لوله کشی ساختمان و انواع آن

لوله کشی ساختمان و انواع آن | لوله کشی ساختمان چگونه انجام می شود

اهمیت لوله و لوله کشی ساختمان را همه سازندگان و مردم عامه می دانند و کمتر کسی پیدا می شود که از نقش لوله کشی ساختمان و انواع آن بی خبر باشد. وجود لوله در ساختمان شریان حیاتی یک سازه است و این انواع لوله ها هستند که آب و گاز را به شما می رسانند. لوله کشی در ساختمان یکی از مراحل اصلی ساخت هر سازه مسکونی است و بایستی توسط یک متخصص لوله کشی ساختمان اجرا شود.

اگر لوله کشی در ساختمان به درستی انجام نشود، مشکلات زیادی در دوران بهره برداری از یک ساختمان رخ خواهد داد و ساکنین را آزار خواهد داد. ازاین رو اگر قصد ساخت سازه را دارید یا در آینده ممکن است جزو سازندگان و پیمانکاران ساختمانی باشید، به شما پیشنهاد می کنیم تا از یک لوله کش متخصص در ساخت سازه کمک بگرید و با فرآیند لوله کشی ساختمان آشنایی مناسبی داشته باشید.

نقش لوله کشی صحیح در ساخت سازه

جایگذاری نامناسب لوله عواقب زیادی در ساخت سازه دارد که پس از اتمام ساختمان معلوم می شود که برای رفع این مشکل بسیار دیر بوده و شما باید دوباره هزینه کنید و چنین مواردی معمولاً نیاز به تخریب اساسی سازه دارد. از مشکلات به وجود آمده در اثر اجرای غیرتخصصی لوله کشی می توان به گرفتگی لوله ها، جایگذاری نامناسب آن ها، استفاده از لوله نامناسب، خوب نصب نشدن لوله ها و غیره اشاره کرد. توجه کنید که برای رفع برخی از مشکلات شما باید قسمتی از ساختمان تازه ساز خود را خراب کرده و بعد از رفع مشکل، آنجا را دوباره بازسازی کنید. همین امر باعث ایجاد هزینه های جانبی شده و ممکن است شما را در شرایط سختی قرار دهد؛ بنابراین همیشه انتخاب های خود را بسنجید و در امر لوله کشی ساختمان سنجیده عمل کنید.

در مواقعی که تخصصی در انتخاب لوله مناسب را ندارید، بهتر است که همراه با یک متخصص به خرید لوله بروید تا لوله ای با بهترین کیفیت و با گرید مناسب را برای ساختمان خود انتخاب کنید. در ادامه این مطلب، می توانید اطلاعات بیشتری درباره لوله کشی ساختمان و انواع آن به دست آورید؛ با ما همراه باشید.

اهمیت انتخاب لوله باکیفیت در لوله کشی ساختمان

شناخت انواع لوله و استفاده از لوله باکیفیت، اهمیت زیادی در ساخت یک سازه مسکونی دارد و رعایت نکردن اصول آن می تواند زیان زیادی را به فرآیند ساخت ساختمان و بودجه شما وارد کند. باگذشت زمان ساختمان سازی در اکثر نقاط کشور بیشتر شده و با اوضاع اقتصادی کنونی، قیمت لوله و تأسیسات ساختمان افزایش یافته است و گاهی در مورد برخی از انواع خاص لوله ها، سر به فلک می کشد؛ درنتیجه اغلب پیمانکاران ساختمانی از محصولاتی با کیفیت پایین و ارزان در ساخت ساختمان ها و لوله کشی آن ها استفاده می کنند. همین امر باعث شده تا اغلب ساختمان ها بعد از گذشت چند ماه به سرویس و بازسازی نیاز پیدا کنند و ساکنین با مشکلات جدی مواجه شوند. امروزه در اغلب ساختمان ها که در آن از لوله کشی مدرن بهره برده شده است، تعمیرات بسیار کاهش یافته و لوله ها سالم باقی می مانند.

انواع لوله ساختمانی

استفاده لوله مناسب در ساختمان یکی از اصول مهم لوله کشی است و می توان گفت اولین اصلی است که پیش از لوله کشی باید به آن توجه شود. هر لوله کاربرد منحصربه فردی دارد که برای آن کار ساخته شده است. به طور مثال لوله گاز برای عبور گاز ساخته شده است و نمی توان از آن برای لوله کشی آب استفاده کرد.

همیشه سعی کنید در انتخاب لوله ها برای کاربردی که دارند، بهترین گرید لوله را انتخاب کنید و از محصولات شرکت های معتبر داخلی و خارجی استفاده کنید تا لوله طول عمر بالایی داشته باشد. این کار باعث می شود تا ساختمان برای مدت طولانی نیاز به سرویس و بازسازی نداشته باشد.

برای خرید لوله این نکته را در نظر بگیرید که بهترین لوله ها با ماشین آلات صنعتی و با رعایت استانداردهای بین المللی ساخته می شوند و خرید لوله از برندهای معتبر صنعت ساختمان را در اولویت قرار دهید. در ادامه مقاله با انواع لوله در ساختمان آشنا خواهیم شد.

لوله فاضلاب

همان طور که می دانید فاضلاب در لوله کشی ساختمان کاربرد زیادی دارد و ساختمانی نیست که انواع لوله در آن ها استفاده نشود. عدم رعایت اصول لوله کشی فاضلاب در ساخت سازه، می تواند باعث گرفتگی لوله و یا ترکیدگی آن شود و ترمیم آن یک فرآیند مخرب است.

بهترین لوله ای که می توانید برای لوله کشی فاضلاب استفاده کنید، لوله پلی اتیلن است که سایز ۸۰۰ آن برای انتقال فاضلاب و آب های سطحی استفاده می شود. اکثر این لوله ها دوجداره هستند که بسیار باکیفیت بوده به سادگی خراب نمی شوند. برای مکان هایی که نیاز به انتقال حجم بیشتری از آب است، می توان از لوله های اسپیرال پلی اتیلن سایز ۲۵۰۰ نیز استفاده کرد. قیمت این لوله ها اخیراً افزایش قیمت چشمگیری داشته است، اما استفاده از آن با قیمت بالا نیز برای لوله کشی ساختمان و انواع آن پیشنهاد می شود، زیرا استفاده از لوله های غیراستاندارد تبعات بعدی را برای شما و ساکنین سازه به همراه خواهد داشت.

لوله آب

شاید اگر در ساخت سازه سررشته ای نداشته باشید و تازه کار هستید، تصور کنید در لوله کشی ساختمان، لوله های آب و فاضلاب با یکدیگر یکسان هستند و فرقی با یکدیگر ندارد. در این مورد باید بگوییم که بسیار در اشتباه هستید و این لوله ها تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. بهترین لوله ها برای خطوط انتقال آب، لوله های فلزی سایز ۸۰۰ می باشند. اگر می خواهید از سایز لوله کمتری استفاده کنید، بهتر است که از لوله های پلی اتیلن استفاده کنید. معمولاً لوله های پلاستیکی در شرایطی استفاده می شود که در منطقه موردنظر دمای هوا معمولاً خنک باشد و اختلاف سرما و گرمای کمتری وجود داشته باشد و در غیراینصورت استفاده از لوله های فلزی توصیه می شود.

لوله گاز

بدون شک، یکی از مهم ترین لوله هایی که در لوله کشی ساختمان استفاده می شود، لوله گاز است. یکی از دلایل مهم بودن این لوله جریان یک ماده اشتعال زا در درون آن است که در صورت انتخاب لوله بی کیفیت و نشتی گاز از آن، می تواند باعث ایجاد آتش سوزی های بزرگ شود.

گاز به قدری حساس است که با یک جرقه کوچک آتش گرفته و آن را به محل نشتی گاز هدایت می کند و اگر گاز زیادی در لوله وجود داشته باشد، ممکن است باعث انفجار در کل ساختمان شود؛ بنابراین باید در انتخاب و نصب لوله های گاز دقت بسیار زیادی را داشته باشید و به هیچ عنوان کیفیت را فدای هزینه نکنید. بهترین لوله برای انتقال گاز لوله های فلزی کربن استیل است که اغلب در خطوط گازرسانی خانگی استفاده می شود. برای گازرسانی شهری و روستایی هم لوله های پلی اتیلن کاربرد بسیار زیادی دارند.

لوله کشی ساختمان

شبکه فاضلاب ساختمان شامل چه بخش هایی می شود

یکی از مهم ترین بخش های لوله کشی ساختمان، شبکه فاضلاب است که بخش های مختلفی دارد. درواقع هدایت فاضلاب بیشترین استفاده لوله در یک سازه را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که فاضلاب تقریباً در همه نقاط ساختمان وجود دارد و نیاز به هدایت آن به مجاری خروجی سازه بسیار زیاد است. لوله های فاضلاب در حیاط، ظرف شویی، دستشویی و حمام وجود دارند که هرکدام به یک نقطه متصل شده و جریان موجود در آن ها در انتها به هم پیوسته و به لوله اصلی ریخته می شوند. در ادامه بخش های مختلف فاضلاب ساختمان را به شما معرفی می کنیم.

شاخه های فاضلاب

لوله افقی فاضلاب که محتویات لوله های انشعاب فاضلاب لوازم بهداشتی در طبقات ساختمان، به آن می ریزد و این لوله فاضلاب را به سمت لوله قائم فاضلاب هدایت می کند. لوله قائم فاضلاب، لوله ای به شکل قائم است که فاضلاب را از لوله هایی که در طبقات وجود دارد، جمع کرده و به پایین ترین لوله افقی اصلی می رساند.

سیفون ها

سیفون وسیله ای است که با نگهداری مقداری آب در مسیر عبور فاضلاب، مانع انتشار هوای آلوده و گازهای موجود در داخل شبکه لوله کشی فاضلاب در فضای ساختمان شده و درعین حال هیچ گونه اثری بر جریان عادی آب و فاضلاب ساختمان ندارد.

بیشتر بخوانید: سیستم های گرمایش خانگی

لوله های هواکش

شبکه هواکشی، مجموعه ای از لوله کشی فاضلاب ساختمان است که به منظور شکل گیری ارتباط شبکه لوله کشی فاضلاب با جریان هوای آزاد و حفاظت آب و هوابند بودن سیفون در مقابل فشار معکوس و یا فشار سیفونی به کار گرفته می شود.

لوله افقی اصلی

این لوله که در پایین ترین قسمت شبکه لوله کشی فاضلاب ساختمان قرار دارد، وظیفه هدایت فاضلاب ساختمان را که از لوله های قائم به پایین ترین طبقه ریخته می شود را به خارج ساختمان به عهده دارد.

لوله کشی ساختمان

نقش لوله پلیکا در ساختمان

لوله های پلیکا بیشترین استفاده را در ساختمان ها و سازه های دیگر دارند. این لوله ها به دلیل انعطاف و سختی خوبی که دارند، باعث شده تا در اکثر مکان ها مورداستفاده قرار بگیرند. لوله های پلیکا در انواع لوله پلیکا معمولی، لوله پلیکا نیمه قوی، لوله پلیکا فشارقوی و انواع دیگر در بازار وجود دارند که هرکدام برای قسمت های مختلفی از ساختمان استفاده می شود. این لوله ها اغلب در سایزهای ۲۰ الی ۴۰۰ میلی متری در ساختمان ها استفاده می شوند. لوله های پلیکا برای مواردی که در ادامه مقاله بیان خواهند شد، مورداستفاده قرار می گیرند.

  • کانال های عبور هوا (هواکش های داخل حمام و توالت)
  • عبور سیم ها و کابل های برق
  • جمع آوری آب های باران در پشت بام ها و ناودانی
  • شبکه فاضلاب های داخل ساختمان
  • اتصال فاضلاب خانگی به شبکه شهری

لازم به ذکر است قیمت لوله های پلیکا PVC-U در لوله کشی ساختمان و انواع آن برحسب یک شاخه قیمت گذاری می شود و طول هر یک شاخه ۶ متر می باشد. به طورکلی لوله های پلیکا به ۳ دسته تقسیم می شوند:

  • لوله پلیکا معمولی
  • لوله پلیکا فشار ضعیف
  • لوله پلیکا نیمه قوی
  • لوله پلیکا فشارقوی

سخن پایانی

همان طور که می دانید در هر کشوری اصول و قوانین هر چیزی با یکدیگر فرق دارد و نمی توان هر سبک و خدمتی را در هر کشوری پیاده سازی کرد؛ بنابراین هر شخصی که مسئول لوله کشی ساختمان است، وظیفه دارد تا با اصول و قوانین لوله کشی در ساختمان آشنایی کامل داشته و آن ها را رعایت کند.

در کشور ما سازمان مقررات ملی برای لوله کشی سرویس های بهداشتی و دستشویی ها قوانین زیادی را قرار داده تا لوله کشی ساختمان ها به بهترین شکل انجام شود. لوله کش ها نیز باید از همه قوانین سازمان مقررات ملی پیروی کرده و در صورت تخطی از این قوانین امکان جریمه آن ها وجود دارد.

اگر قصد لوله کشی ساختمان خود را دارید، بهتر است حتماً به این قوانین پایبند باشید و از متخصصین این کار کمک بگیرید. همچنین از بهترین مواد اولیه استفاده کنید تا این شریان های حیاتی ساختمان یعنی لوله ها در بهترین شرایط خود باشند و مشکلات بعدی برای سازه شما ایجاد نشود.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است