اهمیت بازاریابی پیامکی

دلایل زیادی وجود دارند که اهمیت بازاریابی پیامکی را نشان می‌دهند، از به‌صرفه بودن تا سرعت‌بالا و امکان استفاده از آن در کنار انواع دیگر روش‌های بازاریابی. در این مقاله به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

بسیاری از افراد تصور می کنند محبوبیت بیش ازپیش گوشی های هوشمند به معنای از بین رفتن اهمیت بازاریابی پیامکی است، ولی این تصور فاصله زیادی با واقعیت دارد. واقعیت این است که حتی باوجود جدیدترین روش های ابداع شده در بازاریابی دیجیتال و با گسترده ترشدن استفاده از تلفن های همراه هوشمند، اهمیت بازاریابی پیامکی هنوز هم به عنوان بخش مهمی از هر نوع استراتژی بازاریابی جایگاه خود را حفظ کرده است.

این موضوع چندین دلیل اساسی دارد و در این مطلب دلایل اهمیت بازاریابی پیامکی را بررسی می کنیم و ادامه سعی می کنیم نگاهی به ویژگی های مختلف و کاربردی این روش مهم بازاریابی یعنی بازاریابی پیامکی داشته باشیم.

از بازاریابی پیامکی می توان در کنار بازاریابی آنلاین استفاده کرد

به حتم می توانید از پیامک برای جذب ترافیک به وب سایت یا پروفایل شبکه اجتماعی خود استفاده کنید. در مقابل، می توانید از استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای جمع آوری سرنخ های فروش برای کمپین های پیامکی خود استفاده کنید. یکی از راه های این کار برگزاری یک مسابقه آنلاین است که از شرکت کنندگان می خواهد شماره تلفن خود را وارد کنند تا از این طریق شماره های زیادی را به دست آورید. بعد برای آن ها که برنده مسابقه شده اند می توانید پیامک بفرستید و برای آن ها که برنده نشده اند یک کد تخفیف به عنوان دلگرمی بفرستید.

یک راهکار دیگر هم این است که یک فایل آموزشی کاربردی را در ازای دریافت شماره تلفن همراه در اختیار کاربران سایت خود قرار دهید؛ یعنی یک فرم در سایت داشته باشید و از کاربران بخواهید که اگر قصد دانلود فایل آموزشی را دارند، این فرم را که یکی از بخش های آن درج شماره تلفن همراه است، تکمیل کنند.

بنابراین، یکی از مهم ترین دلایل اهمیت بازاریابی پیامکی در انعطاف آن برای استفاده در کنار روش های دیگر بازاریابی است. با استفاده از این قابلیت می توانید مشتریان وفاداری به وجود بیاورید که به روش های گوناگون با برند شما ارتباط برقرار می کنند و همواره در دسترس شما هستند.

پیامک نیازی به اتصال اینترنت ندارد

 وقتی به بحث در مورد اهمیت بازاریابی پیامکی می پردازیم، اتصال به اینترنت یکی از مهم ترین نکات است. بعضی وقت ها، مردم بسته های دیتا ندارند تا ایمیل یا پیام های واتساپ را بگیرند و هنگامی که وارد محدوده وای-فای می شوند، اغلب تعداد پیام های آنلاین در نرم افزارهای چت آنلاین یا اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام به حدی زیاد است که نمی توانند به چیزی به جز آن ها توجه کنند. در این موارد، اگر صادقانه به قضیه نگاه کنیم، زمانی که مخاطبین شما باید یک ایمیل کاری فوری بفرستند یا جواب یک پیام واتساپ را به فرد موردعلاقه خود بدهند، هیچ توجهی به محتوای بازاریابی شما در این نوع شبکه های اجتماعی نمی کنند.

  • وقتی از بازاریابی پیامکی استفاده می کنید می توانید مطمئن باشید که مخاطبین حتماً پیامک شما را دریافت می کنند. این اتفاق حتی اگر دسترسی به دیتا نداشته باشند یا جایی باشند که اینترنت آنتن ندهد، هم باز می افتد.

بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید که تمامی افرادی که تلفن همراه دارند و حتی هیچ گاه دسترسی به اینترنت گوشی ندارد، تمرکز زیادی روی محتوای بازاریابی پیامکی شما دارند.

بازاریابی پیامکی

شخصی سازی محتوا اهمیت بازاریابی پیامکی را افزایش می دهد

با استفاده از پیامک، می توانید طوری محتوای بازاریابی خود را شخصی سازی کنید که در پیامک از نام گیرنده استفاده شود. به این ترتیب می توانید با قرار دادن نام آن ها در همان ابتدای پیامک آن ها را جذب کنید. یا حتی می توانید محصولی در بازاریابی پیامکی خود ارائه دهید که می دانید گیرندگان بارها آن را خریده اند.

به حتم برای این کار باید خیلی مواظب باشید و اطمینان حاصل کنید که پیامک شما به کمک آن ها می آید. بهتر است تا حد زیادی مطمئن شوید که پیامک شما ناخواسته آزارنده نیست. برای مثال، وقتی پیامک رابطه ای با خرید آن ها داشته باشد، آن را بلافاصله بعد از خرید برایشان ارسال نکنید تا متوجه نشود که شما از خرید آن ها باخبر شده اید. آن ها نیازی به تبلیغ رستوران شما در مورد ناهاری که به تازگی خورده اند، ندارند. همچنین دلیلی ندارد به مشتریان یادآوری کنید که آدرس خانه آن ها را دارید وقتی خدمت شما شامل تحویل محصول در محل نیست. این کار باعث می شود به آن ها احساس راحت نبودن دست بدهد و این کار هیچ ارزشی برای بازاریابی شما ندارد. پس درعین حال که به شخصی سازی پیامک‎ها می پردازید، باید برای حفظ حریم خصوصی مشتریان نیز ارزش قائل باشید.

تنها استثنایی که وجود دارد زمانی است که می خواهید مشتری را در تمام مراحل فروش، از سفارش تا تحویل، از مراحل کار باخبر نگه دارید. به این ترتیب مخاطب احساس بدی از دریافت پیامک نداشته و برای پیگیری مراحل خرید خود مشتاق است. اهمیت بازاریابی پیامکی به این شکل در این است که مخاطب احساس می کند همه چیز تحت کنترل است.

پیام های بازاریابی پیامکی در دوران دیجیتال کمتر گم می شوند

به نظر می رسد هرروز یک گرایش جدید در بازاریابی دیجیتال مطرح می شود؛ اما ظرف چند روز، مخاطبین هدف به هر روش جدیدی عادت می کند و کاری می کند سروصدای تبلیغاتی روش جدید آزارش ندهد. به این فکر کنید که خود شما به عنوان یک مشتری، چقدر به بازاریابی مجدد یک کسب وکار در شبکه های اجتماعی یا بعد از مشاهده یک وب سایت اهمیت می دهید؟ درواقع شما هم احتمالاً به بلاک کردن تبلیغات علاقه زیادی دارید و از نرم افزارهای بلاک کردن تبلیغات استفاده می کنید تا مطمئن شوید که مجبور نیستید برای چهارصدمین بار عکس یک جفت کتانی را ببینید که هفته قبل آن را خریده اید.

  • پیام در بازاریابی پیامکی مستقیم وارد تلفن همراه مخاطب می شود بدون این که باعث به هم ریختن تمرکز آن ها در گشت وگذارهای اینترنتی شود. بعد هنگامی که مخاطبان وقت داشته باشند می توانند پیامک را بازکرده و محتوای آن را بخوانند.

اگر سیستم پیامکی شما دوطرفه باشد، به احتمال زیاد چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد تا پیامک را خوانده و پاسخ آن را بفرستند. اغلب مردم در فاصله های زمانی مشخص به تلفن همراه خود نگاه می کنند، باعلاقه به صدای بیپ پیام ها واکنش نشان می دهند و همیشه یک چشم به آن نور چشمک زن آشنا دارند، حتی وقتی که تلفن آن ها روی حالت بی صدا باشد.

بیشتر بخوانید: پنل پیامکی

نتایج فوری که می توانید به آن ها برسید

اطلاعاتی که از طریق بازاریابی پیامکی دریافت می کنید هرروز اهمیت بیشتری پیدا می کند. با معرفی قواعد محافظت اطلاعات عمومی (GDPR) ممکن است به نظر برسد بازاریابی پیامکی به طور مستقیم تحت تأثیر قرارگرفته است، اما این قواعد می توانند به نفع بازاریابی پیامکی باشند. طبق این قواعد باید اطمینان ایجاد شود که افرادی که پیامک شمارا دریافت می کنند، افرادی هستند که درواقع برای این اطلاعات ارزش قائل هستند و به دنبال کالا یا خدمت شرکت شما هستند. این روش بدین جهت برای کسب وکار شما مؤثر است که فقط سرنخ های باکیفیت را در اختیار خواهید داشت و پیامک های تبلیغاتی خود را به مناسب ترین مخاطبین ممکن ارسال خواهید کرد.

به محض اینکه کمپین بازاریابی پیامکی خود را ایجاد کنید می توانید نتایج آنی آن را مشاهده و پیگیری کنید، به خصوص اگر از کدهای تخفیف یا پیام های پیامکی دوطرفه استفاده کنید. اگر از کدهای تخفیف استفاده کنید می توانید نتایج آن در شرایط واقعی را وقتی ببینید که مشتریان با استفاده کد تخفیفی که برایشان ارسال کرده اید، به فروشگاه شما می آیند، از اپلیکیشن شما استفاده می کنند یا یک تراکنش خرید در سایت انجام می دهند.

با استفاده از پیامک های دوطرفه یعنی پیامک هایی که مشتریان باید یک کد خاص را در پاسخ پیامک ارسال کنند، با بررسی پیامک های دریافتی که در آن ها از یک کلمه کلیدی خاص استفاده شده، می توانید متوجه شوید که مشتریان چه زمانی با برند شما ارتباط برقرار می کنند و کدام گزینه ها را انتخاب می کنند.

به این ترتیب به نتایج فوری دسترسی دارید که می توانید آن ها را بلافاصله تحلیل کنید. با استفاده از این اطلاعات می توانید مطمئن شوید که کمپین بازاریابی پیامکی در جهت درست پیش می رود یا خیر و اگر در جهت درست نباشد، بفهمید چطور در آینده تاکتیک های ارتباطی خود را بهبود ببخشید و پیامک های مؤثرتری ارسال کنید.

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی به صرفه است

نکته دیگری که بهتر است در نظر بگیرید این است که بازاریابی پیامکی از بیشتر روش های بازاریابی دیجیتال دیگر ارزان تر و به صرفه تر است. کسانی که قصد شروع این روش بازاریابی را دارند نیازی به استفاده از یک کمپین خیلی جدید با استفاده از رسانه هایی که هنوز تأثیر آن ها مشخص نشده ندارند. به جای این کار، آن ها کافی است یک استراتژی مشخص برای ارسال منظم پیامک در فواصل زمانی مشخص با متون باکیفیت داشته باشند و رفته رفته این استراتژی را بهبود ببخشند.

برخی از مزایای بازاریابی پیامکی در راستای کاهش هزینه عبارت اند از:

  • نیازی به استخدام یک تیم برای بررسی رسانه های جدید و روش های بازاریابی دیجیتال ندارید. شما با اهمیت بازاریابی پیامکی آشنا هستید و بارها و بارها ثابت شده که این روش ارزش سرمایه گذاری کردن دارد.
  • هنگامی که از بازاریابی پیامکی استفاده می کنید، اطلاعات زیادی در مورد تاکتیک های مؤثر این روش بازاریابی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها کمپین خود را مدیریت کنید.
  • این روش بازاریابی نیازی به داشتن یک تیم یا متخصصین بازاریابی ندارد و حتی کسب وکارهایی که از یک نفر تشکیل شده اند هم به راحتی می توانند این روش را اجرا و نتایج آن را تحلیل کنند.

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی تلفن همراه نه تنها از اهمیت بازاریابی پیامکی کم نشده است، بلکه این روش از اهمیت بیشتری هم برخوردار شده است. بازاریابی پیامکی می تواند به تنهایی و یا در کنار کمپین های دیگر بازاریابی مورداستفاده قرار بگیرد.

در این مطلب موارد زیادی از اهمیت بازاریابی پیامکی برشمرده و بررسی شد. از ارزان بودن و دسترسی گسترده تا نرخ بالای تأثیرگذاری و قابلیت پیگیری سریع، ازجمله این موارد هستند. نکته مهم در بازاریابی پیامکی دقت و توجه به استفاده مناسب از اطلاعات مخاطبان است. اگر این مهم به درستی انجام شود، نتیجه آن مشتریانی وفادار به برند می شود که با اشتیاق پیام ها را دنبال می کنند؛ اما اگر این اطلاعات به درستی مورداستفاده قرار نگیرد، به مخاطب این حس که زیر نظر است را می دهد و ارتباط او با بازاریابی پیامکی را مختل می کند.

با استفاده از بازاریابی پیامکی می توان شبکه ای از مشتریان وفادار ایجاد کرد. برای این کار کافی است از کدهای تخفیف در بازاریابی پیامکی خود استفاده کنید. به این ترتیب با دادن اطلاعاتی که روی کسب وکار و محصول یا خدمات شما متمرکز هستند، مشتریانی به دست می آورید که به برند شما وفادار باشند. ازجمله موارد دیگر اهمیت بازاریابی پیامکی می توان به سرعت تأثیر آن اشاره کرد. با این روش به سرعت می توانید پیام خود را منتقل کنید و نتیجه نهایی نیز به سرعت قابل پیگیری و ارزیابی است.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است