ساختمان های در حال اتمام کار تهران

پایان کار | ساختمان های در حال اتمام کار تهران

تا زمانی که یک ساختمان به انتهای کار خود برسد، مراحل زیادی را پشت سر گذاشت! تک به تک مراحل ساختمان سازی در ایمنی و استاندارد بودن آن نقش دارند و باید آن ها را در نظر داشت. از مرحله ی فونداسیون گرفته تا مراحل نازک کاری! در تک به تک مراحل ساختمان سازی، باید یک مهندس ناظر حضور داشته باشد تا بر ایمنی و استاندارد بودن سازه نظارت داشته باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است چرا که بدون استاندارد بودن ساختمان، اجازه ی بهره برداری از آن وجود نخواهد داشت.

ماهانه ساختمان های زیادی در شهر بزرگ تهران، به مرحله ی اتمام کار خود نزدیک می شوند. کافی است نگاهی به همین خیابانی که در آن زندگی می کنید بندازید تا متوجه شوید از چه صحبت می کنیم! چند ساختمان می بینید که به مرحله ی اتمام کار خود رسیده اند و به نظر می آید که دیگر کاری برای انجام باقی نمانده است؟

اما چرا در مورد ساختمان های در حال اتمام کار تهران صحبت می کنیم؟ دلیلش ساده و واضح است. به خاطر این که خیلی از افراد، زندگی کاری شان به همین ساختمان های در حال اتمام کار گره خورده است. مثلاً اگر یک بنگاه دار هستید، باید بدانید که کدام یک از ساختمان های اطرافتان دیگر به مراحل پایان کار نزدیک شده اند. باید بدانید تا بتوانید این ساختمان ها را در فایل های خود داشته باشید و به این ترتیب کسب و کار خودتان را گسترش بدهید. آیا فهرست کردن تمام ساختمان های در حال اتمام کار تهران کار ساده و راحتی است؟ آیا می توانید یک قلم و کاغذ دستتان بگیرید و تک به تک ساختمان های تهران را بررسی کنید و به دنبال ساختمان های تمام شده بگردید؟

معلوم است که خیر! این روش نه تنها به صرفه و مفید نیست، بلکه ضرر هم دارد! اما باید چه کرد؟ چگونه می توان ساختمان های در حال اتمام کار تهران را پیدا کرد؟ خب ما برای شما پیشنهاد شگفت انگیزی داریم. پیش از این که به سراغ توضیح پایان کار و روند آن برویم، می خواهیم توضیحاتی در مورد این مسئله ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

بانک اطلاعات ساختمان های در حال اتمام کار تهران

خوشبختانه راز حل مشکل شما در یک بانک اطلاعات ساختمانی نهفته است. شما می توانید به سادگی با خرید یک بانک اطلاعات ساختمانی، اطلاعات کلیه ساختمان های در حال اتمام کار تهران را به دست آورید. از مرحله ی ساخت این سازه ها گرفته تا شماره تماس سازندگان آن ها، در این بانک اطلاعاتی وجود دارد.

شما می توانید محدوده ی جستجوی خود را تنگ تر کنید و از بانک اطلاعاتی بخواهید که مثلاً فقط ساختمان های در حال اتمام کار منطقه ۱ تهران را به شما معرفی کند. بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه به عنوان یکی از بهترین بانک های اطلاعاتی کشور، تمامی این اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهد داد تا به این ترتیب بتوانید استراتژی درستی برای کسب و کارتان داشته باشید.

هم چنین روزانه ده ها پروژه ی ساختمانی جدید به این بانک اطلاعاتی اضافه می شود و همواره آپدیت خواهد بود؛ بنابراین می توانید از صحت اطلاعات موجود در این دیتابیس اطمینان داشته باشید. با این مقدمه به سراغ توضیح پایان کار ساختمان و مراحل اخذ آن می رویم. با ما همراه باشید.

گواهی پایان کار

گواهی یا پایان کار سازه

بعد از این که ساختمان شما مرحله ی نازک کاری و نماکاری را نیز پشت سر گذاشت، نوبت به اخذ گواهی پایان کار و روند اداری آن می رسد. برای انجام این کار باید به سراغ شهرداری منطقه ای که ساختمان در آن ساخته شده است، بروید و از این اداره بخواهید که کارشناسی را برای بررسی و نظارت بر پروژه به آن جا بفرستد.

بعد از این که کارشناس فرستاده شد، باید بررسی کند که ساختمان دقیقاً بر اساس نقشه ی ساخت، کامل شده است یا خیر! کارشناس متراژ آپارتمان، پارکینگ و انباری؛ شیوه ی ساخت آسانسور و خلاصه تک به تک جاهای ساختمان را مورد بررسی قرار می دهد تا اطمینان پیدا کند که تمام آن ها بر اساس موازین و استانداردهای شهرداری ساخته شده اند.

چنان چه هر کدام از این بخش ها بر اساس قوانین و موازین ساخته نشده باشند، به عنوان تخلف در ساخت شناسایی خواهد شد و به وسیله ی کارشناسی که برای بررسی ساختمان آمده است، صورت جلسه می شود. در نهایت نیز این موضوع در کمیسیون ۱۰۰ شهرداری بررسی شده و احتمالاً سازنده را ناچار به پرداخت خسارت سنگینی خواهند کرد. به همین دلیل است که باید دقت داشته باشید که تک به تک مراحل ساخت ساختمان باید بر اساس نقشه ی ساختمانی پیش برود چرا که ممکن است مشمول تخلف واقع شوید.

چرا پایان کار مهم است؟

برای این که پایان کار ساختمان را دریافت کنید، حتماً باید به سراغ شهرداری منطقه ای که ملک در آن واقع شده بروید. در واقع کسی که در مالک ساختمان باید این کار را انجام دهید؛ اما چرا این مسئله به این حد مهم است؟ چرا ساختمان های بدون پایان کار، مشتری های زیادی ندارند. در ادامه به مهم ترین دلایل اهمیت پایان کار اشاره کرده ایم:

اولین دلیل اهمیت اخذ گواهی پایان کار این است که برای تنظیم صورت مجلس تفکیکی ساختمان لازم است. تمامی مشخصات ساختمان در این گواهی درج شده است و به همین دلیل برای صدور سند مالکیت ساختمان لازم و ضروری است. به همین دلیل است که تا گواهی پایان کار نداشته باشید، امکان صدور سند مالکیت وجود نخواهد داشت. در واقع برای این که سند مالکیت دریافت کنید، باید به همراه تمامی مدارک ساختمان و گواهی پایان کار به دفاتر ثبتی مراجعه کنید.

روند دریافت پایان کار ساختمان

برای این که پایان کار ساختمان را دریافت کنید باید مراحل زیادی را پشت سر بگذارید که در ادامه به ترتیب به آن ها اشاره کرده ایم:

اولین مرحله برای گرفتن پایان کار این است که تشکیل پرونده دهید. این تشکیل پرونده و درخواست پایان کار توسط ناظر انجام می گیرد. در صورتی که ساختمان شما بازسازی شده است، باید عوارض نوسازی را نیز پرداخت کرده باشید و به همراه رسید آن مراجعه کنید.

دومین گام این است که سند مالکیت رسمی خود را ارائه کنید و زمان مشخصی را برای بازدید کارشناس فنی شهرداری تعیین کنید.

سپس کارشناس شهرداری از محل پروژه ساختمانی بازدید خواهد کرد و گزارش تهیه می کند.

در گام بعدی فرم تکمیل شده ی گزارش نحوه ی اجرای ساختمان توسط مهندس ناظر تحویل داده می شود.

بعد از آن، گزارشی که توسط کارشناس شهرداری تهیه شده است، به وسیله ی مسئول فنی و شهرسازی مورد بررسی قرار می گیرد و دستور محاسبه صادر می شود.

محاسب با توجه به گزارش مأمور فنی و پروانه ساختمان، متراژ بنا را بررسی می کند و اضافه متراژ یا کاهش آن را در نظر داشته باشد.

در صورتی که خلافی از بابت مشرف بودن، اضافه ارتفاع یا… وجود داشته باشد، باید رضایت ساختمان های مجاور کسب شود.

در گام بعدی، واحد تشکیل پرونده شهرداری، پیش نویس پایان کار را تهیه می نماید و سپس برگ گواهی پایان کار ساختمان در واحد پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می شود.

سپس معاون شهرسازی یا شهرداری یا محاسب، امضای نهایی پایان کار را می زند. جواز را به مهر، شماره و تاریخ ممهور می کند. این کار توسط دبیرخانه شهرداری مورد نظر صورت می گیرد.

بعد از این که تک به تک این مراحل اجرا شد، جواز پایان کار ساختمان صادر می شود.

انواع پایان کار

باید بدانید که پایان کارها به انواع و اقسامی تقسیم می شوند. یکی از اصلی ترین فاکتورهای دسته بندی پایان کارها بر اساس سال صدور آن ها و هم چنین اعتبارشان است. به طور کلی سه دسته پایان کار وجود دارد:

پایان کار موقت

در گذشته شهرداری، نوعی از پایان کار را ارائه می کرد که اعتباری ۶ ماهه یا نهایتاً دو ساله داشتند. این نکته در بالای برگه ی پایان کار درج می شد. اصلی ترین دلیل صدور این گواهی موقت این بود که تخلفات ساختمانی در گذشته بیش از امروز صورت می گرفت و راهکاری برای نظارت بر این تخلفات بود.

پایان کار نامحدود

این گواهی نیز شبیه به پایان کار موقت بود؛ اما فرق عمده ای که داشت، این بود که در بالای گواهی مزبور، عبارت نامحدود درج می شد. به طور کلی پایان کار موقت و نامحدود در یک برگه ساده ی خلاصه می شد.

پایان کار واحد و مستقل

سومین نوع از پایان کار که امروزه صادر می شود، گواهی پایان کار برای تک به تک واحد های آپارتمانی است که چند ورق مدرک است. نکته این جاست که امروزه نمی توانید با یک گواهی پایان کار موقت، سند مالکیت تنظیم کنید. اگر هم گواهی شما پایان کار نامحدود باشد، لازم است که از شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر، تأییدیه دریافت کنید.

اما باید بدانید که چند استثناء در مورد پایان کارها وجود دارد. مثلاً اگر ملک قدیمی ای داشته باشد که در تاریخ قبل از ۹.۲.۱۳۴۹ ساخته شده و قبل از تاریخ ۳۱.۵.۱۳۵۲ به مالکیت شخص درآمده باشد، نیازی به ارائه ی گواهی پایان کار نخواهد بود.

شرایط جدید دریافت پایان کار

از سال ۱۳۹۶ بود که قانونی تصویب شد که اخذ پایان کار فقط با ارائه ی گواهینامه واکنش در برابر آتش سوزی نمای ساختمان ممکن بود. به این ترتیب هر کسی که بخواهید گواهی پایان کار ساختمانی را دریافت کند، باید مصالحی را در پروژه ی خود به کار بگیرد که دارای تأییدیه سازمان استاندارد ملی یا گواهینامه های واکنش در برابر آتش باشد. در غیر این صورت امکان اخذ پایان کار وجود نخواهد داشت.

تمام این سخت گیری ها به خاطر این است که ساختمان را در برابر هرگونه آسیبی ایمن سازند و میزان تلفات را به هنگام وقوع حادثه تا جای ممکن کاهش دهند. این اقدامات به خاطر بخشنامه ای است که در سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صادر شده است.

ساختمان های درحال اتمام کار

برای ساختمان قدیمی چگونه پایان کار بگیریم؟

در گذشته، ساختمان ها می توانستند هر کاربری ای که مالک تمایل داشت، داشته باشند. در واقع قبل از سال ۱۳۴۹، مالک می توانست که از ساختمان خود، به طرق مختلف بهره وری داشته باشد. به همین خاطر بود که ضرورتی به دریافت پایان کار برای ساختمان هایی که پیش از سال ۴۹ و ۵۲ ساخته شده اند، وجود ندارد؛ اما به طور کلی ساختمان هایی که بیش از ۳۰ سال از عمر آن ها می گذرد، ممکن است تحت شرایط زیر نیازمند دریافت پایان کار باشند:

اگر ملک شما کلنگی و قدیمی است، احتمال این که یک پایان کار قدیمی داشته باشید، بسیار بالاست. به این ترتیب برای اخذ پایان کار جدید، کافی است همان گواهی قدیمی را به همراه دیگر مدارک خود همراه داشته باشید تا به این ترتیب گواهی پایان کار جدید برایتان صادر شود.

اما برخی مواقع کار به همین سادگی نیز پیش نخواهد رفت. تصور کنید که شما یک ملک قدیمی دارید که پایان کار هم دارد؛ اما به مرور زمان، خودتان تغییراتی در ملک انجام داده اید. مثلاً یک طبقه به آن اضافه کرده اید و مجوز شهرداری هم نگرفته اید. به این صورت کارتان به مشکل بر می خورد. چرا که این اقدام بنابر قوانین شهرداری تخلف محسوب می شود و باید به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع داده شود. در چنین مواقع عموماً باید جریمه ی مربوطه را پرداخت کنید تا گواهی پایان کار جدیدی برای ساختمان قدیمی تان صادر شود. در غیر این صورت، گواهی پایان کار نخواهید داشت.

یکی دیگر از حالت هایی که ممکن است به هنگام دریافت پایان کار ساختمان های قدیمی با آن مواجه شوید، بحث ساختمان هایی است که اساساً هیچ مجوزی از شهرداری برای ساخت و ساز نگرفته اند و حتی سند مالکیتی هم ندارند. در چنین شرایطی، کار اخذ پایان کار با موانعی جدی و دشوار رو به رو خواهد بود..

مدارک لازم برای گرفتن گواهی پایان کار

برای اخذ پایان کار باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اگر مالک اصلی ساختمان فوت کرده است، باید به همراه اصل و کپی سند انحصار وراثت و مدارک شناسایی ورثه مراجعه کنید.
  • اگر ساختمان مورد نظر، بازسازی شده است، باید رسید پرداخت عوارض نوسازی سالیانه را به همراه داشته باشید.
  • اصل و کپی فیش های برق، گاز، تلفن و آب را با خود ببرید.

تمامی مدارک و گواهی های زیر را به همراه داشته باشید:

  • کارت سازه
  • گزارشات مرحله ای
  • تأییدیه استاندارد بودن آسانسور برای ساختمان های نوساز
  • برگه اتمام عملیات ساختمانی
  • اصل و کپی پروانه ساختمانی
  • نقشه معماری سازه (رایت شده روی CD)

تمام این مدارک برای اخذ گواهی پایان کار، لازم و ضروری است. در نهایت این که امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. یادآوری می کنیم که اگر به دنبال ساختمان های در حال اتمام کار تهران و کرج هستید، می توانید به بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه مراجعه کنید.

دیدگاه ها غیرفعال است