دیوارپوش ها و انواع آن

دیوارپوش های ساختمان | انواع دیوارپوش ساختمان | پرشین سازه

اگر کاربرد انواع مختلف دیوارپوش ها را شناخته و خیلی دقیق مزایا و معایب هر نوع از آن ها را بر اساس اصول درست دکوراسیون داخلی بررسی و انتخاب کنید، می توانید به سرووضع خانه خود شکلی خاص و جدید بدهید. با توجه به این مقدمه اگر می خواهید با انواع دیوارپوش ها آشنا و انتخاب مناسبی داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید از دیوارپوش استفاده کرد؟

دیوارها مستعدترین مناطق برای ترک شدن و کثیف شدن هستند و در صورت چنین اتفاقی معمولاً هزینه زیادی باید صرف اصلاح و تمیز سازی دیوار کرد. دیوارپوش اختراعی در راستای رفع همین جنس مشکلات بود. چراکه علاوه بر حفاظت از بافت دیوار، دیوارپوش ها باعث زیبایی بسیار بالای فضا به سبب تنوع رنگی آن در دکوراسیون داخلی می شود. درواقع دیوارکوب ها می توانند اکثر سطوح مانند دیوارها، سقف ها، شکستگی ها و حتی سطوح پوسته شده را پوشانده و سال های زیادی ماندگار و زیبا بمانند. همچنین استفاده از دیوارکوب ها ازجمله سریع ترین راه ها جهت ایجاد نمایی شیک و زیبا در ساختمان می باشد.

انواع دیوارپوش

انواع دیوارپوش را می توان به لحاظ جنس ساختاری و کاربردی که دارند طبقه بندی کرد. دیوارپوش ها در انواع مختلف شامل نوع ام دی اف و پی وی سی می باشند. انواع دیوارپوش های دیگر شامل دیوارپوش چرمی، دیوارپوش چوبی، دیوارپوش سه بعدی، سنگی، آلومینیومی، شیشه ای نیز هستند. مزایا و معایب دیوارپوش در انواع مختلف متفاوت می باشد که می توان آن ها را دسته بندی کرده و برای محیط های مختلف انواع پرکاربردتر و مناسب تری را انتخاب و نصب کرد. همچنین از دیگر پارامترهای تأثیرگذار در انتخاب دیوارپوش می توان به میزان شلوغی و رفت وآمد در فضا، نوع کاربرد مورد انتظار مانند آکوستیک یا ضد حریق بودن پوشش، ماندگاری و شرایط نگهداری دیوارپوش نیز اشاره کرد؛ بنابراین انواع دیوار پوش ها با توجه به متریال و نوع کاربرد شامل موارد زیر می شوند:

۱. پوشش کاغذی دیوار

امروزه کاغذدیواری ها از محبوبیت خاصی در بین علاقه مندان به طراحی دکوراسیون داخلی برخوردار است. در نوع چاپی کاغذدیواری، چاپ هر طرحی که مدنظر داشته باشید امکان پذیر است. همچنین امکان هرگونه نقاشی بر روی کاغذدیواری بعد از نصب نیز وجود دارد. از مزایای دیوارپوش های کاغذی می توان به قابلیت شست وشو، قابلیت برداشتن آسان، صرفه اقتصادی و سرعت بالا در اجرا، آن اشاره کرد. کاغذدیواری ها خود شامل انواع مختلفی می شوند که می توان به کاغذدیواری ضد زلزله، کاغذدیواری قابل برداشت، کاغذدیواری قابل شست وشو، کاغذدیواری LED دار و کاغذدیواری سه بعدی اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدونید کاغذدیواری ضد زلزله از انواع نوین دیوار پوش هاست که علاوه بر زیبایی در مقاوم سازی دیوارها در برابر زمین لرزه نیز بسیار مؤثر است. در مورد کاغذدیواری قابل برداشت هم باید گفت که این نوع از دیوارپوش به عنوان پوشش موقت نیز شناخته شده می شود و مورد استقبال قشر مستأجر است چراکه در این نوع از دیوار پوش ها از چسب ویژه ای استفاده می کنند تا به طور دائمی به دیوارها بچسبد و درعین حال در زمان جابجایی یا تعویض، به راحتی و بدون زحمت کنده شود.

درباره کاغذدیواری قابل شست وشو نیز لازم است اشاره کنیم که در ساختار این نوع پوشش یک لایه به صورت لمینیت بر روی کاغذدیواری معمولی با هر طرح و رنگی اجراشده که کاغذ را در مقابل جذب آب مقاوم کرده و سطح صیقلی آن باعث جلوگیری از جذب آلودگی و غبار محیط می شود؛ بنابراین این نوع از کاغذدیواری انتخاب مناسبی برای داخل حمام و دستشویی می باشد.

۲. پوشش رنگ دیوار

یکی از معمول ترین روش های پوشش دیوار، رنگ آمیزی است که هنوز هم از محبوبیت زیادی برخوردار است و درعین حال با پیشرفت تکنولوژی، رنگ ها به صورت کاربردی وارد عرصه ساختمان شده اند. از انواع رنگ ساختمان ازنظر کاربرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رنگ های ضد حریق

این نوع رنگ در برابر آتش مقاوم است و توسط تنگستات سدیم آتش گرفتن دیواره ها را به تأخیر می اندازد. به همین علت در مکان هایی که از چوب و یا فولاد استفاده شده است از این نوع رنگ ساختمان استفاده می شود.

  • رنگ های آنتی باکتریال

این نوع از رنگ ها با استفاده از تکنولوژی نانو و ایجاد سطوح عاری از آلودگی تا حد زیادی باعث جلوگیری از رشد انواع باکتری ها و گسترش و انتقال بیماری ها می شوند و کمک شایانی به بهداشت و سلامت فردی و عمومی می نماید؛ بنابراین با توجه به چنین ویژگی هایی از این رنگ ها می توان در محیط های درمانی مانند بیمارستان و درمانگاه، آزمایشگاه ها استفاده کرد.

  • رنگ عایق رطوبتی

این نوع از رنگ ها، پایه آب دارند و بعد از واکنش با آب و خشک شدن سطح، نسبت به نفوذ رطوبت، بخار و یا آب به طور کامل مقاوم می گردد. از این نوع رنگ می توان در حوض و استخرها و یا آشپزخانه و حمام استفاده نمود.

  • رنگ های ضد امواج الکترومغناطیسی

این نوع از رنگ ها جهت جلوگیری از نفوذ امواج به صورت لایه های نازک بر روی سطوح ساختمان پوشانده می شود. معمولاً در هنگام استفاده از این نوع رنگ میزان سطح موردنیاز به پوشش ضد امواج الکترومغناطیسی با توجه به میزان امواج پخش شده در محیط توسط کارشناس متخصص تعیین می گردد.

  • رنگ سلولوزی

از ترکیبات اصلی این نوع از رنگ ساختمان، ترکیبات سلولزی طبیعی است. همچنین برای بهبود چسبندگی، سختی، نرمی و انعطاف پذیری غشا به آن روان کننده افزوده می شود. در مقایسه با رنگ روغن معمولی این رنگ می تواند به راحتی شسته شود و سختی و انعطاف پذیری بیشتری دارد. همچنین سطح آن صاف تر، درخشنده تر و دارای مقاومت بهتری در برابر تغییرات آب و هوایی است.

دیوارپوش های ساختمان

۳. دیوارپوش پی وی سی

به دلیل مقاومت بالای این نوع از دیوار پوش ها در برابر آب وآتش این نوع از دیوار پوش ها کاربرد گسترده ای در حمام، اتاق ها و یا هر مکانی که در معرض رطوبت باشد دارند. از دیگر مزایای این نوع دیوار پوش ها مقاومت بالا در برابر حرارت و همچنین طور طول عمر بالا است که به عنوان مزایای دیوارپوش پی وی سی دیده می شود. این ویژگی سبب شده که پس از استفاده طولانی مدت از این دیوارپوش شکل ظاهری و استحکام آن ها حفظ شده و تازگی و زیبایی خود را همیشه داشته باشند. ضمناً این نوع از دیوارپوش دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشد که در تعداد کمی از دیوار پوش ها قابل مشاهده است ازاین رو با در نظر گرفتن مزایای زیاد این نوع دیوارپوش قابلیت استفاده از آن گستره زیادی دارد.

به طورکلی می توان گفت مزایای دیوارپوش پی وی سی شامل:

  • دوام
  • قابلیت شست وشو
  • مقاومت در برابر نفوذ آب
  • سبک و قابل بازیافت
  • ضد حریق
  • نصب سریع و آسان
  • جذاب و زیبا
  • نگهداری آسان
  • قابل استفاده در تمام فضاهای داخلی و بهداشتی است.

مشاهده کنید: قیمت لحظه ای سیمان

۴. پوشش پارچه ای دیوار

این نوع از دیوار پوش ها به دلیل اینکه از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نمی کنند به شدت سازگار با محیط زیست اند. دیوار پوش های پارچه ای از الیاف های طبیعی تشکیل شده و مانند کنف بافته اند. این نوع پوشش دیوار عمر مفید طولانی تری نسبت به رنگ و کاغذدیواری دارند، همچنین نصب و اجرای دیوارپوش پارچه ای بسیار آسان تر از نصب کاغذدیواری و سریع تر از اجرای رنگ است. لازم به ذکر است که پوشش پارچه ای دیوار دارای قابلیت هماهنگی با دکوراسیون و مبلمان و دارای خاصیت آکوستیک نیز می باشد.

۵. دیوارپوش چرمی

دیوار پوش های چرمی را به جرئت می توان جزو باکلاس ترین نوع دیوار پوش ها نام برد که در ساختمان های مسکونی، تجاری و هتل ها مورداستفاده قرار می گیرند. دیوار پوش های چرمی به شکل توپر و نرم هستند که واقعاً نمای جذابی به دیوارها می دهند، همین شکل توپر و نرم نیز عاملی برای عایق حرارتی و صوتی بودن این نوع از پوشش ها است. از پوشش چرمی در سالن های همایش، لابی هتل، مهدکودک و منازل استفاده می شود. ازجمله معایب این نوع از پوشش دیوار قیمت بالای آن است.

۶. پوشش چوبی دیوار

دیوار پوش های چوبی تخته های چوبی در سایزهای مختلف و رنگ های متنوع تیره و روشن هستند که با روش های خلاقانه کنار هم روی دیوار نصب می شوند. پیشنهاد می کنیم اگر دوست دارید فضای منزلتان گرم و صمیمی و تا حدودی کلاسیک طور باشد، این نوع از دیوارپوش را انتخاب و اعمال کنید. باید دقت کنید که درست است که دیوارپوش چوبی دارای دوام مناسبی است اما در طولانی مدت نیاز به نگهداری دارد که از روکش هایی برای افزایش طول عمر مفید پانل چوبی می توان ایجاد نمود. چوب عایق مناسبی برای حرارت و صوت است و باعث کاهش تبادل حرارت و سروصدا از محیط بیرون می شود. از انواع دیوارپوش چوبی می توان به دیوارپوش ترموود اشاره نمود.

۷. پوشش آکوستیک

این نوع از پوشش چندان در طراحی داخلی نقش ندارند و درواقع پوشش آکوستیک برای دیوار فضاهایی که نیاز به جذب صوت و خاصیت آکوستیکی دارند مانند اتاق های جلسات، سالن آمفی تئاتر، هتل و ادارات به کاربرده می شود. پوشش آکوستیک به صورت پارچه ای از جنس پلی استر و اولفین است و به خوبی می تواند نقش عایق صدا را ایفا کند.

۸. دیوارپوش سنگی

دیوارپوش سنگی نیز یکی دیگر از انواع دیوارپوش است که معمولاً برای ساخت آن از قطعات سنگ آنتیک استفاده می شود. این سنگ ها تنوع زیادی دارند و می توانند به هر طرح و شکلی با هراندازه ای روی دیوار درآیند. یکی از مهم ترین فاکتور های رواج این نوع دیوارپوش این است که به راحتی بر روی هر جنس دیواری اعم از گچی، سرامیکی، سیمانی و … نصب می شوند. بعلاوه اینکه پرتی سنگ های مورداستفاده در این نوع بسیار کم است همین باعث قیمت کم این دیوارپوش شده است.  این پوشش دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و خراشیدگی است و طول عمر مفید بالایی دارد. اگرچه سنگ عایق مناسبی برای حرارت نیست اما ایجاد پوسته ی دوم از هر جنسی بر روی دیوارها تأثیر چشمگیری بر روی کاهش تبادل حرارتی و صوت دارد.  از ترکیب مجدد سنگ های طبیعی با مواد افزودنی دیگر همچون سیمان و افزودنی های پلیمری، می توان سنگ مصنوعی تولید و یا با ایجاد پوشش بر روی پانل های بتنی دیوار پوشی با نمای سنگ ایجاد نمود که از مزایای این پوشش می توان به وزن کمتر، نصب آسان و سریع تر نسبت به دیوار پوش های سنگی، تنوع در طرح و شکل و ابعاد اشاره کرد.

البته باید گفت که این متریال امروزه کمتر مورداستفاده قرار می گیرد و دلیل آن هم برخی معایب سنگ آنتیک است. به عنوان مثال احتمال تجمع حشرات در میان بندها این نوع پوشش ها بلا است. همچنین غیرقابل شستشو یا رنگ آمیزی بودن، وزن بالا و خطر برای مکان های زلزله خیز از دیگر معایب پوشش های سنگی است.

۹. دیوارپوش برجسته و سه بعدی

برای ایجاد تنوعی چشمگیر در دکوراسیون داخلی فضاها می توان از دیوارپوش سه بعدی به صورت برجسته استفاده نمود و با نورپردازی مناسب و ایجاد سایه جلوه ی منحصربه فردی را به فضا می توان بخشید. دیوار پوش های سه بعدی یا همان تری دی پنل محصول مدرن و زیبایی در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی است. این دیوار پوش های سه بعدی عایق صدا، رطوبت و دما هستند و در انواع مختلفی ازجمله بتنی، سلولوزی، پی وی سی، ام دی اف، فایبرگلاس و… در بازار وجود دارند. دیوار پوش های جدید سه بعدی در بخش های مختلف مانند دیوار نشیمن، دیوار رستوران، دیوار گالری های هنری، تالارهای عروسی، نمایشگاه ها، سالن های ورزشی، فست فودها، بوتیک ها و … قابل استفاده هستند.

دیوارپوش های ساختمان

۱۰. پانل بتنی دیوار

پانل های بتنی با قالب های گوناگون در طرح، رنگ و شکل های مختلف تولید می شوند. این پانل ها به صورت تخت و یا سه بعدی هستند و  ضخامتی حدود ۴ میلی متر و وزن تقریبی ۷ کیلوگرم بر مترمربع  دارند و برای نصب آن ها از چسب استفاده می شود.

۱۱. کاشی و سرامیک

سرامیک از مخلوط خاک رس با ماسه و فلدسپار تشکیل شده که قالب های آن تحت حرارت بالا پخته می شوند. کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته می شود که طول و عرض آن مختلف بوده و ضخامت آن چند میلی متر است و یک روی آن دارای سطحی شیشه ای بوده و کاملاً صاف و صیقلی می باشد. کاشی و سرامیک در ساختمان کاربرد و اهمیت ویژه ای دارند و برای نصب آن ها بر روی دیوار می توان از ملات و یا چسب کاشی استفاده نمود. ازجمله معایب این نوع از پوشش ها عدم نصب آسان و سنگینی وزن سرامیک و کاشی است.

۱۲. دیوارپوش ام دی اف

یکی دیگر از انواع دیوارپوش نوع ام دی اف می باشد که مزایا و معایب دیوارپوش ام دی اف را نیز می توان بررسی کرده و با در نظر گرفتن عوامل مختلف اقدام به انتخاب و نصب آن ها در دکوراسیون های داخلی نمایید. ازجمله مزایای دیوارپوش ام دی اف می توان به تنوع طرح و نقش آن اشاره کرد. همچنین این نوع از دیوارپوش ها در مقابل نور خورشید دارای دوام بالایی هستند و تغییر رنگ در آن ها به مرورزمان مشاهده نمی شود. از دیگر مزیت های پوشش ام دی اف نشان دادن مقاومت مناسب در هنگام انبساط و انقباض است.

معایب استفاده از این نوع دیوارپوش نیز شامل:

  • حساسیت و عدم مقاومت نسبت به حرارت
  • مناسب نبودن برای استفاده در محیط های مرطوب
  • برای این که بتوان دیوار پوش های ام دی اف را نصب کرد نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتری نسبت به برخی از انواع دیوارپوش ازجمله نوع پی وی سی می باشد.

سخن آخر

استفاده از پوشش های مختلف برای دیواره و تغییر نمای دیوار ازجمله کلیدی ترین روش ها برای تغییر در دکوراسیون داخلی خانه و طراحی آن می باشد؛ بنابراین شناخت انواع دیوارپوش می تواند به شما در این فرایند کمک شایانی کند. درواقع هدف ما از اماده سازی این مقاله افزایش آگاهی و دقیق تر کردن دیدگاه شما به این مسئله است که امیدواریم این به این مهم دست پیدا کرده باشیم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است