QHSE در صنعت ساختمان به چه معناست؟

QHSE در صنعت ساختمان به چه معناست؟ | QHSE مخفف چیست

به بیان ساده تر، QHSE یک سیستم مفصل است که زمینه مشخصی را ارائه می دهد و در آن کلیه شرکت ها عملیات بهداشت و ایمنی و همچنین کلیه ابعاد فعالیت هایشان را که مربوط به کیفیت و محیط است، مدیریت می کنند.

QHSE (یا SEHQ / QESH) مبتنی بر این ایده است که پیشگیری بهتر از درمان است و همه خطاهای داخل و خارج از سایت را به عنوان موقعیت هایی در نظر می گیرند که با اجرای صحیح سیستم ها و فرآیندها می توان از آن ها پیشگیری کرد.

به همین ترتیب سیستم مدیریت سلامتی و ایمنی می تواند به طور موثر از افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند محافظت کند و اطمینان حاصل کند که عملیات های در حال انجام و برنامه ریزی شده تا حد امکان کمترین آسیب را به محیط زیست می رسانند. این رویکرد قوی نسبت به سلامتی و ایمنی منجر به آموزش و روش های مدیریت پروژه باکیفیت بالاتر نیز می شود.

شغل یک مدیر QHSE یا SEHQ چیست؟

مدیر QHSE بخشی جدایی ناپذیر در طراحی، توسعه و نهایتا نظارت بر اجرای یک سیستم دارای کیفیت شهودی، سالم و ایمن در یک شرکت ساختمانی است. مدیران QHSE باید به طور مداوم اطمینان حاصل کنند که استانداردهای لازم پیروی می شود تا کلیه وظایف پروژه در شرایط ایمن گسترش پیدا کند و نتیجه نهایی کار انجام شده در سایت بدون اینکه تأثیر منفی بر محیط بگذارد مطابق باکیفیت مورد انتظار مشتری باشد.

ناگفته نماند که این یک پروسه پیوسته است و به همین دلیل مدیران QHSE یا SEHQ همیشه باید تمام حواس خود را جمع کنند تا از پیروی دستورالعمل های توافق شده اطمینان حاصل شود.
از یک جهت مدیران QHSE باید به عنوان سفیران فرهنگ سلامت و ایمنی تلقی شوند؛ زیرا بسیج کردن و آگاه ساختن بقیه از الزامات کیفیت، سلامت و ایمنی در حوضه وظایف آن هاست.

بیشتر بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان

بزرگ ترین خطرات سلامتی و ایمنی در ساخت وساز

قبل از اینکه عمیق تر بررسی کنیم که چگونه می توانید سرعت فرآیندهای QHSE خود را حفظ کنید، ایده خوبی است که به برخی از رایج ترین خطرات سلامتی و ایمنی در ساخت وساز نگاهی دقیق بیندازید. به طور خلاصه می توانیم آن ها را به شرح زیر بیان کنیم:

۱. سقوط ها و لغزش ها

سایت های ساختمانی برای کسانی که دقت زیادی ندارند پر از انواع تله ها و موانع است. گفته می شود برای کلیه کارگران و بازدیدکنندگان از سایت پیروی از دستورالعمل های ایمنی که توسط مدیر سایت و مدیر QHSE ارائه شده است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این حالت تیم های حاضر در سایت می توانند کارهای خطرناک مانند حفر کردن گودها و انتقال تجهیزات را به روشی ایمن تر انجام دهند.

۲. حوادث بلندی

طبق گزارش مرکز تحقیقات و آموزش ساخت وساز، سقوط از ارتفاع منبع اصلی حوادث کشنده در اماکن ساختمانی است. افرادی که بر روی جرثقیل، بالابر قیچی یا داربست کار می کنند باید تحت آموزش های ویژه قرار گیرند تا با نحوه جلوگیری از حوادث آگاه شوند.

و این حوضه ای است که یک مدیر QHSE فعال (یا SEHQ) به منظور ایجاد فرآیند آموزش استاندارد برای افرادی که در حال انجام چنین وظایفی هستند، نیاز به تمرکز دارد.

۳. جابجایی مواد و تجهیزات

انجمن بهداشت و ایمنی زیرساخت ها به طور متوسط از ۲۰۰۰ صدمه در زمان ازدست رفته در اثر سقوط اشیاء در طی یک دوره ۵ ساله خبر داد. یک سایت ساخت وساز با اشیاء متحرک زنده است که مرتباً با تجهیزات مختلفی که بارهای سنگین را به بالای سر می برند یا بارهای دورریختنی را جابجا می کنند، تغییر می کند؛ بنابراین خطرات اجتناب ناپذیرند.

متداول ترین اشیایی که سقوط می کنند از تیرهای فلزی گرفته تا ابزاردستی کوچک، باعث ایجاد صدمات مختلفی چون کبودی، شکستگی، کشیدگی و پیچیدگی می شوند. محدود کردن تعداد صدمات مربوط به اجسام در حال حرکت شامل دو نوع کنترل است: کنترل های فیزیکی که از افتادن اشیاء یا افتادن آن ها از فاصله زیاد جلوگیری می کند و کنترل های رویه ای که نحوه کار تاجران را تغییر می دهد تا اجسام سقوط نکنند.

۴. برق

آمارها بیان می کند که به طور متوسط هرسال سه کارگر در صنعت ساخت وساز در حین کار نوسازی در ساختمان های مسکونی و تجاری در اثر برق گرفتگی می میرند. کار کردن در نزدیکی خطوط برق و کابل ها خطر را افزایش می دهد. کارگرانی که صلاحیت کار به عنوان برق کار را ندارند اما کارهای برقی را انجام می دهند نیز تعداد برق گرفتگی ها در این صنعت را افزایش می دهند.

کمیسیون های ایمنی با اجرای استفاده از مواد غیر رسانا در محدوده خطوط برق و کابل ها در کنار آموزش های ایمنی ضروری، خطرات را کاهش داده اند. برچسب های هشدار خطر برق گرفتگی نیز این مشکل را به شدت کاهش داده است.

۵. آلودگی صوتی

سروصدا یکی از مهم ترین خطرات خاموش است. سروصدای قدرت شوکه کننده سقوط را ندارد، اما تکرار و سروصدای بیش ازحد می تواند باعث مشکلات شنوایی طولانی مدت شود. آن ها همچنین می توانند یک منحرف کننده خطرناک در محل کار باشند که می تواند منجر به حوادث دیگر شود. گوش گیر ها در برابر آسیب شنوایی به طور کامل محافظت نمی کنند.

طبق قانون شرکت ها ملزم به رعایت مقررات آلودگی صوتی هستند که شامل اجرا و مستندسازی ارزیابی های جامع خطر آلودگی صوتی و توزیع تجهیزات محافظت شخصی مناسب می باشد.

۶. مدیریت دستی

معاملات مختلف شامل سطوح مختلفی از مدیریت دستی هستند که همه این موارد ممکن است نوعی از خطر را در بربگیرند. باید به کسانی که در کارهای روزانه خود مدیریت دستی انجام می دهند، آموزش کافی و مرتبط داده شود. THSP نیازهای مدیریت دستی درخور نیازهای دقیق شمارا فراهم می کند و می توانید در اینجا بیابید.

۷. ارتعاشات

ارتعاشات تکراری با استفاده طولانی مدت از ابزارهای قدرت و تجهیزات کار زمینی می تواند به سندرم لرزش بازو یا «انگشت آبی» که معمولاً نیز مورداستفاده قرار می گیرد، منجر شود. با ارزیابی های ریسک مؤثر و PPE صحیح، می توان از این امر جلوگیری کرد.

۸. آزبست

مردم به اشتباه معتقدند که آزبست محصولی قدیمی است، زیرا در انگلستان از سال ۱۹۹۹ ماده ممنوعه شده است. بااین حال بیش از ۵۰۰،۰۰۰ ساختمان در انگلیس وجود دارد که شامل آزبست دست نخورده و فراموش شده پنهان هستند. این مواد باید به طور صحیح و قانونی دور ریخته شوند. آزبست همچنین منجر به سرطان ریه ناشی از آزبست، مزوتلیوما و آزبستوز می شود.

۹. بیماری های تنفسی

تنها آزبست نیست که باعث بیماری ها و مشکلات تنفسی می شود. گردوغبارهای مواد خطرناک در سایت های ساخت وساز می تواند توسط کارگران بی گناه تنفس شود. بیماری های طولانی مدت شامل مشکلات ریوی، سیلیکوز و آسم است. کلیه PPE های صادرشده باید به طور صحیح مورداستفاده قرار گیرد. اگر از تجهیزات خود به درستی استفاده نکنید، ممکن است به طور بالقوه منجر به بازجویی HSE شود، چه رسد به مشکلات سلامتی طولانی مدت.

QHSE در اماکن ساختمانی: ۵ قدم تا موفقیت

کنار هم قرار دادن فرایند QHSE موفق کاری طولانی و دشوار است. خبر خوب این است که با پیشرفت فن آوری های دیجیتال می توان کارها را به روشی سریع تر و ساده تر انجام داد. گفته می شود، اجرای یک فرایند QHSE مدرن و دیجیتالی شده به شما این امکان را می دهد فرآیندهای منطبق بودن را به صورت استاندارد انجام دهید و اجرای آن ها را برای همه راحت تر کنید.

با استفاده از روش های دیجیتالی مناسب، می توانید یک فرایند یکپارچه برای همه افراد در این زمینه معرفی کنید که جریان ارتباطات بین مدیر QHSE و کارگران در محل خود را ساده تر کند.

به طور خلاصه در اینجا پنج مرحله وجود دارد که می توانید برای اطمینان از موفقیت درروند QHSE خود استفاده کنید:

۱. نقش HSE را در سازمان خود ارتقا دهید و از بروز حوادث جلوگیری کنید

اول ازهمه مهم است که فرهنگ ایمنی را در کل سازمان توسعه داده و از آن پشتیبانی کنید. به عنوان مثال یک راه حل دیجیتالی، مانند LetsBuild، می تواند با پشتیبان گیری از فرآیندهای بهداشت و ایمنی در برنامه پروژه به شما در دستیابی به این هدف کمک کند.

با خودکار کردن فرایند HSE، می توانید به طور ناگهانی آن را به یک قسمت مهم از کارهای روزمره در سایت تبدیل کنید. از این طریق، می توانید آگاهی را افزایش داده و تعداد حوادث را در طی یک پروژه ساختمانی به طور قابل توجهی کاهش دهید.

۲. از کار مدیریت خلاص شوید

کلیه پروژه های عمرانی با مدیریت و فشار روانی زیادی همراه است. فرآیندهای QHSE نیز از این قاعده مستثنا نیست. به همین دلیل، درصورتی که می خواهید موفق شوید، بسیار مهم است که کار مدیریت را تا حد ممکن کاهش دهید.

ابزارهای دیجیتالی دوباره بخشی از این تغییر الگو هستند، زیرا می توانند به شما در حفظ یک نمای کلی از اقدامات توافق در یک مکان کمک کنند، بنابراین نیازی نیست وقت خود را برای ترکیب کردن اطلاعات خورد و قدیمی صرف کنید.

این امر باعث می شود تا بررسی های برای کارمندان بسیار ساده تر شود و شما مجبور به تعقیب تیم های سایت برای به روزرسانی به صورت حضوری نباشید.

۳. ابزار مناسب را پیدا کنید

یکی از قوانین طلایی موفقیت در بررسی های کیفی سایت، یافتن ابزاری است که به شما کمک می کند تا کار را تا حد امکان راحت تر انجام دهید. به عبارت دیگر، شما به ابزاری نیاز دارید که برای این زمینه ساخته شده باشد.

ضمن تشکر از LetsBuild، به عنوان مثال نیازی به چندین برنامه وجود ندارد، زیرا کل فرایند به صورت خودکار و استاندارد است و فعالیت های غیر منطبق فوراً به وسیله یک ابزار همه-کاره به مدیریت ارسال می شود.

به بیان ساده تر، هر چیزی که تیم های شما نیاز دارند فقط با چند کلیک روی دستگاه تلفن همراه یا تبلت خود در دست می گیرند.

۴. بررسی ها را از نزدیک دنبال کنید

همیشه باید مراقب بررسی های خود باشید و مطمئن باشید که با توجه به آیین نامه های موجود تکمیل شده اند. بازهم راه حل های دیجیتالی می توانند نقش اساسی در این زمینه داشته باشند و راه را برای استاندارد سازی بازرسی های سایت باز کنند که باعث افزایش دقت در کل فرآیند می شود.

با LetsBuild، فرم ها و جریان کار شما روند و مراحل بعدی را تعریف می کنند. این امر نه تنها به شما در استانداردسازی فرایندها کمک می کند بلکه به شما اطمینان می دهد که آن ها مطابق با قوانین داخلی، توافق نامه های قراردادی و مقررات هستند.

۵. تمام فعالیت ها و مشکلات را با عکس ها مستند کنید

همان طور که از قدیم گفته اند یک تصویر ارزشمند تر از هزار کلمه است. از انتشار اسناد تصویری خود در دستگاه های مختلف و ایمیل های مکرر خودداری کنید. شما به یک ابزار قابل اعتماد نیاز دارید که به شما امکان را بدهد عکس های پروژه را در یک سیستم دیجیتال مرکزی و ایمن جمع آوری، ذخیره و مدیریت کنید.

در پلتفرم ما، شما می توانید به راحتی با گرفتن عکس و درج گزارش آن، به عنوان اسناد، به راحتی این کار را انجام دهید. علاوه بر این، یک ردیابی دقیق از حسابرسی باعث می شود که بتوانید کل تاریخچه کار را مرور کنید و اسناد تصویری موردنظر خود را تنها با چند کلیک پیدا کنید.

چک لیست سلامتی و ایمنی چیست؟

تهیه یک چک لیست سلامتی و ایمنی بدون توجه به اندازه یا هدف پروژه ساختمانی، یک جزء مهم درروند ساختمان سازی محسوب می-شود. تیم های پروژه با کمک چک لیست های سلامتی و ایمنی می-توانند بهترین شیوه های HSE را در پروژه های خود تعریف و پیاده سازی کنند. از این طریق، اطمینان می دهند که همه عوامل وظایف خود را در شرایط ایمن و با توجه به مشخصات موجود انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: ساختمان چیست؟

رعایت نکردن مقررات توافق شده ممکن است منجر به آسیب جدی کارکنان در محل و یا پیامدهای شدید قانونی برای کل تیم پروژه و سازمان آن ها شود.

۳ قالب چک لیست سلامتی و ایمنی که باید استفاده کنید

ما در تلاش برای کمک به افراد صنعت گر برای تحقق فرآیندهای QHSE هستیم، در زیر سه قالب فهرست ایمنی را برای شما قرار داده ایم که می توانید به طور رایگان در پروژه های خود به آن ها دسترسی داشته و پیاده سازی کنید:

بازرسی ایمنی محل کار

از فهرست بازرسی ایمنی برای موشکافی و بررسی فعالیت ها و کنترل ها که می تواند انواع خطرات ایمنی را ایجاد کند استفاده کنید. حتی می توانید این الگو را به دلخواه برای بازرسی های ایمنی خاص تنظیم کنید.

گزارش حادثه

در صورت بروز حادثه در محل ساخت وساز، فرمی با توضیحات کلی در مورد محل حادثه، چگونگی و زمان وقوع آن و مهم تر از همه فرد درگیر با حادثه تنظیم می شود. در مورد تشریح و زمینه حادثه درخواست می شود و اینکه آیا این حادثه در اجرای روان پروژه از دیدگاه بودجه و برنامه ریزی تأثیر خواهد گذاشت.

گزارش ایمنی

این فرم برای جلسات توجیهی است که می تواند در آغاز و یا در طول پروژه انجام شود. در اینجا هدف بهبود ایمنی سایت، جلوگیری از تعارضات و کاهش خطرات است؛ بنابراین، این فرم توجیهی می تواند گروه ها را قادر سازد که نکات اصلی مربوط به ایمنی را مشخص کنند، خروجی های اضطراری را مشخص کنند، تجهیزات موجود در مجموعه کمک های اولیه را بشناسند تا جایی که همه چیز مطابق با استانداردها باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است