جارومرکزی و کاربردهای آن

جارومرکزی و کاربردهای آن

با ذکر نام این دستگاه احتمالاً شما هم این سؤال در ذهنتان ایجادشده که جارو مرکزی چیست و تفاوت آن با جاروبرقی های معمولی در چیست؟ بنابراین برای پاسخ به این سؤال و آشنایی بیشتر شما با این محصول کاربردی، پرشین سازه مقاله زیر را آماده کرده است. این مقاله راهنمایی جامع درباره ی آشنایی با جارو مرکزی و مزایای آن است. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

جارو مرکزی چیست؟

جاروی مرکزی نوعی سیستم مکش مرکزی است که از آن برای نظافت ساختمان استفاده می شود. امروزه جاروی مرکزی در نظافت و حذف خاک، مواد زائد و زباله های موجود در خانه ها، ساختمان ها و محیط های صنعتی نقش مهمی را ایفا می کند. جاروبرقی مرکزی یکی از انواع جاروبرقی هاست که به صورت ثابت در یک ساختمان تعبیه می شود و این وظیفه را بر عهده دارد.

جارو مرکزی چگونه کار می کند؟

جالب است بدانید که جاروهای مرکزی دارای سیستم های خلأ در داخل ساختمان ها هستند که برای تمیز کردن زباله ها و حذف خاک، مورداستفاده قرار می گیرند. این سیستم ها مواد زائد را از طریق لوله های تعبیه شده در دیوار به داخل محفظه جمع آوری زباله که در یک فضای دور طراحی شده است ارسال می کنند. به طورمعمول ساختمان ها نیز با پریزهایی به منظور وصل کردن لوله جارو به سیستم خلأ تجهیز می شوند.

تعداد و محل پریزهایی که به سیستم جاروبرقی مرکزی متصل می شوند با توجه به نیاز شما می توانند متغیر باشند. از ویژگی های این پریزها می توان به برخورداری آن ها از درپوش اشاره کرد. پریزهایی که به این منظور تعبیه می شوند باید حداقل در ارتفاع ۵۰ متری از سطح زمین باشند. از نکات ایمنی که در هنگام نصب پریز جاروی مرکزی باید به یاد داشته باشید، عدم نصب آن ها در کنار شومینه می باشد. پریزهایی که به این منظور تعبیه می شوند، بسیار حساس بوده و دارای هوابندهای پیشرفته می باشند.

لوله خرطومی که به پریز نصب شده می شود، به شکل فنری بوده و طول آن ۴، ۸ و ۱۲ متر می باشد. ست لوله خرطومی دارای سری های مختلف به منظور کاربردهای متفاوت نیز می باشد. سیستم های جارو مرکزی می توانند متفاوت باشند. تفاوت این سیستم ها در اندازه مخزن و قدرت مکش آن ها می باشد. از این سیستم می توان به طور هم زمان برای چند آپارتمان استفاده کرد.

همچنین، به طورکلی واحد مکش معمولاً یک مکنده مرکزی شامل موتور و پمپ است و نحوه عملکرد این سیستم به گونه ای است که دستگاه در مکان هایی مانند موتورخانه، پارکینگ، تراس و فضایی مشابه نصب شده است.

خاموش و روشن کردن جارو مرکزی

خاموش و روشن کردن این دستگاه به سه روش صورت می گیرد. یکی از روش هایی که می توان به این منظور مورداستفاده قرار داد، به کارگیری سیستم ریموت کنترل می باشد. روش دیگر اتصال و یا جدا کردن لوله خرطومی از پریز می باشد. در روش سوم نیز بر روی دسته خرطومی دکمه ای به این منظور تعبیه شده است.

مزایای استفاده از جارو مرکزی

استفاده از جارو مرکزی مزایایی به همراه دارد که ازجمله می توان به قابلیت استفاده چند آپارتمان به طور هم زمان از آن اشاره کرد؛ بنابراین انتخاب آن می تواند با بهینه سازی فضای ساختمان و مزایای زیادی همراه باشد. درواقع استفاده از جارو مرکزی کمک می کند که:

  • راندمان کاری بالایی در مقابل مصرف انرژی پایین دارد.
  • با استفاده از جاروی مرکزی ساختمان دیگر نیاز نیست سروصدای جاروبرقی های خانگی را بشنوید، زیرا دستگاه جاروبرقی های مرکزی در خارج ساختمان نصب شده و باعث حذف سروصدا می شود.
  • آن ها عملکرد فوق العاده ای دارند و هوا و محیط درون خانه را پاکیزه نگه می دارند و برای کسانی که بیماری های تنفسی و ریوی دارند مناسب است و حتی از بروز اگزما و انواع آلرژی جلوگیری می کند.
  • جاروبرقی مرکزی قدرت مکش بسیار بالایی دارد و به همین دلیل برای نظافت و جمع کردن انواع پسماندها و ذرات بسیار کاربردی است.
  • ازآنجایی که در تولید این سیستم از قطعات صنعتی استفاده شده است، این دستگاه از عمر بالایی برخوردار می باشد و این امکان وجود دارد که از این دستگاه در مدت زمان طولانی بدون نگرانی از داغ کردن سیم پیچی الکتروموتورها استفاده کرد.
  • همراه با سهولت در استفاده و عدم نیاز به جابه جایی دائمی مخزن است و از مشکلاتی مانند ضربه و شکستگی که در اثر جابه جایی جاروبرقی های معمولی به وجود می آید جلوگیری می کند.
  • مکش قوی
    قدرت مکش جاروبرقی های مرکزی بسیار بیشتر از جاروبرقی های معمولی می باشد. (چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت)
  • با استفاده از آن ها به کیسه و پاکت های زباله نیازی نیست و همین مسئله مزیت چشمگیری به حساب می آید.
  • باعث افزایش قیمت ملک می شود که می تواند برای مالکان وسوسه برانگیز باشد.
  • با استفاده از جاروبرقی مرکزی می توانید کل ساختمان را به راحتی جارو کنید حتی پله ها و مکان هایی خارج از اتاق ها
  • عدم ایجاد حرارت و بوی ناخوشایند
    جاروبرقی های خانگی معمول پس از مدت کوتاهی استفاده موتور آن ها داغ خواهد کرد و درنتیجه کیسه خاک آن ها هم داغ خواهد شد و به این صورت بوی نامطبوعی فضا را در بر خواهد گرفت؛ اما به علت اینکه موتور جاروهای مرکزی درجایی غیر از محیط منزل می باشد ابداً بوی بد یا ناخوشایندی را ناشی از گرمای موتور استشمام نخواهید کرد.

 

جارومرکزی

اهمیت نظافت آسان و بهداشتی با جارو مرکزی

همان طور که احتمالاً شما نیز درگیر بودید، استفاده از جاروبرقی های معمولی توأم با ایجاد گردوخاک، صدا، بو، گرمای ناشی از موتور خواهد بود که با داشتن وزن زیاد باید از لابه لای وسایل که موجب آزار اطرافیان خواهد شد. اما باوجود یک جارو مرکزی همه این مشکلات رفع می گردد. چراکه این جارو بی صدا، بدون بو، سبک و با حمل آسان است. دستگاه جاروبرقی مرکزی در پشت بام، زیرزمین و دیگر بخش های خارجی ساختمان قابل نصب بوده و برای هیچ کس مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد. با نصب جاروبرقی مرکزی در یک مکان ثابت، نظافت تنها به وسیله حمل خرطومی انجام می پذیرد.

به منظور نظافت همه بخش های خانه می توان تعداد بیشتری درگاه ورودی برای اتصال خرطومی، بر روی دیوارها تعبیه نمود تا فقط توسط جابه جایی خرطومی از یک ورودی به ورودی دیگر، کلیه نقاط پوشش داده شود. درگاه های ورودی به وسیله لوله هایی به جاروی مرکزی متصل می شوند. گردوخاک از طریق این لوله ها وارد مخزن جاروی مرکزی می شود. درنتیجه کاربر هیچ گونه تماسی با این مخزن نداشته و فقط لازم است یک تا دو بار در سال تخلیه شود. سیستم به کارگیری جارو مرکزی یک روش آسان، بهداشتی و انعطاف پذیر است که با محیط خانه ها و آپارتمان ها با ابعاد مختلف سازگاری دارد.

محل نصب جارو مرکزی

جارو مرکزی به راحتی و در همه جای ساختمان قابل نصب است و تنها دو بار در سال و برای خالی کردن آن نیاز است به آن مراجعه کرد. بهترین حالت برای جاروبرقی نصب در محوطه بیرونی خانه است، زیرا فیلترها می توانند با هوای آزاد ارتباط داشته باشند. لوله کشی ها به سرعت انجام شده و با چسب به طور کامل عایق کاری می شود، این لوله ها کاملاً مخفی و خارج از دید هستند. لوله گذاری می تواند در پشت بام، بالای قفسه، مجراها، ستون ها، آشپزخانه و زیرزمین انجام شود.

بیشتر بخوانید: تأسیسات ساختمانی

نصب و راه اندازی جارو مرکزی

به طورکلی نصب و راه اندازی این سیستم نیاز به اجرای آن توسط متخصصین امر دارد؛ اما به منظور آشنایی شما با فرایند نصب و راه اندازی این بخش به این مقاله اضافه شده است. در ابتدا بهتر است بدایند که بهترین زمان لوله کشی جاروبرقی مرکزی، بعد از نصب لوله کشی گاز و آب و فاضلاب می باشد.

۱. جهت نصب و راه اندازی دستگاه جاروبرقی مرکزی می بایست نقشه پلان طبقات مسکونی را به دقت موردبررسی قرار داد تا بتوان بهترین گزینه جهت نصب پریزهای مکنده دستگاه را انتخاب نمودبه یاد داشته باشید که به دلیل استفاده از لوله های خرطومی استرچ (لوله های مخصوص با اندازه اولیه ۲.۵ متر و قابل باز شدن تا ۱۰ متر) می توان بر روی نقشه فواصل نصب پریزها را بافاصله ای مناسب در نظر گرفت.

۲. لوله هایی مناسب برای اجرای سیستم مکش را انتخاب و. خریداری کنید. لازم به ذکر است که لوله های استفاده شده از جنس پی وی سی فشارقوی با قطر ۵۰ میلی متر می باشد که با خاصیت آنتی استاتیکی نیز همراه است. این ویژگی کمک می کند که غبارات و ذرات گردوخاک جذب نگردند.

۳. لوله کشی از بالاترین نقطه ساختمان شروع و به پایین تا محل نصب دستگاه ادامه پیدا می کند. در فرایند نصب دقت داشته باشید که تا حد امکان به صورت مستقیم و از کوتاه ترین مسیر لوله کشی را انجام داده و از لوله کشی افقی با متراژ طولانی جدا اجتناب کنید، چراکه بر روی نرخ مکش دستگاه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

۴. پریزهای مکنده را نصب کنید. این پریزها عموماً در ارتفاع ۵۰ سانتیمتر نصب می شود و به وسیله درپوش نصب می گردد تا از نفوذ گردوغبار و ضایعات به درون سیستم لوله کشی جلوگیری شود. همچنین لازم به ذکر است که سیستم برقی و الکترونیکی در هنگام نصب سیستم لوله کشی انجام می پذیرد.

همان طور که مطالعه کردید لوله کشی مهم ترین و حساس ترین بخش اجرایی جاروبرقی مرکزی است و کوچک ترین اشکال در اجرای آن رابطه مستقیم با کارکرد سیستم می باشد و حتی در بعضی از اوقات باعث غیرقابل استفاده شدن آن می شود. بنابراین بهتر است اجرای آن را مستقیماً به مجریان و متخصصین امر سپرده و یا حداقل با نظارت آن ها این کار را انجام گیرد.

جارومرکزی

استانداردسازی سیستم جارو مرکزی

آنچه در استانداردسازی سیستم جاروی مرکزی حائز اهمیت می باشد، انتخاب صحیح مسیر برای لوله کشی و استفاده از متریال باکیفیت می باشد. انتخاب مدل دستگاه از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. از دیگر موارد بااهمیت در رعایت استاندارد پیاده سازی سیستم انتخاب لوله هایی با قطر مناسب می باشد.

به این منظور از لوله هایی با قطر ۴۰، ۵۰، ۶۳، ۸۰ و ۱۰۰ میلی متر استفاده می کنند. درصورتی که از سیستم مجزا یا پکیجی استفاده شود، تنها از دو لوله ۴۰ و ۵۰ میلی متری استفاده می شود. همچنین باید توجه داشت که انتخاب کوتاه ترین مسیر برای لوله کشی بهترین رویه می باشد و در مسیر آن نباید از زانویی ۹۰ درجه استفاده کرد.

برای لوله کشی نیز بهتر است از آخرین پریز برای انجام این کار استفاده شود. در پایان نیز لازم به ذکر است که از دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته داشت، جهت قرارگیری دستگاه مرکزی می باشد.

بنابراین اعمال تمام موارد ذکرشده حائز اهمیت است چراکه اگر ساختمان را به بدن انسان تشبیه کنیم، جاروی مرکزی قلب و لوله کشی ها رگ های بدن خواهند بود. چنانچه در قسمتی از رگ ها بریدگی، گرفتگی یا مشکلی وجود داشته باشد قلب هرچقدر هم کارش را درست انجام دهد مسلماً این موضوع بخشی و یا حتی کل بدن را با مشکل مواجه خواهد کرد. در سیستم جاروی مرکزی هم دقیقاً همین طور است و اگر پروسه اجرا و نصب درست اجرا نشود حتی یک دستگاه باکیفیت و استاندارد هم نمی تواند به درستی کار کند و جوابگوی نیاز مصرف کننده ها باشد.

قیمت جارو مرکزی

به طورکلی در هزینه ی خرید و نصب جارو مرکزی پارامترهایی چون متراژ و تعداد طبقات ساختمانی که جاروی مرکزی قرار است در آن نصب شود تأثیرگذارند؛ بنابراین پس از انتخاب برند مناسب با افراد متخصص این حوزه مشورت کرده و قیمت را بر اساس ساختمانی که در آن ساکن هستید برسی نمایید. سپس نسبت به خرید و نصب جاروی مرکزی اقدام نمایید.

جمع بندی

آنچه در این مقاله از پرشین سازه به بیان آن پرداختیم، معرفی دستگاه جارو مرکزی می باشد و همان طور که دیدید و هرروزه شاهد آن هستیم به مرورزمان و با پیشرفت تکنولوژی استفاده از سیستم های نوین همانند جارو مرکزی جایگزین روش های قبل می شود؛ بنابراین آشنایی با انواع تکنولوژی های مهم و یک خرید واقع بینانه می تواند در راستای افزایش راحتی شما نقش مهمی داشته باشد. در پایان نیز امیدواریم که مقاله پیش رو کمک شایانی برای افزایش اطلاعات شما بوده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است