کف‌پوش‌های بتنی و انواع آن

کف‌پوش‌های بتنی و انواع آن

انواع مختلفی از کف پوش ها در بازار کشور وجود دارد که یکی از محبوب ترین نوع این مصالح کف پوش بتنی می باشد. درواقع کف پوش های بتنی نمونه ای از انواع کف پوش هایی است که به دلیل ساختار سخت خود بیش تر در محوطه سازی مورداستفاده قرار می گیرد. ازآنجایی که کف پوش بتنی از سختی قابل توجهی برخوردار می باشد، می تواند انتخاب بسیار مطمئنی برای مکان هایی با تردد بالا باشد. حال با توجه به این مقدمه از شما تقاضا داریم تا با وبلاگ پرشین سازه همراه شوید تا بیشتر درباره ی این نوع از کف پوش های پرکاربرد اطلاعات کسب کنیم.

کف پوش بتنی چیست؟

کف پوش بتنی، سطحی مسطح از جنس بتن و سمباده زده با مقاومت و وزن مخصوص بالا است که مناسب محیط های باز، پرتردد و پرترافیک در شرایط گوناگون آب و هوایی می باشد.

کف پوش های بتنی دارای خاصیت ضد سایش و مقاوم در مقابل تغییرات جوی می باشند و کاربرد اصلی این کف پوش ها در پیاده روها و معابر، کف سازی پالایشگاه ها و اماکن سوخت گیری، کف سازی پارکینگ ها و انباری ها کف سازی صنعتی، بهداشتی و تزئینی می باشد.

به طورکلی کف پوش های بتنی به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

  • بلوک پازلی
  • دال بتنی تخت

بلوک های بتنی پازلی برای اولین بار توسط هلندی ها پس از جنگ جهانی دوم ابداع شد. در آن دوران مصالح اصلی هلندی ها که آجر و سفال بود با کمبود مواجه شد و آن ها با استفاده از بتن به عنوان سنگ فرش این بلوک ها را به وجود آوردند. در کنار محبوبیت و همه گیری استفاده از این نوع بلوک ها نقطه ضعفی نیز مطرح است که شامل این است که باوجود داشتن تضمین برای طول عمر بالا، کف پوش های پازلی ظاهر طبیعی ندارند و پاسخگوی هر سلیقه ای نمی باشد.

از طرف دیگر کف پوش های دال بتنی تخت گزینه های زیادتری در امر زیبایی شناسی برای ارائه دارد. باوجوداینکه ضخامت کمتری نسبت به بلوک های بتنی پازلی دارند اما به همان اندازه در برابر عبور و مرور عابرین پیاده مقاوم است. همچنین ظاهر طبیعی بهتری دارند و شبیه به سنگ طبیعی و آجر می باشند و از همه بهتر اینکه عملکرد بالایی در مقایسه با ظاهر ساده اش دارد.

بیشتر بخوانید: بتن و فرآورده های بتنی

انواع کف پوش های بتنی

به طورکلی با توجه به همه گیری و استفاده های زیادی که از این نوع از کف پوش می شود، این محصول در انواع متریال مختلف و بر اساس کاربرد آن در بازار موجود می باشد. درواقع انواع کف پوش بتنی شامل موارد زیر می شود که شامل:

۱. کف پوش پلیمری

به طورکلی انواع کف پوش پلیمری تشکیل شده از رزین اپوکسی و نیز پلی یورتان است که با ایجاد واکنش بسیار قوی بین مواد تشکیل دهنده خود یک شبکه کاملاً سه بعدی یکپارچه و غیرقابل نفوذ را به وجود می آورند. در حقیقت کف پوش پلیمری نوعی بتن خود متراکم است که این تراکم از طریق فرآیند استفاده از رزین سنگ مصنوعی و یا رزین پلیمری انجام می گیرد. درواقع طی این فرایند بین این ترکیبات پلیمری و افزودنی های شیمیایی چسبندگی بین تمام اجزاء ایجادشده و مقاومت موزاییک پلیمری را تأمین می کند. همچنین لازم به ذکر است که کف پوش های پلیمری به دلیل جذب آب پایین و تراکم بالا اجزا مقاومت بسیار بالایی در آب وهوای سرد و شرایط یخبندان دارند.

۲. کف پوش واش بتن

کف پوش واش بتن همان بتن شسته ای است که در کف سازی های محوطه، پارک و … استفاده می گردد. درواقع این نوع کف پوش یکی از انواع کف پوش های بتنی است که بتن آن از ترکیب سنگ دانه های رنگی و طبیعی، چسب بتن، پودر سنگ، الیاف و دیگر افزودنی بتنی بر روان کننده نوترال پلی کربوکسیلاتی بتن، در انواع ابعاد، طرح، رنگ و نقش تولید می گردد. این موزاییک به روش های مختلفی تولید می گردد که روش های پرسی و ویبره، بیشتر مورداستفاده می باشند.

کفپوش بتنی

۳. کف پوش بتنی پرسی

کف پوش بتنی پرسی در حقیقت یک جور بتن است که تراکم خود را یا از طریق فشار پرسی به دست می آورد و از ماسه، سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرح های گوناگون تولید می شود. درواقع تصویری که با چیدن منظم و هموار قطعات کوچک سنگ های رنگی یا سفال در کنار هم ساخته می شود موزاییک است که یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی بوده و جالب است بدانید که نام سنتی کف پوش بتنی موزاییک است. لازم به ذکر است که کف پوش بتنی پرسی مقاومت سایشی بسیار بالایی دارد و به دلیل مزایای منحصربه فرد و روش تولید آن به عنوان مناسب ترین نوع کف پوش برای محیط هایی همچون پیاده روها و معابری که به عنوان مسیرهای پرتردد شناخته می شود استفاده می گردد.

۴. کف پوش بتنی ویبره ای

به طورکلی جهت تشکیل کف پوش ویبره ای، فشاری وجود ندارد و تراکم بتن و دیگر افزودنی های آن با دستگاه ویبراتور ایجاد می شوند. روش کار نیز به این ترتیب می باشد که مصالح در میکسر (مخلوط کن بتن) ترکیب می شوند، سپس به وسیله تسمه نقاله ای مجهز به ویبراتور قالب های پلاستیکی طرح دار مملو از بتن، موزاییک ها را با لرزش و بر روی تسمه نقاله شکل می دهند.

۵. موزاییک پرسی اتوماتیک

این نوع از کف پوش به طورمعمول معروف به موزاییک ساده ایرانی، موزاییک حیاطی و یا زیر پارکتی است. مراحل ساخت این نوع از موزاییک ها کاملاً اتوماتیک بوده و ازآنجاکه این فرایند پیشرفته تر و مکانیزه تر است باعث می شود موزاییک بتنی استحکام بیشتری داشته باشد و کمتر دچار خردگی و ساییدگی شود. همچنین مقاومت خمشی بالاتری به نسبت موزاییک های دستی دارند و علاوه بر آن به علت بروز بودن دستگاه ساب جلای بیشتری به نسبت موزاییک دستی دارند.

انواع کف پوش بتنی ازلحاظ طرح

همان طور که قبلاً نیز ذکر شد تنوع این نوع از محصولات بالا بوده و در طرح های مختلفی نیز به بازار عرضه می شوند؛ بنابراین این نوع از کف پوش های بتنی شامل:

۱. کف پوش بتنی ترافیکی

به طورکلی این نوع از کف پوش ها دارای استحکام بسیار بالایی می باشند. ازاین رو برای استفاده در مکان های پرتردد گزینه ای مناسب برای انتخاب می باشد. این کف پوش ها دارای دو شکل مستطیلی و شش ضلعی بوده و در رنگ های مختلف قابل دسترسی می باشند.

۲. کف پوش بتنی پیش ساخته

طبیعتاً و همان طور که از نام این نوع از کف پوش های بتنی پیداست، این کف پوش ها به صورت قطعات پیش ساخته بوده و برای نصب به محل موردنظر انتقال داده شده و به راحی نصب می شوند. لازم به ذکر است که کف پوش بتنی پیش ساخته ازجمله محصولات مقرون به صرفه نیز می باشند.

۳. کف پوش بتنی پیاده رو

استفاده از این کف پوش در مکان هایی مانند پیاده روها، پارکینگ، باغ و به طورکلی محوطه سازی صورت می گیرد. این کف پوش ازنظر رنگ، اندازه و شکل ظاهری در اندازه های مختلف در بازار موجود می باشد.

کفپوش بتنی

۴. کف پوش بتنی آراکس

این مدل کف پوش بتنی ازلحاظ صنعتی از استحکام بالایی برخوردار می باشد. لازم به ذکر است که این کف پوش به سه شکل به بازار عرضه می شود. درواقع انواع کف پوش های آراکس شامل کف پوش بتنی آراکس ملاتی، آراکس پاششی و آراکس پلیمری است که هرکدام ویژگی های منحصربه فرد خود را دارا می باشند.

۵. کف پوش بتنی پازلی

کف پوش بتنی پازلی ازجمله مواردی هستند که متراکم سازی اجزاء تشکیل دهنده این گونه کف پوش ها با استفاده از دستگاه ویبراتور انجام می شود و این نوع از کف پوش ها به دو شکل خشک و تر قابل اجرا می باشند.

۶. کف پوش بتنی طرح سنگ

به طورکلی شکل و طرح این نوع از کف پوش ها به صورت سنگی بوده و کاربرد آن در کف پوش پیاده روها و پارک ها می باشد.

مشاهده کنید: قیمت لحظه ای سیمان

مزایای کف پوش های بتنی

کف پوش بتنی با توجه به مزایایی که دارد، در ساختمان های امروزی بسیار کاربرد دارد که این موارد شامل:

  • دوام بالا

به طورکلی کف پوش های بتنی دارای طول عمر بالا است و در برابر انواع آسیب ها، مقاوم است. به همین دلیل مناسب فضاهای پرتردد و صنعتی هم می باشد. در طراحی داخلی نیز این نوع از کف پوش ها کمتر در معرض آسیب بوده و در برابر خراش و ضربه مقاوم می باشند.

  • نگهداری آسان

کف پوش بتنی نیاز چندانی به نگهداری ندارد درحالی که هزینه نگهداری یا تعمیر آن پائین است. علاوه بر این نظافت آن نیز آسان است و به وسیله مواد شوینده مناسب به راحتی پاک می شود. البته توصیه می شود که از مواردی با پایه اسیدی برای تمیز کردن آن ها استفاده نکنید.

  • ضد حریق بودن

کف پوش بتنی به دلیل جنسی که دارند در برابر آتش مقاوم است و از گسترش آن جلوگیری می کند.

  • سازگاری با محیط زیست

به طورکلی کف پوش های بتنی هماهنگ با محیط زیست بوده و از این لحاظ که در تولید آن از مواد مصنوعی یا بازگشت ناپذیر به طبیعت، استفاده نمی شود، درواقع این نوع از کف پوش ها دوستدار محیط زیست به حساب می آیند.

  • تنوع طرح و رنگ

متأسفانه بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند کف پوش بتنی، یک سطح خاکستری رنگ است درحالی که امروزه امکان ایجاد رنگ های متنوعی در بتن وجود دارد. همچنین طراحی کف بتنی، با توجه به شکل بتن، می تواند با انعطاف بالائی صورت بگیرد. بتن به شما امکان می دهد تا به آسانی کف را به هر نحوی که می خواهید بچینید و از رنگ های مختلفی که به شما ارائه می دهد جهت طراحی فضا استفاده کنید.

 

کفپوش بتنی

معایب کف پوش های بتنی

همان طور که میدانید هر محصولی در کنار مزایای متنوعی که می تواند داشته باشد ممکن است معایبی نیز داشته باشد که سنگ فرش های بتنی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با معایبی همراه می باشند.

  • تغییر رنگ

به طورکلی پوشش سطح که نمایانگر ساختار کلی بلوک بتنی است به مرورزمان دچار تغییر رنگ و تغییر شکل می شود. دراین بین کف پوش های بتنی شسته به صورت طبیعی دارای سوراخ ها و خلل و فرج هستند که می تواند به مرور و با افزایش استفاده آلوده گشته و تغییر رنگ در آن نمایان گردد؛ اما کف پوش های صیقلی نیز وجود دارند که دارای یک لایه محافظ هستند که اما همین مسئله سبب گران تر شدن آن ها نسبت به سایر مدل های کف پوش می شود.

  • لکه ها

کف پوش های بتنی به راحتی لکه ها (خصوصاً لکه های روغن) را جذب می کنند که برای رفع آن نیاز به محلول های چربی زدا یا شستشو با آب فشارقوی و یا درنهایت جایگزینی بلوک بتنی می باشد. لازم به ذکر است که درزگیرهای بتونه ای هم می توانند لکه ها را بپوشانند اما باید این کار را هرچند سال یک بار انجام داد.

  • علف هرز

همواره درجاهایی که بلوک ها به هم متصل می شوند امکان رویش علف هرز وجود دارد که می تواند ظاهر فضا را تحت شعاع قرار دهد.

کاربردهای گسترده کف پوش بتنی

کف پوش های بتنی در انواع مختلف و با کاربردهای وسیعی در دسترس می باشند که شامل:

  • در کف سازی و ایجاد ضد لغزشی، به مراتب از کف پوش بتنی استفاده می شود.
  • این نوع از کف پوش ها کاربردهای تزئینی نیز دارند.
  • در کف سازی صنعتی اجرای کف پوش بتنی بسیار مرسوم است.
  • جهت جلوگیری از آسیب دیدن سطوحی که در برابر خطر فرسایش قرار دارند، از کف پوش بتنی استفاده می شود.
  • یکی دیگر از کاربردهای کف پوش های بتنی در استفاده از آن ها در انبارها می باشد.
  • در نصب و اجرای پارکینگ ها از این کف پوش ها بهره گرفته می شود.
  • در مکان های عمومی نظیر بندرگاه ها کاربرد دارد.
  • در زیباسازی پیاده روها و همین طور تقاطع ها از این شیوه بهره گرفته می شود.
  • کف پله ها در اماکن عمومی را از این نوع کف پوش می سازند.
  • جهت ایجاد سطوح محوطه پالایشگاه ها و جایگاه های سوخت، کف پوش های بتنی بسیار استفاده شده اند.
  • از کف پوش های بتنی در سرعت گیرهای جاده ها و ایستگاه های عوارضی و اتوبان ها بهره گرفته شده است.
  • درشیب ها و پیچ ها هم از کف پوش های بتنی استفاده می شود.
  • از دیگر کاربردها بهره گرفتن در رویه رمپ ها نیز می باشد.

انتخاب کف پوش بتنی طرح دار

احتمالاً می دانید که انواع کف پوش بتنی طرح دار بسته به نوعشان در سایزها و اشکال مختلف تولید می شوند. کف پوش بتنی مربعی، کف پوش بتنی مستطیلی و کف پوش بتنی شش ضلعی نمونه های رایج انواع کف پوش های بتنی طرح دار هستند که با بافت ها و ساختارهای مختلف، در رنگ های مختلف و نیز در ابعاد کوچک تا بزرگ به کاربرده می شوند. همچنین انواع موزاییک پازلی نیز در بازار وجود دارد که تنوع رنگی و شکل های متنوع و مکمل یکدیگر دارند.

به طورکلی قانون ثابتی برای انتخاب بهترین رنگ و مناسب ترین سایز کف پوش بتنی وجود ندارد؛ اما با استفاده از شاخصه ها و ویژگی های بصری دیگر بخش های ساختمان همانند رنگ و سایز نما، نورپردازی محیط و همچنین محوطه سازی (آلاچیق، آب نما، برکه، نهر، استخر، گل کاری، درخت کاری، رواق، باربکیو و غیره) می توان تا حدودی اصول زیبایی شناسی را رعایت و آنچه بیشتر با فضا هماهنگ است را انتخاب نمود.

خرید کف پوش بتنی

همان طور که در طول مقاله نیز مطالعه کردید کف پوش ها بتنی از محبوبیت خاصی در بین افراد برخوردار بوده و این مسئله فروشندگان را راغب به خریدوفروش اینترنتی این نوع محصولات کرده است تا همگان بتوانند طرح ها و مدل های موردنظر خود را به راحتی در فروشگاه های اینترنتی پیدا کنند. به طورکلی این نوع فروش مزایای زیادی را به دنبال دارد و مردم می توانند مشخصات کف پوش مناسب را ازجمله میزان عیار کف پوش، روند تولید، رنگ بندی، میزان مقاومت در برابر فرسایش، میزان مقاومت در برابر فشار، وزن، میزان نفوذ آب، ابعاد و مدل ها و سایر مشخصات را به تفکیک بررسی کرده و اقدام به انتخاب کف پوش مناسب و مطمئن نمایید.

اصول نصب کف پوش بتنی

به طورکلی توصیه می شود که عملیات اجرا و نصب کف پوش ها را به نیروهای حرفه ای و متخصص این کار بسپارید اما اگر بعدازاین توصیه همچنان اصرار به نصب کف پوش بتنی توسط خودتان دارید، دستورالعمل زیر می تواند راهگشا و کاربردی باشد.

۱. ابتدا با استفاده از بیل و کلنگ لایه های غیر مقاوم خاک را بردارید (مانند رس، خاک سطحی) تا به سطح مقاوم خاک برسید.

۲. سطحی یا لایه ای که بین ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتر ضخامت داشته باشد را ایجاد می کنیم. درواقع این لایه باید لایه ای مقاوم با خرده سنگ، شن جاده سازی و سنگریزه باشد. برای این منظور بهتراست از شن با دانه بندی ۳۲% و یا ۴۵% همراه با مقاومت در برابر نفوذ آب و یخ زدگی استفاده شود.

۴. قبل از نصب کف پوش (چیدن قطعات بتنی) می بایست از دو طرف دیواره ای برای مرزبندی سطح کار ایجاد گردد تا از لغزش قطعات در هنگام کار و بعدازآن جلوگیری شود. توصیه می گردد قبل از نصب نهایی ای دیواره ها در چند ردیف قطعات بتنی به صورت آزمایشی چیده شوند تا فاصله های نهایی مشخص گردند.

۵. در این مرحله نوبت به بستر کف پوش می رسد که تشکیل شده از شن و یا مخلوط شن خردشده (دانه بندی ۵%) است. ضخامت این بستر قبل از کوبیده شدن باید بین ۴ الی ۵ سانتیمتر باشد. دقت کنید که این لایه نخست کوبیده نمی شود بلکه پس از نصب قطعات و به همراه آن کوبیده می شود و ارتفاع نهایی سطح قبل از کوبیده شدن به دست می آید. به همین جهت نیز ضخامت لایه بستر می بایست حداقل از ۱ سانتیمتر بالاتر باشد.

در این مرحله مهم است که سطح بستر کاملاً یکدست باشد، همچنین لازم به تذکر است که بهترین روش نصب روش دو میله و یا دو چوب است که از دو طرف صاف کننده بر روی این ریل ها می رود.

۶. پس از صاف کردن بستر کف پوش چیدن قطعات به سمت جلو انجام می گیرد (در چیدمان دایره شکل از مراکز به اطراف). درواقع مهم است که قطعات کناری (در کنار مرزبندی، جدول) هم زمان با باقی قطعات چیده شوند و به صورت پس وپیش نباشند.

برای نصب قطعات کف پوش بتنی باید فاصله درز بین دو قطعه ۳ الی ۵ میلی متر باشد. همچنین دقت شود برآمدگی روی سطح جانبی قطعات لزوماً این فاصله را ایجاد نمی کند، بلکه این فاصله باید توسط نصاب رعایت گردد.

۷. پس از چیدن قطعات نباید بر آن پا گذاشت در بین درزها شن خشک پاشیده می شود و سپس برای کوبیدن از دستگاهی دارای سطح که آسیبی به سطح قطعات وارد نمی کند استفاده می شود. همچنین دورتادور کار را می بایست برای عدم جابه جایی قطعات با جدول و یا هر قطعه دیگری قاب نمود. پس از کوبیدن توسط دستگاه می بایست با مخلوط شن و آب سطح قطعات را پوشاند تا کلیه درزها کاملاً پر شوند. در پایان نیز پس از خشک شدن شن اضافه را از روی سطح جارو نمایید.

کلام آخر

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبلاگ پرشین سازه در حوزه آشنایی با کف پوش های بتنی و انواع آن می باشد. همان طور که تا بدین جای مقاله مطالعه کردید کف پوش های بتنی ازجمله مصالح پرکاربرد و درعین حال مقرون به صرفه بوده و تنها شامل یک رنگ خاکستری تیره و بی روحی نمی باشد بلکه در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار کشور موجود می باشد. در پایان امیدواریم که مقاله جامع پیش رو برای شما مفید واقع شده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است