سینک ظرفشویی و انواع مدلهای جدید آن

سینک ظرفشویی | قیمت و مشخصات سینک | سینک و انواع آن

آشپزخانه ها بخش مهمی از خانه هایمان به حساب می آیند. روزانه وقت زیادی از روزمان را در آشپزخانه می گذرانیم و طبیعی است که ترجیح می دهیم بهترین وسایل و راحت ترین تجهیزات را داشته باشیم. یکی از وسایل ضروری و لازم، سینک ظرفشویی است که بدون آن نمی توان هیچ گونه پخت و پز یا شستشویی انجام داد.

 

سینک

سینک ها در گذشته، کاسه هایی ساده بودند که دریچه ای به فاضلاب داشتند و در زیر شیر آب قرار می گرفتند. معمولا توجه زیادی به جزئیات آن ها نمی شد و همین که بتوانند آب را به درستی به فاضلاب هدایت کنند، کافی بود.

اما در حال حاضر سینک ها جزوی از دکوراسیون داخلی منزل به حساب می آیند و توجه به زیبایی آن ها بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید : شیرآلات ساختمانی

سینک های ظرفشویی در انواع و اقسام زیادی تهیه و تولید می شوند و از بابت تنوع، بازار خوبی پیدا کرده اند. کافیست سری به بازارهای فروش سینک و هود بزنید تا متوجه شوید که از چه چیزی صحبت می کنیم.

در ادامه تصمیم داریم به سینک و انواع آن به طور کامل بپردازیم. اگر می خواهید برای منزل خود سینک خریداری کنید یا این که ساختمان سازی هستید که برای واحدهای خود به سینک های متنوعی احتیاج دارید، توصیه می کنیم ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.

انواع سینک

سینک ها ممکن است هم از لحاظ کارایی و هم از بابت جنس به دسته بندی های مختلفی تقسیم شوند. در ادامه به سینک هایی اشاره کرده ایم که بر اساس متریال به کار رفته در آن ها تقسیم بندی شده اند.

سینک استیل ضد زنگ

شاید اگر بخواهیم یکی از رایج ترین و بهترین سینک هایی که هم اکنون در بازار وجود دارد را نام ببریم باید به سینک های استیل ضد زنگ اشاره کنیم که قیمت خیلی مناسبی هم دارند. شاید به همین خاطر باشد که تا به این حد محبوبیت پیدا کرده اند. استیل ضد زنگ که نوعی آلیاژ است مقاومت خیلی خوبی در برابر آب دارد و تغییر رنگ نمی دهد. به همین خاطر است که با برخورد مداوم آب به آن، دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نخواهد شد.

البته ویژگی ضد آب بودن باید در میان تمام سینک های ظرفشویی مشترک باشد اما به خاطر قیمت مناسب استیل ضد زنگ، بیشتر رواج پیدا کرده است. همچنین برخی از انواع استیل های ضد زنگ، خط و خش هم به خود نمی گیرند و براقیت بیشتری دارند. البته نوع مات آن نیز وجود دارد که بیشتر در خانه های مدرن به کار می رود. اما به طور کلی بیشتر مواقع از سینک استیل ضد زنگ براق برای خانه ها استفاده می شود.

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از نوع براق آن، این است که خیلی سریع تر تمیز می شوند و در واقع لکه های آب کمتر در آن به چشم می آیند.

یکی دیگر از مهم ترین فاکتورهایی که به هنگام انتخاب سینک ظرفشویی استیل ضد زنگ باید مد نظر داشته باشید ضخامت ورق های این آلیاژ است. طبیعا هر چقدر که ضخامت این ورق ها بیشتر باشد، سینک شما کیفیت بالاتری خواهد داشت. اگر می خواهید یک سینک استیل ضد زنگ خریداری کنید، حتما دقت داشته باشید که ضخامت ورق های آن بیشتر از ۱۶ میلی متر باشد. چرا که به این ترتیب در برابر خط و خش و ضربه ها مقاوم تر خواهد بود.

یکی از راه های تشخیص استیل نازک ضد زنگ این است که شیر آب را روی آن ها باز کنید. اگر سر و صدای زیادی به هنگام برخورد آب با سینک ایجاد شد، میتوانید اطمینان داشته باشید که این سینک ها دارای ورق های نازکی هستند. این نوع سینک ها، علاوه بر این کیفیت خوبی ندارند، بلکه آسایش هم برای ساکنین باقی نمی گذارنند و با هر تماس آب، سر و صدا تولید می کنند.

 

سینک استیل ضد زنگ

سینک گرانیتی

یکی از جدیدترین محصولاتی که در بازار سینک و هود عرضه شده است، سینک های گرانیتی است که کیفیت خیلی خوبی دارند. معمولا این نوع سینک ها می توانند در چند رنگ مختلف تهیه شوند اما انواع تیره رنگ آن بسیار زیبا و شیک است و به درد خانه های مدرن و مینیمال می خورد.

همان طور که مشخص است این نوع سینک ها از گرانیت ساخته شده اند. البته برخی مواقع ممکن است به جای گرانیت و یا سنگ، از مواد پلیمری یا آکریلیک ساخته شده باشند. البته که نوع سنگی و گرانیتی آن مقاومت و استحکام خیلی بیشتری دارد و بهتر است. اما طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارد. این نوع سینک های ظرفشویی، رسوب پذیر نیستند و جریان آب به راحتی از آن ها عبور می کند. خود سینک های گرانیتی نیز به انواع مختلفی همچون مدل کامپوزیتی نیز تقسیم می شوند که کارایی منحصر به فردی خواهند داشت.

 

سینک گرانیتی

سینک ظرفشویی از جنس سنگ کورین

یکی از بهترین متریالی که برای ساخت سینک به کار میرود، سنگ مصنوعی کورین است که اخیرا محبوبیت خیلی زیادی هم پیدا کرده است. گرچه این سینگ مشتری های مخصوصی دارد و هر کسی از پس هزینه های خرید آن بر نمی آید اما به هر حال یکی از بهترین جنس هایی است که می توانید در بازار پیدا کنید. یکی از اصلی ترین ویژگی های این محصول این است که زیبایی منحصر به فردی دارد و می تواند دکوراسیون آشپزخانه را تا چند مرحله ارتقاء ببخشد. دیگر خصوصیت مثبت آن این است که تمیز کردن آن خیلی ساده است و لکه ها، روی آن ماندگار نمی شوند. همچنین در برابر خط و خش مقاومت می کند و آسیبی نمی بیند. تمام این ویژگی های مثبت باعث شده است که خرید آن به صرفه و مناسب باشد.

 

سنگ کورین

سینک ظرفشویی از جنس سنگ صابون

همان طور که اشاره کردیم یکی از بهترین متریال برای ساخت سینک ظرفشویی، سنگ ها هستند که سنگ صابون نیز یکی دیگر از آن هاست. سنگ صابون می تواند در برابر لکه و آلودگی مقاومت بالایی داشته باشد و کاملا ضد آب هم هست. اما به هرحال خالی از عیب هم نیست و بزرگ ترین مشکلش این است که مقاومت بالایی در برابر خط و خش ندارد و خیلی زود آسیب می بیند. سینک هایی که از جنس سنگ صابون ساخته می شوند، قیمت بالایی دارند. همچنین به خاطر حساسیت آن ها، به مراقبت های بیشتری نیز احتیاج دارد.

 

سینک ظرفشویی از جنس سنگ صابون

سینک ظرفشویی از جنس سنگ مرمر

سنگ ها تنوع خیلی زیادی دارند و طبیعی است که سینک هایی که در بازار وجود دارند نیز به اندازه ی همین سنگ ها، متنوع باشند. یکی دیگر از سنگ هایی که در ساخت سینک از آن ها استفاده می شود، سنگ مرمر است. حتما می دانید که سنگ مرمر چقدر زیباست و چه درخششی دارد. پس استفاده از آن برای سینک ظرفشویی می تواند آشپزخانه را بسیار زیباتر و شکیل تر سازد.

البته صرف نظر از زیبایی و درخشش، سنگ های مرمر مقاومت بالایی در برابر خط و خش هم دارند. البته نباید فراموش کنیم که به هرحال سنگ های مرمر بعد از مدتی درخشش و شفافیت سابق خود را از دست می دهد و رنگشان تغییر می کند.

همچنین لازم به ذکر است که برخورد ظروف چینی با این سینک ها می تواند احتمال شکسته شدن آن ها را افزایش دهد.

 

سینک ظرفشویی از جنس سنگ مرمر

سینک ظرفشویی از جنس شیشه

شاید باورتان نشود اما اخیرا نوع خاصی از سینک های ظرفشویی به بازار آمده است که از جنس شیشه هستند و زیبایی بسیار منحصر به فردی دارند. در واقع استفاده از این شیشه ها برای سینک به این دلیل بود که بتوان آن ها را با هود و گاز صفحه ای هماهنگ کرد. جنس این شیشه از سکوریت نشکن است که مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارد.

بیشتر بخوانید : شیر رو گازی

البته باید اشاره کنیم که مراقبت از سینک های شیشه ای چالش های خیلی زیادی دارد. مثلا باید مدام مراقب باشیم که بخار آب یا جرم و رسوبات به آن نچسبد. هم چنین احتمال شکستن ظروف مختلف را در آن بدهیم و البته این که لکه های آب را نیز به طور مداوم تمیز کنیم.

به همین خاطر است که در آشپزخانه های پر کاربرد و شلوغ، استفاده از این نوع سینک ها توصیه نمی شود.

 

سینک ظرفشویی از جنس شیشه

سینک ظرفشویی از جنس چدن

چدن هم یکی دیگر از متریالی است که از آن در ساخت سینک ظرفشویی استفاده می شود. یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از سینک چدن، مقاومتش در برابر خط و خش و ضربه است و طول عمر بالایی نیز دارد. هم چنین تنوع رنگش نیز خوب است و می توانید بسته به سلیقه تان یکی از آن ها را انتخاب کنید.

 

سینک ظرفشویی از جنس چدن

سینک ظرفشویی از جنس فلز مس

فلزات مختلف می توانند گزینه های خوبی برای ساخت سینک ظرفشویی باشند اما شاید بهترین آن ها فلز مس باشد که زیبایی خیلی خوبی هم دارند. سینک های مسی می توانند رنگ قرمز براقی را به آشپزخانه بدهند اما متاسفانه این شفافیت و براقیت بعد از مدتی از بین می رود. چرا که مس مقاومت بالایی در برابر آب ندارد.

 

سینک ظرفشویی از جنس فلز مس

سینک ظرفشویی از جنس سرامیک

سرامیک هم نوع دیگر از متریالی است که در ساخت سینک ظرفشویی به کار می رود. البته به خاطر این که از سرامیک بیشتر مواقع در ساخت سرویس های بهداشتی استفاده می شود، تمایل چندانی برای استفاده از آن ها در محیط آشپزخانه وجود ندارد. اما کاشی و سرامیک برای خانه هایی که فضای سنتی و قدیمی دارند، می تواند انتخاب خوبی باشد.

 

سینک ظرفشویی از جنس سرامیک

چند نکته ساده در مورد خرید سینک ظرفشویی

حالا که با انواع سینک ظرفشویی آشنا شدید، لازم است در مورد خرید سینک نیز نکاتی را به شما بگوییم:

اولین نکته این است که عمق لگن، تعداد آن ها و سایز سینک را مد نظر داشته باشید. معمولا توصیه می شود که هر چقدر عمق لگن بیشتر باشد، می توانید ظروف بزرگ تری را در آن ها بشویید. همچنین اگر تعداد لگن ها هم بیشتر باشد، کارتان برای شستن ظروف خیلی ساده تر خواهد شد. البته باید دقت داشته باشید که تعداد لگن ها باید با ابعاد آشپزخانه نیز هماهنگ باشد. مثلا اگر آشپزخانه ی شما کوچک است، بهتر است به سراغ لگن های دوتایی یا تک لگنه بروید تا جای زیادی اشغال نشود.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم خرید سینک ظرفشویی این است که حتما به رنگ آن ها نیز دقت داشته باشید. رنگ سینک باید با کابینت ها و رنگ دیوار آشپزخانه هماهنگی داشته باشد.

می توانید سینک روکار یا توکار نیز تهیه کنید. همه چیز به استایل کلی آشپزخانه و سلیقه ی شما بستگی دارد. اگر می خواهید سینک توکار تهیه کنید باید بدانید که این دسته از سینک ها لبه ندارند و با سطح پیشخوان یکی هستند. به همین خاطر است که جنس این سینک باید از گرانیت و ضد آب باشد. به طور کلی قیمت سینک توکار از سینک های روکار بالاتر است.

سینک های روکار قیمت کمتری دارند و لبه ی آن ها روی پیشخوان نصب می شود.

بهترین مارک های سینک ظرفشویی

اگر می خواهید به سراغ خرید سینک ظرفشویی بروید، توجه به برند و مارک آن بسیار مهم است. در بازار ایران چند برند نامی و مطرح وجود دارد که خرید از آن ها می تواند خیالتان را از بابت کیفیت آسوده کند. برخی از بهترین برندهای سینک ظرفشویی شامل اخوان، استیل البرز، بیمکث، لتو، کن، داتیس، فرامکو و ایلیا استیل است.

پرشین سازه، بانک اطلاعات ساختمانی

تا به این جا شما را با انواع سینک های ظرفشویی آشنا کردیم. اما در صورتی که خودتان در کار فروش سینک و هود و …هستید، احتمالا به دنبال جایی هستید که بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید و بازار خودتان را گسترده تر کنید.

یکی از بهترین نقاطی که به محصولات شما احتیاج دارند، ساختمان های در حال ساخت و پروژه های ساختمانی هستند. اما شما قطعا نمی توانید به سراغ تک تک این ساختمان ها بروید و محصول خود را عرضه کنید.

بیشتر بخوانید : شومینه و انواع آن

اما با وجود یک بانک اطلاعات ساختمانی مثل بانک اطلاعاتی پرشین سازه، این کار تا حد خیلی زیادی آسان شده است. تمام اطلاعات مورد نیاز شما راجع به یک ساختمان در حال ساخت( شماره تماس پیمانکار، آدرس پروژه، مساحت پروژه، منطقه و…) در این بانک اطلاعاتی درج شده است.

به این ترتیب شما با کمک بانک اطلاعات ساختمان پرشین سازه، می توانید استراتژی دقیق تری برای فروش و بازاریابی محصولات خود داشته باشید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است