هزینه ساخت استخر شامل چه چیزهایی است؟

هزینه ساخت استخر | استخر | مراحل ساخت استخر

هزینه ساخت استخر شامل چه چیزهایی است؟

وجود استخر برای بسیاری از افرادی که به آب تنی علاقه دارند، مانند خود آب، حیاتی است. شاید برنامه ریزی برای شنا و آب تنی در دریا و استخر از اولویت های آن ها به شمار بیاید اما از نقاط ضعف این قضیه آن است که این برنامه ریزی همیشه درست از آب درنمی آید و لازم است که ساعت ها، روزها و هفته ها برای آن برنامه ریزی کرد؛ از طرف دیگر شلوغی و ازدحام، مناسب نبودن ساعت فعالیت برای عده ای از افراد و وجود حساسیت نسبت به پاکیزگی و بروز عارضه های پوستی و غیره ازجمله محدودیت های این موضوع محسوب می شود؛ اما اگر یک استخر در منزل و ویلای خود داشته باشید نیازی به وجود این همه دردسر نیست. تنها کافی است هزینه ساخت استخر را بپردازید تا برای یک عمر، استخر رؤیایی خود را در کنارتان داشته باشید.

بیشتر بخوانید : قیمت تیرآهن

از دیگر مزیت های این قضیه این است که می توانید استخر را به سبک و معماری موردعلاقه خودتان طراحی و پیاده سازی کنید. ویژگی های مؤثر در ساخت یک استخر ایده آل، ساختار و اجزای تشکیل دهنده یک استخر، آشنایی با انواع استخر، مراحل ساخت انواع استخر، شرایط و نگهداری از استخر، آنچه از ساخت استخر خانگی به دست می آورید و غیره ازجمله سرفصل هایی است که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. اگر شما هم از طرفداران استخر هستید، پیشنهاد می کنم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید : قیمت موزاییک

ویژگی های مؤثر در ساخت یک استخر ایده آل

بدون شک هر بنا و معماری دارای ویژگی هایی است که علاوه بر کاربردی بودن و تأمین نیازهای موردنظر شما، به آرامش شما نیز ختم می شود و به نوعی بر روی نیاز روحی و روانی افراد نیز تمرکز کرده است. ظاهر، نمایش، ابعاد، اندازه، محل، نوع کاربری، نوع سازه، عایق و آب بندی و غیره ازجمله اساسی ترین فاکتورها و ویژگی های مؤثر در ساخت یک استخر ایدئال محسوب می شود. در ادامه به توضیح مختصری از هر یک از این فاکتورها می پردازیم:

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان

 

هزینه ساخت استخر شامل چه چیزهایی است

۱) ظاهر استخر: این بخش به زیبایی استخر برمی گردد. البته محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و شما با توجه به سلیقه خود از هر نوع شکل و ظاهری می توانید استفاده کنید، البته هماهنگی با معماری و ساختمان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به این معنا که به هارمونی و زیبایی ساختمان لطمه ای نزند. در حال حاضر استخرهایی با شکل ظاهری مستطیلی، دایره ای، نامنظم طراحی و اجرا می شود که شکل مستطیلی از پرطرفدارترین آن ها است.

۲) ویو و نمایش استخر: این ویژگی به توکار و روکار بودن اجرای پروژه اشاره می کند و اینکه با ترکیب دیگر متعلقات نظیر پوشش گیاهی و غیره، زیبایی پروژه را دوچندان کرد.

۳) ابعاد و اندازه استخر: این ویژگی نیز به تعداد افرادی که می خواهند از استخر استفاده کنند و فضای موردنظر در محل بستگی دارد. اینکه فضای کمی در اختیار داشته باشید، گزینه ای به جز ابعاد کوچک در اختیار ندارید، البته با دریافت مشاوره و کسب راهنمایی از متخصص، می توان از فضای کم نیز بهترین بهره را برد.

۴) محل اجرای استخر: در حال حاضر طرفداران استخر از ساکنین منزل گرفته تا مکان های عمومی و رفاهی، قابلیت اجرای استخر را دارند که البته هرکدام هزینه های متفاوتی را در برمی گیرد.

۵) هزینه تجهیز استخر خانگی: به دلیل خصوصی بودن، به مراتب بیشتر از نوع عمومی آن می‎شود.

۶) نوع کاربری استخر: نوع کاربری استخر را نوع نیاز و هدف شما تعیین می کند. ممکن است شما قصد داشته باشید استخر را برای فرزندانتان، فراهم کنید و همین انتخاب به شما این امکان را می دهد تا در فکر تدارک و ایجاد استخر کوچک خانگی برای کودکانتان باشید. ممکن است تصمیم داشته باشید علاوه بر کودکان، افراد بزرگ سال منزل هم از آن بهره مند شوند، بنابراین این موضوع علاوه بر کاربری بر روی ابعاد و اندازه نیز تأثیرگذار است. درواقع همه فاکتورها به صورت زنجیره ای به یکدیگر متصل هستند و همدیگر را پوشش می دهند.

۷) نوع سازه به کاررفته در استخر: این فاکتور به مواد، مصالح و متریال به کاررفته در ساخت استخر خانگی اختصاص دارد.

۸) لبه استخر: یکی دیگر از مهم ترین فاکتورها در ساخت استخر، لبه آن است. لبه استخر باید به گونه ای ساخته شود که از طول عمر بالایی برخوردار باشد و در برابر تغییر دما مقاومت لازم را داشته باشد. ضمن اینکه با توجه به قرار گرفتن افراد پیش از پرش در آب و پس ازآن بر روی این سطح، لازم است که به لحاظ ایمنی سطح لیز و لغزنده ای نداشته باشد. کم ترین هزینه ساخت استخر را می توانید با کمک پیمانکاران و کارفرمایان زبده و باتجربه پرداخت کنید.

۹) عایق و آب بندی استخر: در این بخش درزها به صورت اصولی پر می شود و پوشش داده می شود تا از نشت آب از کف استخر و یا دیواره های آن جلوگیری شود.

آشنایی با ساختار و اجزای تشکیل دهنده یک استخر

استخر از هر نوع و متراژی که باشد از متریال و اجزای واحدی تشکیل می شود. میله های فولادی، نرده های استیل یا پلاستیکی، بتن، کاور، لوله های پی وی سی، تأسیسات، سیستم گرمایش، موتور، پمپ و غیره از اجزای اصلی در ساخت انواع استخرها هستند که هرکدام به نوعی هزینه تجهیز استخر خانگی را رقم می زنند.

بیشتر بخوانید : قیمت میلگرد

آشنایی با انواع استخر

استخر در حالت کلی به دو نوع سرپوشیده و روباز ساخته می شود که گرچه نوع روباز آن مخاطب بیشتری دارد اما امروزه استخر سرپوشیده نیز راه خود را به سمت خانه ها بازکرده است. همان طور که پیش تر نیز عنوان شد، افراد تمایل به راحتی و در دسترس بودن امکانات دارند و تمام تلاش خود را برای دستیابی به این مهم انجام می دهند. نوع سرپوشیده در محوطه بسته منزل و یا گوشه ای از باغ و یا ویلا، نظیر اتاقک مخصوص تعبیه می شود و به همین دلیل هزینه ساخت استخر خانگی سرپوشیده در مقایسه با استخر روباز بالاتر است. نوع روباز نیز در فضاهای روباز نظیر حیاط خانه ویلایی یا ویلا و هم چنین پشت بام ساختمان ساخته می شود.

بیشتر بخوانید : قیمت سیمان

 

هزینه ساخت استخر شامل چه چیزهایی است

استخر بتنی و فایبرگلاس نیز از دیگر انواع استخرهای خانگی ازنظر متریال و سازه هستند. به طورمعمول با توجه به استحکام و دوام بتن، استخر بتنی بیشتر مورداستفاده قرار می گیرد و همین موضوع هم در افزایش هزینه ساخت آن تأثیرگذار است. هم چنین این نوع استخر دست مشتری را باز می گذارد و در ابعاد و اندازه های مختلف قابل اجرا و پیاده سازی است اما از طرفی دیگر باعث رشد و تجمع جلبک و باکتری در کف استخر نیز می شود و نیازمند نگهداری و نظافت به صورت مستمر دارد. اگر استحکام برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، استخر فایبرگلاس هم این نیاز را تأمین می کند. رزین و الیاف ازجمله پایه و ساختار اصلی استخر فایبرگلاس را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید : قیمت شیشه سکوریت

مراحل ساخت انواع استخر

پس از مشخص کردن موارد قبل و تصمیم گیری در خصوص نوع، کاربرد و نیازتان نوبت به ساخت استخر می رسد که از مهم ترین مراحل است و لازم است این کار را به فردی متخصص و باتجربه بسپارید. پیشنهاد می شود برای اطمینان از نحوه کار پیمانکار و یا مجری، نمونه پروژه های اجراشده توسط وی را ببینید و کیفیت و ظاهر کار را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید : قیمت قیر

 

هزینه ساخت استخر شامل چه چیزهایی است

۱) در ابتدا از کارشناس و متخصص مربوطه تقاضا کنید که فضای موردنظر شمارا از نزدیک بررسی کند تا بهترین فضای ممکن برای این موضوع در نظر گرفته شود.

۲) در مرحله دوم بر روی مواردی نظیر نوع مصالح و متریال و هم چنین هزینه تمام شده ساخت استخر خانگی بر سر اجرای پروژه مذاکره کنید و به توافق برسید. توصیه می شود قرارداد مکتوبی را فیمابین طرفین منعقد کنید تا مشتری و مجری، نسبت به وظایف خود مطلع باشند و در حین و یا پایان کار ضرر و اجحافی متوجه هیچ یک از آن ها نباشد.

۳) در مرحله سوم از کارشناس بخواهید طراحی سازه و معماری را در اختیار شما قرار دهد تا به طور کامل در جریان امور قرار گیرید.

۴) در مرحله چهارم لازم است که مجوز ساخت استخر دریافت شود.

۵) پس از دریافت مجوز لازم، نوبت به خاک برداری از کاسه استخر می رسد.

۶) در این مرحله نوبت به رگلاژ خاک و شیب بندی خاک پی استخر می رسد که به اندازه ۱۵ سانتی متر از خاک برداشته و سپس کف استخر هم صاف می شود. بهتر است در تمام مراحل در حضورداشته باشید و از کمیت و کیفیت اجرای کار مطلع شوید.

۷) پیکربندی و آرماتوربندی کف و دیواره های استخر در مرحله هفتم انجام می شود که یکی از موارد تجهیز استخر خانگی محسوب می شود. پس از پیکربندی دیواره ها و کف استخر، باید سیستم لوله کشی پیاده سازی شود.

۸) پس از اجرای سیستم لوله کشی، نوبت به کابل کشی و سپس قرار دادن کاسه چراغ ها می رسد. توجه داشته باشید که سیستم لوله کشی بایستی با دقت و ظرافت خاصی اجرا شود تا در آینده دچار مشکل نشوید.

۹) پس از اجرای سیستم لوله کشی نیز، نوبت به بتن ریزی کف استخر می رسد. با توجه به انجام مراحل قبل، کف استخر پیش از بتن ریزی باید تمیز و یکدست باشد.

۱۰) حال که بتن ریزی انجام شد، نوبت به دیواره های استخر است که با مصالح مدنظر و آنچه موردتوافق قرارگرفته پوشیده شود. با خرید مصالحی نظیر بلوک، میلگرد و فایبرگلاس از مراکز معتبر  و مطمئن می توانید به کاهش هزینه ساخت استخر کمک کنید.

۱۱) آب بندی و عایق کاری دیواره های درونی و بیرونی نیز لازم است انجام شود.

۱۲) انجام عملیاتی بر روی ظاهر و زیبایی استخر خانگی نیز در این مرحله انجام می شود که می توانید فضای موردنظر را با سرامیک و رنگ کاری پوشش دهید.

۱۳) استخر به تنهایی قابل استفاده نیست و لازم است که تأسیساتی نظیر موتور و پمپ آن نیز نصب و  سپس امتحان شود.

۱۴) درنهایت پس ازانجام تمیزکاری های نهایی، استخر را از آب پر و از آن استفاده کنید.

شرایط نگهداری از استخر

به این نکته توجه داشته باشید که استخر نیز نیازمند نگهداری اصولی است و همین موضوع نیز هزینه های جانبی را ایجاد می کند. در ادامه به برخی از موارد و شرایط نگهداری از استخر اشاره می کنیم:

بیشتر بخوانید : قیمت سنگ

 

هزینه ساخت استخر شامل چه چیزهایی است

 به منظور محافظت از بدن در برابر انواع باکتری ها و آلودگی ها، لازم است کف استخر به صورت منظم با کمک کلر تمیز و ضدعفونی شود. در این خصوص به منظور نتیجه بخشی بیشتر لازم است هزینه تصفیه آب استخر خانگی را پرداخت کنید.

 لازم است برخی تأسیسات استخر نظیر پمپ آب، سبد، پایه ها، پله ها و سیستم فاضلابی و غیره به صورت دوره ای تعمیر شود.

 به PH آب موجود در استخر توجه کنید آن را به صورت دوره ای تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید : قیمت نبشی

آنچه از ساخت استخر خانگی به دست می آورید

با توجه به شروع فصل تابستان و نیاز وافر افراد به شست وشو، افراد را روانه استفاده از استخرهای عمومی می کند و محدودیت را برای افراد پرمشغله دوچندان، درحالی که با پرداخت هزینه ساخت استخر در منزل، با حذف محدودیت زمانی و مکانی، استخر را به منزل می آورید. در این حالت در هر ساعت از شبانه روز که اراده کنید، می توانید در استخری که خودتان در ظاهر، متریال و استحکام آن سهم پررنگی داشته اید، بدون دغدغه شنا کنید و از آب تنی لذت ببرید.

بیشتر بخوانید : قیمت کاشی

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است