دیوار پوش‌های جدید سلولزی و مزایای آن‌ها

دیوار پوش | دیوار پوش سلولزی | مزایای دیوار پوش سلولزی

دیوار پوش های جدید سلولزی و مزایای آن ها

شاید اولین چیزی که در حوزه ی پوشش سقف و دیوارهای یک خانه قابل نام بردن باشد استفاده از انواع رنگ ها یا کاغذدیواری ها باشد. در چنین حالتی مسلماً بر روی رنگ بندی امکان مانور کمتری بوده و در کنار آن عرصه برای اجرای خلاقانه طرح ها و رنگ ها نیز بسیار تنگ هست. به عنوان مثال در کاغذدیواری هر فرد ناچار به انتخاب طرح ها و مدل هایی هست که کارخانه سازنده به بازار عرضه کرده است.

در این میان اما پوشش های سلولزی این قابلیت رادارند که هر شخص با هر نوع تفکر هنری و حسی سلیقه خود را در آن اعمال کند و به این ترتیب خانه هر شخص بر اساس طرز سلیقه خود او طراحی و تزئین شود و دیگر نیازی به انتخاب الگوهای از پیش تعیین شده نیست؛ بنابراین شناخت مزایا و انواع مختلف این کالا می تواند به یک انتخاب بهتر کمک بسیار مهمی نماید. با توجه به همین اهمیت نیز این بخش از وبلاگ پرشین سازه را به ارائه اطلاعاتی در باب دیوار پوش های جدید سلولزی و مزایای آن ها اختصاص داده ایم. پس با ما همراه شوید تا بیشتر و بهتر بدانیم.

بیشتر بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان

آشنایی با دیوار پوش سلولزی و متریال سازنده آن

دیوار پوش های سلولزی همان طور که از نام آن ها پیدا است از مواد سلولزی ساخته می شوند. درواقع می توان اذعان نمود که مواد تشکیل دهنده این پوشش ها سلولز، رزین های ساختمانی، الیاف مصنوعی، پیگمنت های مقاوم و سایر افزودنی های خمیر مانند، است. ویژگی مهم دیوار پوش های سلولزی این است که بر روی هر سطحی قابل اجرا هست و در هنگام استفاده از آن به زیرسازی نیازی نیست.

همین ویژگی نیاز نداشتن به زیرسازی باعث می شود که اجرای دیوار پوش سلولزی به زمان کمتر و متعاقباً هزینه کمتری نیاز داشته باشد. به طورکلی زمان موردنیاز برای اجرای دیوار پوش سلولزی قابل قیاس با نقاشی ساختمان به شیوه های قدیمی نیست و بسیاری از انبوه سازان ترجیح می دهند به جای رنگ آمیزی از این دیوار پوش ها استفاده کنند. از طرفی پوشش های سلولزی به دلیل خاصیت ارتجاعی که دارند مقاومت آن ها در برابر ضربه نیز بالا بوده و درنتیجه اگر به خوبی مراقبت شوند از دوام بالایی نیز برخوردار خواهند بود. همچنین ازآنجایی که از حلال های شیمیایی در دیوار پوش سلولزی استفاده نشده است، این دیوار پوش دارای بوی بدی نبوده و طبیعتاً حساسیت زا نیز نیست.

 

دیوار پوش سلولزی

عایق بودن این محصول باعث می شود به مصرف بهینه انرژی هم کمک کنند. پوشش های سلولزی علاوه بر اینکه قابلیت اجرای طرح های متنوع و متناسب باسلیقه مشتری را روی دیوارهای خانه دارند، دارای طیف رنگی وسیعی و بسیار زیبایی نیز می باشند. درواقع امکان ایجاد مدل های خلاقانه با استفاده از این دیوار پوش ها وجود دارد بنابراین در همه مکان های عمومی و خصوصی از منازل مسکونی تا مدرسه و بیمارستان و اماکن تفریحی قابل اجرا هست.

آشنایی با تاریخچه مختصر دیوار پوش های سلولزی

جالب است بدانید که اولین بار این ژاپنی ها بودند که دست به ابداع و استفاده از پوشش های سلولزی به منظور عایق نمودن فضاهای خود کردند. درواقع مردم ژاپن به علت سرمای زیاد منطقه ژاپن از این پوشش به عنوان عایقی در برابر سرما استفاده می کردند و سبوس برنج را بعد از کوبیدن با چسب ترکیب نموده و به صورت لایه ای روی درها می مالیدند. بعدها این پوشش شکل کامل تری گرفت و در اروپا استفاده شد و به جای سبوس و ساقه برنج از مواد دیگری استفاده شد؛ یعنی ماده اولیه سلولز بود و افزودنی های فراوانی به آن اضافه شد که تنوع این محصول را بسیار زیاد نمود و کم کم به صورت یک پوشش شناخته شده تبدیل شد که در تمام دنیا کاربرد داشته و محبوبیت زیادی نیز دارد.

آشنایی با مراحل اجرای دیوار پوش سلولزی

در این بخش از این نوشتار تصمیم بر آن گرفتیم تا اقدامات اساسی برای اجرای پوشش های سلولزی از ابتدا تا انتهای کار را شرح دهیم که در یک نگاه اجمالی می توان این مراحل را شامل موارد زیر دانست:

  • مرحله اول: تعیین نوع زیر کار

به یاد داشته باشید که مهم است که سطح زیر کار را بشناسید. اغلب سطوح زیر کار که همان سطح نهایی دیوار است، از رنگ پلاستیک، گچ تازه، گچ کشته و دیگر مواد ساخته می شود که حتی بادانش ساختمانی کم هم می توان سطح زیر آن را شناخت. به یاد داشته باشید که قبل از هرگونه عملیاتی بر روی دیواره ها و سقف ها ابتدا هر نوع شکستگی و آسیب را از سطح پاک کنید و پس ازآن اقدام به اعمال پوشش نمایید. همچنین خالی از لطف نیست اگر توصیه کنیم که سطح دیوارها را از هرگونه آلودگی و یا گردوخاک پاک نمایید. چراکه چنین تمهیداتی می تواند یک سطح کاملاً یکدست و همراه با پوششی باکیفیت را برای شما عزیزان رقم بزند.

  • مرحله دوم: آماده سازی سطوح

برای اجرا این نوع از پوشش ها بر روی سطوح رنگ روغن، در ابتدا باید چربی های روی سطح دیوار برطرف شوند، چراکه قدرت چسبندگی دیوار پوش سلولزی به دیوار را کاهش می دهد و حتی می تواند رنگ آن را نیز تغییر دهد. همچنین همان طور که قبلاً نیز اشاره شد، سطوح گچ وخاک نیز باید عاری از خاک باشد؛ بنابراین به منظور اعمال این کار باید با استفاده از پارچه یا گونی خیس، اقدام به تمیز کردن این دیوار کرد. همچنین برای سطوح رنگ پلاستیک و گچ کشته، نخست باید با اجرای پرایمر، جلوی جذب آب به رنگ پلاستیک و گچ کشته را گرفته و سپس اقدام به پاک کردن سطوح از خاک و غبار نمایید.

  • مرحله سوم: آماده سازی مواد و اجرا

این مرحله به منظور آماده سازی مواد و اجرای آن بر روی سطوح اعمال می شود. درواقع در این مرحله باید مواد را به صورت مرحله ای با یکدیگر مخلوط کرده تا ملات مناسب حاصل گردد. ضروری است برای سطوح صاف و سطوحی با خلل و فرج زیاد، مواد با آب بیشتری ترکیب شوند. همچنین جهت آماده سازی بهتر مواد لازم است از آب گرم استفاده شود و سپس آن را ورز دهند. پس از آماده سازی مخلوط موردنظر باید مخلوط را حداقل به مدت نیم ساعت به حال خود رها کرد تا آماده اجرا بر روی سطوح موردنظر شود. سپس با استفاده از وسایل مخصوص، مخلوط چسبناک را روی دیوار اعمال می کنیم.

  • مرحله چهارم: عایق نمودن پوشش سلولزی

جالب است بدانید که برای اینکه بتوان سطح نهایی را قابل شستشو کرد، از پرایمر مخصوص جهت عایق نمودن آن استفاده می شود. این نوع از پرایمرها حلال در آب بوده و به نسبت یک به یک با آب مخلوط می شود. پس ازآنکه دیوار پوش سلولزی به طور کامل خشک شد، با رول نقاشی و یا قلم موی پهن مخصوص رنگ، دیوارها آغشته به این مخلوط می شوند. نکته مهم این است قلم مو را باید به صورت بالا و پایین اجرا کرده و از انجام حرکت های جانبی (چپ به راست) خودداری کرد.

 

دیوار پوش سلولزی

آشنایی با انواع دیوار پوش های سلولزی در بازار

به طورمعمول می توان اذعان داشت که شما می توانید انواع دیوار پوش سلولزی را در سه نوع بلکا، پتینه و رومالین تهیه نمایید که در این بخش از این نوشتار به معرفی و بررسی مزایا و معایب آن ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: دیوارپوش ها و انواع آن

دیوار پوش سلولزی بلکا

در باب این نوع از دیوار پوش های سلولزی می توان مطرح کرد که بلکا جایگزین مناسب رنگ و کاغذدیواری، است و با الیاف طبیعی پنبه آماده شده است. جالب است بدانید که مواد سلولزی توسط دستگاه های مخصوص در ابعاد بسیار ریز خردشده و سپس با میزان مشخصی از رزین سلولزی و سنگ های تزئینی کاملاً مخلوط می شوند. این پوشش های بلکا به دلیل برخورداری از مواد اولیه کاملاً طبیعی می تواند در فضاهای بهداشتی و درمانی مانند بیمارستان ها نیز مورداستفاده قرار گیرد. همچنین لازم به ذکر است که بلکا بر روی گچ، خاک و گچ (شمشه کشی شده)، چوب، فلز، رنگ روغن، سیمان، شیشه و… قابل اجرامی باشد.

در همین راستا لازم است بدانید که با در نظر گرفتن تاریخ پیدایش رنگ بلکا در نقاشی ساختمان به عنوان پوشش سلولزی این نتیجه حاصل می شود که بلکا صنعتی است. درواقع این پوشش با مرور زمان جایگزین رنگ های ساختمانی شده و درعین حال زیبایی، سلامت بهداشتی و صرفه جویی منابع نفتی را به ارمغان می آورد. همچنین ازجمله مزایای قابل توجه این محصول که عاملی نیز برای محبوبیت آن نیز هست شامل: عایق حرارت و صوتی بودن آن هست.

همچنین اگر دیوار پوش بلکا لک شود با شامپو فرش به راحتی می توان آن را تمیز کرد. بلکا عایق بسیار خوبی برای حرارت، رطوبت و صوت است. هنگام اجرا بویی ندارند که برای افرادی که نسبت به بوی رنگ حساسیت دارند یک مزیت خیلی مهم به حساب می آید. دیوار پوش سلولزی به لکا در برابر آتش نیز مقاومت بالایی دارد و به راحتی شعله ور نمی شود. بلکا را به آسانی می توان ترمیم کرد و استفاده از آن راه حلی خوب برای پوشاندن ترک ها و عیب های دیوار است.

دیوار پوش سلولزی

دیوار پوش سلولزی پینه

یکی از محبوب ترین انواع دیوار پوش ها نوع پتینه آن هست. چراکه استفاده از پتینه این امکان را به شما می دهد که هم از ویژگی دیوار پوش های سلولزی بهره ببرید و هم طرح دل خواه خود را روی دیوارهای خانه ایجاد نمایید. ایده های خلاقانه در پتینه کاری حسابی کاربرد دارند. پتینه مختص افراد باسلیقه است که می خواهند ظاهری متفاوت برای دیوارهای منزل خود داشته باشند. پتینه، بهترین انتخاب برای تغییر و زیباتر کردن منزل است کاربرد پتینه روی دیوار جذاب ترین تکنیک در تغییر دکوراسیون شمرده می شود. به طورکلی می توان اذعان نمود که رنگ دیوارها تأثیر زیادی در ظاهر منازل دارد و مکان مناسبی برای انجام طرح های مختلف است.

درواقع پتینه روی دیوار علاوه بر زیبایی ظاهری که به دیوارهای شما می دهد به رفع عیب های احتمالی دیوار نیز کمک می کند رنگ کردن دیوار به صورت ساده نیز تغییر شگرفی در دکوراسیون ایجاد می کند. پتینه کاری روی دیوار در رنگ و بافت ظاهری دیوار تغییر ایجاد می نماید. از پوشش های سلولزی پتینه می توان جهت امور دکوراتوری در فضاهای مختلف نیز استفاده کرد؛ یعنی علاوه برداشتن خاصیت و ویژگی مهم عایق بودن می تواند برای زیباسازی در تزئینات داخلی و دکورهای گوناگون مورداستفاده قرار گیرد.

دیوار پوش سلولزی رومالین

به طورکلی پوشش های رومالین از الیاف مصنوعی تهیه می شوند، درواقع آن ها آخرین دستاورد و تکنولوژی در مبحث پوشش های ساختمانی هست. این محصول از پالپ ها، الیاف مصنوعی، آراینده های معدنی و غیره تشکیل شده و به منظور پوشش رویه و یا تزئین در ساختمان ها بکار می روند. رومالین دارای قابلیت های بسیار زیادی است که آن را از هر نظر در برابر انواع پوشش های دیوار و سقف، از قبیل کاغذدیواری، رنگ، کنیتکس، گرانول و غیره صاحب برتری نموده و امکان رقابت را از آن ها سلب می نماید. ویژگی مهم دیوار پوش سلولزی رومالین تنوع زیاد در رنگ است و با همه سلیقه ها سازگار است. اجرای پوشش های رومالین نسبت به پوشش های دیگر ساده تر است و درنتیجه زمان و هزینه کمتری نیز صرف می شود.

پایداری پوشش های رومالین در برابر رطوبت هم نسبت به پوشش های دیگر بیش تر است و به راحتی می توان از آن برای مکان هایی با رطوبت بالا استفاده کرد. همچنین قابل ذکر است که رومالین ها برای ایجاد دکورهای تزیینی در مکان های نظیر هتل ها و اماکن توریستی نیز کاربردهای فراوانی دارد.

آشنایی با مشخصه های کلی دیوار پوش های سلولزی

به طورکلی این نوع از دیوار پوش ها دارای برخی ویژگی های متفاوت بوده که معمولاً آن را از بقیه پوشش های دیوار جدا می کند؛ بنابراین می توان این ویژگی ها را شامل موارد زیر دانست:

  • پوشش های سلولزی بر روی هر سطحی قابل اجرا بوده و در هنگام استفاده به زیرسازی خاصی نیاز ندارند.
  • پوشش های سلولزی زمان و هزینه کمتری برای نصب و اجرای آن نیاز است.
  • در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد و جایگزینی عالی برای رنگ آمیزی دیوار است.
  • پوشش های سلولزی خاصیت ارتجاعی بالایی دارند و از ایجاد ترک احتمالی در سقف و دیوارها جلوگیری می کنند.
  • بوی بدی ندارد و حساسیت زا نیست.
  • این نوع از پوشش ها فاقد فرمالدئید است.
  • میزان فلزات سنگین مانند کادمیم، مس، کبالت، آرسنیک، سرب و روی در این دیوار پوش تقریباً در حد صفر است.
  • این پوشش فاقد مواد فرار بوده و دارای پی اچ برابر با هفت است.
کلام آخر

همان طور که تا بدین جای این مقاله از وبلاگ پرشین سازه مطالعه نمودید، دیوار پوش های سلولزی از انواع پرطرفدار پوشش های دیواری در بازار اغلب کشورهای جهان هستند، زیبایی، سرعت اجرای بسیار زیاد و عدم نیاز به زیرسازی در کنار قیمت ارزان فاکتورهایی هستند که موجب استقبال از این نوع دیوار پوش ها می شود. همچنین دیوار پوش های سلولزی ساختاری سالم و بافتی طبیعی دارند و از این جهت هم موردتوجه افرادی که به سلامتی خود اهمیت می دهند قرار می گیرند؛ بنابراین شناخت بهتر شما از این نوع از دیوار پوش ها می تواند به یک خرید رضایت بخش تر و درعین حال باکیفیت تر منجر شود. در پایان نیز از اینکه مثل همیشه با وبلاگ پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان کشور همراه هستید سپاس گزاریم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است