کلی سیم چین حساس تر و دقیق تری است.

 

انواع سیم پیچ

کف چین

یکی از مشکلات اصلی به هنگام استفاده از سیم چین ها این است که بعد از برش، مرکز سیم را تیز می کنند و ظاهری نامناسب به آن می دهند. اما با استفاده از کف چین ها به راحتی می توان این مشکل را برطرف کرد. کف چین دقت و ظرافت بیشتری در برش دارد و در کارهای حساس تر از آن استفاده می شود.

اگر تصمیم به بریدن میخ، فنس های سیمی، گره هایی از جنس سیم، سیم برق قطور یا کلا چیزهایی که سخت و سفت هستند، دارید، توصیه می کنیم به جای سیم چین از کف چین استفاده کنید.

در کف چین ها، تمام فشار روی انبر است و فشار زیادی به دست وارد نمی شود. به همین دلیل بریدن سیم توسط کف چین کار ساده تر و راحت تری است.

سیم چین هیدرولیک

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از سیم چین ها هیدرولیک این است که نمی توان کابل های قطوری مثل کابل فولادی را با سیم چین های معمولی برید. به همین دلیل به سراغ سیم چین های هیدرولیک می رویم که کارکرد کاملا متفاوتی دارند.

اگر انبر این سیم چین ها را با دقت ملاحظه کنید، متوجه خواهید شد که دارای یک پمپ هیدرولیک هستند. هر چقدر که دسته سیم چین را بیشتر فشار دهید، دهانه را تنگ تر می کند و در نهایت به بریدن کابل فولادی منجر می شود. در واقع نیرویی که این سیم چین به کابل وارد می کند برابر با نیرویی است که یک وسیله ۴ تُنی می تواند ایجاد کند.

البته باید اشاره کنیم که در کابل بُرهای هیدرولیک نیز می توان انواع مختلفی را مشاهده کرد. مثلا نوعی از این کابل بُر وجود دارد که پمپ هیدرولیک روی دسته اش نیست و با استفاده از یک شیلنگ به تیغه ای که کابل را می برد وصل شده است.

فرق سیم چین با کف چین

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم کاربرد کف چین و سیم چین تفاوت هایی دارد. اما اصلی ترین فرقی که میان این دو وسیله وجود دارد این است که کف چین، در یک قسمت تیغه دارند و در قسمت دیگر تخت می باشند. اما کارکرد این قسمت تخت این است که با استفاده از آن می توان پایه های اضافه ای که روی بردهای الکترونیکی وجود دارد را از پایین ترین بخش ممکن برید. که البته مزیت بسیار خوبی است.

اما اگر ساختار یک سیم چین را با دقت بررسی کنید متوجه خواهید شد که از هر دو سمت شیب دارند و اگر بخواهید که پایه قطعات را از کف ترین قسمت ببرید، کار با سختی همراه شود.

همچنین کیفیت برش پایه های قطعات با استفاده از کف چین، بهتر از سیم چین است چرا که تیغه ی کف چین به بُرد می چسبد( به خاطر بخش تخت آن). به این ترتیب فاصله ی میان دسته تا بُرد زیاد باشد و کار مصرف کننده برای برش راحت تر باشد.

 

نحوه استفاده از سیم چین

نحوه استفاده از سیم چین

اما اجازه بدهید به بخش مهم ماجرا یعنی طریقه استفاده از سیم چین بپردازیم. در ادامه به صورت گام به گام توضیح می دهیم که چگونه باید از سیم چین استفاده کرد.

گام اول: اولین مرحله این است که اگر تصمیم به بریدن کابل یا سیم یک وسیله ی برقی دارید آن را از پریز خارج کنید. اگر قرار است تعمیراتی در منزلتان انجام دهید که به برق مربوط است نیز توصیه می کنیم که کل برق واحد را قطع کنید.

گام دوم: حتما به سراغ خرید سیم چین هایی بروید که دسته ی عایق دارند. به این ترتیب تا حد زیادی می توانید جان خود را از خطراتی مثل برق گرفتگی یا آتش سوزی ایمن نگه دارید.

گام سوم: مهم ترین نکته در استفاده از سیم چین، این است که زاویه ی درستی برای قرار دادن سیم انتخاب کنید. اگر سیم را به درستی نگه ندارید، ممکن است به هنگام برش ساییده شود یا خم و راست گردد.

گام چهارم: سیم را محکم نگه دارید.

گام پنجم: زمانی که می خواهید از سیم چین استفاده کنید، آن را به سمت خود کج کنید. چرا که باعث جلوگیری از ساییده شدن سیم می شود. در ضمن بهتر است که سیم چین را نزدیک بدن خود نگه دارید تا نیروی بیشتری به سیم وارد شود. اگر سیم چین را دور از بدن خود نگه دارید، باعث می شود که نیروی جاذبه مرکز ثقل بدن به درستی به کار نرود.

گام ششم: دقت داشته باشید که محل نشستن یا ایستادن شما به هنگام بریدن سیم در جای درستی باشد چرا که اگر در حین برش، ناگهان تعادل خود را از دست بدهید، ممکن است دچار آسیب شوید.

گام هفتم: زمانی که سیم چین را در دست خود نگه داشتید، دسته هایش را از هم فاصله بدهید تا تیغه کاملا باز شود. در واقع میزان باز شدن دسته ها از هم به ضخامت و سختی کابل یا سیم بستگی دارد. اگر سیم شما قطور است، بهتر است که فاصله ی دسته ها بیشتر شود.

گام هشتم: اگر می خواهید وسایل نازکی مثل مس یا پلاستیک را برش دهید بهتر است که از نوک سیم چین استفاده کنید. اما اگر سیم یا کابل شما قطور است بهتر است از بخش انتهایی سیم چین و نزدیک به مفصل استفاده شود.

گام نهم: دقت داشته باشید که سایز سیم چین باید با قطر وسیله ای که می خواهید آن را برش دهید باید متناسب باشد. در غیر این صورت بهتر است به سراغ سیم چین دیگری بروید تا کارتان راحت تر و ساده تر شود.

خرید سیم چین

زمانی که تصمیم به خرید سیم چین می گیرد باید چند نکته ی خیلی مهم را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

یک: اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که محل اتصال و بازوهای سیم چین باید نرم و قوی باشند تا عمل برش راحت تر صورت بگیرد.

دو: تیغه ی سیم چین بسیار مهم است. بنابراین زمانی که می خواهید سیم چین بخرید به دقت تیغه هایش را بررسی کنید تا خراب نباشند.

سه: انتخاب سیم چینی که دسته عایق داشته باشد بسیار مهم است. چرا که هم میزان فشار به دست را کم می کند و هم خطر برق گرفتگی را کاهش می دهد.

چهار: متریال به کار رفته در سیم چین بسیار حائز اهمیت است. اگر جنس سیم چین خوب نباشد احتمالا دوامی هم نخواهد داشت یا این که قدرت کافی برای بریدن سیم را ندارد.

پنج: یکی دیگر از نکات مهم به هنگام خرید سیم چین این است که حتما به سراغ انتخاب سیم چین هایی بروید که روی دسته ی آن ها یک لایه محافظ نیز کشیده باشند تا به سادگی دچار خوردگی یا پوسیدگی نشود و بتوان در شرایط مختلف از آن استفاده کرد.

شش: یکی از مسائلی که خیلی ها به آن توجه نمی کنند اما بسیار مهم است، این می باشد که سیم چین باید خوش دست و راحت باشد. اگر این ویژگی را نداشته باشد نمی توانید به راحتی از آن استفاده کنید و سیم ها را ببرید.

هفت: اگر سیم مورد نظر سفت و سخت باشد بهتر است از کف چین استفاده نکنید.

هشت: یکی از اصلی ترین معایب کف چین ها این است که مقاومت چندانی در برابر حرارت و گرما ندارند. بنابراین باید حتما باید آن ها را در نقطه ای قرار دهید که زیاد در معرض گرما نباشند.

نه: یک سیم چین برای بریدن سیم و کابل ساخته شده است. بنابراین به جای چکش و…از سیم چین استفاده کنید.

 

سیم چین

بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه

اگر فروشنده سیم چین هستید، احتمالا یکی از اصلی ترین خریداران و مشتریان شما، ساختمان هایی هستند که در حال ساخت می باشند و نیازمند وسایل و تجهیزات برقی هستند. با خرید یک بانک اطلاعات ساختمانی از پرشین سازه، می توانید اطلاعات تمامی این ساختمان ها و پروژه های در حال ساخت را به دست بیاورید و به این ترتیب بهترین استراتژی ممکن برای تبلیغات و بازاریابی را داشته باشید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است